Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją uprawnień wynikających (...)

Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programach DSBS i PES powinno być, niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31.10.2008 r. (data wpływu 03.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodów przysporzenia majątkowego uzyskanego w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w programie Odroczonych Premii Akcyjnych (DSBS) oraz w programie opcji Phantom Executive Scheme (PES) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodów przysporzenia majątkowego uzyskanego w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w programie Odroczonych Premii Akcyjnych (DSBS) oraz w programie opcji Phantom Executive Scheme (PES).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Jako pracownik spółki B.. Polska S.A. (dalej: B.. Polska) w roku 2005 Wnioskodawca brał udział w programie opcyjnym (dalej: Program Opcyjny) funkcjonującym w ramach grupy B.. o nazwie Program Odroczonych Premii Akcyjnych (dalej: Program DSBS).

Program DSBS polega na umożliwieniu wybranym pracownikom grupy B.. (dalej: Uczestnicy) objęcia opcji na akcje (dalej: Opcje), a w konsekwencji ich realizacji i objęcia akcji Spółki B.. p.I.c. (dalej: Spółka zagraniczna). Realizacja Opcji w przyszłości jest bezpłatna. Uczestnik nie ma prawa do zastawienia, sprzedaży lub odstąpienia Opcji.

Przyznane w ramach tego programu Opcje zostaną automatycznie zrealizowane, po upływie trzech lat od momentu ich przyznania (dalej: Okres restrykcji). Możliwe jest otrzymanie przez Uczestnika programu ekwiwalentu dywidend od akcji Spółki zagranicznej, które uzyska on w wyniku realizacji Opcji, należnych za czas trwania Okresu restrykcji, co miało miejsce w przypadku Wnioskodawcy.

Warunkiem skorzystania z możliwości realizacji Opcji jest kontynuowanie zatrudnienia w spółkach z grupy B.. przez określony okres czasu. W drodze wyjątku, Opcje mogą jednak zostać również zrealizowane w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy ze spółką z grupy B...

Realizacja Opcji może nastąpić w dwojaki sposób:

  • w większości przykładów, Opcje są realizowane po upływie Okresu restrykcji i Uczestnicy Programu otrzymują akcje Spółki zagranicznej w ilości, która została ustalona w momencie przyznania Opcji,
  • w wyjątkowych sytuacjach, uregulowanych w wewnętrznych przepisach grupy B.., Uczestnik Programu DSBS pod postacią Opcji, otrzymuje na tych samych warunkach tzw. phantom shares. Przyznanie phantom shares oznacza otrzymanie przez Uczestnika określonej liczby specjalnie w tym celu stworzonego instrumentu finansowego tzw. Notional Ordinary Shares (dalej; NOS). W momencie realizacji NOS Uczestnik programu nie uzyskuje akcji Spółki zagranicznej, a jedynie otrzymuje wypłatę gotówkową będącą równowartością ceny akcji na dzień przed upływem Okresu restrykcji, których liczba została przypisana mu przed rozpoczęciem Okresu restrykcji.

W przypadku Wnioskodawcy, uzyskane w ramach Programu DSBS Opcje zostały przez Wnioskodawcę zrealizowane według drugiego scenariusza w marcu 2008 r.

W latach 2002-2004 Wnioskodawca brał również udział w programie opcji Phantom Executive Scheme (dalej: Program PES). Główne cechy Programu PES, co do zasady, są podobne do założeń Programu DSBS, jednakże występują pomiędzy nimi następujące różnice:

  1. Istnieje tylko jedna forma realizacji Opcji - płatność gotówkowa na takich samych zasadach jak w przypadku Programu DSBS, z zastrzeżeniem punktu 2.
  2. Realizacja Opcji jest odpłatna, tzn. że wartość wypłaty gotówkowej otrzymanej na podstawie przypisanych NOS, pomniejszana jest o cenę akcji Spółki zagranicznej w momencie przyznania Opcji.
  3. Realizacja Opcji przez Uczestnika nie następuje automatycznie po upływie Okresu restrykcji, a w dowolnym momencie w przeciągu 7 lat od jego zakończenia.
  4. W przypadku opuszczenia spółki z grupy B.., Uczestnik ma prawo zrealizować Opcje w ciągu 12 miesięcy od daty zakończenia współpracy.
  5. Możliwość realizacji Opcji uzależniona jest od osiągnięcia przez Spółkę zagraniczną określonych wskaźników ekonomicznych.


Opcje uzyskane w ramach Programu PES nie zostały jeszcze przez Wnioskodawcę zrealizowane.

Koszty związane z funkcjonowaniem Programów (m. in. koszty nabycia akcji na rynku wtórnym) są przenoszone przez Spółkę zagraniczną na tę spółkę z grupy, na rzecz której Uczestnik wykonuje pracę w momencie rozpoczęcia uczestnictwa w danej edycji planu. W przypadku Wnioskodawcy będzie to B.. Polska.

Wartość przysporzenia wynikającego z realizacji Opcji oraz wartość samych Opcji nie jest znana aż do momentu ich realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w Programach DSBS i PES powinno być, niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy, opisane powyżej przysporzenie majątkowe z tytułu realizacji uprawnień wynikających z uczestnictwa w Programach DSBS I PES powinno być, niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącym przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 10 powyższej ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż przez pojęcie pochodne instrumenty finansowe należy rozumieć instrumenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538; dalej: UOIF).

Stosownie do tego przepisu pochodnymi instrumentami finansowymi są (niebędące papierami wartościowymi):

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
  4. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
  5. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
  6. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.


Z kolei, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674) instrument pochodny - instrument finansowy, to taki, którego:

  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.


Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny, należy stwierdzić, iż przedmiotowe Opcje stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, potencjalne przychody wynikające z realizacji Opcji, których wysokość jest uzależniona od wartości akcji Spółki zagranicznej, spełniają przesłanki art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym stanowią przychód z kapitałów pieniężnych.

Powyższe znajduje potwierdzenie z uwagi na fakt, że:

  • wartość NOS jest kalkulowana w oparciu o cenę akcji Spółki zagranicznej,
  • Opcje, uprawniające Uczestnika Programów do uzyskania określonej liczby NOS, nie wymagają od Uczestnika ponoszenia wydatków początkowych, a ich wartość zależy bezpośrednio od zmiany warunków rynkowych i ustalenie jej jest możliwe dopiero w momencie realizacji Opcji, oraz
  • realizacja praw wynikających z Opcji następuje w przyszłości.

Jako że uzyskanie przez Uczestników jakiejkolwiek korzyści majątkowej z tytułu udziału w Programach możliwe jest jedynie poprzez realizację Opcji, nie ma możliwości zaliczenia przychodów z tego tytułu do innych (niż kapitały pieniężne) źródeł przychodów.

Pogląd zmierzający w tym samym kierunku potwierdził również w swoim wyroku z 19 marca 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygnatura III SA 2501/02) oraz Minister Finansów w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 26 października 2007 r. (sygn. IPPB1/415-24/07-5/ES).

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, w opinii Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji Opcji, powinien być zakwalifikowany jako przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

W myśl artykułu 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów podatkowych, podatek dochodowy wynosi 19%. Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa w programach opcyjnych polegających na otrzymaniu przez pracowników uprawnienia do objęcia akcji zagranicznej spółki B.. p.l.c., po spełnieniu określonych wymagań.

Klasyfikację źródeł przychodów ustawodawca zawarł w art. 10 ust. 1 ustawy podatkowej. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

Jednocześnie w ust. 1 pkt 9 tego przepisu jako źródło przychodu wskazano inne źródła.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tejże ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne ? to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu ? przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jako pracownik spółki B.. Polska S.A. uczestniczył w roku 2005 w programie opcyjnym o nazwie Program Odroczonych Premii Akcyjnych (Program DSBS) i w latach 2002-2004 w programie opcji Phantom Executive Scheme (Program PES).

Program DSBS polega na umożliwieniu wybranym pracownikom grupy B.. objęcia opcji na akcje, a w konsekwencji ich realizacji i objęcia akcji Spółki B.. p.I.c. Realizacja Opcji w przyszłości jest bezpłatna. Uczestnik nie ma prawa do zastawienia, sprzedaży lub odstąpienia Opcji.

Realizacja przez Wnioskodawcę Opcji nastąpiła w miesiącu marcu 2008 r. w ten sposób, że pod postacią Opcji, otrzymał na tych samych warunkach tzw. phantom shares, co oznacza otrzymanie określonej liczby specjalnie w tym celu stworzonego instrumentu finansowego, tzw. Notional Ordinary Shares (NOS). W momencie realizacji NOS Wnioskodawca nie uzyskał akcji Spółki zagranicznej, a jedynie otrzymał wypłatę gotówkową będącą równowartością ceny akcji na dzień przed upływem Okresu restrykcji, których liczba została przypisana Wnioskodawcy przed rozpoczęciem Okresu restrykcji.

Natomiast Opcje uzyskane w ramach Programu PES nie zostały jeszcze przez Wnioskodawcę zrealizowane, a ich realizacja nastąpi w formie płatności gotówkowej, na takich samych zasadach, jak w programie DSBS, z zastrzeżeniem m. in., że realizacja Opcji jest odpłatna, tzn., że wartość wypłaty gotówkowej otrzymanej na podstawie przypisanych NOS, pomniejszana jest o cenę akcji Spółki zagranicznej w momencie przyznania Opcji.

Wspólną cechą tych obydwu programów jest to, że koszty związane z ich funkcjonowaniem (m. in. koszty nabycia akcji na rynku wtórnym) są przenoszone przez Spółkę zagraniczną na spółkę z grupy, na rzecz której Uczestnik wykonuje pracę w momencie rozpoczęcia uczestnictwa w danej edycji planu, a więc w przypadku Wnioskodawcy będzie to BAT Polska.

Jednakże wartość przysporzenia wynikającego z realizacji Opcji oraz wartość samych Opcji nie jest znana aż do momentu ich realizacji.

W związku z powyższym, ponieważ polska spółka B.. Polska S.A., jako pracodawca ponosi koszty uczestnictwa swoich wybranych pracowników w poszczególnych programach (koszty nabycia akcji na rynku wtórnym), zatem po stronie Wnioskodawcy w momencie nieodpłatnej realizacji uprawnień wynikających z uczestnictwa w Programie DSBS, oraz w momencie odpłatnej realizacji uprawnień wynikających z uczestnictwa w Programie PES, zgodnie z warunkami określonymi w poszczególnych programach, powstaje przychód ze stosunku pracy, określony zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy bowiem wyjaśnić, iż w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku nie można zakwalifikować przyznanych pracownikom praw wynikających z przedmiotowych programów (opcji) do pochodnych instrumentów finansowych zdefiniowanych w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.1538 ze zm.).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
    4. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
    5. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
    6. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Zgodnie z przyjętą w doktrynie definicją, umowa opcji (opcji, które w przepisach prawa podatkowego kwalifikuje się do pochodnych instrumentów finansowych) - to kontrakt, którego przedmiotem jest prawo (opcja) jednej ze stron (nabywcy, posiadacza opcji) do kupna albo sprzedaży pewnego instrumentu bazowego po ustalonej przez strony cenie wykonania w określonym momencie albo do określonego momentu w przyszłości. W zamian za zobowiązanie się drugiej strony (wystawcy opcji) do wykonania świadczenia na każde żądanie nabywcy opcji, ten ostatni płaci wystawcy cenę opcji, zwaną premią. Premia jest zapłatą za gotowość wystawcy do spełnienia świadczenia w przyszłości, nawet w sytuacji, gdy taka czynność będzie dla niego niekorzystna. Umowa opcji daje nabywcy dwie możliwości, bądź do skorzystania z przysługującej jemu opcji, a tym samym zakupu określonego w umowie instrumentu bazowego po określonej z góry cenie wykonania, bądź też nieskorzystania z niej. W drugim przypadku opcja (prawo) wygaśnie wraz z momentem zakończenia okresu, na jaki umowa opcji została zawarta. W takiej sytuacji cena wykonania stanie się ceną wygaśnięcia. Nabywca opcji zawierając przedmiotową umowę uzyskuje prawo bądź do kupna określonego instrumentu bazowego, bądź do jego sprzedaży. Odpowiednio wystawca zobowiązuje się w tych kontraktach do sprzedaży instrumentu finansowego albo do jego kupna.

A zatem, skoro nabycie w ramach ww. programów opcyjnych prowadzonych przez grupę B., przez wybranych pracowników, przedmiotowych opcji następuje w sposób nieodpłatny, a uczestnik nie ma prawa do ich zastawiania, sprzedaży i odstąpienia, to opcje te nie mieszczą się w kategorii pochodnych instrumentów finansowych i tym samym w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania cytowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż uzyskane przez Wnioskodawcę przysporzenie majątkowe wynikające z realizacji uprawnień wynikających z udziału w Programach DSBS i PES powinno być, niezależnie od sposobu realizacji, zakwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na to, że pracodawca pokrywa koszty uczestnictwa Wnioskodawcy w tych programach. W związku z powyższym na spółce B.. Polska S.A. ciążą obowiązki płatnika podatku, wynikające z treści przepisów art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołany wyrok dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu nadanym art. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych opłatę pobiera się od każdego z nich (art. 14f § 2).

Opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 03 listopada 2008 r.) została zaś wniesiona w wysokości 150 zł. W związku z wystąpieniem we wniosku jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego część uiszczonej w dniu 30 października 2008 r. opłaty ? w wysokości 70 zł, zostanie zwrócona, zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno -prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na numer rachunku bankowego:

XXXX

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika