zapomogi wypłacone małżonkom żołnierzy zmarłych w wyniku katastrofy samolotu pod Smoleńskiem sfinansowane (...)

zapomogi wypłacone małżonkom żołnierzy zmarłych w wyniku katastrofy samolotu pod Smoleńskiem sfinansowane ze środków tej części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2010 r. (data wpływu 22.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON żonom zmarłych żołnierzy w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON żonom zmarłych żołnierzy w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie lotniczej samolotu wojskowego TU-154M pod Smoleńskiem zginęło 96 osób. W związku z tym zdarzeniem żonom tragicznie zmarłych żołnierzy, zostały przyznane zapomogi pieniężne przez Ministra Obrony Narodowej w wysokości 15.000,00 zł na podstawie art. 84 ust. 1a ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892 z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wysokości funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 45, poz. 264), § 6 ust. 3-4 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lutego 2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. Nr 41 poz. 240). Kwota zapomogi pieniężnej w roku podatkowym przekracza kwotę 2.280,00 zł określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zapomoga została wypłacona z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON w 2010 r. żonom tragicznie zmarłych żołnierzy, może mieć zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy w związku z tym zapisem, wypłacone wdowom po żołnierzach zapomogi pieniężne należy uznać za wolne od podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ze względu na fakt, iż zapomogi wypłacone żonom tragicznie zmarłych żołnierzy finansowane były ze środków budżetowych, części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej oraz mają związek z zaistniałym tragicznym zdarzeniem losowym, które miało miejsce w dniu 10 kwietnia 2010 r. wydaje się słusznym zastosowanie całkowitego zwolnienia wypłaconych zapomóg zgodnie z art. 21 pkt 1 ppkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż małżonkom tragicznie zmarłych żołnierzy zostały przyznane zapomogi pieniężne w wysokości 15.000,00 zł. Zapomogi zostały wypłacone z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

Z § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wysokości funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 45, poz. 264) bezwzględnie wynika, że źródłem finansowania funduszu są środki budżetowe części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, zapomogi wypłacone małżonkom żołnierzy zmarłych w wyniku katastrofy samolotu pod Smoleńskiem sfinansowane ze środków tej części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu.

Końcowo wskazać należy, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje się na przepis art. 21 pkt 1 ppkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast winien to być art. 21 ust. 1 pkt 26a ww. ustawy, co nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika