Reasumując, świadczeń wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia (...)

Reasumując, świadczeń wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie wykazuje w informacjach o przychodach, zatem w sytuacji gdy w roku podatkowym nie wypłaca tym bezrobotnym żadnych innych świadczeń nie ma on obowiązku sporządzenia dla nich informacji PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2013r. (data wpływu 15.01.2013 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 13.01.2013 r., data wpływu 13.03.2013 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-44/13-2/MK z dnia 05.03.2013 r. (data nadania 05.03.2013 r., data doręczenia 06.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych ciążących na Wnioskodawcy w związku z organizacją prac społecznie użytecznych i wypłatą świadczeń osobom skierowanym do ich wykonywania ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych ciążących na Wnioskodawcy w związku z organizacją prac społecznie użytecznych i wypłatą świadczeń osobom skierowanym do ich wykonywania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 05.03.2013 r. Nr IPPB2/415-44/13-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie:

  • Numeru identyfikacji podatkowej
  • wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej,
  • przedstawienie opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego mającego być przedmiotem interpretacji,
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanego pytania,
  • uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej,
  • uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych,


Ponadto organ podatkowy wezwał o:

  • przesłanie dokumentów (oryginału lub kopii urzędowo poświadczonej za zgodność z oryginałem), z których wynika umocowanie do reprezentowania Wnioskodawcy w przedmiocie wystąpienia z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała.


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Wnioskodawca wypłaca osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczenia z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, które zostały skierowane przez Miejski Urząd Pracy. Podstawą działań Wnioskodawcy jest art. 73a ust.1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.), zgodnie z którym na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Na mocy ust.1a ww. artykułu do wykonywania prac społecznie użytecznych mogą być również kierowane osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 50 ust.2 . Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane.


Wysokość świadczeń przysługujących bezrobotnemu z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych zostały określone w art. 73a ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tym przepisem, bezrobotnemu nie posiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 72 ust. 6. Stosownie do art. 73a ust. 4 ww. ustawy świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Świadczenia wypłacane bezrobotnym skierowanym do wykonywania prac społecznie użytecznych są ? w myśl art. 21 ust. 1 pkt 128 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca dokonujący wypłat świadczeń dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku, wykonujących prace społecznie użyteczne, obowiązany jest do sporządzania i przekazywania podatnikowi oraz organowi podatkowemu informacji o wypłaconych świadczeniach PIT - 8C, pomimo zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 128 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Świadczenia wypłacane bezrobotnym na mocy art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W ww. informacjach nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podsumowując, świadczeń wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych , jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie wykazuje się w informacjach o przychodach, a zatem nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT - 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały źródła przychodów, w tym w pkt 9 wymienione zostały inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta emerytalnego, w tym dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wypłaca osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczenia z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, które zostały skierowane przez Miejski Urząd Pracy.


Zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.), na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie gminy, w której bezrobotny zamieszkuje lub przebywa, w wymiarze do 10 godzin w tygodniu.

Na mocy ust. 1a ww. artykułu do wykonywania prac społecznie użytecznych mogą być kierowane również osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielniania, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 50 ust. 2.

Wykonywanie prac społecznie użytecznych ? zgodnie z art. 73a ust. 2 ustawy - odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane.


Wysokość świadczeń przysługujących bezrobotnemu z tytułu ww. świadczeń zostały określone w art. 73a ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tym przepisem, bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 72 ust. 6.


Stosowanie do art. 73a ust. 4 ww. ustawy, świadczenie nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.


Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, iż ustawodawca na mocy art. 21 ust. 1 pkt 128 ww. ustawy zwolnił od podatku dochodowego świadczenia wypłacane bezrobotnym skierowanym do wykonywania prac społecznie użytecznych

Zatem, jeżeli świadczenia wypłacane są przez Wnioskodawcę na mocy art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to należy zakwalifikować je do przychodów z innych źródeł, zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W ww. informacjach nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Reasumując, świadczeń wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie wykazuje w informacjach o przychodach, zatem w sytuacji gdy w roku podatkowym nie wypłaca tym bezrobotnym żadnych innych świadczeń nie ma on obowiązku sporządzenia dla nich informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika