Miasto, na podstawie ?Wytycznych marketingowych, otrzymało od UEFA bilety na mecze nieodpłatnie, (...)

Miasto, na podstawie ?Wytycznych marketingowych, otrzymało od UEFA bilety na mecze nieodpłatnie, a więc nie poniosło żadnych kosztów zakupu usług związanych z tymi biletami. Skoro koszty zakupu pojedynczego biletów wynoszą 0 zł, to przekazanie biletów dla osób zaproszonych lub dla pracowników Urzędu Miasta nie będzie skutkowało przychodem z innych źródeł lub przychodem ze stosunku pracy, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nieodpłatnie przekazanych świadczeń (w tym przypadku usługi-biletu) wycenia się po cenie jego zakupu, która w tym przypadku wynosi 0 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2011 r. (data wpływu 08.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów na mecze UEFA 2012 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów na mecze UEFA 2012.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jako jedno z miast organizatorów Mistrzostw Europy w 2012 zawarło z UEFA ?Umowę z Miastem - Gospodarzem Finałowych Rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2010/2012?. Dodatkowo w zakresie marketingowym pomiędzy Miastem a UEFA zostały podpisane ?Wytyczne marketingowe Polskie Miasta - Gospodarze? z dnia 20 października 2010 roku. Zgodnie z treścią powyższej umowy jak i wytycznych marketingowych Miasto - Gospodarz będzie współpracować z UEFA przy organizacji Rozgrywek.

Zgodnie z częścią trzecią pkt 3.1 w/w Wytycznych każdemu z Miast-Gospodarzy przysługuje prawo do otrzymania bezpłatnie następujących biletów na każdy mecz UEFA 2012, odbywający się w danym Mieście-Gospodarzu:

  • 20 biletów VIP,
  • 50 biletów Kategorii 1.

Punkt 3.2 powyższych Wytycznych stwierdza, m.in.:

  • powyższe bilety mogą być stosowane przez Miasta-Gospodarzy wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości, oraz nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych (np. w ramach programów Firm Wspierających Miast-Gospodarza, konkursów lub aukcji),
  • powyższe bilety nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto-Gospodarza oraz nie mogą, w żadnym przypadku, być sprzedane, odsprzedane lub wystawiane na sprzedaż,
  • wszystkie bilety stanowią własność UEFA.

Miasta-Gospodarze zobowiązane są prowadzić dokładnie i szczegółowo wykazy posiadaczy biletów oraz przekażą UEFA nazwiska tych posiadaczy oraz inne istotne informacje (np. numery paszportów).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Miasta, nieodpłatne przekazanie biletów dla zaproszonych gości nie będzie stanowiło przychodu z innych źródeł ani przychodu ze stosunku pracy (w przypadku gdy zaproszonym gościem będzie pracownik Urzędu Miasta) w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że Miasto jako Miasto-Gospodarz otrzymało te bilety od UEFA nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nieodpłatne przekazanie biletów, które Miasto jako Miasto-Gospodarz otrzymało od UEFA bezpłatnie, będzie stanowiło:

  1. przychód z innych źródeł dla osób zaproszonych (niebędących pracownikami Urzędu Miasta),
  2. przychód ze stosunku pracy w sytuacji przekazania biletów dla pracowników Urzędu Miasta...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ww. ustawy określa źródła przychodu, w tym w pkt 1 wymienia przychody: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę, natomiast w pkt 9 inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Użyty w treści tego przepisu zwrot ?w szczególności? oznacza, iż wymienione kategorie przychodów mają charakter katalogu otwartego i zostały przytoczone jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika przysporzeniem majątkowym, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnego.

Natomiast za przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumienie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Załącznik nr 3 do cytowanej powyżej ustawy wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 185 wymienia wstęp na imprezy sportowe.

Mając na uwadze powyższe zapisy ustawy o podatku od towarów i usług bilety wstępu na mecze EURO 2012 są świadczeniem usług. Dodatkowo należy zwrócić w tym miejscu uwagę na postanowienia art. 29 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie podatnika z tytułu nieodpłatnie przekazanych mu świadczeń powstanie przychód, który należy wycenić zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Miasto, na podstawie ?Wytycznych marketingowych, otrzymało od UEFA bilety na mecze nieodpłatnie, a więc nie poniosło żadnych kosztów zakupu usług związanych z tymi biletami. Skoro koszty zakupu pojedynczego biletów wynoszą 0 zł, to przekazanie biletów dla osób zaproszonych lub dla pracowników Urzędu Miasta nie będzie skutkowało przychodem z innych źródeł lub przychodem ze stosunku pracy, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nieodpłatnie przekazanych świadczeń (w tym przypadku usługi-biletu) wycenia się po cenie jego zakupu, która w tym przypadku wynosi 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika