Jeśli zatem Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją (...)

Jeśli zatem Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją polegającą na remoncie lokalu przeznaczonego zarówno na cele mieszkaniowe jak i prowadzenie działalności gospodarczej, to od tej części lokalu która będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe (jeżeli w lokalu tym Wnioskodawca będzie zamieszkiwał w sposób zorganizowany i ciągły) tj. lokal będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych przysługuje Wnioskodawcy prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych. Zwrot nie przysługuje od faktur, które dokumentują zakup usług związanych z przeprowadzonym remontem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2012 r. (data wpływu 30.03.2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki wniosku na wezwanie z dnia 23.05.2012 r. Nr IPPB2/415-308/12-2/AK i IPPP1/443-286/12-2/MP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z remontem lokalu w którym Wnioskodawca zamierza mieszkać i prowadzić działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z remontem lokalu w którym Wnioskodawca zamierza mieszkać i prowadzić działalność gospodarczą.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Od 01.02.2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą R. Doradztwo ? Inwestycyjne, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. Od 01.02.2011 r. działalność została zawieszona. Obecnie Wnioskodawca planuje wznowić działalność gospodarczą w lokalu będącym jego własnością a mieszczącym w W. Wnioskodawca zamierza dokonać remontu i wykończenia tego lokalu. Następnie zamierza wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot podatku VAT za usługi remontowo/budowlane oraz zakup materiałów budowlanych. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Remontowany lokal ma powierzchnię 73 m²


Pismem z dnia 09.05.2012 r. Nr IPPB2/415-308/12-2/AK, IPPP1/443-286/12-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku m. in. poprzez wskazanie:

  • czy lokal przy ul. x o powierzchni 76 m ² w którym Wnioskodawca ma zamiar prowadzić działalność gospodarczą będzie w całości wykorzystywany na potrzeby związane prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też w części tego lokalu Wnioskodawca będzie mieszkał (tj. lokal będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy),
  • czy faktury na zakup materiałów budowlanych będą wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy, czy na nazwę firmy pod którą prowadzona będzie działalność gospodarcza,
  • zadanie pytania/pytań podatkowych adekwatnych do przedstawionego zdarzenia przyszłego,
  • przedstawienie własnego stanowiska (przedstawionego pełnym zdaniem) adekwatnego do zadanego pytania/pytań oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, data wpływu uzupełnienia 25.05.2012 r. w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż lokal przy ul. x o powierzchni 76m² będzie wykorzystywany w części zarówno na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą jak również w części tego lokalu Wnioskodawca będzie zamieszkiwał. Faktury na zakup materiałów budowlanych oraz związane z usługami budowlanymi będą wystawione na nazwę firmy pod którą Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie zostało przedstawione poniżej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku, gdy nie będzie rozdzielenia w lokalu x na część przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe - wówczas przysługuje Wnioskodawcy zwrot całej kwoty podatku VAT ?
  2. Czy w przypadku, gdy będzie rozdzielenie w lokalu x na część przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej i na część przeznaczoną na cele mieszkaniowe, to czy wówczas od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe przysługuje Wnioskodawcy zwrot różnicy VAT pomiędzy stawką 23% a 8% a na cele przeznaczone pod działalność gospodarczą zwrot całości 23%?
  3. Czy konieczna jest zmiana miejsca zameldowania na adres x, gdzie będzie prowadzona działalność gospodarcza?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie ustawy dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym pytanie Nr 2.


W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy w lokalu przy ul. x będzie rozdzielenie na część przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej od części przeznaczonej na cele mieszkaniowe ? wówczas od części na cele mieszkaniowe przysługiwać będzie Wnioskodawcy zwrot różnicy podatku VAT pomiędzy stawką 23% a 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja remontu. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie ? rozumie się przez to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy.

Jest to jedno z ważniejszych pojęć używanych w ustawie. Definicja ta ma charakter definicji poprzez wyliczenie ściśle określonych robót uznanych za remont w myśl cytowanej ustawy. Z uwagi na powyższe, tylko wymienione prace mogą stanowić remont w rozumieniu ustawy. Z kolei zgodnie z opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa uszczegółowieniem wykazu robót zaliczanych do wydatków mieszkaniowych, wymienione w ustawie roboty polegają na wymianie, naprawie, uzupełnieniu, zmianie-przebudowie elementów lokalu w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym. Prace te dotyczą wszystkich stałych (na trwałe związanych) elementów konstrukcyjnych, wykończeniowych i instalacyjnych, które obejmują w przypadku lokalu instalację elektryczną, w tym także elementy nierozerwalnie z nią związane, stanowiące stałą i nierozerwalną jej część.

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 01.01.2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na materiały budowlane zostało wprowadzone w tym celu, aby zdjąć z osób fizycznych ciężar finansowy wynikający z podwyższenia stawek podatku VAT na materiały budowlane. Prawo to nie przysługuje zatem, gdy podatek VAT naliczony w cenie materiałów budowlanych może być odliczony od podatku należnego.

Dotyczy to każdej sytuacji, gdy zakupy dokonywane są przez podatnika VAT na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, niezależnie od tego, czy w związku z zakupem materiałów budowlanych na potrzeby tej inwestycji przysługiwało prawo do odliczenia, czy też nie. Także w przypadku realizowania inwestycji, w związku z którą nie będzie takiej osobie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, lecz inwestycję taką będzie ona realizowała działając jako podatnik VAT, prawo do zwrotu nie przysługuje. Dotyczyć to może także sytuacji, w której osoba fizyczna kupuje materiały budowlane i dokonuje określonej inwestycji w celu wykonywania czynności zwolnionej od podatku VAT (w części lub w całości).

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy prawo do zwrotu nie przysługuje tym osobom, które dokonują określonych inwestycji, uprawniających do zwrotu jako podatnicy podatku od towarów i usług. O prawie do odliczenia podatku naliczonego decyduje bowiem to w jakim charakterze osoba fizyczna dokonywała zakupów danych materiałów budowlanych, w jakim celu i na jakie potrzeby. Podkreślić należy, że nie ma znaczenia, to czy dana osoba fizyczna, mającą dochodzić zwrotu wydatków w ogóle jest podatnikiem VAT, lecz czy określoną inwestycję, uprawniającą do zwrotu realizuje prywatnie, czy też jako podatnik VAT.

Możliwa jest sytuacja, w której dany podmiot w odniesieniu do jednego i tego samego przedmiotu (towaru) występuje jednocześnie w części jako podatnik i w części ?prywatnie?. Jeśli dana osoba realizuje daną inwestycję w części działając jako podatnik VAT, zaś w części jako osoba fizyczna, działając ?prywatnie? wówczas ma prawo do zwrotu tych wydatków, które poniosła jako osoba fizyczna, a nie jako podatnik.

Prawo do zwrotu przysługuje również w sytuacji, gdy faktury dokumentujące poniesione wydatki są wystawione na Firmę Wnioskodawcy.

Jeśli zatem Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją polegającą na remoncie lokalu przeznaczonego zarówno na cele mieszkaniowe jak i prowadzenie działalności gospodarczej, to od tej części lokalu która będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe (jeżeli w lokalu tym Wnioskodawca będzie zamieszkiwał w sposób zorganizowany i ciągły) tj. lokal będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych przysługuje Wnioskodawcy prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych. Zwrot nie przysługuje od faktur, które dokumentują zakup usług związanych z przeprowadzonym remontem.

Jednocześnie zaznaczyć należy , iż uprawnienie do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych m.in. z remontem lokalu mieszkalnego jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym .


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika