Opodatkowanie nagrody w postaci vouchera na udział w wycieczce.

Opodatkowanie nagrody w postaci vouchera na udział w wycieczce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2011 r. (data wpływu 15.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody w postaci vouchera na udział w wycieczce - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody w postaci vouchera na udział w wycieczce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego ze Spółką B. S.A. z siedzibą w K.. Zgodnie z tą umową Spółka B. S.A. (zwana dalej również ?Klientem?) zleciła Wnioskodawcy (zwanym dalej również ?Agencją?), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej programem motywacyjnym), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie. Na rynku polskim program ma być, zgodnie z tą umową prowadzony w okresie od 15 marca 2011 r. do 29 lutego 2012 r.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do:

  1. przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;
  2. zakupu i logistyki nagród oraz rozpatrywania reklamacji;
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym do prowadzenia infolinii oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;
  4. sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem akcji marketingowej jest Agencja. Uczestnikami programu są sprzedawcy i montażyści produktów z oferty B. S.A., tj. podłóg, parkietów i paneli podłogowych. Celem głównym i podstawowym tego programu jest promocja wybranych produktów marki i osiągnięcie jak najwyższego wyniku finansowego poprzez zintensyfikowanie ich sprzedaży, ale również stworzenie narzędzia w postaci tzw. ?e-learnigu? służącego pozyskiwaniu wiedzy przez uczestników programu o produktach sprzedawanych przez B. S.A. oraz o sposobie ich montażu. Program ma ponadto na celu wykreowanie wśród sprzedawców i montażystów ambasadorów marki, których zadaniem będzie budowanie zaufania klientów (odbiorców ostatecznych) do marki i produktów B. S.A.

W programie motywacyjnym mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które pracują jako sprzedawcy w punktach sprzedaży prowadzących sprzedaż produktów marki i które zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego B. S. A. oraz uzyskały zgodę na udział w programie dla swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu na rzecz, którego doprowadzają do sprzedaży produktów. Uczestnikami programu mogą być także montażyści, posiadający status ?Autoryzowanego Montażysty?, zaproszeni do udziału w programie w drodze pisemnego zaproszenia przesłanego listownie razem z broszurą i formularzem przystąpienia do programu motywacyjnego.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, przedstawicielowi handlowemu B. S.A. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danej osoby w programie motywacyjnym. Niezwłocznie po zarejestrowaniu osoby, która spełniła warunki uczestnictwa w systemie informatycznym programu, Agencja prześle uczestnikowi, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do konta uczestnika na stronie internetowej programu. Uczestnik programu może za pośrednictwem strony internetowej programu zaprosić do udziału w nim swojego znajomego, który pracuje jako sprzedawca produktów B. S.A. w tym samym punkcie sprzedaży, co uczestnik. Osoba, która nie została zaproszona do udziału w programie, a jednak spełnia pozostałe warunki określone dla uczestników programu może zgłosić chęć udziału w programie kontaktując się bezpośrednio z Agencją.

Program motywacyjny polega na tym, że jego uczestnicy gromadzą punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na nagrody pieniężne przekazane na tzw. przedpłacone karty V, przesłane na adres korespondencyjny podany w formularzu zgłoszenia. Uczestnicy uzyskują punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do sprzedaży produktów klientom punktu sprzedaży (odbiorcom ostatecznym), w którym dany uczestnik pracuje jako sprzedawca lub w przypadku montażystów - za dokonanie montażu podłóg marki u odbiorcy ostatecznego. Ilość sprzedanego lub użytego do montażu produktu stanowi podstawę naliczenia odpowiedniej ilości punktów. Punkty naliczane są według przelicznika, zgodnie, z którym 1 punkt jest zamienialny na 1 zł, przy czym punkty zamienione na nagrodę pieniężną kasowane są z konta uczestnika.

Troje uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w okresie trwania programu zdobędzie nagrodę specjalną w postaci vouchera na udział w wycieczce. W ramach programu motywacyjnego uczestnik może również otrzymać drobną nagrodę rzeczową w postaci breloczka, długopisu itp. za poprawne rozwiązanie quizu związanego z produktami Wnioskodawcy, sposobami ich montażu i zastosowania, zamieszczonego na stronie internetowej programu.

Przedmiotowe nagrody stanowią drobne upominki, których wartość nie przekroczy w roku podatkowym łącznie kwoty 100 zł na jednego uczestnika i których jednostkowy koszt nabycia nie przekracza 10 zł w momencie wydawania nagrody.

Quizy nie mają formy ankiet i nie służą zbieraniu danych, nie wiążą się z żadnym obowiązkiem ani świadczeniem wzajemnym uczestników. Pomiędzy uczestnikami quizów a Wnioskodawcą i Klientem Wnioskodawcy nie istnieje ani stosunek pracy, ani umowa cywilnoprawna o świadczenie usług. Quizy mają w założeniu stanowić wsparcie akcji promocyjnej (programu motywacyjnego) poprzez budowanie pozytywnych relacji z uczestnikami i tworzenie dobrej opinii o marce i przy okazji posiadać charakter rozrywkowy. W trakcie trwania programu uczestnik może tylko raz otrzymać nagrodę rzeczową niezależnie od tego ile razy prawidłowo rozwiązał quiz. Uczestnicy programu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. W czasie trwania programu motywacyjnego Agencja może organizować dodatkowe konkursy lub promocje, w tym moduły szkoleń e-learningowych, w których uczestnicy będą mogli uzyskać dodatkowe punkty. Zasady takich akcji będą każdorazowo ogłaszane przez Agencję, z odpowiednim, co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na ogólnodostępnej stronie internetowej programu.

Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego w ten sposób, że:

  1. Agencja kupuje i wydaje uczestnikom nagrody rzeczowe i karty przedpłacone oraz wydaje nagrody pieniężne na te karty;
  2. Agencja wystawia w cyklach miesięcznych fakturę VAT na Klienta za usługę określoną jako ?usługa kompleksowej obsługi programu?. Pozycja ta zawiera łącznie koszt nagród pieniężnych i rzeczowych zakupionych i wydanych przez Agencję wraz z prowizją Agencji określoną w umowie jako procent od wartości tych nagród oraz miesięczne wynagrodzenie Agencji za bieżącą obsługę programu, w tym za obsługę infolinii. Wysokość prowizji Agencji zależy od wysokości wydanych nagród i zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego stanowi 8% wartości tych nagród (pieniężnych i/lub rzeczowych).
  3. Pozostałe koszty programu, takie jak koszty licencji na korzystanie z programu informatycznego do obsługi programu motywacyjnego oraz koszty wynikające z realizacji przez Agencję dodatkowych prac zlecanych przez Klienta w trakcie realizacji programu ujmowane są na osobnych fakturach VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przyznane uczestnikom nagrody w postaci:
    1. vouchera na udział w wycieczce kwalifikowanego, jako nagroda w konkursie,
    2. nagrody rzeczowej za rozwiązanie quizu,stanowią nagrody wygrane w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f.? i w związku z powyższym podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie tego przepisu...
  2. Czy uczestnicy programu motywacyjnego, będący osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w quizie przeprowadzonym zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym, otrzymali jednorazowo nagrody rzeczowe o wartości nie przekraczającej 200 zł (dwieście złotych) korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f?...
  3. Czy w przypadku przekazania uczestnikom programu motywacyjnego, zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym nagród pieniężnych na karty przedpłacone o wartości przekraczającej 200 zł (dwieście złotych), na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz podatnikowi informacji podatkowej PIT-8C, zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z póżn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f.?...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania Nr 1a. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1a:

W ocenie Wnioskodawcy nagroda rzeczowa w postaci vouchera na udział w wycieczce stanowi w przedstawionym stanie faktycznym nagrodę wygraną w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., a zatem korzysta ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z przytoczonej treści przepisu wynika między innymi, że podatkiem ryczałtowym opodatkowane są nagrody w przypadku, gdy stanowią wygrane w konkursie lub nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Drugi z wymienionych przypadków zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzi w przedmiotowej sprawie, bo brak jest elementu konstruującego sprzedaż premiową, jakim jest tożsamość nabywcy i osoby, która otrzymuje ?premię?. W przedstawionym stanie faktycznym nagrodę otrzymuje sprzedawca lub montażysta, a nie klient tj. ostateczny odbiorca produktu. Premiowany jest bowiem nie zakup dokonany przez klienta, lecz fakt dokonania sprzedaży (montażu) podłóg przez sprzedawcę lub montażystę, którzy są uczestnikami programu, co zdaniem Wnioskodawcy wyklucza możliwość uznania, że w ramach programu motywacyjnego opisanego w stanie faktycznym dochodzi do sprzedaży premiowej. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy spełniony jest warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania, jakim jest wygrana w konkursie. Pojęcie konkursu nie zostało w przepisach prawa podatkowego zdefiniowane. W takim przypadku zastosowanie znajduje wykładnia językowa. Zgodnie z ogólną definicją zawartą w ?Uniwersalnym słowniku języka polskiego? Wydawnictwa Naukowego PWN S.A., ?konkurs? stanowi przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. Elementem konstruującym zdarzenie jakim jest konkurs jest element rywalizacji pomiędzy uczestnikami, a on w przedstawionym stanie faktycznym występuje, bo nagrodę specjalną otrzyma trzech najlepszych sprzedawców, tj. takich, którzy osiągną najwyższy poziom sprzedaży produktów marki B. S.A. Uczestnicy rywalizują więc o osiągnięcie najlepszych wyników sprzedaży.

Zauważyć należy, że konkurs organizowany w ramach opisanego w stanie faktycznym programu motywacyjnego nie ma charakteru publicznego, ponieważ skierowany jest wyłącznie do ściśle określonej grupy odbiorców w ramach prowadzonej akcji, a o jego zamkniętym charakterze świadczy sposób, w jaki uczestnicy są do niego powoływani - tj. przez zaproszenie przez przedstawiciela handlowego lub rekomendacja uczestnika programu lojalnościowego lub na pisemne zaproszenie.

Jednakże w ocenie Wnioskodawcy nie stoi na przeszkodzie skorzystanie ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Wprawdzie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) - a więc publicznych, jednakże przepis ten dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego w granicach limitu 760 złotych, a nie zryczałtowanej formy opodatkowania 10% podatkiem, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Z powyższego wynika, że przedmiotowa nagroda - voucher - nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, bowiem jest przyznawana w konkursie, który nie jest ogłoszony przez środki masowego przekazu, co nie wyklucza jednak zastosowania 10% stawki podatku ryczałtowego, przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

W związku z powyższym uczestnik programu, który otrzyma nagrodę specjalną osiągnie przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., a co za tym idzie na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wynikający z treści art. 41 ust.4 oraz 42 ust. 1 ustawy, tj. pobrania i odprowadzenia w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, zryczałtowanego podatku dochodowego, a zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy w przypadku, gdy nagroda nie jest pieniężna warunkiem wydania nagrody jest wpłacenie przez podatnika (wygrywającego nagrodę) zryczałtowanego podatku na rzecz płatnika (Wnioskodawcy). Zgodnie z art. 42 ust.1 a Wnioskodawca powinien do końca stycznia roku podatkowego następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy ze względu na siedzibę płatnika, deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT 8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. Spółka B. S.A. (zwana dalej również ?Klientem?) zleciła Wnioskodawcy (zwanym dalej również ?Agencją?), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej programem motywacyjnym), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do:

  1. przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;
  2. zakupu i logistyki nagród oraz rozpatrywania reklamacji;
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym do prowadzenia infolinii oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;
  4. sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem akcji marketingowej jest Agencja. Celem głównym i podstawowym tego programu jest promocja wybranych produktów marki i osiągnięcie jak najwyższego wyniku finansowego poprzez zintensyfikowanie ich sprzedaży, ale również stworzenie narzędzia w postaci tzw. ?e-learnigu? służącego pozyskiwaniu wiedzy przez uczestników programu o produktach sprzedawanych przez B. S.A. oraz o sposobie ich montażu. Program ma ponadto na celu wykreowanie wśród sprzedawców i montażystów ambasadorów marki, których zadaniem będzie budowanie zaufania klientów (odbiorców ostatecznych) do marki i produktów B. S.A.

W programie motywacyjnym mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które pracują jako sprzedawcy w punktach sprzedaży prowadzących sprzedaż produktów marki i które zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego B. S. A. oraz uzyskały zgodę na udział w programie dla swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu na rzecz, którego doprowadzają do sprzedaży produktów. Uczestnikami programu mogą być także montażyści, posiadający status ?Autoryzowanego Montażysty?, zaproszeni do udziału w programie w drodze pisemnego zaproszenia przesłanego listownie razem z broszurą i formularzem przystąpienia do programu motywacyjnego.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, przedstawicielowi handlowemu B. S.A. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danej osoby w programie motywacyjnym. Niezwłocznie po zarejestrowaniu osoby, która spełniła warunki uczestnictwa w systemie informatycznym programu, Agencja prześle uczestnikowi, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do konta uczestnika na stronie internetowej programu. Uczestnik programu może za pośrednictwem strony internetowej programu zaprosić do udziału w nim swojego znajomego, który pracuje jako sprzedawca produktów B. S.A. w tym samym punkcie sprzedaży, co uczestnik. Osoba, która nie została zaproszona do udziału w programie, a jednak spełnia pozostałe warunki określone dla uczestników programu może zgłosić chęć udziału w programie kontaktując się bezpośrednio z Agencją.

Program motywacyjny polega na tym, że jego uczestnicy gromadzą punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na nagrody pieniężne przekazane na tzw. przedpłacone karty , przesłane na adres korespondencyjny podany w formularzu zgłoszenia. Uczestnicy uzyskują punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do sprzedaży produktów klientom punktu sprzedaży (odbiorcom ostatecznym), w którym dany uczestnik pracuje jako sprzedawca lub w przypadku montażystów - za dokonanie montażu podłóg marki u odbiorcy ostatecznego. Ilość sprzedanego lub użytego do montażu produktu stanowi podstawę naliczenia odpowiedniej ilości punktów. Punkty naliczane są według przelicznika, zgodnie, z którym 1 punkt jest zamienialny na 1 zł, przy czym punkty zamienione na nagrodę pieniężną kasowane są z konta uczestnika.

Troje uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w okresie trwania programu zdobędzie nagrodę specjalną w postaci vouchera na udział w wycieczce.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W przedmiotowym przypadku istnieje element współzawodnictwa, a co za tym idzie otrzymane świadczenie w postaci vouchera na udział w wycieczce dla uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów stanowi nagrodę w konkursie.

Wartość nagrody w postaci vouchera na udział w wycieczce podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 i przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Reasumując nagroda w postaci vouchera na udział w wycieczce stanowi wygraną w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB2/415-518/11-4/MK1, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika