Zakres ciążących na Spółce obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku (...)

Zakres ciążących na Spółce obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestnictwem kluczowych pracowników Spółki w pracowniczym programie motywacyjnym uruchomionym przez spółkę mającą siedzibę we Francji .

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestnictwem kluczowych pracowników Spółki w pracowniczym programie motywacyjnym uruchomionym przez spółkę mającą siedzibę we Francji ? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 15.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestnictwem kluczowych pracowników Spółki w pracowniczym programie motywacyjnym uruchomionym przez spółkę mającą siedzibę we Francji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej jako: Spółka? lub ?Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w obszarze marketingu i wsparcia sprzedaży usług w branży przekazu video i transmisji danych drogą satelitarną. Spółka należy do międzynarodowej grupy spółek (dalej jako: Grupa, w ramach której Spółka z siedzibą we Francji (dalej jako: ?Spółka holdingowa?), oferuje pracownikom spółek-córek (m. in. Wnioskodawcy) należących do Grupy możliwość uczestnictwa w programie motywacyjnym (dalej jako: ?Program?), mającym na celu związanie ich celów i zachowania z długoterminowymi celami akcjonariuszy Spółki. Organizatorem Programu jest Spółka holdingowa, która podejmuje wszelkie decyzje o formie i sposobie jego funkcjonowania, a także podmiotach biorących w nim udział. W ramach Programu, zatwierdzonego uchwałą Spółki holdingowej z dnia 1 lutego 2010 r., uruchomione zostały działania polegające na skupie jej akcji z rynku, aby następnie umożliwić ich nieodpłatne rozdysponowanie pomiędzy pracowników spółek-córek po spełnieniu przez nich określonych kryteriów, dotyczących przede wszystkim okresu zatrudnienia w Grupie oraz wskaźników wydajności.

Dnia 13 lutego 2013 r. niektórzy z pracowników Spółki otrzymali informacje, iż z dniem 1 lutego 2013 r. nabyli uprawnienia do akcji Spółki holdingowej, z zastrzeżeniem, iż akcje te są zablokowane i nie będą dla nich dostępne ani zbywalne przed dniem 3 lutego 2015 r. Również w lutym 2013 r. Spółka holdingowa wystawiła na rzecz Spółki refakturę z tytułu zwrotu kosztów skupu akcji z rynku, kosztów administracyjnych, a także opłat z tym związanych, w części przypadającej na Spółkę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka słusznie przyjmuje, iż w wyniku nieodpłatnego nabycia akcji przez Jej pracowników w ramach Programu, przychód powstanie dopiero z chwilą zbycia przez nich tych akcji w przyszłości, jako przychód z kapitałów pieniężnych, a na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z tymi zdarzeniami?


Zdaniem Wnioskodawcy:. nieodpłatne nabycie akcji Spółki holdingowej przez pracowników Spółki w ramach Programu będzie skutkować ewentualnym powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu Ustawy PIT i nie pociągnie za sobą obowiązku obliczania, pobrania i wpłacenia podatku przez Spółkę jako płatnika.

Jak wynika z treści art. 31 Ustawy PIT, zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki podatek dochodowy od osób, którą uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy. Ewentualny przychód związany z nabyciem akcji przez pracowników nie będzie skutkować powstaniem przychodu o którym mowa w przywołanym wyżej przepisie, a tym samym Spółka nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczki na podatek PIT.

Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT, wskazano kapitały pieniężne i prawa majątkowe (art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT) a szczegółowy zakres przychodów należących do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych wynika z art. 17 ust. 1. Zakres ten obejmuje m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. W myśl art. 5a pkt 11 Ustawy PIT, przez pojęcie papierów wartościowych należy rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Oz, U. z 2005 Nr 183, poz. 1538 zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy, papierami wartościowymi są m.in.:


  1. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Na podstawie przywołanych wcześniej przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż beneficjenci Programu otrzymają papiery wartościowe (akcje), a ewentualny przychód związany z nieodpłatnym nabyciem akcji w ramach Programu, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy PIT, będzie należało zaliczyć do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych. Należy zwrócić uwagę, że na podstawie zaś art. 30b ust. 5 tej ustawy, dochód z kapitałów pieniężnych nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym. Identyczne stanowisko znajdujemy w wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 września 2012 roku (sygn. akt III SA/Wa 3562/11), który potwierdził stanowisko wnioskodawcy, który wskazywał, iż nie ma obowiązku rozpoznania przychodu ze stosunku pracy w przypadku swoich pracowników, ani w momencie przyznania prawa do nabycia bądź objęcia przez tych pracowników akcji szwajcarskiej spółki N. na preferencyjnych warunkach, w związku z ich uczestnictwem w programie zarządzanym przez szwajcarską spółkę N., gdyż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wiążą skutków podatkowych z nabywaniem akcji, rozpoznając przychód dopiero w sytuacji zbycia bądź realizacji praw z papierów wartościowych?.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż brak jest podstaw do twierdzenia, że nieodpłatne nabycie akcji przez Jej pracowników stanowi świadczenie uzyskiwane w ramach stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a Spółką. Świadczy o tym fakt, że to Spółka holdingowa podejmuje wszelkie decyzje o formie i sposobie funkcjonowania Programu, a także podmiotach biorących w nim udział. Prawo do nieodpłatnego objęcia akcji przez pracowników Wnioskodawcy nie wynika z zapisów umów o pracę, regulaminów pracy i nie jest od tego uzależniony poziom plac pracowników. Prawa do 1I lutego 2010 r., nie będącej pracodawcą osób, które uzyskały akcje. Takie rozumienie przepisów prawa podatkowego odnośnie analogicznego stanu faktycznego potwierdzone zostało w ww. wyroku WSA w Warszawie z dnia 17 września 2012 r., w którym Sąd stwierdził, że ?pomimo iż beneficjentami Programów Akcji Warunkowych są także pracownicy Spółki (jak należy przyjąć są nimi również pracownicy szeregu innych spółek zależnych z grupy szwajcarskiej N.), a ona sama ponosi ekonomiczny ciężar przydzielanych jej pracownikom w sposób preferencyjny akcji, gdyż w ramach korporacyjnych uzgodnień refunduje te koszty na rzecz szwajcarskiej spółki N., nie ma wystarczających przesłanek, aby przyjąć, iż mamy do czynienia z przychodami ze stosunku pracy, a Spółka jako pracodawca jest zobowiązana, m.in. do wykonywania obowiązków wynikających z funkcji płatnika, zgodnie z art. 31 u.p.d.o.f.?.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy podatek w tym przypadku powinien być rozliczony samodzielnie przez pracownika Spółki, w oparciu o przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy PIT, czyli w momencie odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych lub realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi?, czyli zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym nie wcześniej niż 3 lutego 2015 roku. Do tego czasu brak jest bowiem uzasadnionych podstaw do rozpoznawania przychodu po stronie pracowników. Wynika to także z faktu, iż do dnia zbycia akcji nie jest możliwe określenie wymiernego przysporzenia po ich stronie. Akcje ze swej natury maja bowiem zmienną wartość, a ich kurs podlega wahaniom w czasie. Tym samym dopiero ich odpłatne zbycie będzie generowało po stronie pracowników przychód w konkretnej kwocie. Podkreślenia wymaga również, że pracownicy którzy otrzymali akcje, nie mogą aktualnie nimi dysponować według własnego uznania (np. dokonać ich zbycia). W rezultacie, ewentualne przysporzenie po ich stronie można traktować obecnie jedynie jako hipotetyczne i niedookreślone co do swojej faktycznej wysokości. Tym samym, ewentualny dochód do opodatkowania powinien zostać rozpoznany dopiero w momencie zbycia przyznanych akcji.

Słuszność tego poglądu znajduje odzwierciedlenie w wyroku NSA z dnia 27 kwietnia 2011 r. (sygn. akt II FSK 1410/10), który zwrócił uwagę, że w takim przypadku ?interes podatkobiorcy uwzględniony i zabezpieczony systemowo poprzez opodatkowanie zbycia tych akcji, albowiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f., stanowi ono podstawę powstania opodatkowanego przychodu z kapitałów pieniężnych. (...)?.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji Indywidualnej z dnia 24 stycznia 2012 roku (sygn. IPTPB1/415-247/11-4/DS) potwierdził prawidłowość poglądu, iż ?beneficjenci programu motywacyjnego otrzymają papiery wartościowe (akcja jest bowiem jednym z rodzajów papierów wartościowych na gruncie ustawy o PIT). W konsekwencji, przychód wynikający z nieodpłatnego objęcia akcji w ramach programu motywacyjnego przez pracowników, uznać należy za kategorię należącą do przychodów z kapitałów pieniężnych, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT?. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBII/2/415-l139/09/MM) dotyczącej zbliżonego stanu faktycznego potwierdzona została prawidłowość stanowisko spółki, która wskazywała, że ?nie ciążą na niej żadne obowiązki związane z objęciem akcji przez jej pracowników. Spółka nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ objęcie akcji po pierwsze nie rodzi dochodu do opodatkowania, a po drugie byłby to dochód z kapitałów pieniężnych, a nie dochód ze stosunku pracy. Nie ma również wobec pracowników czy też organów podatkowych jakichkolwiek obowiązków informacyjnych. Pracownicy, w momencie uzyskania dochodu do opodatkowania (w dacie zbycia akcji) będą zobowiązani do samodzielnego rozliczenia się z ciążącego na nich 19% zryczałtowanego podatku dochodowego?.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że Spółka nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w przedmiotowej sprawie (nie występuje w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych) na żadnym etapie realizacji Programu. Obowiązek rozliczenia podatku będzie ciążył w tej sytuacji na podatnikach - pracownikach Spółki - którzy będą obowiązani do wykazania przychodu i uiszczenia podatku po zakończeniu roku podatkowego, w którym dokonają zbycia akcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych ciążących na Spółce.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:


  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy spółek (dalej jako: Grupa, w ramach której Spółka z siedzibą we Francji, oferuje pracownikom spółek-córek należących do Grupy możliwość uczestnictwa w programie motywacyjnym, mającym na celu związanie ich celów i zachowania z długoterminowymi celami akcjonariuszy Spółki. Organizatorem Programu jest Spółka holdingowa (z siedzibą we Francji), która podejmuje wszelkie decyzje o formie i sposobie jego funkcjonowania, a także podmiotach biorących w nim udział. W ramach Programu, zatwierdzonego uchwałą Spółki holdingowej z dnia 1 lutego 2010 r., uruchomione zostały działania polegające na skupie jej akcji z rynku, aby następnie umożliwić ich nieodpłatne rozdysponowanie pomiędzy pracowników spółek-córek po spełnieniu przez nich określonych kryteriów, dotyczących przede wszystkim okresu zatrudnienia w Grupie oraz wskaźników wydajności.

Dnia 13 lutego 2013 r. niektórzy z pracowników Spółki otrzymali informacje, iż z dniem 1 lutego 2013 r. nabyli uprawnienia do akcji Spółki holdingowej, z zastrzeżeniem, iż akcje te są zablokowane i nie będą dla nich dostępne ani zbywalne przed dniem 3 lutego 2015 r. Również w lutym 2013 r. Spółka holdingowa wystawiła na rzecz Spółki refakturę z tytułu zwrotu kosztów skupu akcji z rynku, kosztów administracyjnych, a także opłat z tym związanych, w części przypadającej na Spółkę.

Jak już powyżej wskazano, warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie wykonuje wobec swoich pracowników obowiązków płatnika, zatem nieuprawnionym jest przez tutejszy organ podatkowy rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu przyznania w ramach Programu uprawnień do nabycia akcji Spółki holdingowej m.in. w zakresie kwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie organ nie dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy.

Dokonanie odpłatnego zbycia akcji przez pracowników Wnioskodawcy również nie rodzi po stronie Wnioskodawcy żadnych obowiązków płatnika, bowiem pracownik rozlicza dochód na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 30 b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. na zasadzie samoopodatkowania.

Reasumując, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, czy też obowiązki informacyjne związane z uczestnictwem jego pracowników w programie motywacyjnym organizowanym przez podmiot (Spółkę matkę) z siedzibą we Francji, w związku z czym Spółka nie jest zobowiązana do poboru i wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu oraz nie ciążą na niej obowiązki informacyjne wynikające z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz interpretacji indywidualnej - wskazać należy, iż orzeczenia i rozstrzygnięcia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika