Skutki podatkowe umorzenia udziałów / akcji w spółkach bez wynagrodzenia.

Skutki podatkowe umorzenia udziałów / akcji w spółkach bez wynagrodzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2010 r. (data wpływu 13.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów / akcji w spółkach bez wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów/akcji w spółkach bez wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca posiada m. in. udziały w spółce C. oraz akcje w J. (dalej łącznie: ?Spółki?). W związku z planowanym rozwojem działalności, Wnioskodawca planuje skorzystanie z nowoczesnych form prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania majątkiem i inwestowania.

Spółka luksemburska działająca zgodnie z luksemburskimi przepisami o sekurytyzacji, będąca luksemburskim rezydentem podatkowym (dalej: ?Spółka Luksemburska?), której udziałowcem jest Wnioskodawca, obejmie za gotówkę emisję certyfikatów inwestycyjnych w nowo założonym funduszu inwestycyjnym zamkniętym (w szczególności może to być fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych), działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) (dalej ?FIZ?).

W ramach dokapitalizowania Spółek, FIZ może następnie dokonać podwyższenia ich kapitałów zakładowych poprzez objęcie nowych udziałów / akcji w Spółkach. Udziały / akcje zostaną objęte po ich wartości nominalnej, która może być niższa od ich wartości rynkowej. Rozważany jest również wariant, w którym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółek przez FIZ będzie towarzyszyło obniżenie kapitału zakładowego Spółek przez umorzenie bez wynagrodzenia udziałów / akcji Wnioskodawcy w Spółkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z objęciem przez FIZ nowych udziałów / akcji w Spółkach po cenie nominalnej, która może być niższa niż ich wartość rynkowa, powstanie po stronie Wnioskodawcy jakikolwiek przychód podatkowy z tego tytułu...
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym umorzenie udziałów / akcji bez wynagrodzenia, w trybie przewidzianym odpowiednio w art. 199 § 1 lub art. 359 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: ?KSH?), spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy PIT...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 2 wniosku. Wniosek w zakresie pytania Nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2

Pomimo faktu, iż w przypadku powstania obowiązku podatkowego w związku z umorzeniem udziałów / akcji Spółki pełniłyby rolę płatników zobowiązanych do poboru podatku. Wnioskodawcy przysługuje prawo - jako podatnikowi, a więc podmiotowi zainteresowanemu, w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm., dalej: ?Ordynacja podatkowa?) - do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów w opisanym wyżej stanie przyszłym. Ciężar ekonomiczny podatku spoczywać będzie bowiem na Wnioskodawcy, jako na udziałowcu / akcjonariuszu Spółek. Powstanie ewentualnego obowiązku podatkowego w powyższej sytuacji mogłoby więc mieć wpływ na przyszłe decyzje dotyczące planowanego umorzenia udziałów / akcji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy PIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji). Dochód z umorzenia udziałów jest więc na gruncie ustawy PIT opodatkowany na zasadach przewidzianych dla dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych. Z przytoczonego przepisu wynika ponadto, iż opodatkowaniu podlega dochód faktycznie uzyskany przez podatnika.

Na gruncie powołanego przepisu ustawy PIT należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w wyniku umorzenia w trybie przewidzianym odpowiednio w art. 199 § 1 KSH lub art. 359 § 1 KSH nie jest wypłacane wynagrodzenie na rzecz udziałowca / akcjonariusza, którego udziały / akcje są umarzane, po jego stronie nie dojdzie do powstania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatnik nie otrzymuje bowiem w związku z umorzeniem wynagrodzenia, zgodnie zaś z powołanym przepisem ustawy PIT, w przypadku umorzenia udziałów / akcji, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód faktycznie uzyskany.

Wymaga podkreślenia, iż w omawianej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 19 ustawy PIT, przyznające prawo organom podatkowym do szacowania dochodu podatnika.

Zgodnie z tym przepisem, przychodem z odpłatnego zbycia m. in. praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy PIT, zasady określania dochodów zawarte w art. 19 ustawy PIT, znajdują zastosowanie do opodatkowania następujących przychodów z kapitałów pieniężnych:

  • zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy PIT do przychodów z majątku likwidowanej spółki,
  • zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy PIT do przychodów z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  • zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b) ustawy PIT do przychodów z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych,
  • zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej,
  • zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Dochody z umorzenia udziałów są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT traktowane jako dochody z udziału w zyskach osób prawnych. Wspomniany art. 17 ust. 2 ustawy PIT, określając kategorie dochodów, do których zastosowanie znajdują przepisy art. 19 ustawy PIT, nie wymienia dochodów z umorzenia udziałów / akcji. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy PIT, przepis ten odwołuje się wyłącznie do jednego rodzaju dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a mianowicie do przychodów z majątku likwidowanej spółki.

Na gruncie omówionych wyżej przepisów ustawy PIT należy zatem stwierdzić, iż ustawa PIT nie przewiduje możliwości szacowania dochodów w przypadku umorzenia udziałów / akcji.

Stanowisko, zgodnie z którym w przypadku nieodpłatnego umorzenia udziałów po stronie podatnika będącego osobą fizyczną nie dochodzi do powstania dochodu, znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych. Zgodził się z nim m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 września 2009 r., sygn. IPPB2/415-424/09-2/AS2, w której uznał za prawidłowe stanowisko podatnika wskazujące na brak powstania przychodu w przypadku umorzenia bez wynagrodzenia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym umorzenie przez Wnioskodawcę udziałów / akcji w Spółkach bez wynagrodzenia, w trybie przewidzianym w art. 199 § 1 lub art. 359 § 1 KSH, nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli jednak przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, w szczególności, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB2/415-424/09-2/AS2, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-637/10-2/MG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika