Zakres ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa subfunduszy w danym (...)

Zakres ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa subfunduszy w danym dniu wyceny, na skutek realizacji żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa subfunduszy w danym dniu wyceny, na skutek realizacji żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 09.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa subfunduszy w danym dniu wyceny, na skutek realizacji żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


N. (dalej: ?Wnioskodawca?) jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: ustawa o funduszach inwestycyjnych?). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Towarzystwo jest organem funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Na podstawie art. 82 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne otwarte zbywają jednostki uczestnictwa i dokonują ich odkupienia na żądanie uczestnika funduszu. Z chwilą odkupienia jednostki uczestnictwa są umarzane z mocy prawa.

W związku z art. 159 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako fundusz składający się z subfunduszy różniących się w szczególności tym, że każdy może stosować inną politykę inwestycyjną. Zgodnie z art. 159 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, subfundusze nie posiadają osobowości prawnej.

Art. 87 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi, że fundusz inwestycyjny otwarty prowadzi rejestr uczestników funduszu. Natomiast stosownie do art. 162 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, jeżeli funduszem z wydzielonymi subfunduszami jest fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty to fundusz wydziela w ramach rejestru, subrejestry uczestników funduszu dla każdego subfunduszu.

Zgodnie z art. 162 ust. 1 pkt 5 ustawy o funduszach inwestycyjnych, jeżeli funduszem z wydzielonymi subfunduszami jest fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty to jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być zamieniane na jednostki uczestnictwa innych subfunduszy funduszu, na zasadach określonych w statucie. Stosownie do art. 162 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, przez tę zamianę rozumie się jednoczesne umorzenie jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami i nabycie, za środki pieniężne uzyskane z tego umorzenia, jednostek uczestnictwa innego subfunduszu tego funduszu inwestycyjnego.

Wnioskodawca utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi, w tym funduszami inwestycyjnymi otwartymi (funduszami inwestycyjnymi otwartymi i specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi) z wydzielonymi subfunduszami, tzw. funduszami parasolowymi (poszczególny fundusz zarządzany przez Wnioskodawcę będzie zwany dalej: ?Funduszem?).

Uczestnik Funduszu może nabywać jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy utworzonych w ramach tego samego Funduszu. Oznacza to, że Fundusz zbywa na rzecz uczestników jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy, zaś uczestnik może posiadać jednostki uczestnictwa kilku subfunduszy jednocześnie. Jednostki uczestnictwa zapisywane są na właściwych subrejestrach uczestnika Funduszu, wyodrębnionych dla jednostek uczestnictwa danego subfunduszu.


Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu realizowane jest przez Fundusz na żądanie zawarte w zleceniu, zgłoszone przez uczestnika.


W określonych przypadkach może dojść do sytuacji, w której Fundusz będzie zobowiązany do odkupienia na zlecenie lub zlecenia uczestnika, jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy tego samego Funduszu w tym samym dniu wyceny (tj. w dniu, w którym zgodnie ze statutem Fundusz zbywa i odkupuje jednostki uczestnictwa). Oznacza to, że może dojść do sytuacji, w której Fundusz w wyniku realizacji jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika, dokona odkupienia w tym samym dniu wyceny jednostek uczestnictwa reprezentujących prawo do udziału w aktywach różnych subfunduszy tego samego Funduszu.

Na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., dalej: ?updof?), Fundusz pełni funkcję płatnika w stosunku do uczestników Funduszu będących osobami fizycznymi i jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tytułu dochodu z udziału w funduszach inwestycyjnych (kapitałowych).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku gdy w tym samym dniu wyceny dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu ? na skutek realizacji żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną), niezależnie od ilości faktycznie złożonych zleceń odkupienia (o ile ich realizacja nastąpi w tym samym dniu wyceny) - podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych jednostek uczestnictwa a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez Fundusz?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy w tym samym dniu wyceny dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu na skutek realizacji żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną), niezależnie od ilości faktycznie złożonych zleceń odkupienia (o ile ich realizacja nastąpi w tym samym dniu wyceny) podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych jednostek uczestnictwa a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez Fundusz.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 updof, fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są funduszami kapitałowymi w rozumieniu updof.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 updof, przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c updof nie ustala się przychodu z umorzenia jednostek uczestnictwa, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 38 updof wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych są kosztem uzyskania przychodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Według art. 23 ust. 3e updof, przepisu tego nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Mając na uwadze powyższe przepisy, na gruncie prawa podatkowego, zamiana jednostek jednego subfunduszu na jednostki innego subfunduszu (ale w ramach tego samego Funduszu) jest zdarzeniem neutralnym podatkowo ? nie rozpoznaje się z tego tytułu ani przychodu podatkowego ani kosztu uzyskania przychodu. Zdarzeniem rodzącym skutki podatkowe (mogącym wygenerować dochód podatkowy) jest dopiero odkupienie przez Fundusz jednostek uczestnictwa subfunduszu.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 updof, od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, Fundusz jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika (uczestnika) pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w Funduszu (Fundusz jest płatnikiem tego podatku).

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie ze wskazanymi przepisami updof, w przypadku odkupienia przez Fundusz jednostek uczestnictwa przynajmniej dwóch subfunduszy tego samego Funduszu, w tym samym dniu wyceny, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych jednostek uczestnictwa a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez Fundusz. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie jednostek uczestnictwa nastąpi na podstawie jednego lub więcej zleceń uczestnika, o ile zlecenia te zostaną zrealizowane w tym samym dniu wyceny (jednostki uczestnictwa zostaną odkupione przez Fundusz w tym samym dniu wyceny).

Dla celów podatkowych, inwestycję w kilka subfunduszy w ramach jednego Funduszu należy traktować jako jedną inwestycję w fundusz kapitałowy. Uczestnik bowiem nabywając jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy dokonuje jednej inwestycji w Fundusz. Przy zamianie jednostek uczestnictwa jednego subfunduszu na jednostki uczestnictwa drugiego subfunduszu w ramach tego samego Funduszu nie rozpoznaje się przychodu ani kosztu, w związku z tym należy łącznie traktować całą inwestycję i brać pod uwagę do opodatkowania realny efekt całej transakcji, a nie odrębne wyniki osiągnięte na poszczególnych subfunduszach. Inwestycja wdany subfundusz kontynuowana później poprzez zamianę na jednostki innego subfunduszu jest w dalszym ciągu jedną inwestycją w fundusz kapitałowy i powinna być traktowana łącznie. Innymi słowy brak jest podstaw do uznania, że kwoty wynikające z odkupu jednostek poszczególnych subfunduszy należy rozpatrywać każdorazowo jako odrębny przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Innymi słowy, w przypadku odkupienia na ten sam dzień wyceny jednostek uczestnictwa w kilku subfunduszach w celu ustalenia podstawy opodatkowania należy brać pod uwagę sumę zysków i strat wypracowanych przez środki zainwestowane w ramach tego samego Funduszu. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek Funduszu każdego subfunduszu oddzielnie. Dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego Funduszu w ramach zlecenia (zleceń) realizowanego w tym samym dniu wyceny należy traktować jako jedność, niezależnie od tego w ile subfunduszy prowadzonych przez Fundusz może być inwestowana wpłata uczestnika.

Dlatego w przypadku odkupienia na ten sam dzień wyceny jednostek uczestnictwa nabytych przez uczestnika w różnym czasie, w ramach jednego Funduszu, możliwa jest kompensacja zysków i strat. Zatem jeśli uczestnik nabywał jednostki uczestnictwa w różnych cenach (w różnych okresach) i zleca ich odkupienie na ten sam dzień wyceny ? podstawą opodatkowania będzie suma zysków i strat osiągniętych na poszczególnych jednostkach uczestnictwa. Inwestycja w jednostki uczestnictwa Funduszu powinna być traktowana łącznie i nie może być dla celów podatkowych rozdzielana na kilka transakcji każdorazowego kupna jednostek w różnym czasie.

Brak jest w ocenie Wnioskodawcy uzasadnienia dla traktowania inwestycji w ten sam Fundusz, jako odrębnych inwestycji w fundusze kapitałowe. Konsekwentnie, nieprawidłowym byłoby ustalanie dochodów (strat) oddzielnie w stosunku do każdego subfunduszu w ramach tego samego Funduszu.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla obliczania w wyżej wymieniony sposób dochodu z odkupienia jednostek uczestnictwa w kilku subfunduszach tego samego Funduszu nie ma znaczenie czy odkupienie jest dokonywane na podstawie jednego czy więcej niż jednego zleceń, o ile będą one zrealizowane w tym samym dniu ? a więc będą odkupione w tym samym dniu wyceny. Nie ma również znaczenia, że jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy w ramach jednego Funduszu jednego uczestnika są zapisywane na oddzielnych subrejestrach tego uczestnika.

Zgodnie z art. 30a ust. 5 updof, dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

W opinii Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym. Przepis ten dotyczy zakazu kompensowania straty poniesionej w innym funduszu kapitałowym, a nie w ramach tego samego funduszu. Ponadto warto podkreślić, że przepis ten zakazuje również pomniejszania dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z innymi stratami z kapitałów pieniężnych. Taka konstrukcja tego przepisu pozwala sądzić, że zakaz obejmuje straty poniesione w innych funduszach kapitałowych i straty poniesione z innych kapitałów pieniężnych i praw majątkowych w ogólności. Nie dotyczy jednak inwestycji w jeden fundusz kapitałowy.

Podsumowując, dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku zlecenia (zleceń) odkupienia w tym samym dniu wyceny jednostek uczestnictwa subfunduszy wchodzących w skład tego samego Funduszu, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek uczestnictwa a wydatkami na nabycie wszystkich odkupowanych jednostek uczestnictwa.

Stosownie do art. 41 ust. 4 updof, Fundusz jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych (Fundusz jest płatnikiem tego podatku).

Reasumując, w przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia, jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu (niezależnie od ilości faktycznie złożonych zleceń odkupienia, o ile ich realizacja nastąpi w tym samym dniu wyceny), Fundusz będzie zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od podstawy opodatkowania (dochodu) stanowiącego różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych jednostek uczestnictwa a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez Fundusz.

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe w wydanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2001 r. (nr IPPB2/415-85/11-4/MG) uznał za prawidłowe następujące stanowisko podatnika:

?W sytuacji, w której Fundusz z wydzielonymi subfunduszami dokona jednoczesnego odkupienia nabytych w tym samym lub różnym czasie należących do tego samego Uczestnika jednostek uczestnictwa, w co najmniej dwóch subfunduszach wydzielonych ramach tego Funduszu, w tym samym dniu wyceny na podstawie jednego lub kilku zleceń Uczestnika, podstawę opodatkowania stanowić będzie różnica pomiędzy przychodem z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w powyższych subfunduszach a kosztami stanowiącymi sumę wydatków poniesionych przez Uczestnika na nabycie odkupywanych w danym dniu wyceny jednostek uczestnictwa?.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


Za przychody z kapitałów pieniężnych, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie do postanowień art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W myśl art. 17 ust.

1c ww. ustawy, nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 183, poz. 1537).

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych reguluje art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jak wynika z art. 30a ust. 5 ww. ustawy dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

Dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e. Zastrzeżenie powyższe stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 38 zdanie po średniku nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 5 tej ustawy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m.in. dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że N. (Wnioskodawca) utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi, w tym funduszami inwestycyjnymi otwartymi (funduszami inwestycyjnymi otwartymi i specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi) z wydzielonymi subfunduszami, tzw. funduszami parasolowymi (poszczególny fundusz zarządzany przez Wnioskodawcę będzie zwany dalej: ?Funduszem?).

Uczestnik Funduszu może nabywać jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy utworzonych w ramach tego samego Funduszu. Oznacza to, że Fundusz zbywa na rzecz uczestników jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy, zaś uczestnik może posiadać jednostki uczestnictwa kilku subfunduszy jednocześnie. Jednostki uczestnictwa zapisywane są na właściwych subrejestrach uczestnika Funduszu, wyodrębnionych dla jednostek uczestnictwa danego subfunduszu.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu realizowane jest przez Fundusz na żądanie zawarte w zleceniu, zgłoszone przez uczestnika.


W określonych przypadkach może dojść do sytuacji, w której Fundusz będzie zobowiązany do odkupienia na zlecenie lub zlecenia uczestnika, jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy tego samego Funduszu w tym samym dniu wyceny (tj. w dniu, w którym zgodnie ze statutem Fundusz zbywa i odkupuje jednostki uczestnictwa). Oznacza to, że może dojść do sytuacji, w której Fundusz w wyniku realizacji jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika, dokona odkupienia w tym samym dniu wyceny jednostek uczestnictwa reprezentujących prawo do udziału w aktywach różnych subfunduszy tego samego Funduszu.

W rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że jedno żądanie uczestnika Funduszu dotyczące odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (co najmniej dwóch) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, stanowi jedną transakcję.

Jak również nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu jednego funduszu inwestycyjnego w ramach kilku zleceń na ten sam dzień wyceny należy traktować jako jedność.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w ramach takiego żądania / żądań, nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek funduszu inwestycyjnego każdego subfunduszu oddzielnie. W związku z tym, dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego, należy traktować jako jedność.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku żądania / żądań odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu składającego się z jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek, a kosztami poniesionymi przez uczestnika na ich nabycie.

Reasumując:


W przypadku odkupienia w danym dniu wyceny przez fundusz, na żądanie lub żądania jednego uczestnika tego funduszu, jednostek uczestnictwa kilku subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego funduszu dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica pomiędzy łącznym przychodem (sumą przychodów z tytułu odkupienia poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez fundusz) osiągniętym z tytułu zbycia jednostek przed potrąceniem podatku, a łącznymi kosztami (sumą kosztów poniesionych na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu przez fundusz) poniesionymi na nabycie tych jednostek uczestnictwa, niezależnie od tego, czy odkupienie nastąpi na podstawie jednego żądania dotyczącego odkupienia na dany dzień wyceny jednostek uczestnictwa kilku subfunduszy wydzielonych w ramach tego funduszu czy kilku żądań .


Końcowo w odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika