Reasumując, stwierdzić należy, iż z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w imprezach okolicznościowych (...)

Reasumując, stwierdzić należy, iż z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w imprezach okolicznościowych nie powstał po ich stronie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego wartość Spółka zobowiązana jest doliczyć do przychodu pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zorganizowane przez Spółkę imprezy okolicznościowe nie zostały skierowane tylko do pracowników, ale do szerokiego kręgu odbiorców, tj. pracowników Spółki oraz zaproszonych gości takich jak przedstawiciele władz firm współpracujących i władz lokalnych zaproszonych w imię budowania dobrej współpracy. Po stronie zaproszonych gości również nie powstanie przychód, zatem brak jest podstaw do wystawienia PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.05.2012 r. (data wpływu 31.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udziału w imprezie okolicznościowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 31.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udziału w imprezie okolicznościowej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza zorganizować imprezy okolicznościowe (np. z okazji święta budowlanych czy Wigilii) dla pracowników Spółki oraz zaproszonych gości takich jak przedstawiciele władz firm współpracujących i władz lokalnych zaproszonych w imię budowania dobrej współpracy. Należy dodać, że Spółka nie dysponuje danymi gości niezbędnymi do ewentualnego wystawienia informacji PIT-8C.

Imprezy będą się składać z 2 części: oficjalnej - poświęconej sprawom Spółki oraz poczęstunku. Obsługą imprez w całości zajmie się firma zewnętrzna, Poczęstunek zostanie zapewniony w postaci szwedzkiego stołu.

Koszt organizacji imprez w całości zostanie poniesiony przez Spółkę. Częściowo będzie sfinansowany ze środków obrotowych (ok. 70%) a częściowo z zakładowego funduszu socjalnego.

Uczestnicy nie ponoszą odpłatności z tytułu udziału.

Potencjalna liczba uczestników do ustalenia kosztu zostanie ustalona szacunkowo a opłata zostanie ustalona w formie ryczałtu i uiszczona w tak określonej wysokości, bez względu na rzeczywistą liczbę uczestników.

Imprezy okolicznościowe będą organizowane w 3 różnych lokalizacjach, w których znajdują się oddziały Spółki (W., K., P.) a zaproszenia do udziału w imprezach będą skierowane do wszystkich pracowników zatrudnionych w tych oddziałach, przedstawicieli władz spółki oraz wymienionych wcześniej gości.

W praktyce część z osób zatrudnionych (np. osoby znajdujące się we władzach spółki: członkowie zarządu, pełnomocnicy zarządu i dyrektorzy) ze względu na pełnione funkcje będą uczestniczyć we wszystkich imprezach organizowanych przez każdy z oddziałów. Niektóre z osób będą obecne wyłącznie na otwarciu, w części oficjalnej podczas której omawiane są sprawy dotyczące sytuacji w Spółce, pracowników i współpracowników.

Uczestnictwo w nich będzie dobrowolne, bez konieczności wcześniejszego zadeklarowania udziału w imprezie. Ponieważ imprezy będą organizowane po godzinach pracy a część uczestników ze względu na odległe miejsca wykonywania pracy będzie przybywać w różnym czasie od rozpoczęcia imprezy, Spółka nie będzie sporządzać listy uczestników, tak aby wszyscy chętni pracownicy mogli na równi z pozostałymi uczestniczyć w imprezie. Z tego samego powodu oraz z powodu braku zgody zarządu na taką praktykę, nie będą również zbierane podczas imprezy od zaproszonych gości ich dane osobowe i adresowe do informacji PIT-8C.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy pracodawca ma obowiązek naliczyć zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego świadczenia w wyżej opisanej sytuacji, kiedy brak informacji o osobach faktycznie uczestniczących w imprezach oraz brak możliwości ustalenia wysokości uzyskanego przez uczestników imprez przychodu.?
  2. Czy pracodawca ma obowiązek wystawić PIT-8C dla gości obecnych na imprezach pomimo nieposiadania danych tych osób, niezbędnych do wystawienia informacji?
  3. Czy u osób, które ze względu na funkcje pełnione we władzach Spółki, uczestniczą w imprezach organizowanych w każdym z oddziałów przychód powstaje z tytułu uczestnictwa w każdej z nich?

Zdaniem Wnioskodawcy, z powodu braku możliwości ustalenia czy konkretny pracownik uczestniczył w imprezie okolicznościowej i uzyskał w związku z tym świadczenie oraz jaką jest jego wartość, brak jest możliwości i podstaw do naliczenia zaliczki na podatek dochodowy pracownikom Spółki.

Z tego samego powodu brak podstaw do wystawienia PIT-8C dla zaproszonych gości, niebędących pracownikami Spółki. Ponadto Wnioskodawca uważa, że osoby, które ze względu na pełnione funkcje we władzach Spółki, będą uczestniczyć w imprezach organizowanych przez każdy z oddziałów osobno, nie uzyskują z tego tytułu przychodu ponieważ ich uczestnictwo nie jest dobrowolne a ma charakter służbowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są ?inne źródła?, za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania ?w szczególności?. Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Zatem do tej kategorii przychodów należy zaliczyć również inne przychody niż wymienione wprost w cyt. przepisie a nie mieszczące się w innych kategoriach przychodów, ściśle określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy.

W myśl art. 42a tej samej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu do opodatkowania, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy (stosunku służbowego) zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcę. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy (art. 12 ust. 3 ww. ustawy). Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.


W myśl bowiem przepisu art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia ? według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z treścią art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Artykuł 30 § 1 cytowanej ustawy stanowi, iż płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Stosownie do art. 31 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, (?).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza zorganizować imprezy okolicznościowe (np. z okazji święta budowlanych czy Wigilii) dla pracowników Spółki oraz zaproszonych gości takich jak przedstawiciele władz firm współpracujących i władz lokalnych zaproszonych w imię budowania dobrej współpracy. Należy dodać, że Spółka nie dysponuje danymi gości niezbędnymi do ewentualnego wystawienia informacji PIT-8C. Imprezy będą się składać z 2 części: oficjalnej - poświęconej sprawom Spółki oraz poczęstunku. Obsługą imprez w całości zajmie się firma zewnętrzna, Poczęstunek zostanie zapewniony w postaci szwedzkiego stołu. Koszt organizacji imprez w całości zostanie poniesiony przez Spółkę. Częściowo będzie sfinansowany ze środków obrotowych (ok. 70%) a częściowo z zakładowego funduszu socjalnego. Uczestnicy nie ponoszą odpłatności z tytułu udziału. Potencjalna liczba uczestników do ustalenia kosztu zostanie ustalona szacunkowo a opłata zostanie ustalona w formie ryczałtu i uiszczona w tak określonej wysokości, bez względu na rzeczywistą liczbę uczestników. Imprezy okolicznościowe będą organizowane w 3 różnych lokalizacjach, w których znajdują się oddziały Spółki (W., K., P.) a zaproszenia do udziału w imprezach będą skierowane do wszystkich pracowników zatrudnionych w tych oddziałach, przedstawicieli władz spółki oraz wymienionych wcześniej gości. W praktyce część z osób zatrudnionych (np. osoby znajdujące się we władzach spółki: członkowie zarządu, pełnomocnicy zarządu i dyrektorzy) ze względu na pełnione funkcje będą uczestniczyć we wszystkich imprezach organizowanych przez każdy z oddziałów. Niektóre z osób będą obecne wyłącznie na otwarciu, w części oficjalnej podczas której omawiane są sprawy dotyczące sytuacji w Spółce, pracowników i współpracowników. Uczestnictwo w nich będzie dobrowolne, bez konieczności wcześniejszego zadeklarowania udziału w imprezie. Ponieważ imprezy będą organizowane po godzinach pracy a część uczestników ze względu na odległe miejsca wykonywania pracy będzie przybywać w różnym czasie od rozpoczęcia imprezy, Spółka nie będzie sporządzać listy uczestników, tak aby wszyscy chętni pracownicy mogli na równi z pozostałymi uczestniczyć w imprezie. Z tego samego powodu oraz z powodu braku zgody zarządu na taką praktykę, nie będą również zbierane podczas imprezy od zaproszonych gości ich dane osobowe i adresowe do informacji PIT-8C.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, iż zorganizowane przez Spółkę imprezy okolicznościowe (np. z okazji święta budowlanych czy Wigilii) zostały skierowane do szerokiego kręgu odbiorców, tj. dla pracowników Spółki oraz zaproszonych gości takich jak przedstawiciele władz firm współpracujących i władz lokalnych zaproszonych w imię budowania dobrej współpracy. Imprezy okolicznościowe będą organizowane w 3 różnych lokalizacjach, w których znajdują się oddziały Spółki (W., K., P.) a zaproszenia do udziału w imprezach będą skierowane do wszystkich pracowników zatrudnionych w tych oddziałach, przedstawicieli władz spółki oraz wymienionych wcześniej gości.

Zatem z uwagi na to, że imprezy okolicznościowe nie zostały skierowane do wąskiego kręgu odbiorców, tj. pracowników Spółki, bowiem oprócz pracowników uczestniczyło w nich szerokie grono zaproszonych gości, na dzień ich zorganizowania nie można jednoznacznie, w sposób skonkretyzowany wskazać wysokości przychodu przypadającego na jedną osobę.

W związku z powyższym z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w imprezach okolicznościowych nie powstał po ich stronie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego wartość Spółka zobowiązana jest doliczyć do przychodu pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a po stronie zaproszonych gości nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 20 updof.

Reasumując, stwierdzić należy, iż z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w imprezach okolicznościowych nie powstał po ich stronie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego wartość Spółka zobowiązana jest doliczyć do przychodu pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zorganizowane przez Spółkę imprezy okolicznościowe nie zostały skierowane tylko do pracowników, ale do szerokiego kręgu odbiorców, tj. pracowników Spółki oraz zaproszonych gości takich jak przedstawiciele władz firm współpracujących i władz lokalnych zaproszonych w imię budowania dobrej współpracy. Po stronie zaproszonych gości również nie powstanie przychód, zatem brak jest podstaw do wystawienia PIT-8C.


Jednocześnie końcowo należy zauważyć, iż bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie jest wskazana przez Wnioskodawcę kwestia ewentualnych trudności w ustaleniu liczby pracowników biorących udział w imprezie integracyjnej, bowiem jest to problem techniczny i organizacyjny, który nie może wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika