Wartość nagrody za poprawne rozwiązanie quizu podlega opodatkowaniu w myśl art. 20 ust. 1 w związku (...)

Wartość nagrody za poprawne rozwiązanie quizu podlega opodatkowaniu w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 jako przychód z innych źródeł i na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz podatnikowi informacji podatkowej PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2011 r. (data wpływu 15.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody rzeczowej za rozwiązanie quizu jest:

  • w części dotyczącej możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ? nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 15.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody rzeczowej za rozwiązanie quizu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego ze Spółką B. S.A. z siedzibą w K. Zgodnie z tą umową Spółka B. S.A. (zwana dalej również ?Klientem?) zleciła Wnioskodawcy (zwanym dalej również ?Agencją?), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej programem motywacyjnym), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie. Na rynku polskim program ma być, zgodnie z tą umową prowadzony w okresie od 15 marca 2011 r. do 29 lutego 2012 r.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do:

  1. przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;
  2. zakupu i logistyki nagród oraz rozpatrywania reklamacji;
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym do prowadzenia infolinii oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;
  4. sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem akcji marketingowej jest Agencja. Uczestnikami programu są sprzedawcy i montażyści produktów z oferty B. S.A., tj. podłóg, parkietów i paneli podłogowych. Celem głównym i podstawowym tego programu jest promocja wybranych produktów marki i osiągnięcie jak najwyższego wyniku finansowego poprzez zintensyfikowanie ich sprzedaży, ale również stworzenie narzędzia w postaci tzw. ?e-learnigu? służącego pozyskiwaniu wiedzy przez uczestników programu o produktach sprzedawanych przez B. S.A. oraz o sposobie ich montażu. Program ma ponadto na celu wykreowanie wśród sprzedawców i montażystów ambasadorów marki, których zadaniem będzie budowanie zaufania klientów (odbiorców ostatecznych) do marki i produktów B. S.A.

W programie motywacyjnym mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które pracują jako sprzedawcy w punktach sprzedaży prowadzących sprzedaż produktów marki i które zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego B. S. A. oraz uzyskały zgodę na udział w programie dla swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu na rzecz, którego doprowadzają do sprzedaży produktów. Uczestnikami programu mogą być także montażyści, posiadający status ?Autoryzowanego Montażysty?, zaproszeni do udziału w programie w drodze pisemnego zaproszenia przesłanego listownie razem z broszurą i formularzem przystąpienia do programu motywacyjnego.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, przedstawicielowi handlowemu B. S.A. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danej osoby w programie motywacyjnym. Niezwłocznie po zarejestrowaniu osoby, która spełniła warunki uczestnictwa w systemie informatycznym programu, Agencja prześle uczestnikowi, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do konta uczestnika na stronie internetowej programu. Uczestnik programu może za pośrednictwem strony internetowej programu zaprosić do udziału w nim swojego znajomego, który pracuje jako sprzedawca produktów B. S.A. w tym samym punkcie sprzedaży, co uczestnik. Osoba, która nie została zaproszona do udziału w programie, a jednak spełnia pozostałe warunki określone dla uczestników programu może zgłosić chęć udziału w programie kontaktując się bezpośrednio z Agencją.

Program motywacyjny polega na tym, że jego uczestnicy gromadzą punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na nagrody pieniężne przekazane na tzw. przedpłacone karty , przesłane na adres korespondencyjny podany w formularzu zgłoszenia. Uczestnicy uzyskują punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do sprzedaży produktów klientom punktu sprzedaży (odbiorcom ostatecznym), w którym dany uczestnik pracuje jako sprzedawca lub w przypadku montażystów - za dokonanie montażu podłóg marki u odbiorcy ostatecznego. Ilość sprzedanego lub użytego do montażu produktu stanowi podstawę naliczenia odpowiedniej ilości punktów. Punkty naliczane są według przelicznika, zgodnie, z którym 1 punkt jest zamienialny na 1 zł, przy czym punkty zamienione na nagrodę pieniężną kasowane są z konta uczestnika.

Troje uczestników, którzy zdobędą największą liczbę punktów w okresie trwania programu zdobędzie nagrodę specjalną w postaci vouchera na udział w wycieczce. W ramach programu motywacyjnego uczestnik może również otrzymać drobną nagrodę rzeczową w postaci breloczka, długopisu itp. za poprawne rozwiązanie quizu związanego z produktami Wnioskodawcy, sposobami ich montażu i zastosowania, zamieszczonego na stronie internetowej programu.

Przedmiotowe nagrody stanowią drobne upominki, których wartość nie przekroczy w roku podatkowym łącznie kwoty 100 zł na jednego uczestnika i których jednostkowy koszt nabycia nie przekracza 10 zł w momencie wydawania nagrody.

Quizy nie mają formy ankiet i nie służą zbieraniu danych, nie wiążą się z żadnym obowiązkiem ani świadczeniem wzajemnym uczestników. Pomiędzy uczestnikami quizów a Wnioskodawcą i Klientem Wnioskodawcy nie istnieje ani stosunek pracy, ani umowa cywilnoprawna o świadczenie usług. Quizy mają w założeniu stanowić wsparcie akcji promocyjnej (programu motywacyjnego) poprzez budowanie pozytywnych relacji z uczestnikami i tworzenie dobrej opinii o marce i przy okazji posiadać charakter rozrywkowy. W trakcie trwania programu uczestnik może tylko raz otrzymać nagrodę rzeczową niezależnie od tego ile razy prawidłowo rozwiązał quiz. Uczestnicy programu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. W czasie trwania programu motywacyjnego Agencja może organizować dodatkowe konkursy lub promocje, w tym moduły szkoleń e-learningowych, w których uczestnicy będą mogli uzyskać dodatkowe punkty. Zasady takich akcji będą każdorazowo ogłaszane przez Agencję, z odpowiednim, co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na ogólnodostępnej stronie internetowej programu.

Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego w ten sposób, że:

  1. Agencja kupuje i wydaje uczestnikom nagrody rzeczowe i karty przedpłacone oraz wydaje nagrody pieniężne na te karty;
  2. Agencja wystawia w cyklach miesięcznych fakturę VAT na Klienta za usługę określoną jako ?usługa kompleksowej obsługi programu?. Pozycja ta zawiera łącznie koszt nagród pieniężnych i rzeczowych zakupionych i wydanych przez Agencję wraz z prowizją Agencji określoną w umowie jako procent od wartości tych nagród oraz miesięczne wynagrodzenie Agencji za bieżącą obsługę programu, w tym za obsługę infolinii. Wysokość prowizji Agencji zależy od wysokości wydanych nagród i zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego stanowi 8% wartości tych nagród (pieniężnych i/lub rzeczowych).
  3. Pozostałe koszty programu, takie jak koszty licencji na korzystanie z programu informatycznego do obsługi programu motywacyjnego oraz koszty wynikające z realizacji przez Agencję dodatkowych prac zlecanych przez Klienta w trakcie realizacji programu ujmowane są na osobnych fakturach VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przyznane uczestnikom nagrody w postaci:
    1. vouchera na udział w wycieczce kwalifikowanego, jako nagroda w konkursie,
    2. nagrody rzeczowej za rozwiązanie quizu,stanowią nagrody wygrane w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f.? i w związku z powyższym podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie tego przepisu...
  2. Czy uczestnicy programu motywacyjnego, będący osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w quizie przeprowadzonym zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym, otrzymali jednorazowo nagrody rzeczowe o wartości nie przekraczającej 200 zł (dwieście złotych) korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f?...
  3. Czy w przypadku przekazania uczestnikom programu motywacyjnego, zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym nagród pieniężnych na karty przedpłacone o wartości przekraczającej 200 zł (dwieście złotych), na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz podatnikowi informacji podatkowej PIT-8C, zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z póżn. zm.), zwanej dalej również ?u.p.d.o.f.?...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania Nr 1b i 2. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1b.

Zdaniem Wnioskodawcy nagroda za rozwiązanie quizu zamieszczonego na stronie internetowej programu motywacyjnego opisanego w stanie faktycznym nie stanowi wygranej w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 52, poz. 307 z późn. zm.) i w związku z powyższym nie podlega opodatkowaniu wg 10% stawki ryczałtowej.

Pojęcie quizu nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku języka polskiego quiz to ?konkurs polegający na odpowiadaniu na pytania, mający charakter imprezy rozrywkowej?, a konkurs to 1. ?impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.? 2. ?postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko?. Istotą quizu zatem, jest przede wszystkim realizacja pomiędzy uczestnikami, wzbogacona o element rozrywki. Quiz jest więc pojęciem semantycznie szerszym niż konkurs.

Quizy organizowane w ramach programu motywacyjnego polegają na tym, że każdy z uczestników może otrzymać drobną nagrodę rzeczową za poprawne rozwiązanie quizu związanego z produktami Wnioskodawcy, sposobami ich montażu i zastosowania, zamieszczonego na stronie internetowej programu. Quizy nie mają formy ankiet i nie służą zbieraniu danych, nie wiążą się z żadnym obowiązkiem ani świadczeniem wzajemnym uczestników. Pomiędzy uczestnikami quizów a Wnioskodawcą i Klientem Wnioskodawcy nie istnieje ani stosunek pracy, ani umowa cywilnoprawna o świadczenie usług. Quizy te mają w założeniu stanowić wsparcie akcji promocyjnej (programu motywacyjnego) poprzez budowanie pozytywnych relacji z uczestnikami i tworzenie dobrej opinii o marce i przy okazji posiadać charakter rozrywkowy. W ocenie Wnioskodawcy quiz przedstawiony w stanie faktycznym nie spełnia definicji konkursu, ponieważ nie zawiera elementu rywalizacji z innymi uczestnikami. Każdy, kto rozwiąże quiz ma prawo do otrzymania nagrody, z zastrzeżeniem, że można otrzymać tylko jedną nagrodę. Wynika z tego, że w przedstawionym stanie faktycznym element rywalizacji jest nieistotny z punktu widzenia możliwości otrzymania nagrody.

Jeżeli zatem wartość nagrody za rozwiązanie quizu przekroczyłaby kwotę 200 zł (dwieście złotych), o której mowa w art. 21 ust.

1 pkt 68a u.p.d.o.f czyli kwotę wolną od podatku przy spełnieniu przesłanek z tego przepisu, to po stronie nabywcy nagrody powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

W takim przypadku na Wnioskodawcy ciążyły obowiązki wynikające z treści art. 42a ustawy, tj. sporządzania i przekazania do końca miesiąca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy przyznane jednorazowo w ramach programu motywacyjnego nagrody o wartości do 200 zł za rozwiązanie quizu za pośrednictwem strony internetowej programu, przekazane w ramach jednorazowego świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 a u.p.d.o.f., wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia ?nieodpłatnego świadczenia?. Dokonując zatem wykładni językowej, za nieodpłatne świadczenie uznać należy świadczenia ?nie wymagającej opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne? (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego niezwiązane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem ?obdarowanego? na rzecz ?darczyńcy?.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji i reklamy. Na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji w ocenie Wnioskodawcy rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców, polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie. Reklamę można natomiast określić, jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego klienta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Z powyższego wynika, że przesłanką zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 a u.p.d.o.f. jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia oraz czy obdarowanymi nie były osoby będące pracownikami świadczeniodawcy lub związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym, jak też czy wartość nieodpłatnego świadczenia nie przekraczała jednorazowo kwoty 200 zł i czy otrzymano to świadczenie w związku z promocją lub reklamą dokonującego świadczenia.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego nabywa i wydaje na rzecz Klienta - Spółki B. S.A. nagrody rzeczowe o wartości nie przekraczającej 200 zł (w istocie o wiele niższej). Celem głównym programu motywacyjnego nie jest reklama, lecz promocja wybranych produktów marki oraz zintensyfikowanie sprzedaży tych produktów. Celem akcji, która ma charakter promocyjny nie jest jednak reklama produktów i samej marki B. S.A. skierowana do nieoznaczonego odbiorcy, lecz zwiększenie zainteresowania ogniw sprzedaży i montażystów sprzedażą określonych produktów marki i w konsekwencji intensyfikacja sprzedaży. Uczestnictwo w konkursach (quizach) zamieszczanych na stronie internetowej programu motywacyjnego, za którego prawidłowe rozwiązanie przyznawane są nagrody nie wiąże się jednak z żadnym świadczeniem wzajemnym, ma w założeniu wytworzyć przychylną opinię o firmie, zbudować pozytywne relacje. Świadczeniodawcą jest w istocie Spółka B. S.A. - bo wartość wydanych nagród, zakupionych na zlecenie i na rzecz B. S.A. jest następnie zwracana Wnioskodawcy. Rolą Wnioskodawcy jest odpłatne ?wyręczenie? Świadczeniobiorcy, tj. B. S.A. w zakupie i wydawaniu nagród.

Świadczenia te są nieodpłatne, bowiem Świadczeniodawca ? B. S.A. nie otrzymuje niczego w zamian, nagrody przyznawane są w tym wypadku nie za wyniki sprzedaży, czy promowanie marki, lecz za wypełnienie quizu na stronie internetowej. Quiz ten, nie służy również prowadzeniu ankiety, ani zbieraniu danych, a zatem nie można zdaniem Wnioskodawcy uznać, że nagroda stanowi świadczenie wzajemne w zamian za np. przekazywanie danych marketingowych, informacji handlowych itp.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy uczestnicy programu motywacyjnego, będący osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w quizie przeprowadzonym zgodnie z zasadami opisanymi w stanie faktycznym, otrzymali jednorazowo nagrody rzeczowe o wartości nie przekraczającej 200 zł korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części dot. możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a za nieprawidłowe; w pozostałej części za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia ? według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępniania.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie ?w szczególności? oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. Spółka B. S.A. (zwana dalej również ?Klientem?) zleciła Wnioskodawcy (zwanej dalej również ?Agencją?), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej programem motywacyjnym), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do:

  1. przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;
  2. zakupu i logistyki nagród oraz rozpatrywania reklamacji;
  3. bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym do prowadzenia infolinii oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;
  4. sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem akcji marketingowej jest Agencja. Celem głównym i podstawowym tego programu jest promocja wybranych produktów marki i osiągnięcie jak najwyższego wyniku finansowego poprzez zintensyfikowanie ich sprzedaży, ale również stworzenie narzędzia w postaci tzw. ?e-learnigu? służącego pozyskiwaniu wiedzy przez uczestników programu o produktach sprzedawanych przez B. S.A. oraz o sposobie ich montażu. Program ma ponadto na celu wykreowanie wśród sprzedawców i montażystów ambasadorów marki, których zadaniem będzie budowanie zaufania klientów (odbiorców ostatecznych) do marki i produktów B. S.A.

W programie motywacyjnym mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które pracują jako sprzedawcy w punktach sprzedaży prowadzących sprzedaż produktów marki i które zostały zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela handlowego B. S. A. oraz uzyskały zgodę na udział w programie dla swojego pracodawcy lub zleceniodawcy, tj. od podmiotu na rzecz, którego doprowadzają do sprzedaży produktów. Uczestnikami programu mogą być także montażyści, posiadający status ?Autoryzowanego Montażysty?, zaproszeni do udziału w programie w drodze pisemnego zaproszenia przesłanego listownie razem z broszurą i formularzem przystąpienia do programu motywacyjnego.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, przedstawicielowi handlowemu B. S.A. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danej osoby w programie motywacyjnym. Niezwłocznie po zarejestrowaniu osoby, która spełniła warunki uczestnictwa w systemie informatycznym programu, Agencja prześle uczestnikowi, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do konta uczestnika na stronie internetowej programu. Uczestnik programu może za pośrednictwem strony internetowej programu zaprosić do udziału w nim swojego znajomego, który pracuje jako sprzedawca produktów B. S.A. w tym samym punkcie sprzedaży, co uczestnik. Osoba, która nie została zaproszona do udziału w programie, a jednak spełnia pozostałe warunki określone dla uczestników programu może zgłosić chęć udziału w programie kontaktując się bezpośrednio z Agencją.

W ramach programu motywacyjnego uczestnik może otrzymać drobną nagrodę rzeczową w postaci breloczka, długopisu itp. za poprawne rozwiązanie quizu związanego z produktami Wnioskodawcy, sposobami ich montażu i zastosowania, zamieszczonego na stronie internetowej programu. Przedmiotowe nagrody stanowią drobne upominki, których wartość nie przekroczy w roku podatkowym łącznie kwoty 100 zł na jednego uczestnika i których jednostkowy koszt nabycia nie przekracza 10 zł w momencie wydawania nagrody. Quizy nie mają formy ankiet i nie służą zbieraniu danych, nie wiążą się z żadnym obowiązkiem ani świadczeniem wzajemnym uczestników. Pomiędzy uczestnikami quizów a Wnioskodawcą i Klientem Wnioskodawcy nie istnieje ani stosunek pracy, ani umowa cywilnoprawna o świadczenie usług. Quizy mają w założeniu stanowić wsparcie akcji promocyjnej (programu motywacyjnego) poprzez budowanie pozytywnych relacji z uczestnikami i tworzenie dobrej opinii o marce i przy okazji posiadać charakter rozrywkowy. W trakcie trwania programu uczestnik może tylko raz otrzymać nagrodę rzeczową niezależnie od tego ile razy prawidłowo rozwiązał quiz. Uczestnicy programu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia ?nieodpłatnego świadczenia?. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za ?nieodpłatne świadczenie? uznać należy świadczenia ?nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne?. Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty) czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji i reklamy. Przyjmując definicję promocji i reklamy zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, natomiast promocja obejmuje rozmaite czynności zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu, a nie tak jak w stanie faktycznym do sprzedawców produktów bądź montażystów produktów w celu pozyskania przez nich wiedzy o produktach sprzedawanych przez B. S.A. oraz sposobie ich montażu

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy nie będzie miało zastosowania w przypadku nagród przyznawanych za poprawne rozwiązanie quizu. Nie są to bowiem nagrody związane z promocją lub reklamą.

W konsekwencji, wartość nagród przekazanych za poprawne rozwiązanie quizu, podlega opodatkowaniu w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 jako przychód z innych źródeł.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Reasumując wartość nagrody za poprawne rozwiązanie quizu podlega opodatkowaniu w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 jako przychód z innych źródeł i na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i wysłania właściwemu urzędowi skarbowemu oraz podatnikowi informacji podatkowej PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB2/415-518/11-4/MK1, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika