akcjonariusze Wnioskodawcy, zobowiązani będą sami z pominięciem płatnika dokonać rozliczenia z (...)

akcjonariusze Wnioskodawcy, zobowiązani będą sami z pominięciem płatnika dokonać rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, ale tylko wtedy kiedy obowiązków tych nie wypełni płatnik tj. Wnioskodawca, który w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od uzyskanych przez akcjonariuszy Spółki przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.07.2010 r. (data wpływu 12.07.2010 r.) .) oraz piśmie z dnia 28.09.2010 r. (data nadania 28.09.2010 r. data wpływu 01.10.2010 r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-634/10-2/AK z dnia 23.09.2010 r. (data nadania 23.09.2010 r., data doręczenia 28.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania akcjonariuszy w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zasad opodatkowania akcjonariuszy w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca z siedzibą w L. (dalej Wnioskodawca) jest spółka akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych, Jej akcjonariuszami są zarówno osoby prawne jak i fizyczne. Spółka planuje podwyższenie kapitału zakładowego poprzez przekazanie kwot zgromadzonych na jej kapitałach rezerwowych i zapasowych na kapitał zakładowy W związku z powyższym zdarzeniem osoby (w tym osoby fizyczne) będące akcjonariuszami Wnioskodawcy w dniu dokonania wpisu podwyższenia kapitału zakładowego do Krajowego Rejestru Sądowego otrzymają przychód podlegający opodatkowaniu.

Teoretycznie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu dokonanego podwyższenia kapitału zakładowego powinien być Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie jednak znał składu osobowego akcjonariuszy w dniu powstania obowiązku podatkowego. Akcje przysługujące poszczególnym osobom fizycznym zapisane są na rachunkach prowadzonych przez różne biura maklerskie na terenie kraju (około 60 biur maklerskich).

Zgodnie z art. 148 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 147 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.) maklerzy i doradcy zobowiązani są do zachowania tajemnicy zawodowej. Również (nie mający charakteru aktu prawa powszechnie -obowiązującego) szczegółowe zasady działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych załącznik nr 1 do uchwały Zarządu Krajowego Depozytu nr 176/09 z dnia 15 maja 2009 r. ze zm. nie zawierają zdaniem Wnioskodawcy regulacji w zakresie przekazywania płatnikom danych akcjonariuszy, w sytuacji gdy dochodzi do podwyższenia kapitału zakładowego ze środków dotychczas zgromadzonych na innych kapitałach spółki. Ponadto, nawet gdyby zawierały regulacje, należy mieć na względzie, że zasady stanowione przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (dalej: KDPW) nie mogą uchylić obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przez maklerów, gdyż wynika on z ustawy. Wstępne rozmowy prowadzone pomiędzy Wnioskodawcą a KDPW potwierdzają że Wnioskodawca nie otrzyma ani od biur maklerskich ani od KDPW informacji o osobach fizycznych będących akcjonariuszami spółki potrzebnych do realizacji przez Wnioskodawcę obowiązku płatnika. W związku z powyższym pojawiły się wątpliwości dotyczące wykonania ustawowego obowiązku płatnika przez Wnioskodawcę w związku z brakiem możliwości oznaczenia podatników będących osobami fizycznymi w dniu powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z niewywołanymi działaniami Wnioskodawcy, brakiem możliwości uzyskania danych o osobach fizycznych (podatnikach) będących w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, poprzez przeniesienie kwot z kapitałów rezerwowych i zapasowych na kapitał zakładowy spółki akcjonariuszami Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie zwolniony z realizacji obowiązków płatnika o których mowa w art. 41 ust. 1 i 5 oraz art. 42 ust. 1, 1a i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

2. Czy jeżeli w sytuacji opisanej w zapytaniu 1, Wnioskodawca będzie zobowiązany wykonać obowiązek płatnika wskazany w art. 41 ust. 1 i 5 oraz w art. 42 ust. 1 i 1a to będzie on zwolniony z obowiązku wskazanego w art. 42 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przesłania podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzonych według ustalonego wzoru oraz podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennych informacje sporządzonych według ustalonego wzoru...

Pismem z dnia 23.09.2010 r. Nr IPPB2/415-634/10-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • zadanie pytania Nr 3 adekwatnego do przedstawionego własnego stanowiska zawartego w części G poz. 27. załącznika 03/03 do wniosku ORD-IN.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 01.10.2010 r.) poprzez sformułowanie pytania Nr 3:

3. Czy w związku z niewywołanymi działaniami Wnioskodawcy brakiem możliwości uzyskania danych o osobach fizycznych (podatnikach) będących w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, poprzez przeniesienie kwot z kapitałów rezerwowych i zapasowych na kapitał zakładowy spółki akcjonariuszami Wnioskodawcy, akcjonariusze Wnioskodawcy, tj. podatnicy powinni sami z pominięciem płatnika dokonać rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych...

W nadesłanej odpowiedzi Wnioskodawca wskazuje, ?że pytanie nr 3 zostało już zadane w części F poz. 26 załącznika 01/03 do wniosku ORD-IN złożonego 8.07.2010 r., (?) tym samym wezwanie strony do uzupełnienia braku było bezpodstawne, w związku z kompletnością złożonego w dniu 8 lipca 2010 r. wniosku?.

W tym miejscu tutejszy organ podatkowy informuje, iż w części F poz. 26 załącznika 01/03 do wniosku ORD-IN widnieje następujący zapis: ?Błąd! Nieprawidłowy odsyłacz do zakładki: wskazuje na nią samą?.

W związku z powyższym wezwanie z dnia 23.09.2010 r. Nr IPPB2/415-634/10-2/AK było w pełni zasadne.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 3. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 1 i 2 została rozpatrzona w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 3:

Akcjonariusze Wnioskodawcy tj. podatnicy powinni sami z pominięciem płatnika (czyli Wnioskodawcy) dokonać rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy należy dokonać rozdzielenia kwestii powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych od podwyższenia kapitału zakładowego spółki w skutek transferu środków dotychczas zgromadzonych na kapitałach rezerwowych i zapasowych od obowiązków płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 i 5 oraz art. 42 ust. 1, 1a i 2 u.p.d.f.

Zgodnie bowiem z art. 30a ust. 1 u.p.d.f. od uzyskanych dochodów (przychodów) wymienionych w tym przepisie pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.f. płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, w tym tytułów określonych w art. 30a ust. 1 u.p.d.f.

Są to zatem dwa różne przepisy.

Niemożność zastosowania art. 41 ust. 4 u.p.d.f. w stosunku do płatnika nie uchyla konieczności zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu art. 30a ust. 1 u.p.d.f. Skoro bowiem wskutek podwyższenia kapitału zakładowego poprzez przeniesienie na ten kapitał kwot ze zgromadzonych dotychczas na kapitałach rezerwowych i zapasowych dochodzi do powstania po stronie akcjonariuszy dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 30a ust. 1 u.p,d,f, to nie ma powodów, aby podatek ten nie został pobrany. W żadnym wypadku analiza przepisów u.p.d.f. nie skłania do sformułowania stwierdzenia, że w związku z niewywołanymi działaniami Wnioskodawcy brakiem możliwości uzyskania danych o osobach fizycznych (podatnikach) będących w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, należało zaniechać poboru podatku z powyższego tytułu.

Nie mniej jednak w związku z niewywołanym działanianiem Wnioskodawcy brakiem możliwości uzyskania danych o osobach fizycznych (podatnikach) będących w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie jest w stanie wykonać obowiązków płatnika. Skoro zatem powstaje z jednej strony konieczność zapłaty podatku, a z drugiej strony brak jest możliwości wykonania obowiązków płatnika przez Wnioskodawcę, to jedynym możliwym do zastosowania rozwiązaniem jest rozliczenie podatku przez samego podatnika na podstawie uzyskanych przez niego danych z właściwego dla niego biura maklerskiego.

Powyższe rozwiązanie będzie zgodne z art. 7 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym podatnikiem powinien być skonkretyzowany podmiot, tj. np. osoba fizyczna oznaczona z imienia i nazwiska a nie anonimowy członek bliżej nieokreślonej grupy.

Rozwiązanie takie będzie również nie sprzeczne z art. 148 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 147 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi oraz szczegółowymi zasady działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych załącznik nr 1 do uchwały Zarządu Krajowego Depozytu nr 176/09 z dnia 15 maja 2009 r. ze zm. Informacje udzielane przez domy maklerskie ich klientom w zakresie ich własnych kont prowadzonych przez te instytucje nie są bowiem objęte maklerską tajemnicą zawodową.

Ponadto rozliczenie podatku z tytuł podwyższenia kapitału zakładowego ze środków zgromadzonych na kapitałach zapasowym i rezerwowym przez samego podatnika (akcjonariusza), pozwoli podatnikowi na zastosowanie ewentualnych korzystniejszych z jego punktu widzenia regulacji przewidzianych w odpowiednich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Tym samym taka wykładnia będzie zgodna z postanowieniami art. 63(1) Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej i wyeliminuje obawy o naruszenie zasady swobody przepływu kapitału pomiędzy Państwami Członkowskimi.

Dodatkowo uznanie, że rozliczenie podatku z tytuł podwyższenia kapitału zakładowego ze środków zgromadzonych na kapitałach zapasowym i rezerwowym przez samego podatnika (akcjonariusza), pozwoli podatnikowi na określenie ewentualnej kwoty nadpłaty podatku. Co z kolei umożliwi realizację podatnikowi prawa do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Jak wykazano powyżej w niniejszym wniosku, realizacja żadnego z powyższych praw nie będzie możliwa w sytuacji, gdyby podatek został pobrany przez Wnioskodawcę od anonimowej grupy podatników.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl ust. 1a ww. artykułu jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Z kolei przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach ? dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Użyte w ww. przepisie wyrażenie ?dochód faktycznie uzyskany z tego udziału? należy rozumieć jako dochód należny udziałowcowi, a nie dochód przyszły. Ponadto wyrażenie to w sposób szeroki definiuje pojęcie dochodu z udziału w zyskach, włączając do jego obszaru enumeratywnie wymienione w analizowanym przepisie dochody, których związek z zyskiem osoby prawnej nie musi być bezpośredni. Świadczy o tym ustawowy zwrot ?w tym także? i następujące po nim wyliczenie.

Analiza art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że nie jest istotne źródło finansowania dochodu podatnika z tytułu posiadanego przez niego udziału w innej osobie prawnej. Znaczenie ma natomiast to, że dochód ten ma swoje źródło w samym fakcie bycia właścicielem udziału w osobie prawnej, a więc wynika z samego faktu posiadania udziału danej spółki.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Stosownie do treści art. 30a ust. 2 omawianej ustawy, ust. 1 pkt 1-5 tego artykułu stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Natomiast stosownie do treści ust. 7 ww. artykułu dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych, Jej akcjonariuszami są zarówno osoby prawne jak i fizyczne. Spółka planuje podwyższenie kapitału zakładowego poprzez przekazanie kwot zgromadzonych na jej kapitałach rezerwowych i zapasowych na kapitał zakładowy. W związku z powyższym zdarzeniem osoby (w tym osoby fizyczne) będące akcjonariuszami Wnioskodawcy w dniu dokonania wpisu podwyższenia kapitału zakładowego do Krajowego Rejestru Sądowego otrzymają przychód podlegający opodatkowaniu. Wstępne rozmowy prowadzone pomiędzy Wnioskodawcą a KDPW potwierdzają że Wnioskodawca nie otrzyma ani od biur maklerskich ani od KDPW informacji o osobach fizycznych będących akcjonariuszami spółki potrzebnych do realizacji przez Wnioskodawcę obowiązku płatnika. W związku z powyższym pojawiły się wątpliwości dotyczące wykonania ustawowego obowiązku płatnika przez Wnioskodawcę w związku z brakiem możliwości oznaczenia podatników będących osobami fizycznymi w dniu powstania obowiązku podatkowego.

Wskazać należy, iż źródłem obowiązującego prawa jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy powołanej powyżej ustawy Kodeks spółek handlowych. Z tych źródeł prawa wynika, iż podmiotem zobowiązanym jest spółka, która z tytułu wzrostu wartości akcji już istniejących lub też emisji nowych akcji, otrzymanych przez akcjonariuszy Wnioskodawcy ma obowiązek pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Obowiązki płatnika w przypadku dochodów z udziału w zyskach osób prawnych reguluje art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Termin ten liczy się od dnia uprawomocnienia się postanowienia Sądu o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego.

Należy przy tym wskazać, że Spółka podwyższająca kapitał zakładowy bądź przekazując na ten kapitał kwoty z innych kapitałów, ma możliwość uzyskania niezbędnych informacji, tak co do kwot przeznaczonych na ten cel jak i osób osiągających taki dochód, celem realizacji nałożonych na nią obowiązków płatnika. Podwyższenie kapitału zakładowego z wykorzystaniem środków własnych Spółki dotyczy zamkniętego kręgu osób. Zgodnie bowiem z art. 443 § 1 k.s.h. akcje przydzielane w trybie art. 442 k.s.h. przysługują akcjonariuszom w stosunku do ich udziałów w dotychczasowym kapitale zakładowym, zaś odmienne postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie są nieważne. Podwyższenie kapitału zakładowego ze środków własnych może nastąpić także przez zwiększenie wartości nominalnej akcji. Z chwilą rejestracji podwyższenie kapitału zakładowego następuje wzrost wartości nominalnej wszystkich akcji co należy uwidocznić przez wydanie nowych akcji albo ostemplowania starych. Zgodnie bowiem z art. 443 § 4 k.s.h. zarząd powinien wezwać do tego akcjonariuszy za pomocą stosownego zgłoszenia. Do wymiany dokumentów akcji stosuje się art. 358 k.s.h., który w przypadku zmiany wartości nominalnej akcji nakazuje stosowanie rygoru unieważnienia dokumentu akcji w sytuacji, gdy wezwany akcjonariusz nie złoży takiego dokumentu w wyznaczonym terminie. Spółka (zarząd Spółki) może więc dysponować pełną wiedzą o akcjonariuszu i jego dochodzie z tytułu określonego w art. 24 ust. 4 pkt 5 ustawy podatkowej.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnik winien przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT 8AR).

Płatnik nie ma natomiast obowiązku sporządzania i przesyłania podatnikom będącym polskimi rezydentami podatkowymi, oraz właściwym urzędom skarbowym imiennych informacji o wysokości przychodu z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego bowiem, w tym przypadku rozliczenie podatku zryczałtowanego wynikającego z art. 30a ustawy zakończone jest na etapie poboru podatku przez płatnika.

Natomiast art. 42 ust. 2 pkt 2 stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a tj. osobom nie mającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (ograniczony obowiązek podatkowy), oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R).

Informację IFT-1R sporządza i przekazuje również płatnik, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie jest obowiązany do poboru podatku (art. 42 ust. 6 ustawy ).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż spółka, jako płatnik podatku dochodowego, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ww. ustawy zobowiązana będzie do pobrania, odprowadzenia i wykazania w stosownej deklaracji (PIT-8AR) zryczałtowanego podatku dochodowego, a nie akcjonariusze Wnioskodawcy, na co wskazuje treść stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do zadanego pytania, co tym samym przyczyniło się do uznania stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie za nieprawidłowe.

Obowiązek zapłaty i wykazania w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym akcjonariusze Wnioskodawcy uzyskają przedmiotowy przychód wystąpi bowiem tylko wówczas, gdy płatnik (spółka, która dokona podwyższenia kapitału zakładowego) nie pobierze od uzyskanego przez akcjonariuszy Wnioskodawcy przychodu zryczałtowanego 19% podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej (art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) ? do którego poboru jak już pisano powyżej jest zobowiązany.

Reasumując akcjonariusze Wnioskodawcy, zobowiązani będą sami z pominięciem płatnika dokonać rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, ale tylko wtedy kiedy obowiązków tych nie wypełni płatnik tj. Wnioskodawca, który w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od uzyskanych przez akcjonariuszy Spółki przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika