Przyznanie Wnioskodawcy uprawnień do nabycia akcji nie będzie skutkowało powstaniem przychodu. W momencie (...)

Przyznanie Wnioskodawcy uprawnień do nabycia akcji nie będzie skutkowało powstaniem przychodu. W momencie odpłatnego zbycia akcji przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie art. 17ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2011 r. (data wpływu 18.07.2011 r.) oraz piśmie z dnia 12.10.2011 r. (data nadania 12.10.2011 r. data wpływu 17.10.2011 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-589/11-2/AK z dnia 05.10.2011 r. (data nadania 05.10.2011 r., data doręczenia 11.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem w ramach programu motywacyjnego uprawnień do nabycia akcji oraz z ich odpłatnym zbyciem- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem w ramach programu motywacyjnego uprawnień do nabycia akcji oraz z ich odpłatnym zbyciem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (?Podatnik?) jest uczestnikiem planu motywacyjnego opcji na akcje, który polega na przyznaniu wybranym pracownikom podmiotów z grupy kapitałowej B. S.A. prawa do nabywania w przyszłości akcji B. S.A. (podmiotu notowanego na francuskiej giełdzie papierów wartościowych). Plan motywacyjny (dalej jako ?Plan?) upoważnia wybrane osoby do nabycia w określonym momencie akcji B. S.A. po ich cenie rynkowej z dnia nabycia i późniejszą sprzedaż tych akcji w terminie wskazanym przez uczestnika programu. Uprawnienia związane z uczestnictwem w Programie nie mogą być przenoszone na podmioty trzecie - jedyną formą osiągnięcia zysku z operacji w ramach Programu jest realizacja uprawnień do nabycia akcji w B. S.A. przez uprawnioną osobę. Koszty funkcjonowania Programu ponosi wyłącznie Wnioskodawca oraz B. S.A. i nie obciążają one spółki z grupy B. SA w której Wnioskodawca jest zatrudniony. Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości otrzyma prawo do nabycia określonej ilości akcji B. S.A. w ramach Programu i że będzie mógł zbyć nabyte w ten sposób instrumenty finansowe. Wskutek takiej operacji Wnioskodawca zakłada, że osiągnie dochód stanowiący dodatnią różnicę pomiędzy ceną zbycia nabytych akcji B. S.A. a kosztem poniesionym na ich nabycie.

Pismem z dnia 12.10.2011 r. nr IPPB2/415-589/11-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie, czy przyznanie uczestnikom programu uprawnień do nabycia akcji w ramach programu oraz ewentualna decyzja o przyznaniu akcji, nastąpi na podstawie stosownej Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki,
  • czy przyznane pracownikom Spółki opcje będą niezbywalne i stanowić będą pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.) czy też,
  • będą to zbywalne opcje stanowiące papiery wartościowe, o których mowa art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
  • czy opcje na akcje zostaną przyznane Wnioskodawcy nieodpłatnie,
  • czy w momencie realizacji opcji Wnioskodawca otrzyma akcje nieodpłatnie...

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 17.10.2011 r.).

W nadesłanym uzupełnieniu pełnomocnik Wnioskodawcy wskazał, iż:

  1. przyznane uczestnikom programu uprawnienia do nabycia akcji w ramach programu oraz ewentualna decyzja w sprawie przyznania akcji, jak również inne istotne warunki i postanowienia programu motywacyjnego zostały zaakceptowane na mocy postanowienia Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia B. SA z siedzibą we Francji z dnia 9 czerwca 2005 r., to jest spółki, której akcje są nabywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika programu;
  2. przyznane uczestnikom programu prawa do udziału w programie są niezbywalne i nie mają charakteru instrumentów finansowych mogących być przedmiotem obrotu na rzecz osób trzecich;
  3. w momencie realizacji uprawnień z programu Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo nabycia określonej ilości akcji Spółki po ich cenie rynkowej oraz jednocześnie Wnioskodawca będzie miał obowiązek zbycia tych akcji w późniejszym terminie; cena uzyskana z takiej transakcji będzie stanowić przysporzenie Wnioskodawcy.

Następnie w odpowiedzi na wezwanie telefoniczne z dnia 20.10.2011 r. pełnomocnik Wnioskodawcy pismem z dnia 21.11.2011 r. doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe w którym wskazał, iż:

  1. przyznane uczestnikom programu uprawnienia do nabycia akcji w ramach programu mają charakter uprawnień wynikających z umowy i nie stanowią instrumentów finansowych (opcji na akcje) w rozumieniu polskich przepisów prawnych; określone powyżej opcje nie mają odrębnej samoistnej wartości nie są zbywalne i nie mają wartości nominalnej.
  2. realizacja praw z opcji polega na możliwości zakupu akcji spółki notowanej na rynku kapitałowym z własnych środków finansowych uczestnika programu w oparciu o cenę rynkową akcji z dnia przystąpienia do planu: w późniejszym terminie uczestnik programu może zbyć akcje za pośrednictwem spółki lub zadecydować o ich zbyciu w innym terminie w przypadku gdy historyczna wartość akcji z chwili wejścia do programu byłaby niższa niż ich wartość na dzień wykupu; uzyskany w ten sposób dochód stanowi jego przysporzenie a zarazem korzyść z uczestnictwa w programie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przyznanie Podatnikowi uprawnienia do nabycia akcji w ramach Programu będzie skutkowało dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)...
  2. Czy w momencie wykonania uprwnień w Programie, tj. odpłatnego zbycia akcji przez Podatnika, zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika samo przyznanie Podatnikowi uprawnienia nie będzie skutkowało powstaniem przychodu (w tym ze stosunku pracy) podlegającego opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę, że akcje w B. S.A. obejmowane w wykonaniu Programu będą następnie zbywane w ocenie Podatnika, zastosowanie będzie miał art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad.1

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Podatnika w świetle powyższego przepisu przekazanie pracownikowi uprawnień do uczestnictwa w Programie (?Opcje?) dzięki którym uzyska możliwość nabycia akcji po spełnieniu szeregu warunków określonych w Programie nie będzie skutkować u niego powstaniem przychodu. Przyznanie Opcji stanowi jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości. Trudno w takim przypadku mówić o powstaniu przychodu podatkowego. Nabyte akcje będą mogły być odpłatnie zbyte. Środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę z tego tytułu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią przychód z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b). ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W konsekwencji samo przyznanie Opcji nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu, w tym ze stosunku pracy zaś przychód powstanie dopiero w momencie ewentualnego zbycia nabytych akcji i stanowić będzie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródło przychodów z kapitałów pieniężnych.

Zatem należy przyjąć, iż realne przysporzenie majątkowe Podatnik może otrzymać dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji. Sprzedaż akcji przez Podatnika będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (nie licząc potencjalnych wypłat dywidend). Dochód ten, zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowany jako dochód z kapitałów pieniężnych opodatkowany 19 % stawką podatku.

Dodatkowo należy wskazać, iż podobne stanowisko prezentują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo:

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w interpretacji prawa podatkowego z dnia 4 kwietnia 2006 r. sygn. akt 1435/F03/415-30/06/KSW stwierdził, iż ?przyznanie opcji jak i realizacja praw z opcji na akcje nie stanowi przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W momencie zawarcia umowy opcji między Spółką a stroną nie dochodzi do żadnych przesunięć majątkowych. Zatem nie można mówić o powstaniu przychodu po którejkolwiek ze stron?.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie w interpretacji z dnia 14 lipca 2006 r. sygn. akt 1442/DP-ll/415-111/MG/06 stwierdził, iż ?w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) uzyskanie przez pracownika opcji na nabycie akcji Spółki macierzystej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych oraz jej następna realizacja poprzez nabycie akcji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego u podatnika?.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego sygn. akt. 1471/DPF/415/26/06/PP z dnia 12 maja 2006 r. uznał, iż ?przychód pracownika powstanie w dacie sprzedaży przez niego akcji banku nabytych w ramach planu akcyjnego, a dochód będzie opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wykazanym w zeznaniu rocznym PIT-38 stosownie do art. 45 ust. 1a u.p.d.o.f. W konsekwencji na Banku nie ciąży obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w omawianym pracowniczym planie akcyjnym?.

Podobne stanowisko znaleźć można również interpretacjach Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 czerwca 2009 r. (ILPB1/415-344/092/AG) i z 14 sierpnia 2009 r. (ILPBI/415-604/09-2/TW).

Stanowisko Podatnika potwierdzają także orzeczenia sądów administracyjnych.

Wskazany wyżej wyrok WSA w Warszawie w wyroku z dnia 15 września 2009 r. (III SA/Wa 570/09), w którym Sąd stwierdził, że? (...) korzyść, którą uzyskuje podatnik (pracownik Spółki) w postaci objęcia lub nabycia na preferencyjnych zasadach akcji zostanie uwzględniona przy opodatkowaniu, jednakże o czym była już mowa, w momencie realizacji dochodu czyli przy sprzedaży objętych lub nabytych w ten sposób akcji?.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 września 2009 r., sygn. III SA/Wa 411/09, w którym Sąd stwierdził, że ?akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Podkreślić należy, iż komentowany artykuł 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraża powszechnie obowiązującą w prawie podatkowym regułę sprawiedliwości podatkowej. Sprawiedliwość podatkowa przejawia się głównie w powszechności i równości opodatkowania. Powszechność opodatkowania oznacza, że podatek jako rodzaj daniny publicznej, powinien spoczywać na wszystkich ? wszyscy muszą się przyczyniać do pokrywania wspólnych potrzeb. Powszechność opodatkowania oznacza ponadto, że wszystkie podmioty są tak dalece opodatkowane, jak określają to ustawy podatkowe. Natomiast zasada równości wymaga jednakowej miary dla wszystkich podmiotów - bez zróżnicowań zarówno dyskryminacyjnych jak i faworyzujących, co jest także zgodne z zasadą sprawiedliwości.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako uczestnik planu motywacyjnego będzie uprawniony do nabycia w przyszłości akcji B. S.A. (podmiotu notowanego na francuskiej giełdzie papierów wartościowych). Plan motywacyjny upoważnia wybrane osoby do nabycia w określonym momencie akcji B. S.A. przyznane uczestnikom programu uprawnienia do nabycia akcji w ramach programu oraz ewentualna decyzja w sprawie przyznania akcji, jak również inne istotne warunki i postanowienia programu motywacyjnego zostały zaakceptowane na mocy postanowienia Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia B. SA z siedzibą we Francji. Przyznane uczestnikom programu uprawnienia do nabycia akcji w ramach programu mają charakter uprawnień wynikających z umowy i nie stanowią instrumentów finansowych (opcji na akcje) w rozumieniu polskich przepisów prawnych; określone powyżej opcje nie mają odrębnej samoistnej wartości nie są zbywalne i nie mają wartości nominalnej, nie mogą być przedmiotem obrotu na rzecz osób trzecich.

Realizacja praw z opcji polega na możliwości zakupu akcji spółki notowanej na rynku kapitałowym z własnych środków finansowych uczestnika programu w oparciu o cenę rynkową akcji z dnia przystąpienia do planu, w późniejszym terminie uczestnik programu może zbyć akcje za pośrednictwem spółki lub zadecydować o ich zbyciu w innym terminie w przypadku gdy historyczna wartość akcji z chwili wejścia do programu byłaby niższa niż ich wartość na dzień wykupu, uzyskany w ten sposób dochód stanowi jego przysporzenie a zarazem korzyść z uczestnictwa w programie.

Przechodząc zatem na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż samo przyznanie Wnioskodawcy uprawnienia wynikającego z umowy do nabycia w przyszłości akcji w ramach planu do otrzymania w określonej dacie w przyszłości akcji nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z wniosku prawo to jest niezbywalne, nie ma charakteru instrumentów finansowych mogących być przedmiotem obrotu na rzecz osób trzecich oraz nie ma wartości nominalnej.

W momencie realizacji praw z opcji poprzez nabycie akcji w oparciu o cenę rynkową akcji z dnia przystąpienia do planu może wystąpić u Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe. W sytuacji, gdy cena rynkowa akcji z dnia nabycia, będzie wyższa od ceny rynkowej akcji z dnia przystąpienia do planu tj. od kosztów nabycia akcji poniesionych przez Wnioskodawcę, wówczas różnica pomiędzy tymi wartościami będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem dochodu.

Jednakże zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Wobec tego dochód powstały w momencie realizacji praw wynikających z umowy uczestnictwa w planie motywacyjnym, w wysokości nadwyżki pomiędzy wartością rynkową objętych (nabytych) akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w dacie objęcia akcji. Na mocy art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, następuje odroczenie opodatkowania do momentu odpłatnego zbycia akcji.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nabędzie akcje Spółki B. S.A. tj. podmiotu notowanego na francuskiej giełdzie papierów wartościowych, przy odpłatnym zbyciu tych akcji pod uwagę należy wziąć również uregulowania zawarte w umowie podpisanej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 zyski pochodzące ze sprzedaży majątku nieruchomego określonego w artykule 6 ustęp 2 albo ze sprzedaży udziałów lub podobnych praw w spółce, której aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego, podlegają opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie, w którym majątek ten jest położony.

W myśl ust. 2 ww. artykułu zyski ze sprzedaży ruchomego majątku stanowiącego majątek zakładu, który posiada przedsiębiorstwo jednego z Umawiających się Państw w drugim Umawiającym się Państwie, albo podstawowych ruchomości stałego urządzenia, które osoba trudniąca się wykonywaniem wolnego zawodu zamieszkała w jednym Umawiającym się Państwie posiada w drugim Umawiającym się Państwie łącznie z zyskami, które zostaną uzyskane przy sprzedaży takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiego stałego urządzenia, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie,

Jednakże zyski ze sprzedaży ruchomego majątku wymienionego w artykule 22 ustęp 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ten majątek ruchomy według wspomnianego artykułu może być opodatkowany.

Stosownie natomiast do ust. 3 powyższego artykułu - zyski ze sprzedaży majątku nie wymienionego w ustępach 1 lub 2 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym sprzedający ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu odpłatnego zbycia akcji podlega opodatkowaniu w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy a więc w Polsce.

W związku z powyższym - zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 11 i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

W terminie określonym, w art. 45 ust. 1, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy)

W tym samym terminie, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przyznanie Wnioskodawcy uprawnień do nabycia akcji nie będzie skutkowało powstaniem przychodu. W momencie odpłatnego zbycia akcji przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika