Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku (...)

Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wzakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika w związku z objęciem przez pracowników Wnioskodawcy będących akcjonariuszami spółki niemieckiej S., akcji Spółki O. z siedzibą w Niemczech.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika w związku z objęciem przez pracowników Wnioskodawcy będących akcjonariuszami spółki niemieckiej S., akcji Spółki O. z siedzibą w Niemczech ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2014 r. r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika w związku z objęciem przez pracowników Wnioskodawcy będących akcjonariuszami spółki niemieckiej S., akcji Spółki O. z siedzibą w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka S. jest międzynarodowym koncernem z branży elektrotechnicznej i elektronicznej z główną siedzibą w Berlinie i Monachium. Spółka jest notowana m.in. na giełdach papierów wartościowych we Frankfurcie, Londynie i Zurychu (?Spółka Niemiecka?). We wszystkich spółkach z grupy S. zatrudnionych jest ok. 400 000 pracowników w 190 krajach na świecie.

W 2012 roku wyodrębniono z grupy S. jeden z jej oddziałów i powołano nową spółkę O. z główną siedzibą w Monachium na terytorium Niemiec (?Spółka O.?). Wyodrębnienie Spółki O. w niezależną spółkę zostało dokonane na mocy Niemieckiej Ustawy o Przekształceniach podmiotów mających siedzibę w Niemczech (Część 123 (2) nr 1 - po niemiecku; Umwandlungsgesetz, ?UmwG?). W ramach przekształcenia, S. przekazał część swoich aktywów wraz z wszystkimi prawami i obowiązkami spółce O. w zamian za emisję akcji O. dla akcjonariuszy S.. Akcje Spółki O. zostały wprowadzone na giełdę we Frankfurcie i Monachium w lipcu 2013 roku w wyniku uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy S. podjętej w styczniu 2013 roku (?uchwała WZA?). Ponadto na podstawie uchwały WZA Spółki Niemieckiej, akcjonariusze S. otrzymali 1 akcję O. na każde posiadane 10 akcji S..

Powyższe zdarzenie poza wpływem na sytuację akcjonariuszy, którzy nabyli na giełdzie akcje Spółki Niemieckiej i posiadali je na dzień przekształcenia, miało również wpływ na sytuację osób świadczących pracę na rzecz spółek z grupy S., którym Spółka Niemiecka w celu zwiększenia motywacji i lojalności umożliwiła wcześniej nabycie (objęcie) swoich akcji w ramach programów motywacyjnych funkcjonujących w grupie S. m.in.:

  • Programu S. Stock Awards (?Program SSA?),
  • Programu Share Matching Plan (?Program SMP?).


Uczestnikami powyższych programów (?Programy?) są m.in. pracownicy spółki polskiej S. Sp. z o.o, (?Spółka Polska? lub ?Wnioskodawca?), która wchodzi w skład grupy S..


W ramach Programu SSA pracownicy, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy S., nabywają prawo do nieodpłatnego nabycia akcji S. lub / oraz prawo do otrzymania wypłaty równowartości akcji w formie gotówki.

W ramach Programu SMP pracownicy nabywają odpłatnie akcje S., a następnie po 3 letnim okresie wyczekiwania, za każde 3 zakupione akcje są uprawnieni do otrzymania 1 dodatkowej akcji S.. Uprawnienie do nabycia (objęcia) przez pracowników akcji S. wynika z uchwał walnego zgromadzenia S..

W wyniku przekształcenia i powołania niezależnej Spółki O., pracownicy Spółki Polskiej, którzy w ramach Programów SMP i SSA nabyli akcje Spółki Niemieckiej, stając się tym samym akcjonariuszami Spółki Niemieckiej, otrzymali - w wyniku uchwały WZA - prawo do objęcia akcji Spółki O. na zasadzie prawo do objęcia 1 akcji Spółki O. na każde posiadane przez nich 10 akcji Spółki Niemieckiej.

Jednorazowe objęcie akcji Spółki O. przez akcjonariuszy Spółki Niemieckiej, w tym pracowników, którzy nabyli akcje Spółki Niemieckiej w ramach Programów SMP i SSA, miało miejsce w roku 2013.


Prawo do objęcia przez pracowników akcji O. nie wynika z umów o pracę zawartych ze Spółką Polską.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z objęciem akcji spółki O. przez pracowników Spółki Polskiej, którzy wcześniej objęli (nabyli) akcje Spółki Niemieckiej w wyniku uczestnictwa w Programie SSA i Programie SMP, przychód podlegający opodatkowaniu (z wyjątkiem przychodu z dywidendy) powstanie po stronie pracowników dopiero w momencie zbycia objętych przez nich akcji spółki O. (na podstawie art. 24 ust. 11, ad. 24 ust. 1 2 i ad. 24 ust. 12a ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.) i w konsekwencji powinien on zostać zakwalifikowany, jako przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych według 19% stawki (tj. na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 i 2 Ustawy o PIT), a na Spółce Polskiej nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w przepisach Ustawy o PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód (z wyjątkiem przychodu z dywidendy) z tytułu objęcia przez pracowników akcji spółki O. w związku z posiadanymi przez nich akcjami Spółki Niemieckiej objętymi (nabytymi) wcześniej w ramach Programu SSA i Programu SMP, powstanie po stronie pracowników dopiero w chwili ich zbycia (na podstawie art. 24 ust. 11, art. 24 ust. 12 i art. 24 ust, 12a Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.) i w konsekwencji przychód uzyskany z transakcji zbycia akcji powinien zostać zakwalifikowany do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych według 19% stawki (tj. na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 i 2 Ustawy o PIT). W związku z powyższym, na Spółce Polskiej nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w przepisach Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie art. 11 ust. 2b Ustawy o PIT, w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych przychód ustala się, jako różnicę pomiędzy wartością świadczenia, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody m. in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz biorąc pod uwagę stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2011 r Spółka Polska uznaje, iż nieodpłatne objęcie akcji Spółki O. wynikające z uchwały WZA nie będzie skutkować powstaniem u pracowników przychodu ze stosunku pracy ze względu na zastosowanie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT.

Przepis art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanowi bowiem, że dochód będący nadwyżką pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objecie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem spółki. Zgodnie z art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT, art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT ma zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Analizując zapisy art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT w powiązaniu z ust. 12a tego artykułu należy dojść do wniosku, że odroczenie opodatkowania do momentu zbycia akcji następuje, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. Akcje są obejmowane (chodzi o akcje nowej emisji) bądź nabywane (chodzi o akcje nabyte na rynku wtórnym) poniżej wartości rynkowej;
  2. Akcje są obejmowane (nabywane) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia;
  3. Akcje nabywane (obejmowane) są akcjami spółek mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.



Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pracowników otrzymujących akcje Spółki O. w związku z posiadanymi przez nich akcjami Spółki Niemieckiej otrzymanymi (nabytymi) w ramach Programu SMP oraz Programu SSA wszystkie trzy powyższe warunki są spełnione. Pracownicy nabywają nieodpłatnie akcje spółki z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Spółka O. ma swoją siedzibę na terytorium Niemiec). Dodatkowo, uprawnienie do objęcia akcji przez pracowników nastąpiło na podstawie uchwały WZA.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż wskazanie osób uprawnionych do objęcia akcji Spółki O. może się odbyć jedynie w sposób przewidziany w przepisach obowiązujących na terytorium kraju, w którym spółka ma siedzibę, czyli w Niemczech.

Uchwała podjęta przez WZA Spółki Niemieckiej stanowi o wprowadzeniu Spółki O. na giełdę oraz o przyznaniu akcjonariuszom S. 1 akcji O. na każde posiadane przez nich 10 akcji S..

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym przepis art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT dotyczy również objęcia akcji przez pracowników Spółki Polskiej, którzy objęli akcje Spółki O. na podstawie uchwały WZA. Konsekwentnie, właściwym momentem, w którym należy rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie stosownie do art. 24 ust. 11 w zw. z ust 12a Ustawy o PIT, moment sprzedaży akcji Spółki O. przez pracowników. Dochód z takiej transakcji należy zaklasyfikować, jako dochód z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT, opodatkowany 19% stawką podatku zgodnie z art. 30b ust 1 tejże ustawy.

W rezultacie, na Spółce Polskiej, jako pracodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w przepisach Ustawy o PIT, w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z objęcia akcji Spółki O., przyznanych pracownikom będącym akcjonariuszami Spółki Niemieckiej, w wyniku uchwały WZA.

Powyżej zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają także orzeczenia sądów administracyjnych, np.:

  1. Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2013 r. (II FSK 1268/11), w którym Sąd stwierdził, że ?Nabycie akcji, nawet nieodpłatnie, (...), nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższa konstatacja wynika z treści przepisu art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., zgodnie z którym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Objęcie (nabycie) akcji dotyczy także akcji zagranicznych (niekrajowych) spółek kapitałowych, z tym, że od 1 stycznia 2011 r. tylko akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium Państw Członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego?;
  2. Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2014 r. (II FSK685/12), w którym Sąd stwierdził, że ?(...) objęcie akcji (nieodpłatnie, częściowo nieodpłatnie) jest neutralne podatkowo w dacie tego zdarzenia, ale podlega opodatkowaniu w momencie odpłatnego zbycia udziałów (akcji), stosownie do art. 17 ust,1 pkt 6 lit. a u.p.d.o.f. Dopiero w tym momencie ujawnia się bowiem rzeczywisty przychód z objęcia akcji.?
  3. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 11 grudnia 2013 r (Sygn. Akt I SA/Gd 1365/13), w którym Sąd stwierdził, że ?Zakresem regulacji prawnej art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. objęte jest zatem objęcie (nabycia) akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Uregulowanie przewidziane w tym przepisie nie stanowi definitywnego zwolnienia podatkowego; przesuwa tylko w czasie datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu objęci akcji. Art. 17 ust. 1 p k 16 lit. a) u.p.d.o.f., stanowi podstawę powstania opodatkowanego przychodu z kapitałów pieniężnych. Należy zwrócić uwagę, że przesunięcie, na podstawie art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., daty opodatkowania do czasu zbycia objętych akcji, ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania i opodatkowanie ostatecznego przysporzenia, które zrealizuje się w czasie sprzedaży objętych akcji. Samo objęcie akcji poniżej ich wartości rynkowej oznacza jedynie, że wartość obejmowanych akcji jest poniżej ich wartości rynkowej w dniu ich objęcia. Wartość akcji z dnia objęcia jest jednak tylko wyceną wartości akcji, która się zmienia wraz ze zmianą kursu akcji.?
  4. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 maja 2014 r, (sygn. akt I SA/G11028/13), w którym Sąd stwierdził, że ?Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, że generują dochód w przyszłości, tj. w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji?.

W związku z powyższym, Spółka Polska wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy wyjaśnić, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika ciążących na Spółce, w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia ? według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl przepisu art. 31 ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. Przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego, jako ?stosunek pracy? jest to, aby przychód stanowił wynagrodzenie w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, czyli musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, otrzymane od osoby trzeciej - nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy z określonym podmiotem, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy go stosunek pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy, tj. Spółki z o.o., która wchodzi w skład grupy S. są uczestnikami programów motywacyjnych funkcjonujących w grupie S. m.in.: Programu S. Stock Awards (?Program SSA?), Programu Share Matching Plan (?Program SMP?). Organizatorem przedmiotowych programów jest Spółka niemiecka S.. Programy zostały wprowadzone w celu zwiększenia motywacji i lojalności pracowników i umożliwiły im wcześniej nabycie (objęcie) akcji spółki S. mającej siedzibę w Niemczech.

W wyniku przekształcenia i powołania niezależnej Spółki O., pracownicy Spółki Polskiej, którzy w ramach Programów SMP i SSA nabyli akcje Spółki niemieckiej, stając się tym samym akcjonariuszami Spółki niemieckiej, otrzymali w wyniku uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy tej Spółki, prawo do objęcia akcji Spółki O. w ten sposób, że na każde posiadane przez nich 10 akcji Spółki niemieckiej mają prawo do objęcia 1 akcji Spółki O.. Prawo do objęcia przez pracowników akcji Spółki O. nie wynika z umów o pracę zawartych ze Spółką Polską. Jednorazowe objęcie akcji Spółki O. przez akcjonariuszy Spółki niemieckiej, w tym pracowników Wnioskodawcy, którzy nabyli akcje Spółki niemieckiej w ramach Programów SMP i SSA, miało miejsce w roku 2013.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy uznać, że z tytułu objęcia przez akcjonariuszy spółki niemieckiej, akcji spółki O. (na każde posiadane przez nich 10 akcji Spółki niemieckiej w zamian przypada 1 akcja Spółki O.) na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Wnioskodawca nie jest podmiotem przyznającym w wyniku uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy pracownikom przedmiotowe Akcje, lecz spółka akcyjna z siedzibą w Niemczech, czyli podmiot, z którym nie wiąże pracowników stosunek pracy (pracownicy Wnioskodawcy nie są zatrudnieni w spółce niemieckiej, są tylko akcjonariuszami spółki niemieckiej), natomiast Wnioskodawca w żaden sposób nie ma wpływu na podejmowane przez spółkę niemiecką uchwały. Zatem w związku z objęciem przez pracowników Wnioskodawcy będących akcjonariuszami spółki niemieckiej, akcji spółki akcyjnej O. z siedzibą na terytorium Niemiec na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Jak już bowiem wskazano, warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. W świetle powyższego objęcie akcji spółki akcyjnej O. w zamian za posiadane akcje spółki S. nie może stanowić podstawy uznania tego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy.

Zatem w związku z objęciem przez pracowników Wnioskodawcy akcji spółki akcyjnej O. z siedzibą na terytorium Niemiec, nie będą ciążyć na Wnioskodawcy żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia, poboru i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na to, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie będzie wykonywać wobec swoich pracowników obowiązków płatnika, nieuprawnionym jest przez tutejszy organ podatkowy rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu objęcia w wyniku podjętej uchwały Spółki S., akcji spółki akcyjnej O. z siedzibą na terytorium Niemiec oraz w zakresie ewentualnego zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego tut. Organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie.

Ewentualne zbycie akcji spółki O. z siedzibą na terytorium Niemiec przez pracowników Wnioskodawcy, objętych w wyniku podjętej uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki S. z siedzibą w Niemczech, również nie rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika. Przychód, który pracownicy osiągną z odpłatnego zbycia akcji zobowiązani będą opodatkować samodzielnie w stosownym zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowych, w którym nastąpi ich sprzedaż.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę w treści wniosku wyroków sądów administracyjnych, mających potwierdzać słuszność poglądu Wnioskodawcy, wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw osadzonych w określonym stanie faktycznym, różniącym się od stanu faktycznego będącego przedmiotem sporu i w tych tylko sprawach, rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika