1. (a) Czy Wnioskodawca może złożyć pisemny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego (...)

1. (a) Czy Wnioskodawca może złożyć pisemny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego wraz z podaniem tytułu przelewu na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (tzn. oprócz podania nazwy OPP, numeru KRS i wnioskowanej kwoty) i załączyć taki wniosek do zeznania podatkowego? (b) Jeśli złożenie takiego wniosku jest możliwe, jak należy wypełnić wówczas pozycje: Nazwa OPP, Numer KRS oraz Wnioskowana Kwota na zeznaniu podatkowym?2. Czy istnieje inny sposób wskazania naczelnikowi urzędu skarbowego przez podatnika tytuł przelewu na rzecz organizacji pożytku publicznego?3. W jaki sposób identyfikowany będzie przelew dokonany przez naczelnika urzędu skarbowego zakładając, iż nie podany zostanie tytuł przelewu przez podatnika: czy przelew będzie identyfikował tylko dany urząd skarbowy, czy też będzie dodatkowo zawierał imię i nazwisko podatnika?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16.10.2007 r. (data wpływu 17.10.2007 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie mechanizmu przekazywania 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie mechanizmu przekazywania 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Art. 45, ust. 5c ? 5g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określają mechanizm przekazywania kwoty określonej przez podatnika (nie przekraczającej 1% podatku należnego) na organizację pożytku publicznego wskazaną przez podatnika. Wskazana przez podatnika kwota zostaje przekazana na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego ? po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego ? przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego.

Art. 45, ust. 5d wspomnianej ustawy precyzuje, iż wskazanie w zeznaniu podatkowym organizacji pożytku publicznego poprzez podanie jej nazwy i numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, traktuje się na równi ze złożeniem wniosku podatnika o przekazanie wskazanej przez podatnika kwoty na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów formularze PIT-23, PIT-36 oraz PIT-37 na rok 2007 zawierają stosowne pozycje do wypełnienia przez podatnika:

  1. Nazwa OPP
  2. Numer KRS
  3. Wnioskowana kwota


Na formularzach PIT-28, PIT-36 oraz PIT-37 brak jest jednakże w szczególności pozycji umożliwiającego podatnikowi podania tytułu przelewu.

Praktyka funkcjonowania wielu istniejących organizacji pożytku publicznego (np. tych które zajmują się pomocą dla dzieci niepełnosprawnych) jest taka, iż ? w ramach swoich struktur ? tworzą one tzw. subkonta na rzecz poszczególnych podopiecznych. W przeszłości podatnik miał możliwość wpłaty części podatku należnego poprzez sprecyzowanie w druku przelewu nazwiska lub numeru danego podopiecznego organizacji pożytku publicznego. W ten sposób organizacja pożytku publicznego mogła dokonywać alokacji otrzymanych środków na konkretne subkonto podopiecznego.

Przy obecnym znowelizowanym systemie nie jest jasne w jaki sposób podatnik może przekazywać część podatku należnego na konkretnego podopiecznego organizacji pożytku publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. (a) Czy Wnioskodawca może złożyć pisemny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego wraz z podaniem tytułu przelewu na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (tzn. oprócz podania nazwy OPP, numeru KRS i wnioskowanej kwoty) i załączyć taki wniosek do zeznania podatkowego...
    (b) Jeśli złożenie takiego wniosku jest możliwe, jak należy wypełnić wówczas pozycje: Nazwa OPP, Numer KRS oraz Wnioskowana Kwota na zeznaniu podatkowym...
  2. Czy istnieje inny sposób wskazania naczelnikowi urzędu skarbowego przez podatnika tytuł przelewu na rzecz organizacji pożytku publicznego...
  3. W jaki sposób identyfikowany będzie przelew dokonany przez naczelnika urzędu skarbowego zakładając, iż nie podany zostanie tytuł przelewu przez podatnika: czy przelew będzie identyfikował tylko dany urząd skarbowy, czy też będzie dodatkowo zawierał imię i nazwisko podatnika...


Zdaniem wnioskodawcy

  1. a ? na podstawie art. 45 ust. 5c oraz 5d powyższej ustawy wydaje się, iż praktyka złożenia pisemnego wniosku i załączenia go do zeznania podatkowego jest dopuszczalna.
  2. b ? w wypadku złożenia pisemnego wniosku i załączenia go do zeznania podatkowego praktycznym wydaje się być wpisanie kwoty w pozycji ?Wnioskowana kwota? oraz wpisanie uwagi w pozycji Nazwa OPP oraz Numer KRS.
  3. brak stanowiska
  4. brak stanowiska


Pismem z dnia 05.11.2007 r. Nr IPPB2/415-271/07-2/JK tut. organ wezwał Pana do uzupełnienia ww. wniosku poprzez sprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego. W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 15.11.2007 r. (data wpływu: 19.11.2007 r.) uzupełnił Pan wniosek precyzując, co następuje:

Art. 27 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie wprowadził możliwość przekazania przez podatnika 1% podatku na rzecz wybranej przez podatnika organizacji pożytku publicznego. Dzięki temu przepisowi na przestrzeni ubiegłych lat tysiące rodziców dzieci niepełnosprawnych mogło otrzymać środki niezbędne na finansowanie leczenia bądź terapii swoich dzieci. Obecne zmiany w mechanizmie przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego mogą skutkować zasadniczym utrudnieniem bądź nawet uniemożliwieniem w wielu wypadkach pomocy w finansowaniu leczenia bądź terapii osób niepełnosprawnych.

W ubiegłych latach organizacje pożytku publicznego wypracowały taktykę, według której podatnik mógł określić imię i nazwisko dziecka niepełnosprawnego, na rzecz którego dany podatnik chciał przeznaczyć 1% podatku. Było to możliwe poprzez wpisanie imienia i nazwiska dziecka w tytule przelewu bankowego dokonywanego przez podatnika na rzecz organizacji pożytku publicznego. Organizacja pożytku publicznego mogła wówczas finansować leczenie konkretnego dziecka (oczywiście przy zachowaniu odpowiednich wymogów, np. koszty leczenia finansowane były na podstawie opisanych faktur i były uiszczane przez organizację pożytku publicznego bezpośrednio do instytucji świadczącej usługi w zakresie leczenia bądź na konto rodziców, jeśli usługi w zakresie leczenia zostały już przez rodziców zapłacone). Podatnik odliczał tak zapłacony 1% podatku od podatku należnego.

Na skutek zmian w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmian w formularzach zeznań podatkowych PIT za rok 2007 podatnik nie będzie dokonywał już osobiście przelewu na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) będzie on dokonywany przez naczelnika stosownego urzędu skarbowego na podstawie wypełnionego stosownego zeznania podatkowego. Istota problemu tkwi w tym, że formularze zeznań podatkowych PIT za rok 2007 nie przewidują możliwości określenia przez podatnika tytułu przelewu. Jedynie trzy pola formularza PIT umożliwiające przekazanie 1% podatku są następujące: Nazwa OPP, Numer KRS, Wnioskowana kwota. Brak możliwości określenia tytułu przelewu przez podatnika rodzi ryzyko utrudnienia lub wręcz braku możliwości uzyskania pomocy od danego OPP dla dziecka niepełnosprawnego, któremu podatnik chciał pomóc poprzez mechanizm 1% podatku.

W proponowanym przez Pana rozwiązaniu podatnik składałby pisemny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego, w którym zwracałby się z poleceniem przelania 1% podatku na rzecz OPP podając: nazwę OPP, numer KRS danej OPP, wnioskowaną kwotę oraz tytuł przelewu. Stosownym byłoby wówczas wpisanie odnośnika w pozycjach Nazwa OPP oraz Numer KRS na formularzu PIT. Takie rozwiązanie jest zgodne ze znowelizowaną ustawą z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, której art. 5c stanowi: Naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, przekazuje na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego (?) kwotę w wysokości nie przekraczającej 1% podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego (?),. Art. 5d precyzuje dalej iż ?wskazanie w zeznaniu podatkowym organizacji pożytku publicznego (?) poprzez podanie jej nazwy i numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, traktuje się na równi ze złożeniem wniosku (?), art. 5d nie wyklucza więc możliwości złożenia pisemnego wniosku przez podatnika.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku zawarł Pan informację, z której wynika, iż pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego należy udzielić w odniesieniu do pytania 1a.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 45 ust. 5c ? 5d ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego ? na wniosek podatnika ? przekazuje na rzecz OPP kwotę w wysokości nie przekraczającej 1% podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego, po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. Przekazanie ww. kwoty, po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego, nastąpi w terminie trzech miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego, pod warunkiem, że zeznanie podatkowe zostanie złożone przed upływem terminu określonego dla jego złożenia.

Wskazanie w zeznaniu podatkowym OPP poprzez podanie jej nazwy i numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, traktuje się na równi ze złożeniem wniosku.

Zgodnie z przepisami tejże ustawy można wskazać tylko jedną OPP, znajdującą się w wykazie organizacji ogłoszonym do końca roku podatkowego w drodze obwieszczenia Ministra Polityki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości oraz mającą status organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w art. 45 ust. 5g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik urzędu skarbowego przekazujący wnioskowane przez podatnika sumy na ogólnie określoną działalność statutową nie ma możliwości wskazania szczegółowego celu, na który powinny być wykorzystane środki. Rozdysponowanie na cele szczególne, np. finansowania rehabilitacji niepełnosprawnego dziecka, należy do wewnętrznej procedury danej organizacji. Natomiast możliwość wskazania w deklaracji podatkowej tytułu przelewu może pełnić funkcję pomocniczą, usprawniającą wewnętrzną dystrybucję środków.

Podatnik w składanym przez siebie zeznaniu podatkowym może podać dodatkowe informacje, które w jego ocenie mogą mieć wpływ na dystrybucję środków gromadzonych przez organizację pożytku publicznego (np. na konkretny cel).

Informację tę podatnik będzie mógł zamieścić w rubryce ?Inne informacje, w tym ułatwiające kontakt z podatnikiem?, znajdującej się bezpośrednio nad wnioskiem o przekazanie 1% podatku należnego, odpowiednio w:

  • poz. 135 ? PIT-28,
  • poz. 311 ? PIT-36,
  • poz. 107 ? PIT-36L,
  • poz. 123 ? PIT-37,
  • poz. 59 ? PIT-38


Powyższe informacje zostaną przesłane organizacji pożytku publicznego przez organ podatkowy jako uszczegółowienie przekazanych kwot. Należy jednak pamiętać, że rozdysponowanie środków przekazanych przez organ podatkowy pozostaje w wyłącznej gestii organizacji pożytku publicznego i powinno odbywać się w zgodzie z przedmiotem działalności organizacji określonym w statucie oraz z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika