skutki podatkowe umorzenia udziałów w Spółce z o. o. za wynagrodzeniem otrzymanych na podstawie umowy (...)

skutki podatkowe umorzenia udziałów w Spółce z o. o. za wynagrodzeniem otrzymanych na podstawie umowy darowizny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2010 r. (data wpływu 01.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów w Spółce z o.o. za wynagrodzeniem otrzymanych na podstawie umowy darowizny - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 01.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów w Spółce z o. o. za wynagrodzeniem otrzymanych na podstawie umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Podatnik, w formie darowizny, otrzyma od osoby fizycznej udziały (dalej jako: ?Udziały?) w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: ?Spółka?) zarejestrowanej w Polsce. Darowizna zostanie sporządzona w formie aktu notarialnego. W umowie darowizny wartość darowanych Podatnikowi Udziałów zostanie wykazana na poziomie rynkowym na dzień dokonania darowizny.

Po nabyciu udziałów, mogą one zostać umorzone w trybie przewidzianym w art. 199 § 1 Kodeksu spółek handlowych albo za zgodą Podatnika w drodze ich nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez jego zgody (umorzenie przymusowe). Niezależnie od trybu umorzenia, Podatnikowi będzie przysługiwało wynagrodzenie z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w świetle art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku umorzenia Udziałów otrzymanych przez Podatnika na podstawie umowy darowizny, koszty uzyskania przychodu - dla celów ustalenia dochodu z tytułu umorzenia Udziałów - ustala się w wysokości wartości rynkowej Udziałów z dnia dokonania darowizny, tzn. czy dochód z tytułu umorzenia Udziałów stanowi różnicę pomiędzy wynagrodzeniem otrzymanym przez Wnioskodawcę z tytułu umorzenia Udziałów oraz wartością rynkową Udziałów z dnia nabycia w formie darowizny...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika, dochodem opodatkowanym 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem Udziałów nad ich wartością rynkową z dnia otrzymania darowizny. Podatek potrącony powinien być przez Spółkę jako płatnika z wypłacanego Podatnikowi wynagrodzenia z tytułu umorzenia Udziałów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ?ustawa PIT?) źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Pełen katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych wymieniony został w art. 17 ww. ustawy.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...) określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT. W świetle art. 24 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy PIT, do tej kategorii przychodów zaliczyć należy m.in. faktycznie uzyskany dochód z umorzenia udziałów w spółce będącej osobą prawną oraz dochód uzyskany odpłatnego zbycia udziałów na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów.

Od przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Należy jednocześnie podkreślić, iż w świetle art. 30a ust. 6 ustawy PIT, zryczałtowany podatek dochodowy m.in. od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Podstawę opodatkowania w przypadku umorzenia udziałów w spółce mającej osobowość prawną reguluje jednak art. 24 ust. 5d ustawy P1T, który jest przepisem szczególnym w stosunku do uregulowań zawartych w art. 30a ust. 6 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy PIT dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustała się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Ustawa PIT nie precyzuje znaczenia pojęcia ?wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny? użytego w przytoczonym przepisie. W ocenie Podatnika powyższe sformułowanie rozumieć należy jako wartość udziału określoną w umowie darowizny, nie wyższą jednak od jego wartości rynkowej z dnia darowizny.

Za interpretacją tą przemawia w szczególności fakt, iż właśnie wartość rynkowa stanowi zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn podstawę opodatkowania nabycia udziału podatkiem od darowizn.

W świetle powyższego, we wskazanym w zapytaniu opisie zdarzenia przyszłego opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegać będzie zdaniem Podatnika nadwyżka przychodu faktycznie otrzymanego w związku z umorzeniem Udziałów nad ich wartością rynkową z dnia nabycia w drodze darowizny.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy PIT osoby prawne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Płatnicy ci obowiązani są na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o PIT przekazać kwotę zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

Podatek powinien zostać przez Spółkę (jako płatnika) potrącony z wypłaconego tytułem umorzenia Udziałów wynagrodzenia i wpłacony do 20-go dnia następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby Spółki.

Dodatkowo Podatnik podkreśla, iż w analizowanej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, czy umorzenie udziałów, które Podatnik nabył w drodze darowizny będzie umorzeniem przymusowym czy dobrowolnym, gdyż podatek dochodowy należny będzie wyłącznie od dochodu ustalonego jako różnica pomiędzy wynagrodzeniem otrzymanym w związku z umorzeniem tych udziałów, a wartością umorzonych udziałów z dnia otrzymania darowizny.

Na poparcie swojego stanowiska, Podatnik pragnie przytoczyć stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2009 r. znak: IPPB4/415-185/08-2/SP, zgodnie z którym dochodem ze zbycia udziałów na rzecz spółki w celu umorzenia, nabytych uprzednio przez Wnioskodawcę w drodze darowizny, jest nadwyżka przychodu otrzymanego z tytułu zbycia tych udziałów na rzecz spółki w celu umorzenia nad kosztami uzyskania przychodu, ustalonymi w wysokości nie przekraczającej wartości rynkowej tych udziałów z dnia nabycia darowizny. Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało również m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 stycznia 2010 r. znak: IBPBII/2/415-1014/09/HS, w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lipca 2009 r. znak: IPPB4/415-326/09-3/MP, interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 stycznia 2009 r. znak: IPPB2/415-1206/08-2/MG; interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. znak: IPPB2/415-1564/08- 2/AK, interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2008 r. znak: ILPB2/415-541/08-2/MK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2008 r. znak: IPPB2/415-1200/08-2/SP.

W związku z powyższym, Podatnik zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane powyżej stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IBPBII/2/415-1014/09/HS, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-541/08-2/MK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-1200/08-2/SP, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-1206/08-2/MG, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-832/10-2/AK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-833/10-2/AK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-834/10-2/MK1, interpretacja indywidualna

IPPB4/415-185/08-2/SP, interpretacja indywidualna

IPPB4/415-326/09-3/MP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika