Zakres możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na Książeczkach (...)

Zakres możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na Książeczkach Mieszkaniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2013 r. (data wpływu 05.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na Książeczkach Mieszkaniowych ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na Książeczkach Mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Bank (dalej: Bank?) jest bankiem mającym siedzibę na terytorium Polski wykonującym czynności bankowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1991 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 605 ze zm.). Bank rozważa wprowadzenie nowego produktu dla klientów indywidualnych, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pod nazwą ?Książeczka Mieszkaniowa?. Produkt będzie umożliwiał gromadzenie środków na koncie oszczędnościowym z przeznaczeniem wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Warunki, na których byłby oferowany rachunek będą określone w umowie i regulaminie świadczenia usługi. Będą one precyzować m.in. okres oszczędzania, możliwość prolongaty na dalsze okresy oszczędzania, wysokość pierwszej wpłaty, wysokość i częstotliwość kolejnych wpłat, oprocentowanie wkładów. Oferowany przez Bank produkt będzie miał postać zdematerializowaną. Podobnie jak w przypadku innych kont oszczędnościowych oferowanych przez Bank, Klient otrzymywałby wyciąg z konta oszczędnościowego z jego unikalnym numerem zawierający nazwę rachunku, wskazującą, iż jest to Książeczka Mieszkaniowa, bez wydawania innych potwierdzeń w postaci na przykład ?papierowej? książeczki. Ponadto, umowa rachunku i regulamin będą zawierały postanowienia, iż wpłaty wkładów oszczędnościowych klientów (osób fizycznych) będą gromadzone na Książeczce Mieszkaniowej pod warunkiem ich przeznaczenia w całości na cele mieszkaniowe.

Przez pojęcie ?cele mieszkaniowe? Bank będzie rozumiał w szczególności cele określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc:

  • nabycie na terytorium Unii Europejskiej budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego,
  • nabycie na terytorium Unii Europejskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i innych właścicielskich praw spółdzielczych,
  • nabycie na terytorium Unii Europejskiej gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego,
  • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Unii Europejskiej,
  • rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Unii Europejskiej.

Przez wydatki na cele mieszkaniowe, zgodnie z treścią stosunku prawnego pomiędzy Bankiem a Klientem, uważać się będzie również wydatki na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w szczególności w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Produkt funkcjonować będzie w formie celowego konta oszczędnościowego w walucie polskiej. Przyjęty okres trwania umowy będzie mógł być automatycznie przedłużany na kolejny okres. Dopuszczalna byłaby tylko jednorazowa wypłata środków zgromadzonych na rachunku, przy czym odsetki byłyby wypłacane wyłącznie w razie zakończenia pierwszego okresu umownego.

Bank rozważa przy tym dwie opcje jeśli chodzi o wypłatę środków:

  1. Według pierwszej z nich Klient będzie mógł wypłacić środki zgromadzone na koncie po złożeniu pisemnego oświadczenia potwierdzającego, że środki zgromadzone na rachunku książeczki mieszkaniowej w całości zostaną przekazane na cel mieszkaniowy. Bank nie będzie jednak weryfikował prawdziwości tego oświadczenia. Środki zgromadzone na książeczce zostaną wypłacone bez potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na treść art. 52a ust 1 pkt 5 updof.
  2. Według drugiej z nich, w celu zrealizowania wypłaty środków Klient zobowiązany będzie do przedstawienia dyspozycji wypłaty wraz z dokumentami potwierdzającymi zamiar przeznaczenia środków zgromadzonych na Książeczce Mieszkaniowej na cel mieszkaniowy określony w regulaminie produktu (np. umowę przedwstępną nabycia nieruchomości) oraz dodatkowo oświadczenie o tym, iż uzyskane środki w całości przeznaczy na wskazany cel mieszkaniowy. Jeśli Bank oceni, że środki zgromadzone na książeczce będą rzeczywiście w całości wykorzystane na cel mieszkaniowy, środki te zostaną wypłacone bez potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na treść art. 52a ust. 1 pkt 5 updof. Jeżeli zaś Bank oceni, iż wypłata środków zgromadzonych na książeczce nie spełnia wymogów celu mieszkaniowego lub gdy Klient nie dostarczy odpowiednich dokumentów potwierdzających przeznaczenie środków w całości na cel mieszkaniowy, wówczas Bank pobierze podatek zryczałtowany na podstawie ogólnych przepisów wynikających z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 3 updof.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Bank będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 3 updof od odsetek wypłacanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z Książeczki Mieszkaniowej w okolicznościach gdy wypłata zostanie dokonana po złożeniu przez Klienta oświadczenia o przeznaczeniu środków na cele mieszkaniowe (pkt 1. przedstawiony w opisie stanu faktycznego)?
  2. Czy Bank będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 3 updof od odsetek wypłacanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z Książeczki Mieszkaniowej w okolicznościach gdy wypłata zostanie dokonana po złożeniu przez Klienta oświadczenia o przeznaczeniu środków na cele mieszkaniowe oraz dokumentów potwierdzających zamiar przeznaczenia środków na te cele (pkt 2. przedstawiony w opisie stanu faktycznego)?

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 3 updof Bank jako płatnik podatku zobowiązany jest do poboru podatku zryczałtowanego od wypłacanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania.

Jednakże, zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 5 updof, odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych korzystają ze zwolnienia podatkowego. Powyższy przepis nie określa żadnych dodatkowych warunków tego zwolnienia. Uwzględniając więc podstawową regułę wykładni przepisów podatkowych jaką jest wykładnia językowa, uznać należy, że zwolnienie odnosi się do książeczek mieszkaniowych, niezależnie od daty wprowadzenia ich na rynek czy też zawarcia umowy między bankiem a oszczędzającym.

Ponadto, uwzględniając postulat racjonalnego ustawodawcy, należy uznać, że gdyby ustawodawca chciał nadać przedmiotowemu zwolnieniu charakter polegający na ochronie praw nabytych w stosunku do książeczek mieszkaniowych funkcjonujących do momentu wprowadzenia tego zwolnienia, to zastosowałby konstrukcję przepisu przewidzianą np. w art. 52a ust. 1 pkt 1-3 updof, w których zwalnia się od podatku wybrane dochody:

  • dotyczące papierów wartościowych Skarbu Państwa nabytych przez podatnika przed 1 grudnia 2001 r.
  • z odsetek od środków zgromadzonych m.in. na rachunkach bankowych, jeśli wynikają z umów terminowych zawartych przed 1 grudnia 2001 r.

Tymczasem ustawodawca w przepisie art. 52a ust. 1 pkt 5 updof nie wskazał żadnej daty, np. najpóźniejszego momentu zawarcia umowy książeczki mieszkaniowej lub kapitalizacji odsetek.


W związku z ogólną treścią art. 52a ust. 1 pkt 5 updof, należy ustalić znaczenie pojęcia ?książeczka mieszkaniowa? zawartego w powoływanym powyżej przepisie. Updof nie zawiera definicji legalnej pojęcia ?książeczka mieszkaniowa?. Odczytując znaczenie tego sformułowania należy mieć na uwadze jego użycie w kontekście podanym w brzmieniu art. 52a ust. 1 pkt 5 updof, który wskazuje na ?wkłady zgromadzone na książeczce mieszkaniowej?. Kwestię tą należy interpretować także w powiązaniu z ogólnymi przepisami prawa bankowego, zgodnie z którymi środki pieniężne w bankach składa się (gromadzi się) na rachunkach bankowych. Dlatego też według Banku możliwe jest przyjęcie rozumienie pojęcia ?książeczka mieszkaniowa? użytego w przedmiotowym przepisie, jako rachunku bankowego, z którego środki są wydawane na określone cele mieszkaniowe.

Bank może zatem świadczyć usługę polegającą na prowadzeniu rachunku bankowego - książeczki mieszkaniowej, określając warunki jej świadczenia w stosowanych przez siebie ogólnych warunkach umów lub regulaminach, zgodnie z art. 109 ustawy Prawo bankowe. Wobec tego, że w przepisach prawa nie zawarto definicji, która określałaby charakterystyczne cechy lub ograniczenia, co do formy książeczki mieszkaniowej, Bank stoi na stanowisku, iż dopuszczalne jest proponowanie Książeczki Mieszkaniowej w standardowej formie przewidzianej dla rachunku bankowego (konta oszczędnościowego), bez względu na warunki, jakie zostaną określone w umowie a w szczególności okres zapadalności konta, okres kapitalizacji czy wysokość oprocentowania.

Wniosek taki wysnuć można także z tego, że art. 52a ust. 1 pkt 5 updof jako taki nie wprowadza jakichkolwiek wymogów co do formy, w jakiej ma być świadczona usługa książeczki mieszkaniowej. Z kontekstu tego przepisu można wywnioskować jedynie wymóg, aby środki zgromadzone na książeczce przeznaczone zostały na cel mieszkaniowy. Dlatego też - jak wynika z opisu stanu faktycznego - Bank określi w regulaminie/umowie Książeczki Mieszkaniowej, że wkłady są gromadzone przez klienta (osobę fizyczna) z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe.

Należy przy tym wskazać, że art. 52a ust. 1 pkt 5 updof nie definiuje celów mieszkaniowych, jak również nie odsyła do konkretnej regulacji, w której cele te zostały zdefiniowane. W tym wypadku można posiłkować się innymi przepisami w obrębie tego samego aktu prawnego, w którym określono takie cele. Zgodnie z art. 21 ust. 25 w związku art. 21 ust I pkt 131 updof za wydatki na cele mieszkaniowe należy uznać wydatki na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem łub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części łub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (z zastrzeżeniem wymogów określonych w art. 21 ust. 27 updof).

Przez wydatki na cele mieszkaniowe uważa się również wydatki na spłatą kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 updof, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (z zastrzeżeniem wymogów określonych w art. 21 ust. 27, 29 i 30 updof).

Jak określone zostało w części opisowej niniejszego wniosku, cel mieszkaniowy dla realizacji produktu Książeczka Mieszkaniowa, będzie określony w dokumentach związanych z tym produktem w sposób co do zasady zbieżny z katalogiem określonym w powyższych przepisach updof.

W ocenie Banku skoro przepis art. 52a ust. 1 pkt 5 updof nie wprowadza warunku weryfikowania przez płatnika podatku czy wydatkowanie środków zgromadzonych zbieżne jest z celami mieszkaniowymi to każda wypłata środków z Książeczki Mieszkaniowej spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia podatkowego w stosunku do odsetek wypłacanych z książeczki. Co najwyżej Bank mógłby żądać przedstawienia od Klienta oświadczenia o przeznaczeniu środków na cele mieszkaniowe (pkt I przedstawiony w części opisowej stanu faktycznego). Bank bierze także pod uwagę rozwiązanie alternatywne, w którym przeznaczenie środków na cel wskazany w regulaminie produktu byłoby weryfikowane. Tylko w razie stwierdzenia, że cel na jaki oszczędzający zamierza przeznaczyć środki zgromadzone na Książeczce Mieszkaniowej jest zbieżny z celami określonymi w regulaminie produktu jako cele mieszkaniowe - Bank odstępowałby od poboru podatku na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 updof. W przypadku zaś stwierdzenia, że przedstawione dokumenty nie dają podstaw do stwierdzenia, że środki w całości przeznaczone zostaną na cel mieszkaniowy - Bank potrącałby podatek zryczałtowany na podstawie ogólnych przepisów wynikających z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust.1 pkt 3 updof (pkt 2 przedstawiony w części opisowej stanu faktycznego).

Stanowisko Banku znajduje akceptację organów podatkowych Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 28 września 2011 r. znak IPPB2/415-682/11-2/AS, stwierdził: z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Bank zamierza poszerzyć zakres świadczonych usług o prowadzenie rachunku wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych. Należy, zatem stwierdzić, że opodatkowanie odsetek od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?. i dalej:

Posługując się wykładnią językową art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było zachęcenie i ułatwienie podatnikom gromadzenia środków pieniężnych na cele mieszkaniowe poprzez zwolnienie z opodatkowania odsetek od tych wkładów.?

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 sierpnia 2011 r., znak IPPB2/415-496/11-2/MK stwierdził: Należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było zachęcenie i ułatwienie podatnikom gromadzenia środków pieniężnych na cele mieszkaniowe poprzez zwolnienie z opodatkowania odsetek od tych wkładów. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowanie odsetek od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.?

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 20 marca 2009 r., znak IBPBII/2/415-6/09/MM: ?Należy zatem stwierdzić, że opodatkowanie odsetek od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie nie zawiera żadnych wytycznych odnośnie celu, na jaki mają zostać przeznaczone zgromadzone środki pieniężne oraz ograniczeń kwotowych i czasowych odnośnie obowiązywania zwolnienia. Ustawa nie definiuje również pojęcia ?książeczka mieszkaniowa?. Posługując się wykładnią językową art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było zachęcenie i ułatwienie podatnikom gromadzenia środków pieniężnych na cele mieszkaniowe poprzez zwolnienie z opodatkowania odsetek od tych wkładów.?

W związku z powyższym, zdaniem Banku, rachunek Książeczki Mieszkaniowej w formie zaproponowanej przez Bank będzie spełniać wszelkie warunki uznania go za książeczkę mieszkaniową w rozumieniu art. 52a ust. 1 pkt 5 updof. W konsekwencji Bank stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 updof nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 updof od wypłacanych Klientom będącym osobami fizycznymi odsetek od wkładów zgromadzonych na Książeczkach Mieszkaniowych prowadzonych przez Bank:

  1. w odniesieniu do sytuacji opisanej w pkt 1) stanu faktycznego niniejszego wniosku - w każdym przypadku, b) w odniesieniu do sytuacji opisanej w pkt 2) stanu faktycznego niniejszego wniosku - w przypadku zweryfikowania na podstawie przedstawionych przez Klienta dokumentów, iż środki wypłacone z tego rachunku rzeczywiście zostaną przeznaczone w całości na cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W konsekwencji, jeżeli dany dochód nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień przedmiotowych wymienionych w powołanej ustawie, to na osobie, która go uzyskała ciąży powinność zapłacenia podatku na zasadach i w terminie określonych przez ustawodawcę.


Formułując zasadę powszechności opodatkowania, ustawa rozróżnia w art. 10 ust. 1 źródła przychodów, a także określa zasady opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne, w tym odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. Wynika to z art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Przede wszystkim zauważyć należy, iż ze wskazanego przepisu wynika, iż zwolnieniem objęte są odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych. Analizując treść przepisu odnieść się należy do jego treści jako całości, a nie tylko do jego części, ograniczając się do pojęcia ?książeczka mieszkaniowa.? Pojęcie premii gwarancyjnej od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych, zdefiniowane jest - poprzez zasady jej udzielania - w ustawie z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1115, z późn. zm.), dalej zwanej: ustawą o udzielaniu premii gwarancyjnych. Stosownie do art. 3 ust. 1 powyższej ustawy właścicielom książeczek mieszkaniowych - oprócz odsetek naliczanych od wkładów - przysługuje premia w związku z dokonaniem jednej z czynności wymienionych w powyższym przepisie, np. z uzyskaniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego czy nabyciem (...) własności lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość. Premię gwarancyjną oblicza i wypłaca bank prowadzący obsługę rachunków wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. (art. 3 ust. 3 ustawy o udzielaniu premii gwarancyjnych). Podkreślić należy, iż ustawa definiuje również pojęcie ?właściciela książeczki mieszkaniowej?, jako osobę fizyczną, która jest posiadaczem wkładu oszczędnościowego gromadzonego na rachunku bankowym na cele mieszkaniowe, którego imienny dowód stanowi książeczka mieszkaniowa wystawiona do dnia 23 października 1990 r. (art. 2 pkt 5 ustawy o udzielaniu premii gwarancyjnych).

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż zwolnienie w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy dotyczy odsetek i premii gwarancyjnych zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych, o których mowa w ustawie z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Za taką interpretacją przedmiotowego przepisu przemawiają również okoliczności jego wprowadzenia. Przepis ten został dodany z dniem 1 stycznia 2002 r. przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.). Ustawą tą ustawodawca usunął szereg zwolnień przedmiotowych dotyczących dochodów z kapitałów pieniężnych. Jednocześnie do ustawy wprowadzono przepisy, na mocy których powyższe dochody zostały opodatkowane w sposób zryczałtowany, odrębny od dochodów z innych źródeł. Jednakże, jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk sejmowy nr 28, dostępny na stronie internetowej Sejmu http://www.sejm.goy.pl), ?w celu zachowania praw nabytych w zakresie przychodów z kapitałów pieniężnych? wprowadzono zwolnienie od opodatkowania m.in. odsetek i premii gwarancyjnych od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych. O intencji ustawodawcy świadczy dodatkowo umiejscowienie powyższego zwolnienia w rozdziale 10 ustawy zawierającym przepisy przejściowe i końcowe, a nie - w rozdziale 3 (w art. 21), stanowiącym katalog zwolnień przedmiotowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Bank aktualnie rozważa wprowadzenie nowego produktu dla klientów indywidualnych, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pod nazwą ?Książeczka Mieszkaniowa?. Produkt będzie umożliwiał gromadzenie środków na koncie oszczędnościowym z przeznaczeniem wyłącznie na cele mieszkaniowe.


Warunki, na których byłby oferowany rachunek będą określone w umowie i regulaminie świadczenia usługi.


Zważywszy zatem, iż zwolnienie określone w cytowanym powyżej art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy dotyczy sytuacji praw nabytych stwierdzić należy, iż odsetki od wkładów zgromadzonych przez klientów będących osobami fizycznymi na ?książeczkach mieszkaniowych?, które Bank dopiero zamierza wprowadzić, nie będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

W związku z powyższym na Banku jako płatniku ciążyć będą obowiązki płatnika wynikające z treści art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 30a ust. 7 ww. ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na mocy art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż odsetki od wkładów zgromadzonych na rachunku bankowym, stanowiącym nowy produkt Banku nazwany ?Książeczką Mieszkaniową?, nie korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy. W konsekwencji Bank, jako płatnik, obowiązany jest do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy, od odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na powyższym rachunku.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych o sygnaturach IPPB2/415-496/11-2/MK z dnia 30.08.2011 r. oraz IPPB2/415-682/11-2/AK z dnia 28.09.2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, należy stwierdzić, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo Sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jak wynika z powołanego unormowania, przesłanką dla rozważenia zmiany interpretacji indywidualnej (tj. w istocie zmiany stanowiska w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego) jest w szczególności ugruntowanie się linii orzeczniczej sądów, w której prezentowany jest odrębny niż zawarty w tym rozstrzygnięciu pogląd dotyczący interpretacji określonego przepisu lub przepisów prawa podatkowego.

Należy podkreślić, że cel instytucji interpretacji indywidualnej, jakim jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego, nie może być realizowany z pominięciem zasady praworządności (art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.; art. 121 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej). Podstawowym zadaniem uprawnionych organów jest wydawanie interpretacji prawidłowych, tj. w prawidłowy sposób odczytujących normy prawne zawarte w poszczególnych przepisach prawa podatkowego.


Na potwierdzenie stanowiska Organu, można powołać inne interpretacje indywidualne wydane, w tożsamym stanie faktycznym, przez organy upoważnione przez Ministra Finansów, np. interpretacje indywidualne o sygnaturach ITPB2/415-756/11/IB z dnia 10.11.2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, IPPB2/415-1009/11-2/AK z dnia 21.02.2012 r., IPPB2/415-1024/11-2/AS z dnia 23.02.2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika