W konsekwencji otrzymane dochody z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą (...)

W konsekwencji otrzymane dochody z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji tj. w Polsce są zwolnione z opodatkowania, a w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do deklarowania uzyskanego dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych dalej: (?PIT?) od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł tych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca będzie akcjonariuszem spółki kapitałowej, zarejestrowanej oraz posiadającej siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga i prowadzącej działalność w formie prawnej Société Anonyme (polskie tłum.: spółka akcyjna; dalej: ?Spółka?).

Spółka podlegać będzie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga. Wnioskodawca otrzyma od Spółki certyfikat rezydencji wystawiony przez właściwy luksemburski organ podatkowy poświadczający, iż Spółka jest rezydentem podatkowym Wielkiego Księstwa Luksemburga. Majątek Spółki nie będzie składać się z nieruchomości. Spółka nie będzie również spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Konwencji.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał działalności zarobkowej w Wielkim Księstwie Luksemburga przez położony w tym państwie zakład, jak również nie będzie wykonywał w Wielkim Księstwie Luksemburga wolnego zawodu w oparciu o położoną w nim stałą placówkę w rozumieniu art. 5 Konwencji.

Wnioskodawca oczekuje, że w przyszłości Spółka zrealizuje zysk, który będzie mogła przeznaczyć do podział pomiędzy akcjonariuszy. W efekcie podziału zysku Spółka wypłaci na rzecz Wnioskodawcy jego udział w zysku przypadający proporcjonalnie na posiadane przez niego akcje.

Zasadniczo, warunkiem tego rodzaju wypłaty będzie wykazanie przez Spółkę zysku w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy. Jednakże, Spółka będzie mogła także wypłacić akcjonariuszom zaliczkę na dywidendę, jeżeli spełnione będą warunki określone w prawie luksemburskim oraz statucie Spółki. W takim wypadku Wnioskodawca otrzyma w formie zaliczki dochód pochodzący z podziału zysku zrealizowanego przez Spółkę do określonego dnia w ciągu roku obrotowego.

Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendy w rozumieniu luksemburskiego prawa handlowego. Ponadto, Wnioskodawca otrzyma stanowisko luksemburskiego inspektora podatkowego, wydawane zgodnie z tamtejszą zwyczajową procedurą zgodnie z którym opisany wyżej dochód Wnioskodawcy stanowi dywidendę w rozumieniu art. 10 Konwencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy dochód, który Wnioskodawca otrzyma w związku z podziałem zysku w Spółce będzie podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce...
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany uwzględnić wysokość dochodu otrzymanego w związku: podziałem zysku w Spółce przy obliczaniu wysokości stawki podatkowej mającej zastosowanie do jego dochodów, opodatkowanych zgodnie z art. 27 ustawy o PIT oraz czy Wnioskodawca będzie zobowiązany dochód ten wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym (np. PIT-36, PIT-37, PIT-38 lub innym zeznaniu) lub innej deklaracji podatkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1) Zdaniem Wnioskodawcy, dochód, który Wnioskodawca otrzyma w związku z podziałem zysku w Spółce będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w Polsce.

Ad. 2) Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość dochodu, który otrzyma w związku z podziałem zysku w Spółce nie będzie miał wpływu na wysokość stawki podatkowej, mającej zastosowanie w stosunku do jego dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 27 ustawy o PIT oraz Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wykazywać tego dochodu w żadnym zeznaniu podatkowym ani deklaracji podatkowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jednocześnie, jak stanowi przy tym art. 4a powołanej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Mając na uwadze, iż zgodnie z przedstawionym w niniejszym wniosku opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca otrzyma dochód z podziału zysku Spółki mającej siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga, w celu oceny konsekwencji podatkowych takiego rodzaju wypłat niezbędne jest odwołanie się do stosownych postanowień Konwencji zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zastosować art. 10 przedmiotowej Konwencji.

Wedle art. 10 ust. 1 Konwencji: ?Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie .?

Zarazem, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, ?Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), które udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Właściwe władze Umawiających się Państw ustalą w drodze wzajemnego porozumienia sposób stosowania tych ograniczeń. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane?.

Definicja pojęcia ?dywidendy? zawarta została w art. 10 ust. 3 Konwencji. Zgodnie z nim, ?określenie >>dywidenda<< oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielając dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji?.

Konstrukcja definicji dywidendy jest złożona, jednakże, wynika z niej? że podstawową kategorią dochodu uznawanego za dywidendę jest ?dochód z akcji?. W porównaniu do innych rodzajów dochodów wskazanych w definicji dywidendy, należy podkreślić, że ?dochód z akcji? stanowi kategorię samodzielną na gruncie Konwencji, co oznacza, że każdy dochód będący ?dochodem z akcji? będzie stanowił dywidendę w rozumieniu powyższego przepisu.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie partycypować w podziale zysku Spółki ze względu na fakt bycia jej akcjonariuszem (posiadania akcji Spółki). Tym samym w świetle literalnego brzmienia art. 10 ust. 3 Konwencji, nie ma wątpliwości, iż przypadający na niego dochód z podziału zysku Spółki będzie stanowił dywidendę w rozumieniu Konwencji.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie powołać się w tym zakresie na stanowisko luksemburskiego inspektora podatkowego, zgodnie z którym uzyskany przez polskiego rezydenta podatkowego dochód pochodzący z podziału między akcjonariuszy zysku Spółki, stanowi dywidendę w rozumieniu art. 10 Konwencji.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 Konwencji, przedmiotowy dochód mógłby podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak też w Luksemburgu. Jednakże, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, ?jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania?.

Dla kompletności, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji nie znajduje zastosowania w odniesieniu do opisu zdarzenia przyszłego w niniejszej sprawie, bo dotyczy innych kategorii dochodów obejmujących odsetki (wskazanych w art. 11 Konwencji) oraz należności licencyjnych (wskazanych w art. 12 Konwencji).

Tym samym w odniesieniu do dochodu uzyskanego w związku z posiadaniem akcji Spółki, zastosowanie znajdzie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, który jako prawidłową metodę unikania podwójnego opodatkowania wskazuje wyłączenie z progresją.

W konsekwencji, w świetle metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej w powołanych przepisach Konwencji, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z jego prawem do zysku wypracowanym przez Spółkę, a wynikającym z własności akcji Spółki, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, zwolniony będzie konsekwentnie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska Wnioskodawca znajduje m.in. w interpretacji Minister Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lutego 2010 r. nr IBPBII/2/415-1167/09/NG.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Przy czym, stosownie do art. 30a ust. 2 ustawy o PIT, norma ta znajduje zastosowanie z zastrzeżeniem konieczności uwzględnienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (czyli także Konwencji).

Jak już wskazano w uzasadnieniu stanowiska w zakresie pytania nr 1, dochód wskazany w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, zgodnie z Konwencją będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania w Polsce. Jednakże, stosownie do art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, dochód ten potencjalnie może być uwzględniony przy ustalaniu stawki podatkowej mającej zastosowanie do pozostałego dochodu Wnioskodawcy w Polsce.

Należy jednakże wskazać, że zgodnie z art. 30a ust. 7 ustawy o PIT ?Dochodów (przychodów), o których mowa ust.

1 , nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 .?, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji Spółki, nie będzie de facto uwzględniany przy ustalaniu efektywnej stawki podatkowej dla pozostałych dochodów Wnioskodawcy opodatkowanych w Polsce.

Powyższe stanowisko zajął również Minister Finansów w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 lipca 2011 r. nr IBPBII/2/415-468/11/ŁCz oraz z dnia 26 maja 2010 r. nr IBPBII/2/415-295/10/NG.

Zgodnie z art. 30a ust. 11 ustawy o PIT ?kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10 , podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub la.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji nie będzie on zobowiązany wykazywać dochodu z tytułu dywidendy w rocznym zeznaniu podatkowym (np. PIT-36, PIT-37, PIT-38 lub innym zeznaniu) ani w innej deklaracji podatkowej. Wykazaniu podlega tylko podatek w wysokości, w jakiej zostanie on zapłacony za granicą.

Potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska Wnioskodawca znajduje w interpretacji Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 stycznia 2012 r. nr IPTPB2/415-605/11-4/KR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)?c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. W przypadku otrzymania dywidendy lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu będzie to Konwencja z dnia 14 czerwca 1995 r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527).

W myśl art. 10 ust. 1 ww. Konwencji dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (w niniejszej sprawie w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie 'dywidendy' oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Jednocześnie, mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 Konwencji, dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 11 i 12 może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Luksemburgu.

W rezultacie zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. b) Konwencji stosuje się w przypadku opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych uregulowanych w art. 11 oraz art. 12 Konwencji. Natomiast w przypadku opodatkowania dywidend stosuje się zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, przepis ten będzie miał także zastosowanie w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie osoba, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie ?osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę? oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych dalej: (?PIT?) od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł tych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca będzie akcjonariuszem spółki kapitałowej, zarejestrowanej oraz posiadającej siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga i prowadzącej działalność w formie prawnej Société Anonyme (polskie tłum.: spółka akcyjna; dalej: ?Spółka?). Spółka podlegać będzie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga Wnioskodawca otrzyma od Spółki certyfikat rezydencji wystawiony przez właściwy luksemburski organ podatkowy poświadczający, iż Spółka jest rezydentem podatkowym Wielkiego Księstwa Luksemburga. Majątek Spółki nie będzie składać się z nieruchomości. Spółka nie będzie również spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Konwencji. Wnioskodawca nie będzie wykonywał działalności zarobkowej w Wielkim Księstwie Luksemburga przez położony w tym państwie zakład, jak również nie będzie wykonywał w Wielkim Księstwie Luksemburga wolnego zawodu w oparciu o położoną w nim stałą placówkę w rozumieniu art. 5 Konwencji. Wnioskodawca oczekuje, że w przyszłości Spółka zrealizuje zysk, który będzie mogła przeznaczyć do podział pomiędzy akcjonariuszy. W efekcie podziału zysku Spółka wypłaci na rzecz Wnioskodawcy jego udział w zysku przypadający proporcjonalnie na posiadane przez niego akcje. Zasadniczo, warunkiem tego rodzaju wypłaty będzie wykazanie przez Spółkę zysku w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy. Jednakże, Spółka będzie mogła także wypłacić akcjonariuszom zaliczkę na dywidendę, jeżeli spełnione będą warunki określone w prawie luksemburskim oraz statucie Spółki. W takim wypadku Wnioskodawca otrzyma w formie zaliczki dochód pochodzący z podziału zysku zrealizowanego przez Spółkę do określonego dnia w ciągu roku obrotowego. Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendy w rozumieniu luksemburskiego prawa handlowego. Ponadto, Wnioskodawca otrzyma stanowisko luksemburskiego inspektora podatkowego, wydawane zgodnie z tamtejszą zwyczajową procedurą zgodnie z którym opisany wyżej dochód Wnioskodawcy stanowi dywidendę w rozumieniu art. 10 Konwencji.

Na mocy Konwencji, dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, w jakiej wysokości byłby pobrany podatek w Luksemburgu przy wypłacie takiej dywidendy.

Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Jednakże należy podkreślić, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z tytułu dywidend podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, które opodatkowane są 19% stawką podatku.

W myśl art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Uregulowania zawarte w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wyłącznie dochodów (przychodów) opodatkowanych 19% stawką podatku. Zatem dochody osiągnięte z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu, zwolnione z opodatkowania w Polsce w świetle postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie będą miały wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce z uwagi na brak zastosowania progresywnej skali opodatkowania w tym przypadku.

W konsekwencji otrzymane dochody z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji tj. w Polsce są zwolnione z opodatkowania, a w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do deklarowania uzyskanego dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika