1. Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek od sprzedaży darowizny (mieszkania) i w jakiej wysokości?podatek (...)

1. Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek od sprzedaży darowizny (mieszkania) i w jakiej wysokości?podatek dochodowy od sprzedaży darowizny, podatek dochodowy od wyodrębnionych gruntów.2. Czy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do zapłaty podatku od spadków i darowizn dotyczącego nieruchomości, o której mowa we wniosku, zwłaszcza nieruchomości gruntowej związanej z przedmiotową nieruchomością lokalową? 3. W jakiej wysokości zostanie pobrany podatek? 4. Na podstawie którego przepisu Wnioskodawczyni zwolniona jest od zapłaty podatku od spadków i darowizn?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20.04.2009 r. (data wpływu 21.04.2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 08.06.2009 r. (data nadania 09.06.2009 r., data wpływu 10.06.2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 02.06.2009 r. Nr IPPB2/415-297/09-2/MG i Nr IPPB2/436-131/09-2/AF (data nadania 02.06.2009 r., data odbioru 05.06.2009 r.) i uzupełnieniu wniosku z dnia 22.07.2009 r. (data wpływu 27.07.2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 15.07.2009 r. Nr IPPB2/415-297/09-4/MG i Nr IPPB2/436-131/09-4/AF (data nadania 15.07.2009 r., data odbioru 21.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia w roku 2008 lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność, nabytego w roku 2005 w drodze umowy darowizny przez współmałżonka - jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania wyodrębnienia gruntów,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania przychodu osiągniętego ze sprzedaży mieszkania nabytego w dniu 17 września 2007 roku, w części przypadającej na Wnioskodawczynię.

UZASADNIENIE

W dniu 21.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia w roku 2008 lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność, nabytego w roku 2005 w drodze umowy darowizny przez współmałżonka.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od dnia 22.09.1990 r. jest w związku małżeńskim z Panem Mariuszem S. Małżonkowie nie mają rozdzielności majątkowej.

Mąż Wnioskodawczyni otrzymał w dniu 12.09.2005 r. darowiznę (mieszkanie), od której zapłacił podatek od darowizny. W dniu 17.09.2007 r. aktem notarialnym ze spółdzielnią mieszkaniową Wnioskodawczyni wraz ze współmałżonkiem wyodrębnili posiadaną własność i przynależne do niej pomieszczenia i grunty. W kancelarii notarialnej opłacono 865 zł.

W dniu 12.05.2008 r. ww. darowiznę małżonkowie sprzedali osobie trzeciej, za którą otrzymali kwotę 160.000 zł. W związku z powyższym podatek od darowizny został zapłacony ze wspólnego dochodu Wnioskodawczyni i jej małżonka. Wnioskodawczyni poinformowała, że współmałżonek otrzymał interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-1427/08-4/AK z dnia 19.12.2008 r.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismami z dnia 02.06.2009 r. Nr IPPB2/415-297/09-2/MG i Nr IPPB2/436-131/09-2/AF oraz z dnia 15.07.2009 r. Nr IPPB2/415-297/09-4/MG i Nr IPPB2/436-131/09-4/AF tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • wyjaśnienie, czy interpretacja indywidualna ma być udzielona także w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn, z uwagi na to, że w części D. 2. formularza - Rodzaj sprawy zaznaczono poz. 42 - podatek od spadków i darowizn, natomiast z treści wniosku wynika, że wniosek dotyczy tylko podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem jeżeli interpretacja ma być udzielona także w zakresie podatku od spadków i darowizn organ podatkowy prosi o sformułowanie pytania w zakresie tego podatku, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przedstawienie własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania, a także uiszczenie dodatkowej kwoty opłaty w wysokości 5 zł.
  • doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez udzielenie informacji:
  • czy przedmiotowe mieszkanie (nabyte przez współmałżonka Wnioskodawczyni w drodze darowizny) stanowiło majątek odrębny małżonka Wnioskodawczyni, czy też małżonek wniósł przedmiotowe mieszkanie do majątku wspólnego małżonków poprzez podpisanie umowy majątkowej rozszerzającej wspólność ustawową małżonków lub w inny sposób,
  • wyjaśnienie, o jaki podatek od wyodrębnienia gruntów, o którym mowa w pytaniu nr 2 wniosku Wnioskodawczyni pyta...
  • wyjaśnienie, kiedy i w jakiej formie Wnioskodawczyni nabyła prawo do udziału w zbytym w 2008 roku mieszkaniu, którego wyodrębnienie aktem notarialnym przez Wnioskodawczynię i współmałżonka w odrębną własność nastąpiło w dniu 17.09.2007 roku...
  • przedstawienie własnego stanowiska Wnioskodawczyni odnoście każdego z zadanych we wniosku pytań, z uwagi na to, że w zakresie pytania nr 1 Wnioskodawczyni powołała się jedynie na podatek zapłacony w wysokości wyznaczonej przez urząd skarbowy, natomiast pytanie dotyczy obowiązku zapłaty podatku przez Wnioskodawczynię i jego wysokości. W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawczyni powołuje się na akt notarialny sprzedaży nieruchomości, w którym nie była pobierana dodatkowa opłata (jaka...), w związku z czym organ podatkowy prosi o przedstawienie stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie tego pytania, mając na uwadze doprecyzowanie jakiego Wnioskodawczyni zobowiązana jest dokonać w zakresie tego pytania nr 2, tj. jakiego podatku dotyczy zadane pytanie.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w ustawowym terminie pismem z dnia 08.06.2009 r. (data wpływu do tut. organu 10.06.2009 r.) wyjaśniając, że wniosek o interpretację indywidualną dotyczy także ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z czym Wnioskodawczyni sprecyzowała pytania w zakresie tego podatku, przedstawiła swoje stanowisko oraz uzupełniła wniesioną opłatę.

Ponadto Wnioskodawczyni doprecyzowała treść opisanego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku informując, że przedmiotowe mieszkanie zostało nabyte przez małżonka Wnioskodawczyni w drodze darowizny sporządzonej w formie aktu notarialnego w dniu 12 września 2005 r. i stanowiło wyłącznie jego majątek (majątek odrębny). Wnioskodawczyni wyjaśniła także, że małżonków nie łączy żadna umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską. Wnioskodawczyni wskazała, że jej intencją jest uzyskanie interpretacji w zakresie ewentualnego istnienia, bądź nie istnienia obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia w roku 2008 przedmiotowego lokalu mieszkalnego wraz ze związanymi z nim gruntami.

Natomiast w odpowiedzi na wezwanie tut. organu Nr IPPB2/415-297/09-4/MG i Nr IPPB2/436 -131/09-4/AF z dnia 15.07.2009 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego, tj. wyjaśnienia kiedy i w jakiej formie Wnioskodawczyni nabyła prawo do udziału w zbytym w 2008 roku mieszkaniu, którego wyodrębnienie aktem notarialnym przez Wnioskodawczynię i współmałżonka w odrębną własność nastąpiło w dniu 17.09.2007 r., Wnioskodawczyni w ustawowym terminie poinformowała, iż na podstawie aktu notarialnego Repertorium A nr będącego umową ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności - nastąpiło wyodrębnienie i przeniesienie własności lokalu znajdującego się w N. przy ul. m. , ze Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko - Własnościowej na rzecz Wnioskodawczyni - Doroty S. i jej małżonka Mariusza S. Przeniesienie nastąpiło na dwoje małżonków, ponieważ nabycie własności zgodnie z par. 3 ww. aktu dokonane zostało za fundusze z majątku wspólnego na zasadach wspólności ustawowej. W dniu 17.09.2007 r. Wnioskodawczyni stała się współwłaścicielem ww. nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek od sprzedaży darowizny (mieszkania) i w jakiej wysokości...

a) podatek dochodowy od sprzedaży darowizny,
b) podatek dochodowy od wyodrębnionych gruntów.

2. Czy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do zapłaty podatku od spadków i darowizn dotyczącego nieruchomości, o której mowa we wniosku, zwłaszcza nieruchomości gruntowej związanej z przedmiotową nieruchomością lokalową...

3. W jakiej wysokości zostanie pobrany podatek...

4. Na podstawie którego przepisu Wnioskodawczyni zwolniona jest od zapłaty podatku od spadków i darowizn...

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Przedstawiając własne stanowisko odnośnie każdego z pytań Wnioskodawczyni poinformowała, iż uważa, że nie jest zobowiązana do zapłaty żadnego ze wskazanych podatków, tj. ani podatku dochodowego od osób fizycznych ani podatku od spadków i darowizn, ponieważ nieruchomość stanowiła odrębną własność jedynie małżonka Wnioskodawczyni, mężowi zaś przysługuje zwolnienie z zapłaty tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyodrębnienia gruntów, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania przychodu osiągniętego ze sprzedaży mieszkania nabytego w dniu 17 września 2007 roku, w części przypadającej na Wnioskodawczynię.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 12 września 2005 roku małżonek Wnioskodawczyni otrzymał w drodze umowy darowizny mieszkanie, które stanowiło jego majątek odrębny. Aktem notarialnym ze Spółdzielnią Mieszkaniową Lokatorsko ? Własnościową w N. w dniu 17.09.2007 r. Wnioskodawczyni wraz ze współmałżonkiem wyodrębnili posiadaną własność, łącznie z przynależnymi pomieszczeniami i gruntami. Przeniesienie własności nastąpiło na dwoje małżonków, ponieważ w ocenie Wnioskodawczyni nabycie własności, zgodnie z par. 3 aktu notarialnego dokonane zostało za fundusze z majątku wspólnego, na zasadach wspólności ustawowej. Z pism Wnioskodawczyni zarówno z dnia 08.06.2009 r., jak i z dnia 22.07.2009 r. stanowiących odpowiedź na wezwania tut. organu w zakresie wyjaśnienia, czy współmałżonek wniósł przedmiotowe mieszkanie do majątku wspólnego małżonków poprzez podpisanie umowy majątkowej rozszerzającej wspólność ustawową małżonków lub w inny sposób oraz kiedy i w jakiej formie Wnioskodawczyni nabyła prawo do udziału w zbytym w 2008 r. mieszkaniu, wynika, że małżonkowie nie podpisali umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską oraz współmałżonek nie dokonał na rzecz Wnioskodawczyni w żaden inny sposób przeniesienia własności do udziału w przedmiotowym mieszkaniu, które stanowiło majątek odrębny współmałżonka. W dniu 12.05.2008 r. małżonkowie sprzedali przedmiotowe mieszkanie.

Biorąc pod uwagę treść wyżej powołanych przepisów prawa oraz nakreślony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny, stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że w przedmiotowej sprawie małżonkowie nie podpisali umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską, która uregulowana została w art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.) oraz nie nastąpiło włączenie nieruchomości do majątku wspólnego małżonków w drodze umowy darowizny, którą regulują przepisy ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a także współmałżonek nie przeniósł w żaden inny sposób na Wnioskodawczynię własności udziału w mieszkaniu, zatem z dniem 17 września 2007 r., tj z dniem podpisania aktu notarialnego będącego umową ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności na rzecz Wnioskodawczyni jej małżonka, Wnioskodawczyni stała się współwłaścicielem ww. nieruchomości, co potwierdza wniesiona odpowiedź Wnioskodawczyni na wezwanie tut. organu z dnia 22.07.2009 r.

W związku z powyższym sprzedaż przez współmałżonków w dniu 12.05.2008 r. osobie trzeciej przedmiotowego mieszkania, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie przez Wnioskodawczynię, stanowi dla Wnioskodawczyni źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, o którym mowa w powołanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy wskazać, iż ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1588) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 01 stycznia 2007 r.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozstrzygającym faktem odnośnie ewentualnego sposobu opodatkowania przychodu osiągniętego przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości ma moment jej nabycia. Ponieważ współwłaścicielem mieszkania Wnioskodawczyni stała się w dniu 17.09.2007 r., zatem przychód osiągnięty w dniu 12.05.2008 r. z jego zbycia w części przypadającej na Wnioskodawczynię podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z definicją art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków darowizn.

Natomiast w art. 22 ust. 6e ustawodawca doprecyzował na podstawie jakich dokumentów ustala się wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, tj. na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim prawie,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit.

    a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zgodnie z ust. 21 i 22 art. 21 zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej, a więc w oparciu o przepis art. 30e ustawy podatkowej.

Ustawodawca, w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wiąże przedmiotowe zwolnienie z faktem zameldowania w sprzedawanym budynku, a zatem wymaga, by podatnik był zameldowany na stałe w budynku, który zbywa.

Nadmienić należy, iż na mocy art. 8 pkt 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), stosowne oświadczenie należy złożyć w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ? c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, jeżeli Wnioskodawczyni spełniłaby warunki określone w powołanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy podatkowej (zameldowana była w przedmiotowym mieszkaniu na pobyt stały przez okres 12 m-cy przed datą zbycia) oraz w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. złożyła we właściwym urzędzie skarbowym stosowne oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia, skorzystałaby z przedmiotowego zwolnienia, w części przypadającej na lokal mieszkalny, natomiast osiągnięty przychód w części dotyczącej zbytego gruntu podlegałby opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, określonym w art. 30e ustawy.

Jednakże z treści wniosku nie wynika, iż takiej czynności Wnioskodawczyni dokonała, zatem osiągnięty przychód podlega opodatkowaniu.

Udzielając w dalszej kolejności odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyodrębnienia gruntów, organ podatkowy wyjaśnia, iż ustawodawca w art. 10 ustawy podatkowej wskazał źródła przychodu podlegające opodatkowaniu. Zgodnie z tym przepisem źródłem przychodu jest wymienione w pkt 8 art. 10 ustawy odpłatne zbycie wymienionych w nim nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa wieczystego użytkowania gruntów. Natomiast dokonane przez Wnioskodawczynię wyodrębnienie własności gruntów, na podstawie podpisanego w dniu 17.09.2007 r. aktu notarialnego ze spółdzielnią mieszkaniową nie mieści się w katalogu źródeł przychodu podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, osiągnięty w 2008 roku przychód ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania nabytego w dniu 17 września 2007 r. w części przypadającej na Wnioskodawczynię podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym w oparciu o powołany powyżej przepisy ustawy podatkowej, natomiast dokonane przez Wnioskodawczynię wyodrębnienie własności gruntów, na podstawie podpisanego w dniu 17.09.2007 r. aktu notarialnego ze spółdzielnią mieszkaniową nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB2/436-131/09-6/AF, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika