Zakres ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz jednostek uczestnictwa w funduszu w danym (...)

Zakres ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz jednostek uczestnictwa w funduszu w danym dniu wyceny, na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2012 r. (data wpływu 21.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz jednostek uczestnictwa w funduszu w danym dniu wyceny, na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 21.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz jednostek uczestnictwa w funduszu w danym dniu wyceny, na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


T. S.A. (dalej: Wnioskodawca, T.) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz.1546 ze zm.) (dalej: ustawa FI). T. reprezentuje również fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

W ramach prowadzonej działalności T. zarządza m.in. funduszami inwestycyjnymi otwartymi. Jednostki uczestnictwa każdego z funduszy są zapisane na rejestrach uczestników danego funduszu inwestycyjnego. W praktyce może się zdarzyć sytuacja, w której nabywane kolejno jednostki uczestnictwa funduszu, należące do tej samej osoby fizycznej, będą zapisane na różnych rejestrach.

Odkupienie jednostek uczestnictwa jest realizowane przez fundusz na żądanie zawarte w zleceniu, zgłoszone przez uczestnika tego funduszu. W określonych przypadkach może się zdarzyć, że uczestnik funduszu złoży jedno lub kilka zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa tego funduszu. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której fundusz reprezentowany przez Wnioskodawcę będzie zobowiązany do odkupienia jednocześnie (w tym samym dniu wyceny) - w odpowiedzi na jedno lub kilka zleceń złożonych przez uczestnika ? jednostek uczestnictwa zapisanych na różnych rejestrach, reprezentujących prawa do udziału w aktywach tego funduszu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku odkupienia przez fundusz w danym dniu wyceny ? na podstawie jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika funduszu ? jednostek uczestnictwa funduszu, dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica pomiędzy łącznym przychodem osiągniętym z tytułu zbycia jednostek uczestnictwa (sumą przychodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu zapisanych na wszystkich rejestrach danego funduszu objętych zleceniem) a łącznymi kosztami poniesionymi na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez fundusz?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) (dalej: ustawa pdof), funduszem kapitałowym jest m.in. fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy FI.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych reguluje art. 30a ust. 1 pkt 5) ustawy pdof. Stosownie do przywołanego przepisu od dochodów uzyskanych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Dochód kalkulowany jest jako różnica między przychodem uzyskanym z odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa certyfikatów inwestycyjnych a wydatkami poniesionymi na nabycie tych jednostek (art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy pdof).


Do obliczenia i odprowadzenia podatku zobowiązane są w tym przypadku fundusze kapitałowe.


Jednocześnie, zgodnie z regulacją art. 30a ust. 5 ustawy pdof, dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 tej ustawy, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym i latach poprzednich.

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku umorzenie będzie dotyczyło jednostek uczestnictwa zgromadzonych na kilku rejestrach. Warto jednak pamiętać, że pomimo, iż jednostki uczestnictwa będą zapisane na kilku rejestrach, nadal będą one jednostkami tego samego funduszu.

Konieczność odrębnego zapisu będzie wynikała z przyczyn technicznych, wyrażających się w konieczności wyodrębnienia jednostek uczestnictwa różniących się co do sposobu lub wysokości pobieranych opłat manipulacyjnych lub opłat obciążających aktywa funduszu. również z przyczyn technicznych, w celu wyodrębnienia jednostek uczestnictwa nabytych za pośrednictwem różnych dystrybutorów zapisywane są one na kilku rejestrach.

W tym kontekście należy również pamiętać, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy pdof zryczałtowany podatek dochodowy jest pobierany od uzyskanych dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Oznacza to, że dla ustalenia dochodu z tytułu odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego bez znaczenia jest fakt, że jednostki te są zapisane na kilku odrębnych rejestrach tego funduszu.

Podobnie w oparciu o art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy pdof brak podstaw do różnego traktowania umorzenia w zależności od liczby zleceń, na podstawie których jest ono realizowane, o ile zlecenia te podlegają realizacji w tym samym dniu wyceny.

Dlatego też, w ocenie T., w przypadku odkupienia (umorzenia) w danym dniu wyceny na żądanie uczestnika funduszu inwestycyjnego, jednostek uczestnictwa jednego funduszu inwestycyjnego, dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica pomiędzy łącznym przychodem osiągniętym z tytułu zbycia jednostek uczestnictwa (sumą przychodów z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa zapisanych na poszczególnych rejestrach funduszu) a łącznymi kosztami poniesionymi na nabycie tych jednostek uczestnictwa (sumą kosztów poniesionych na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez fundusz). Wskazany wyżej sposób ustalania dochodu znajdzie zastosowanie niezależnie od tego, czy odkupienie jednostek uczestnictwa zgromadzonych na kilku wydzielonych w ramach jednego funduszu rejestrach nastąpi na podstawie jednego, czy kilku zleceń, o ile mają być one zrealizowane w tym samym dniu wyceny.

W tym miejscu T. pragnie wskazać, iż przedstawiony wyżej tok wykładni został potwierdzony przez organy podatkowe w odniesieniu do podobnego przypadku, w którym dochodzi do jednoczesnego umorzenia jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrach kilku subfunduszy danego funduszu inwestycyjnego (por. m.in. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2011 r., Nr IPPB2/415-109/11-4/AS oraz interpretację z dnia 6 października 2009 r. Nr IPPB2/415-460/09-4/LK). W przywołanych interpretacjach Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, co następuje:

?W rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że jedno zlecenie uczestnika funduszu dotyczące odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (dwóch lub więcej) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, stanowi jedną transakcję. Jak również nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu jednego funduszu inwestycyjnego w ramach kilku zleceń na ten sam dzień wyceny należy traktować jako jedność.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w ramach takiego zlecenia / zleceń, nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek funduszu inwestycyjnego każdego subfunduszu oddzielnie. W związku z tym, dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego, należy traktować jako jedność.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku zlecenia / zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu składającego się z jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek, a kosztami poniesionymi przez uczestnika na ich nabycie?.

Jakkolwiek przedstawione wyżej interpretacje odnoszą się do umorzenia jednostek subfunduszy, to jednak przyjęte przez organy podatkowe rozwiązanie ma zastosowanie również do przypadku przedstawionego w niniejszym wniosku. Z punktu widzenia art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy pdof kluczową przesłanką decydującą o możliwości łącznego opodatkowania jednostek uczestnictwa jest bowiem okoliczność, by umorzenie dotyczyło jednostek jednego funduszu inwestycyjnego by umorzenie to następowało jednocześnie (w tym samym dniu wyceny).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika