obowiązek podatkowy związany z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za (...)
obowiązek podatkowy związany z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2009 r. (data wpływu 07.10.2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 15.12.2009 r. (data nadania 15.12.2009 r., data wpływu 18.12.2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 08.12.2009 r. Nr IPPB2/415-609/09-2/MG (data nadania 08.12.2009 r., data doręczenia 10.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca powierzył bankowi przed 2008 r. środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej (dolarowej). Po upływie terminów lokat, dolary były zamieniane na złotówki i Wnioskodawca uzyskał więcej lub mniej złotówek, w zależności od kursów waluty z poszczególnych okresów. Operacje te miały istotny wpływ na sytuację majątkową Wnioskodawcy. Przykładowo w 2008 r. sięgnęły kwoty kilkuset tysięcy złotych in minus.
Wnioskodawca poinformował, iż nie prowadzi działalności gospodarczej.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 08.12.2009 r. (data nadania 08.12.2009 r., data doręczenia 10.12.2009 r.) wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez:
- wyjaśnienie jakiego okresu dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. czy dotyczy 2008 r., czy też innego roku podatkowego,
- przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 wniosku.
Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 15.12.2009 r. (data nadania 15.12.2009 r., data wpływu 18.12.2009 r.), w którym wyjaśnił, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2008 roku (przewalutowanie dolarów na złotówki i wystąpienie różnicy kursowej), a także przedstawił własne stanowisko w sprawie będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy uzyskaną za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach z przewalutowania posiadanych dolarów (Wnioskodawca kupił za więcej złotówek, uzyskał mniej lub odwrotnie) należy uwzględniać w deklaracjach podatkowych (jakich...), zarówno do opodatkowania (przyrost złotówek), jak i do pomniejszenia dochodów (zmniejszenie złotówek po zamianie dolarów na złotówki)...
- W jaki sposób Wnioskodawca może skutecznie żądać od banku potwierdzenia dokonanych transakcji, np. w formie PIT-11...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku, natomiast odpowiedź na pytanie Nr 2 wniosku została udzielona odrębnym pismem.
Zdaniem Wnioskodawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane różnice z przewalutowania u osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej należy potraktować jako przychód (stratę) z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i uwzględnić do opodatkowania według skali podatkowej w deklaracji rocznej PIT za 2008 rok.
Z przepisów art. 9 cytowanej ustawy oraz art. 21, 52, 52a i 52c nie wynika, aby z podatku były zwolnione operacje walutowe, a generują one określone przychody środków pieniężnych w złotówkach lub straty, co równocześnie oznacza, że w przypadku strat na tych operacjach, także można odejmować od dochodu po nie więcej niż 50% kwoty straty w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych.
Stanowisko Wnioskodawcy wynika z rozumienia zasady powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich przychodów, jeśli nie zostały wyraźnie wyłączone w cytowanej ustawie, a w szczególności w poz. 43.
Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione stanowisko znajduje częściowe potwierdzenie w dostępnych wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów opublikowanych w 2009 r. (wcześniej w interpretacji Nr ITPB1/415-482/08/WM).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł katalog przychodów, do których nie stosuje się przepisów ustawy. Wskazano w nim, iż przepisów ustawy nie stosuje się do:
- przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
- przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
- przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
- przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
- przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich,
- przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353), z zastrzeżeniem art. 24a ust. 1a,
- świadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny, o których mowa w art. 27 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, objętych wspólnością majątkową małżeńską.
Z treści opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, powierzył bankowi przed 2008 r. środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej (dolarowej). Po upływie terminów lokat, dolary były zamieniane na złotówki i Wnioskodawca uzyskał więcej lub mniej złotówek, w zależności od kursów waluty z poszczególnych okresów.
Z przedstawionych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w zasadzie każde przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty. Ustawodawca wśród wyłączeń i zwolnień przedmiotowych nie ujął przychodu osiągniętego przez podatnika z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (różnic z przewalutowania dolarów na złotówki), które nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
W treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególniono odrębne źródła przychodów:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- działalność wykonywana osobiście,
- pozarolnicza działalność gospodarcza,
- działy specjalne produkcji rolnej,
- nieruchomości lub ich części,
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
- odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany, - inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 omawianej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Co do prawnopodatkowej kwalifikacji użytych w powyższym artykule stwierdzeń, po pierwsze słowo ?w szczególności? każe zawarte w tym przepisie wyliczenie traktować jako wyliczenie przykładowe (katalog otwarty innych źródeł), a po drugie na poparcie tego założenia należy odwołać się do reguły ogólnej określonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem ściśle określonych.
Przychodami ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, mogą więc być także przychody z tytułów innych niż określone w art. 20 ust. 1 ustawy, w tym także z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę wynikający z przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych należy zakwalifikować do kategorii tzw. przychodu z innych źródeł w rozumieniu zacytowanego art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Stosownie do treści art. 9 ust. 2 przedmiotowej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Natomiast jak stanowi ust. 3 art. 9 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
Zatem dochód z tego źródła, tj. dochód z innych źródeł obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany jest w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, według którego podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29?30e oraz 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym.
Dochód te podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru (PIT-36).
Reasumując stwierdzić należy, że uzyskaną przez Wnioskodawcę, jako osobę nie prowadzącą działalności gospodarczej, za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach z przewalutowania posiadanych dolarów, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust.
1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy (PIT-36), w którym przychód ten został osiągnięty, tj. w przedmiotowej sprawie za 2008 r. W przypadku osiągnięcia straty na przedmiotowych operacjach w danym roku podatkowym Wnioskodawca ma możliwość o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.Końcowo należy dodać, iż dokument dołączony przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
ITPB1/415-482/08/WM, interpretacja indywidualna