stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek złożenia dwóch deklaracji rocznych PIT- (...)

stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek złożenia dwóch deklaracji rocznych PIT- 4R sporządzonych za pełny rok kalendarzowy, aczkolwiek obejmujących faktycznie wypłaty za dwa okresy rozdzielone datą ogłoszenia upadłości, tj. do dnia ogłoszenia upadłości płatnikiem widniejącym w deklaracji PIT- 4R ? będzie X Spółka z o. o. natomiast po dniu ogłoszenia upadłości płatnikiem widniejącym w deklaracji PIT- 4R - będzie X Spółka z o. o. w upadłości likwidacyjnej (wystawione zostaną odpowiednio przez upadłego i syndyka masy upadłościowej). Natomiast w związku, iż upadłości nie można utożsamiać z likwidacją terminem złożenia przedmiotowych deklaracji - zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie koniec stycznia roku następującego po roku podatkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2010 r. (data wpływu 29.03.2010 r.) oraz piśmie z dnia 09.05.2010 r. (data nadania 10.05.2010 r. data wpływu 13.05.2010 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie z dnia 30.04.2010 r. (data nadania 30.04.2010 r., data doręczenia 07.05.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w zakresie obowiązku sporządzenia PIT- 4R w sytuacji ogłoszenia upadłości Spółki z o. o. i przejęcia Spółki przez Syndyka oraz odnośnie daty złożenia PIT? 4R,
  • nieprawidłowe ? odnośnie danych płatnika jakie winny zostać umieszczone w rocznej deklaracji PIT- 4 R.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia PIT- 4R w sytuacji ogłoszenia upadłości Spółki z o. o. i przejęcia Spółki przez Syndyka.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 21.05.2009 r. ogłoszona została upadłość P. Sp. z o. o. obejmująca likwidację majątku. Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem poprzedzającym ogłoszenie upadłości, tj. z dniem 20.05.2009 zakończył się rok podatkowy upadłej spółki będącej płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych obejmujący okres 01.01-20.05.2009 r. Z powodu zakończenia roku podatkowego i w celu ustalenia zobowiązań podatkowych upadłego na dzień ogłoszenia upadłości, w związku z art. 38 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, została złożona deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R w roku podatkowym płatnika 01.01-20.05.2009 r. w dniu 12.11.2009 r.

Po zakończeniu kolejnego roku podatkowego upadłej spółki została złożona deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R w roku podatkowym płatnika 21.05-31.12.2009 w dniu 20.01.2010 r. W obydwu deklaracjach jako płatnik wskazana została upadła spółka.

Pismem z dnia 30.04.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa lub innego dokumentu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w upadłości likwidacyjnej w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla syndyka Pana Jarosława K., który przedmiotowy wniosek podpisał.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 13.05.2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wskutek ogłoszenia upadłości osoby prawnej będącej zakładem pracy, a tym samym płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje obowiązek złożenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych PIT-4R za okres od początku roku do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości i kolejnej deklaracji rocznej PIT-4R za okres od dnia ogłoszenia upadłości do końca roku, czy jednej deklaracji rocznej PIT-4R wystawionej przez upadłego za pełny rok niezależnie od faktu ogłoszenia upadłości, czy też dwóch deklaracji rocznych PIT-4R sporządzonych za pełny rok kalendarzowy, aczkolwiek obejmujących faktycznie wypłaty za dwa okresy rozdzielone datą ogłoszenia upadłości, wystawionych odpowiednio przez upadłego i syndyka masy upadłości...
  2. W przypadku powstania obowiązku złożenia odrębnej deklaracji rocznej PIT-4R za okres do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości, w jakim terminie należy złożyć tę deklarację...
  3. Czy po ogłoszeniu upadłości płatnikiem pozostaje upadła spółka, czy też staje się nim syndyk masy upadłości, kto powinien być wykazany jako płatnik w deklaracji rocznej PIT-4R w każdym z trzech wyżej omówionych przypadków (za okres do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości, za okres od dnia ogłoszenia upadłości, za cały rok), upadła spółka, czy syndyk masy upadłości...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad 1. W związku z ogłoszeniem upadłości osoby prawnej dochodzi u niej do zakończenia roku podatkowego i z tego powodu powstaje obowiązek złożenia deklaracji rocznej PlT- 4R za okres od początku roku do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości.

Ad 2. Ogłoszenie upadłości nie jest tożsame z zaprzestaniem prowadzenia działalności (to następuje z dniem wykreślenia z właściwego rejestru), nawet jeśli po ogłoszeniu upadłości faktyczna działalność polegać będzie jedynie na likwidacji masy upadłości, i dlatego termin do złożenia deklaracji rocznej PIT- 4R za okres do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości przypada do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Ad 3. Mimo ogłoszenia upadłości upadła spółka pozostaje zakładem pracy, a tym samym płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i to ona jest wykazywana jako płatnik w deklaracji rocznej PIT- 4R zarówno za okres do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia upadłości, jak i za okres od dnia ogłoszenia upadłości do końca roku, jak też ewentualnie za cały rok kalendarzowy. Art. 42e ustawy nie dotyczy syndyka masy upadłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie obowiązku sporządzenia PIT-4R w sytuacji ogłoszenia upadłości Spółki z o. o. i przejęcia Spółki przez Syndyka oraz odnośnie daty złożenia PIT? 4R,
  • nieprawidłowe ? odnośnie danych płatnika jakie winny zostać umieszczone w rocznej deklaracji PIT-4 R.

Zgodnie z art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2003 r. nr 60, poz. 535 ze zm.), syndyka powołuje się w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego.

Upadły zaś traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem wchodzącym do masy upadłości, co wynika z art. 75 ust. 1 ww. ustawy - to jest majątkiem należącym do niego w dniu ogłoszenia upadłości oraz nabytym w toku postępowania upadłościowego (art. 62 ustawy). Obowiązany jest wskazać ten majątek oraz wydać syndykowi wszystkie dokumenty dotyczące jego działalności majątku i rozliczeń, w szczególności księgi rachunkowe, inne ewidencje prowadzone dla celów podatkowych a nawet korespondencję, co statuuje art. 57 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei, w myśl art. 160 ust. 1 tej ustawy, w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności na rachunek upadłego lecz w imieniu własnym. Przepis art. 173 ww. ustawy stanowi, że syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.

W świetle cytowanych przepisów, upadły z mocy prawa traci zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego, jednakże ta okoliczność nie pozbawia upadłego statusu podatnika, do którego to stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących ustaw podatkowych.

We wszelkich postępowaniach, stroną w znaczeniu materialnym pozostaje upadły ? to on jest podmiotem praw i obowiązków, natomiast syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach; jest on stroną w znaczeniu formalnym. W zakresie prawnopodatkowym działanie syndyka należy potraktować jako działanie przez pełnomocnika z wszystkimi prawnymi tego stanu rzeczy konsekwencjami. W świetle powyższego syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację wszystkich obowiązków podatnika i płatnika przez upadłego.

Syndyk sprawujący zarząd nad majątkiem upadłego, w celu jego likwidacji poprzez sprzedaż, dokonuje szeregu czynności prawnych i faktycznych, które powodują powstanie określonych zobowiązań. Zobowiązania takie, powstałe w trakcie trwania upadłości stanowią wydatki niezbędne do osiągnięcia celu postępowania (art. 230 ust. 1 ustawy). Stosownie do art. 230 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy do wydatków postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego należą m.in. podatki i inne daniny publiczne należne za okres po ogłoszeniu upadłości.

Ogłoszenie upadłości nie pozbawia upadłego podmiotowości prawnej ani prawa do własnego majątku, powoduje jedynie brak możliwości zarządu oraz możności korzystania i rozporządzania tym majątkiem. Upadłe przedsiębiorstwo pozostaje więc w dalszym ciągu podmiotem praw i obowiązków, jest też właścicielem majątku, nie może jedynie zarządzać ani reprezentować majątku wchodzącego w skład masy. Czynności prawne i procesowe podejmuje za upadłego i na jego rachunek syndyk. Podmiotowość prawnopodatkowa w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę po ogłoszeniu upadłości nie ustaje, a syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika. Syndyk masy upadłości ponosi również odpowiedzialność za rzetelność i niewadliwość ksiąg podatkowych.

Odnosząc powyższe na grunt obowiązków określonych przez przepisy materialnego prawa podatkowego wskazać należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności (art. 38 ust. 1b cyt. ustawy).

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy i obowiązek sporządzenia stosownych informacji, nie ustają w chwili ogłoszenia upadłości, a syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika.

Syndyk masy upadłości ponosi również odpowiedzialność za rzetelność i niewadliwość ksiąg rachunkowych. Tym samym syndyk jest zobowiązany do terminowego składania deklaracji podatkowych, jak również ma obowiązek niezwłocznego regulowania należności podatkowych, z tym że obowiązek ten aktualizuje się jedynie wtedy, gdy syndyk posiada środki potrzebne do zapłaty podatku.

Podatki i inne daniny publiczne należne za okres po ogłoszeniu upadłości stanowią wydatki postępowania upadłościowego, zgodnie z art. 230 ust.3 pkt 4 ustawy prawa upadłościowego i naprawczego. W świetle powyższego należy stwierdzić, że w deklaracji PIT-4R (za okres po ogłoszeniu upadłości) należy podać dane identyfikacyjne Spółki będącej w upadłości, zaś syndyk ? działający w imieniu i na rzecz upadłego ? jest zobowiązany do podpisywania tych deklaracji i dokonywania wpłaty zaliczki podatkowej.

Reasumując, stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek złożenia dwóch deklaracji rocznych PIT- 4R sporządzonych za pełny rok kalendarzowy, aczkolwiek obejmujących faktycznie wypłaty za dwa okresy rozdzielone datą ogłoszenia upadłości, tj. do dnia ogłoszenia upadłości płatnikiem widniejącym w deklaracji PIT- 4R ? będzie X Spółka z o. o. natomiast po dniu ogłoszenia upadłości płatnikiem widniejącym w deklaracji PIT- 4R - będzie X Spółka z o. o. w upadłości likwidacyjnej (wystawione zostaną odpowiednio przez upadłego i syndyka masy upadłościowej). Natomiast w związku, iż upadłości nie można utożsamiać z likwidacją terminem złożenia przedmiotowych deklaracji - zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie koniec stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika