Czy osoby korzystające z prywatnego telefonu dla celów statutowych Stowarzyszenia, którym na podstawie (...)

Czy osoby korzystające z prywatnego telefonu dla celów statutowych Stowarzyszenia, którym na podstawie ?Porozumienia o współpracy?, zwracane są wydatki za rozmowy telefoniczne wykazane na podstawie bilingów oraz wydatki na internet mają obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych a Stowarzyszenie po zakończeniu roku wystawić PIT ? 8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2008 r. (data wpływu 02.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu refundowania przez Stowarzyszenie osobom na podstawie porozumienia o współpracy wydatków za rozmowy telefoniczne na podstawie bilingów, oraz wydatków na Internet

  • jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wolontariuszom wydatków za rozmowy telefoniczne na podstawie bilingów.

  • jest nieprawidłowe. w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wolontariuszom wydatków na Internet.

UZASADNIENIE

W dniu 02.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu refundowania przez Stowarzyszenie osobom na podstawie porozumienia o współpracy wydatków za rozmowy telefoniczne na podstawie bilingów, oraz wydatków na Internet.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, Stowarzyszenie D? zajmuje się rozpowszechnianiem nauki xxx. m.in. poprzez organizowanie wspólnot w ramach Kół Przyjaciół xxx., organizację spotkań i wykładów medycznych oraz organizację projekcji filmu dokumentalnego o xxx. na teranie całego kraju. Aby podołać tym zadaniom konieczny jest stały kontakt pomiędzy przyjaciółmi w całym kraju, a także z Centrum Informacyjnym w Niemczech - poprzez pocztę, telefony i internet. Koszty działania Stowarzyszenia pokrywane są z dobrowolnych datków. Osoby będące w Zarządzie Stowarzyszenia i osoby współpracujące że Stowarzyszaniem legitymują się umową ?Porozumienie o współpracy? ze Stowarzyszeniem D?? i wykonują swoje obowiązki na zasadzie wolontariatu czyli całkowicie bezpłatnie. Do wykonywania obowiązków statutowych wynikających z w/w umowy niezbędne jest korzystanie z prywatnego telefonu i internetu.

Osoby? które zawarły ze Stowarzyszeniem umowę o nieodpłatne świadczenie usług, to przeważnie emeryci i renciści, którzy mogą poświęcić swój czas dla niesienia pomocy innym ludziom poprzez działanie na rzecz Stowarzyszenia. Z uwagi na wiek i nieznajomość techniki i obsługi urządzeń komputerowych osoby te zostały i tak już narażone na stres i wysiłek psychiczny z tym związany, a to że niezbyt sprawnie i szybko poruszają się po internecie sprawia, że pochłania im to dużo czasu Połączenie z internetem przez linię telefoniczną (wzdzwanianie przez modem) jest dość drogie, dlatego też w celu zmniejszenia kosztów osoby te założyły stałe łącze internetowe, z którego korzystają wyłącznie dla celów Stowarzyszenia. Z uwagi na trudną sytuację emerytów w Polsce, do których również zaliczają się nasi wolontariusze ponoszenie kosztów internetu i rozmów telefonicznych dla celów Stowarzyszenia jest dla nich znacznym obciążeniem. Jeśli chodzi o rozmowy telefoniczne to Stowarzyszenie zwraca tylko i wyłącznie koszty wykonanych rozmów dla celów Stowarzyszenia na podstawie bilingu (nie zwracamy kosztów abonamentu telefonicznego) ze względu na brak jasności co do interpretacji prawa podatkowego kosztów za internet na razie nie zwraca się.

Do wniosku Wnioskodawca załączył kopię przykładowego ?Porozumienia o współpracy?.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy osoby korzystające z prywatnego telefonu dla celów statutowych Stowarzyszenia, którym na podstawie ?Porozumienia o współpracy?, zwracane są wydatki za rozmowy telefoniczne wykazane na podstawie bilingów oraz wydatki na internet mają obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych a Stowarzyszenie po zakończeniu roku wystawić PIT ? 8C.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zwrot wydatków za połączenia telefoniczne i internet, które służą wyłącznie celom statutowym Stowarzyszenia nie stanowią, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodu osób ? które otrzymują zwrot tych wydatków, gdyż w tym przypadku nie ma przysporzenia majątkowego i nie powstaje przychód, a Stowarzyszenie nie ma obowiązku po zakończeniu roku wystawiać PIT - 8C dla tych osób.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że jedna z wolontariuszek otrzymała w swoim Urzędzie Skarbowym informację iż niesłusznie zapłaciła podatek dochodowy za zwracane wydatki za rozmowy telefoniczne i w związku z tym wystąpiła z korektą zeznania podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowie jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycie w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl bowiem art. 42a ww. ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietna 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) wolontariuszem jest osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie.

Jak stanowi art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, organizacjami pozarządowymi są: niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (?.) oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, o czym stanowią przepisy art. 3 ust. 3 cytowanej ustawy.

Ww. podmioty zgodnie z art. 45 cyt. wyżej ustawy, mają obowiązek m. in. zapewnić wolontariuszowi odpowiednie środki ochrony indywidualnej, pokryć koszty podróży służbowych i diet, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią ust. 2 ww. artykułu podmioty te mogą pokrywać także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz tych podmiotów, jednak na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz koszty szkoleń wolontariuszy w zakresie wykonywanych przez nich świadczeń.

Jak wynika z treści przepisu, aby korzystający ( Stowarzyszenie) mógł pokryć koszty poniesione przez wolontariusza, muszą zostać spełnione trzy przesłanki:

  1. u danego korzystającego będącego jednocześnie pracodawcą muszą obowiązywać przepisy prawa pracy (np. układ zbiorowy pracy, regulamin pracy) określające, jakie koszty są pracownikom zwracane przez pracodawcę,
  2. koszty ponoszone przez wolontariusza muszą być kosztami niezbędnymi,
  3. ponadto koszty te muszą być związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz zamawiającego .

Tym samym korzystający może pokrywać tylko te koszty poniesione przez wolontariusza, które są niezbędne i związane z wykonywaniem świadczenia, oraz tylko wtedy gdy obowiązują u niego przepisy prawa pracy określające, że koszty ponoszone przez pracowników są im zwracane.

W przypadku, gdy zakład pracy zwraca pracownikowi wydatki poniesione przez niego w związku z używaniem prywatnego telefonu do celów służbowych, u pracownika powstaje przychód. Przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia od opodatkowania, jeżeli zwrócony wydatek stanowi ekwiwalent pieniężny. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje zwrotu kosztów za przeprowadzane przez wolontariuszy rozmowy telefoniczne dla celów Stowarzyszenia na podstawie bilingu.

Mając na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa organ podatkowy zauważa, że w przypadku, gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. W przeciwnym wypadku wystąpi przychód z innych źródeł.

Natomiast w kwestii dotyczącej zwrotu wydatków za korzystanie przez Wolontariuszy z dostępu do sieci internetowej organ podatkowy zauważa, że mamy w tej sytuacji do czynienia z przysporzeniem majątkowym.

W przedstawionym stanie faktycznym Wolontariusze korzystają z dostępu do Internetu ponosząc z tego tytułu w stałej wysokości opłaty abonamentowe, bez względu na to czy korzystają z dostępu do internetu, czy też nie. Ponadto nie ma możliwości sprawdzenia czy Internet jest wykorzystywany do celów służbowych czy prywatnych. A zatem brak możliwości wyodrębnienia kosztów związanych z używaniem Internetu dla celów służbowych. W związku z powyższym zwrot przedmiotowych wydatków stanowi dla wolontariusza przychód z innych źródeł, który podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy spoczywa zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodu osiągniętego z tytułu zwrotu opłat za internet, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika

Reasumując w przypadku, gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. Natomiast wypłacane wynagrodzenie Użytkownika serwisu internetowego należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł ? na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy nadmienić, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydawanych interpretacji indywidualnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika