Jak należy prawidłowo opodatkować umorzone pożyczki po zmarłym pracowniku, czy będą one podstawą (...)

Jak należy prawidłowo opodatkować umorzone pożyczki po zmarłym pracowniku, czy będą one podstawą naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, czy będą długiem spadkowym i czy w związku z tym pracodawca zmarłego męża prawidłowo sporządził informację PIT-8C uwzględniając w niej kwoty umorzonych pożyczek (pożyczki mieszkaniowej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pożyczki z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.03.2009 r. (data wpływu 02.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pożyczki z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej po śmierci pracownika - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych umorzenia pożyczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pożyczki z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej po śmierci pracownika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład pracy zawarł z mężem Wnioskodawczyni dwie umowy pożyczki: pożyczkę mieszkaniową z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pożyczkę z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej. Mąż Wnioskodawczyni zmarł tragicznie w dniu 09.10.2008 r.

Na wniosek Wnioskodawczyni obie pożyczki po zmarłym mężu zostały umorzone. Zarówno umowa pożyczki mieszkaniowej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jak i regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie regulują kwestii przejęcia obowiązku zwrotu pożyczki przez spadkobierców pożyczkobiorcy. Natomiast w statucie Przyzakładowej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej jest zapis, że ? Zapłaty tego zadłużenia po potrąceniu wkładów, należy dochodzić od spadkobierców zmarłego, w razie zaś trudności w ściągnięciu, zadłużenie umorzyć - pokrywając sumę zadłużenia z funduszu rezerwowego?.

Wnioskodawczyni nadmienia, że samotnie wychowuje dwoje małoletnich dzieci, - które mają uprawnienia do renty rodzinnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy prawidłowo opodatkować umorzone pożyczki po zmarłym pracowniku, czy będą one podstawą naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, czy będą długiem spadkowym i czy w związku z tym pracodawca zmarłego męża prawidłowo sporządził informację PIT-8C uwzględniając w niej kwoty umorzonych pożyczek (pożyczki mieszkaniowej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pożyczki z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pożyczka mieszkaniowa z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych umorzona po śmierci męża nie stanowi dla Wnioskodawczyni przychodu.

Wmyśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymywane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymywanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W sytuacji, gdy umowa pożyczki zawarta z pracownikiem, ani regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie przewiduje obowiązku uregulowania niespłaconych rat pożyczki przez spadkobiercę nie powstaje przychód po stronie spadkobierców pracownika.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni zauważa, iż zakład pracy męża nie miał podstaw domagać się spłaty pożyczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, pożyczka z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych umorzona została zmarłemu mężowi, zatem w przedmiotowym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym zakład pracy nie powinien kwoty tej pożyczki ujmować, jako przychód Wnioskodawczyni w informacji PIT-8C.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 08.08.2006r. Nr IPPB1/415-666/08-2/IF oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 02.10.2008r. Nr ITPB2/415-676/08/MM.

Natomiast pożyczka z Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej. stanowi przychód i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w statucie Przyzakładowej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej. jest zapis że obowiązek spłaty pożyczki przechodzi na spadkobierców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Stronę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje IPPB1/415-666/08-2/IF, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika