Czy wypłata w jednym miesiącu skumulowanego za kilka miesięcy stypendium w wysokości przekraczającej (...)

Czy wypłata w jednym miesiącu skumulowanego za kilka miesięcy stypendium w wysokości przekraczającej 380,00 zł (tj. 6 miesięcy x 170 zł przyznanego miesięcznie stypendium) nakłada obowiązek poboru zaliczki podatkowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 14.09.2007 r. (data wpływu 17.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego studentowi przez Starostwo Powiatowe w ramach realizacji projektu: ?Nowa szansa dla Żaka? w ramach działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR): ?Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne?- jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego studentowi przez Starostwo Powiatowe w ramach realizacji projektu: ?Nowa szansa dla Żaka?, w ramach działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR): ?Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe realizuje wypłaty stypendiów zgodnie z :

  1. umową zawartą z Miastem,


  2. wewnętrznym regulaminem przyznania i przekazywania stypendiów na wyrównanie szans edukacyjnych studentów w roku akademickim 2006/2007, przyjętego uchwałą Rady powiatu,


  3. Kontraktem pomiędzy Powiatem, a ostatecznym wnioskodawcą - studentem.


Na potwierdzenie powyższych twierdzeń Wnioskodawca załączył kserokopie dokumentów.

Na podstawie regulaminu przyznania i przekazywania stypendiów oraz Kontraktu stypendyście przyznane zostało stypendium w kwocie 170,00 zł miesięcznie. Instytucja Wdrażająca przekazuje środki finansowe w różnych transzach. Wypłaty dla studentów uzależnione są od otrzymanych środków z Instytucji Wdrażającej. Wobec powyższego student otrzymuje w jednym miesiącu stypendia za kilka miesięcy, wówczas łączna kwota wypłaty jest większa od 380,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata w jednym miesiącu skumulowanego za kilka miesięcy stypendium w wysokości przekraczającej 380,00 zł (tj. 6 miesięcy x 170 zł przyznanego miesięcznie stypendium) nakłada obowiązek poboru zaliczki podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b wolne od podatku dochodowego są stypendia wypłacane przez Powiat dla uczniów i studentów, ponieważ kwota przyznanego miesięcznego stypendium nie przekracza 380,00 zł. Wysokość i zasady udzielania stypendiów zostały określone w stosownym Regulaminie i zatwierdzone przez Radę Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Status prawny środków pochodzących z funduszu strukturalnego ZPORR regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki. Stypendium dla studenta jako świadczenia o charakterze pieniężnym jest wolne od podatku, o ile mieści się w dyspozycji art. 21 ust 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Zgodnie z ww. przepisem wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10. Zapis ten mówi, iż zwolnienie to stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Zwolnienie tak rozumiane obowiązuje także wówczas, gdy stypendium za kilka miesięcy jest wypłacane jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendiów, bowiem podstawą opodatkowania dochodu z tego tytułu stanowi miesięczna kwota przyznanego stypendium. W opisanej sytuacji jakkolwiek łączna kwota wypłaty jest wyższa niż 380,00 zł, niemniej przyznane miesięcznie stypendium nie przekracza tej kwoty, wobec czego na płatniku nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika