Ustalenie 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzeń doradców nie będzie niemożliwe, (...)

Ustalenie 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzeń doradców nie będzie niemożliwe, gdyż w zawartych umowach o pracę brak jest uregulowań dotyczących rozróżnienia wynagrodzenia oraz informacji, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami. Natomiast, jeżeli wszystkie ww. przesłanki warunkujące zastosowanie normy 50% kosztów uzyskania przychodów zostaną łącznie spełnione, począwszy od dnia, w którym zostaną one spełnione Wnioskodawca będzie mógł do wynagrodzenia za wykonywanie pracy doradców mającej przymiot pracy twórczej zastosować 50% normę kosztów uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2008 r. (data wpływu 12.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do części wynagrodzenia zasadniczego pracownika związanej z pracami twórczymi i przekazanymi pracodawcy prawami autorskimi ? jest:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń doradców od dnia, w którym w umowach o pracę będą zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia oraz informacje, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej ustalenia kosztów uzyskania przychodów do dnia, w którym w umowach o pracę będą zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia oraz informacje, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do części wynagrodzenia zasadniczego pracownika związanej z pracami twórczymi i przekazanymi pracodawcy prawami autorskimi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka, jest firmą świadczącą usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach usług Spółka oferuje klientom programy podnoszenia efektywności, w których zakres w zależności od kontekstu mogą wchodzić:

  1. analizy otoczenia biznesowego oraz wyzwań strategicznych,
  2. opracowania strategii rozwoju,
  3. diagnoza organizacji wewnętrznej,
  4. identyfikacja obszarów i zakresu niezbędnych zmian w celu podniesienia efektywności,
  5. wdrożenie zidentyfikowanych inicjatyw poprzez szkolenia oraz programy zintegrowanego zarządzania zmianą.

Prace te Spółka realizuje na podstawie umów określających obszar zainteresowań i zakres prac do wykonania (dalej: Projekty). Spółka nie świadczy usług powtarzalnych o cechach (?towarnwych?) w obszarach wysoce regulowanych, takich jak doradztwo podatkowe lub prawne. W celu prowadzenia projektów tworzenia strategii oraz podnoszenia efektywności organizacji, gdzie wdrożenie tych strategii wiąże się z zaangażowaniem sporych zasobów oraz znacznym poziomem ryzyka biznesowego klientów, Spółka zatrudnia wysoce doświadczonych doradców, którzy oprócz doświadczenia posiadają silne zaplecze naukowe. Wszyscy zatrudnieni doradcy posiadają wyższe wykształcenie, a 25% z nich posiada tytuł doktora nauk.

Zakres Projektów realizowanych w roku 2008 wygląda następująco:

  • grudzień 2007 r. (realizacja w roku 2008) - doradztwo w zakresie optymalizacji produkcji,
  • luty 2008 r. - audyt operacyjny - przegląd, ocena oraz wypracowanie rekomendacji i usprawnień w obszarach: organizacja i planowania produkcji, zakupy i sprzedaż;
  • kwiecień 2008 r. - przeprowadzenie badania ?due diligence? oraz przygotowanie raportu obejmującego weryfikację strategicznej zasadności przejęcia podmiotu oraz opracowanie kluczowych czynników sukcesu transakcji zakupu;

kwiecień 2008r. - weryfikacja planu restrukturyzacji i rozwoju oraz opracowanie strategii ekspansji na Europę Środkowo - Wschodnią;

  • maj 2008 r.- opracowanie usprawnień organizacyjnych w obszarze produkcji oraz utrzymania ruchu oraz analiza dopasowania zasobów do potrzeb biznesowych;
  • maj 2008r. - konsultacje w przygotowaniu fragmentów prospektu emisyjnego w części marketingowej oraz doradztwo w działaniach akwizycyjnych klienta, w szczególności analiza założeń marketingowych;
  • czerwiec 2008 r. - opracowanie planu i wsparcie zarządu w redukcji kosztów zatrudnienia; - - czerwiec 2008 r. - opracowanie zakresu oraz strategii wdrożenia metodologii (?lean manufacturing?) dla wybranych procesów produkcyjnych;
  • październik 2008 r. - opracowanie strategii integracji sprzedaży i założeń działania dla odrębnej spółki w ramach grupy spółek klienta.

Wszystkie projekty realizowane są poprzez zespół doradców oddelegowanych do ich wykonania. Oddelegowany zespół opracowuje plan lub strategię dla Klienta, poprzedzoną zwykle analizą zastanej sytuacji i konkretnych uwarunkowań. Ze względu na fakt, że każdy Klient działa w innych warunkach, innej branży i innym otoczeniu biznesowym, rekomendacje wypracowane przez zespół są w każdym aspekcie indywidualne i niepowtarzalne, gdyż każde rozwiązanie, szczególnie to strategiczne lub optymalizacyjne musi być ?uszyte na miarę?. Wypracowując rekomendacje dla klienta, doradcy Spółki poruszają się w granicach norm posiadanej wiedzy biznesowej, jednakże w ramach tej wiedzy korzystają ze swobody wyboru opcji i możliwości, a rezultat końcowy uzależniony jest od ich wizji oraz indywidualnego podejścia. Tym rezultatem jest często raport prezentujący propozycje usprawnień w poszczególnych obszarach. Na etapie wdrażania zidentyfikowanych inicjatyw doradcy często prowadzą szkolenia oraz warsztaty dla kadry zarządzającej, mające na celu przygotowanie organizacji do ich efektywnego wdrożenia. Wszystkie prace wykonywane przez doradców Spółki można zgrupować następująco:

1.) prace projektowe w związku z realizowanymi przez Spółkę umowami sprzedażowymi (szczegółowo opisane powyżej),

2.) szkolenia wewnętrzne - Spółka organizuje rocznie około 4 - 5 szkoleń przygotowywanych i prowadzonych przez własnych pracowników - specjalistów w danej dziedzinie.

Do każdego szkolenia oddelegowany jest zespół - organizator szkolenia oraz osoba/y prowadzące szkolenie. Organizacja szkolenia obejmuje tylko i wyłącznie zagadnienia merytoryczne, gdyż wszystkie sprawy administracyjne wykonują wspierający pracownicy administracji. Każde szkolenie jest dokumentowane, a materiały pozostawione w zasobach bazy wiedzy Spółki. 3.). przygotowywanie publikacji i artykułów prasowych oraz podręczników dla potrzeb wewnętrznych Spółki (dokumentacja każdej publikacji pozostawiana jest w zasobach bazy wiedzy Spółki);

4.) czynności mające na calu pozyskanie projektów (dalej: RP - rozwój projektu), analizy rynkowe i poszukiwanie obszarów zapotrzebowania na usługi Spółki, negocjacje, spotkania, przygotowywania opracowań itp.

5.) różnorodne prace administracyjne, np. wypełnianie administracyjnych obowiązków wewnętrznych oraz dni niepracujące (urlopy, zwolnienia i inne); przy czym prace, o których mowa w punktach 1 - 3 zwane będą dalej Pracami twórczymi.

Każdy rodzaj pracy wykonywanej przez pracowników Spółki jest kodowany. Przykładowy wykaz kodów obowiązujących w Spółce jest załączony do niniejszego wniosku. Każdy pracownik jest obowiązany do przygotowywania miesięcznych zestawień czasu pracy z zastosowaniem kodów wykazu. Każde zestawienie czasu pracy musi być zaakceptowane przez przełożonego. Wzór zestawienia czasu pracy jest załączony do niniejszego wniosku. Na podstawie takich zestawień czasu pracy, Spółka jest w stanie bardzo precyzyjnie określić ilość pracy wykonanej na rzecz: poszczególnych projektów sprzedażowych, pozyskiwania projektów, szkoleń, publikacji prasowych i prac administracyjnych jak również ilość czasu spędzonego na urlopach, chorobach i innych nieobecnościach.

Analiza zestawień czasu pracy wykazuje że w okresie od stycznia 2008 r. do października 2008 r. struktura aktywności doradców wyglądała następująco:

średnia ilość doradców - 12,1, czas spędzony na prace projektowe dla klientów - 31,6%, zkolenia wewnętrzne - 0,4%, przygotowywanie artykułów i publikacji prasowych - 1,2% pozyskiwanie projektów, prace administracyjne, urlopy, zwolnienia itp. - 66,6%.

Spółka zamierza wprowadzić następujące zapisy do umów o pracę z doradcami:

1.) Miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika wynosi ?.., w tym honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworów wytworzonych przez Pracownika wynosi wartość procentową odpowiadającą proporcji czasu pracy spędzonego na czynnościach związanych z Pracami twórczymi w stosunku do wszystkich godzin pracy w miesiącu.

2.) Pracodawca nabywa majątkowe prawa autorskie do dzieł stworzonych przez Pracownika w wyniku wykonywania swoich obowiązków pracowniczych. Nabycie majątkowych praw autorskich przez Pracodawcę następuje automatycznie z chwilą powstania dzieła i nie wymaga dodatkowych formalności.

Pracodawca nabywa prawa autorskie do dzieła na wszystkich polach eksploatacji, tj. do:

  • trwałego lub czasowego zwielokrotnienie dzieła w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie,
  • tłumaczenia, przystosowywanie, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w dziele,
  • rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu dzieła lub jego kopii.

4.) Bez względu ma to, czy dzieło przeznaczone do rozpowszechnienia zostanie rozpowszechnione czy też nie, prawa autorskie do tego dzieła nie wracają do Pracownika.

5.Pracownik oświadcza, że dzieła, które powstaną w remach jego Pracy twórczej, będą wolne od jakichkolwiek obciążeń i ograniczeń na rzecz osób trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rezultaty Prac twórczych doradców podlegają zapisom art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, doradcom w tym zakresie przysługują 50% koszty uzyskanie przychodów, pod warunkiem prowadzenia właściwej i skrupulatnej ewidencji czasu pracy spędzonego na wykonanie tych prac...

Zdaniem Wnioskodawcy rezultaty pracy doradców wykonanych w związku z wykonywaniem Prac twórczych są przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku c prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 904 ze zm.), a w konsekwencji, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, doradcom w tym zakresie przysługują 50% koszty uzyskania przychodów. Koszty te powinny by obliczane od części wynagrodzenia odpowiadającego proporcji czasu przepracowanego na rzecz Pracy twórczej w stosunku do ilości całego czasu do przepracowania w miesiącu, obliczonej na podstawie zaakceptowanych zestawień czasu pracy.

Wnioskodawca zaznacza, że prace (RP), mające na celu pozyskanie projektów, niejednokrotnie również mają twórczy i niepowtarzalny charakter, jednakże ponieważ trudno byłoby oszacować wartość pracy twórczej wykonanej w ramach prac typu RP - rozwój projektu ze względu na brak wystarczającej ewidencji, koszty uzyskania przychodu w proporcji do czasu spędzonego na pracach typu RP obliczane będą z zastosowaniem zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów, o których nowa w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawca przytacza:

  • Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Sygn. 1472/DPC/415-37-07/PK dnia 24 maja 2007 r. wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, dotyczące zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów dla konsultantów, ?
  • Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Sygn.

    1471/DPF/415/102/05/PP dnia 13 października 2005 r. wydane przez Naczelnika I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, dotyczące konsultantów przygotowujących opinie prawne,

  • Interpretacja prawa podatkowego z dnia 12 czerwca 2006 r. US.40RPŁ/4115/31/06 wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola dotycząca informatyków opracowujących kody źródłowe do oprogramowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w części dotyczącej możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń doradców od dnia w którym w umowach o pracę będą zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia oraz informacje, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami, natomiast w części dotyczącej ustalenia kosztów uzyskania przychodów do dnia, w którym w umowach o pracę będą zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia oraz informacje, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy:

  • określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą czy też artystą wykonawcą należy rozpatrywać w świetle odrębnych przepisów, tj. ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631 ze zm.).

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W świetle art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tegoż przepisu jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Tylko bowiem takie wyróżnienie daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Z treści umowy o pracę musi zatem wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych. Powyższe rozróżnienie musi wynikać z umowy o pracę, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości szacunkowego ustalania ilości pracy twórczej w całej ilości pracy danego pracownika ? twórcy.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego ? rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, cytowana ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy, lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny, ul. K W.

Mając powyższe na uwadze, tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła
  • uzyskanie przychodu przez twórcę musi wynikać z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że część pracowników Wnioskodawcy wykonuje na podstawie umowy o pracę w ramach obowiązków wynikających ze stosunku pracy m. in. (obok obowiązków nie mających takiego charakteru) pracę twórczą związaną z tworzeniem projektów w zakresie usług doradczych.

W umowie o pracę zostaną zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi z wykonywania pracy nie mającej przymiotu pracy twórczej, a część wynagrodzenia będzie wynagrodzeniem / honorarium z tytułu korzystania z praw autorskich do powstałych w wyniku tworzenia ? w ramach stosunku pracy ? projektów.

Wysokość wynagrodzenia / honorarium w ramach całkowitej kwoty wynagrodzenia za pracę wyrażona będzie określoną kwotą pieniężną po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Na przedmiotowe Wynagrodzenie / honorarium składać się będzie wartość procentowa odpowiadająca proporcji czasu pracy spędzonego nad czynnościami związanymi z pracami twórczymi w stosunku do wszystkich godzin pracy w m-cu.

Ilość czasu pracy poświęcona na pracę twórczą polegającą na tworzeniu programów, w ramach całkowitego czasu pracy w danym miesiącu, wynika z prowadzonej w zakładzie pracy analizy zestawień czasu pracy umożliwiającej precyzyjne określenie wymienionych w zdaniu poprzednim proporcji czasu pracy.

Ponadto w umowach o prace będą zawarte zapisy, iż twórca udzielił zamawiającemu licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła.

Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy w danym miesiącu rozliczeniowym prace nad wykonanym utworem nie zostaną zakończone nie ma podstaw prawnych do zaprzestania stosowania podwyższanych kosztów uzyskania przychodu przy spełnieniu przesłanek wynikających z wyżej cytowanych przepisów. Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, by zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił zamawiającemu licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła, a ponadto, by umowa o pracę przewidywała rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych.

W odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku ustalenie 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzeń doradców nie będzie niemożliwe, gdyż w zawartych umowach o pracę brak jest uregulowań dotyczących rozróżnienia wynagrodzenia oraz informacji, o przeniesieniu praw do korzystania z danego utworu, względnie rozporządzania majątkowymi prawami.

Natomiast w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jeżeli wszystkie ww. przesłanki warunkujące zastosowanie normy 50% kosztów uzyskania przychodów zostaną łącznie spełnione (Wnioskodawca dokona ww. zmian w umowach o pracę). Począwszy od dnia, w którym zostaną one spełnione Wnioskodawca będzie mógł do wynagrodzenia za wykonywanie pracy doradców mającej przymiot pracy twórczej zastosować 50% normę kosztów uzyskania przychodów.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenie te nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami ? nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawczyni. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ILPB1/415-31/11-2/AO, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-32/11-2/AO, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-33/11-2/AO, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-31/10-2/AS, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-470/10-2/MR, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-548/10-4/MK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-609/10-2/MS1, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika