obowiązki płatnika związane z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób (...)

obowiązki płatnika związane z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2009 r. (data wpływu 14.12.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 17.03.2010 r., data wpływu 22.03.2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-754/09-2/MK z dnia 09.03.2010 r. (data nadania 09.03.2010 r., data doręczenia 10.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania nagrody przyznanej członkom zespołu wdrożeniowego.
  • prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym nagród przyznawanych osobom nie będącym pracownikami Banku w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród w związku z organizowaniem konkursów dla osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy. Pismem z dnia z dnia 09.03.2010 r. Nr IPPB2/415-754/09-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10.03.2010 r., natomiast w dniu 22.03.2010 r. (w terminie) pismem z dnia 15.03.2010 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Bank S.A. wdrożył wewnętrzny Program innowacji (dalej: Program), którego celem jest przyniesienie w przyszłości następujących korzyści:

  1. budowanie wizerunku Banku jako innowacyjnej instytucji,
  2. wzrost przychodów Banku i udziału w rynku poprzez działania ukierunkowane na systematyczne wprowadzanie do oferty Banku nowych lub znacząco ulepszonych usług i produktów oraz sposobów ich dostarczania Klientom,
  3. zwiększenie satysfakcji Klientów i uczestników Programu oraz optymalizację kosztów funkcjonowania Banku poprzez działania ukierunkowane na systematyczne poszukiwanie wprowadzanie innowacji przychodowych i nieprzychodowych.

W związku z wdrożeniem Programu jego uczestników będzie obwiązywał stosowny regulamin w którym zostały określone zasady działania, osoby które mogą w nim uczestniczyć, zasady przyznawania nagród i ich wysokości oraz sposób wyłaniania zwycięzców.

Jak wynika z regulaminu w Programie obok pracowników Banku mogą uczestniczyć również osoby niebędącej pracownikami Banku, a posiadające dostęp do sieci intranetowej Banku i nadany odpowiedni numer indentyfikacyjny, w szczególności pracownicy innych podmiotów z grupy kapitałowej Banku oraz z firm współpracujących z Bankiem.

Uczestnictwo w programie będzie polegać na tym, iż wyżej wskazane osoby będą zgłaszać pomysły dotyczące np. sposobu wdrożenia nowego produktu, usługi, procesu, nowej metody organizacyjnej itp. Następnie zebrane pomysły będą poddawane ocenie wg ustalonych w regulaminie kryteriów przez tzw. moderatorów czyli osoby specjalnie do tego celu powołane. Moderatorzy będą przyznawać punkty, które w efekcie końcowym mogą zgodnie z postanowieniami regulaminu wiązać się z przyznaniem nagrody pieniężnej. Dodatkowo wyboru zwycięzców będzie dokonywało kolegium osób specjalnie do tego celu powołanych wg określonych w regulaminie zasad.

Pierwszym rodzajem nagród pieniężnych będą nagrody dla osób, które zgromadzą największą liczbę punktów w danym okresie rozliczeniowym przyjętym w regulaminie. Punkty będą przyznawane osobom, które zgłaszają pomysł oraz osobom, które zgłoszą komentarz do tego pomysłu, który będzie miał istotne znaczenie. Na koniec danego okresu rozliczeniowego zostaną nagrodzone 3 osoby, które zebrały w tym okresie największą liczbę punktów.

Drugim rodzajem nagrody pieniężnej dla osób zbierających punkty w danym okresie rozliczeniowym jest nagroda dodatkowa. Może ona zostać przyznana przez stosowne kolegium dla autora pomysłu, który wg oceny tego kolegium jest najbardziej oryginalny i perspektywiczny W tym przypadku może zostać nagrodzona osoba która nie zebrała w danym okresie największej ilości punktów tylko osoba, która wg uznania kolegium zgłosiła najbardziej innowacyjny pomysł.

Trzecim rodzajem nagród pieniężnych będzie nagroda przyznana osobie oraz członkom zespołu wdrożeniowego za pomysł, który został wdrożony oraz który przyniósł korzyści finansowe dla Banku. W tym przypadku nagroda może być przyznana osobie, która zgłosiła pomysł. W tym przypadku nagroda może być przyznana osobie, która wprawdzie nie zgłosiła najlepszego pomysłu ale pomysł, który przedstawiła jest najlepszym z tych, które będzie można wdrożyć w praktyce ze względu na ograniczenia techniczne lub organizacyjne. Natomiast nagroda przyznana członkom zespołu wdrożeniowego jest związana z ich zaangażowaniem we wdrożenie pomysłu innowacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle postanowień przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody przyznawane osobom nie będącym pracownikami Banku będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% jako nagrody z tytułu wygranych w konkursach, a Bank jako płatnik podatku będzie zobowiązany do pobrania wspomnianego zobowiązania.

Zdaniem Wnioskodawcy

W świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu m.in. wygranych w konkursach w wysokości 10% wygranej lub nagrody z pewnymi zastrzeżeniami określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym powyżej ?Programie innowacji? uczestnicy programu będą mogli wygrać określone sumy pieniężne stanowiące nagrody. Opisane w stanie faktycznym zasady uczestnictwa w Programie jak i sposób wyłonienia osób, którym zostaną przyznane nagrody pieniężne mają w ocenie Banku charakter konkursu. Jakkolwiek ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia konkurs, rozstrzygnięcie czy mamy do czynienia w tym przypadku z konkursem należy dokonać odwołując się do wykładni językowej pojęcia ?konkurs?.

Jak wynika ze słownika języka polskiego (źródło: http://sjp.pwn.pll) słowo ?konkurs? oznacza przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. W związku z tym elementami zasadniczymi, które wskazują, iż mamy w danej sytuacji do czynienia z konkursem będą po pierwsze cel przedsięwzięcia, jakim jest wybór najlepszego wykonawcy, autora określonej pracy, po drugie rywalizacja pomiędzy uczestnikami takiego przedsięwzięcia. We wdrożonym programie innowacji nie ulega wątpliwości, że występują te dwa zasadnicze elementy. Natomiast w zależności od kategorii nagrody będą się one przejawiały w następujący sposób:

  1. wygrana dla osób, które zebrały największą ilość punktów - w tym przypadku mamy do czynienia z rywalizacją pomiędzy osobami zgłaszającymi pomysły lub wprowadzającymi do nich zmiany. Następnie osoby te otrzymują punkty wg określonych w regulaminie zasad. Na koniec okresu rozliczeniowego zostanie wybrany zwycięzca (osoba, która zgromadziła największą ilość punktów w danym okresie rozliczeniowym) oraz 2 osoby, które zgromadziły odpowiednio najwięcej punktów po zwycięzcy;
  2. wygrana dla osoby (nagroda dodatkowa), która zgłosiła zdaniem kolegium najlepszy pomysł innowacyjny - w tym przypadku mamy do czynienia z rywalizacją pomiędzy osobami zgłaszającymi pomysły lub wprowadzające do nich zmiany. Następnie na koniec okresu rozliczeniowego zbiera się kolegium, które dokonuje merytorycznego wyboru osoby, która ich zdaniem zgłosiła w tym czasie najbardziej oryginalny i perspektywiczny przy uwzględnieniu celów Programu pomysł (idee czy rozwiązanie);
  3. wygrana dla osoby, która zgłosiła najlepszy pomysł ze wszystkich pomysłów możliwych do wdrożenia - w tym przypadku mamy do czynienia z rywalizacją pomiędzy osobami zgłaszającymi pomysły. Następnie na koniec okresu rozliczeniowego zbiera się kolegium, które dokonuje wyboru osoby, która ich zdaniem zgłosiła w tym czasie najlepszy pomysł, idee czy rozwiązanie możliwe do wdrożenia ze względu na ograniczenia techniczne czy organizacyjne, przy czym w tym przypadku dodatkowo nagrodzeni będą członkowie zespołu wdrożeniowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wszystkie 3 kategorie wygranych pieniężnych będą stanowiły wygrane w konkursie a co za tym idzie będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% z zastrzeżeniem postanowień art. 21 ustawy o PIT, od wygranej kwoty w przypadku, w którym ich wypłata nastąpi na rzecz osoby nie będącej pracownikiem Banku.

Przedstawione powyżej stanowisko dotyczące wygranych w konkursach znajduje potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach przepisów podatkowych. Z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 07.04.2009 r. znak IBPBII/1/41 5-237/09/TK wynika iż:

(...) wnioskodawca zamierza w oparciu w szczególności o środki uzyskane od sponsorów przyznawać swoim zawodnikom klubowym jak również ich trenerom nagrody za całokształt osiągnięć sportowych po zakończonej rundzie lub sezonie, za zajęcie pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji, w ramach rozgrywek IV ligi piłkarskiej. Zauważyć należy, iż rozgrywki ligowe piłki nożnej przeprowadzane są w oparciu o ściśle określony regulamin rozgrywek obowiązujący w danym sezonie sportowym. Same rozgrywki ligowe są swoistego rodzaju konkursem - współzawodnictwem oraz rywalizacją, mającym na celu wyłonienie i uhonorowanie zwycięzcy (zdobycie lokaty w klasyfikacji).

Ponadto z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13.10.2009 r. Nr IPPB1/415-551/09- 4/ES wynika, iż:

(...) przepisy podatkowe posługują się pojęciami ?gra? i ?konkurs?, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to ?przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami?. Natomiast gra to ?czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter - konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników?. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.?

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości prezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania nagrody przyznanej członkom zespołu wdrożeniowego. oraz prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym nagród przyznawanych osobom nie będącym pracownikami Banku w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 20 ww. ustawy wymienia w swej treści przychody zaliczane do innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, w myśl którego za przychodu z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania ?w szczególności? oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT 8AR).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Użyte w powołanym przepisie określenie ?(?) w środkach masowego przekazu? mieści w sobie również pojecie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), zastosowanie będzie miało zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wdrożył ?Program Innowacji?, którego celem jest przyniesienie w przyszłości korzyści firmie m.in. poprzez wzrost przychodów Banku i udział w rynku poprzez działania ukierunkowane na systematyczne wprowadzanie nowych lub znacząco ulepszonych usług i produktów. W tym celu stworzono stosowny regulamin, w którym zostały określone zasady działania, osoby które mogą w nim uczestniczyć, zasady przyznawania nagród i ich wysokości oraz sposób wyłaniania zwycięzców.

W programie obok pracowników Banku mogą uczestniczyć również osoby nie będące pracownikami Banku w szczególności pracownicy innych podmiotów z grupy kapitałowej Banku oraz firm współpracujących z Bankiem a posiadające dostęp do stron intranetowych Banku. Regulamin przewiduje kilka możliwości nagradzania laureatów, tj. za zgromadzenie największej ilości punktów przez osoby które zgłaszały pomysły lub komentarze do tych pomysłów, za najbardziej oryginalny i perspektywiczny pomysł, oraz dla osoby, która zgłosiła najlepszy pomysł, który został wdrożony, a także nagroda dla zespołu wdrożeniowego za zaangażowanie we wdrożenie pomysłu innowacyjnego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane umocowania prawne organ podatkowy zauważa, że otrzymane przez laureatów nie będących pracownikami Wnioskodawcy świadczenie pieniężne stanowi nagrodę w konkursie, ponieważ zostały spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników, zaś od strony formalnej stworzono regulamin konkursu, określający organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody.

Zatem co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Mając jednak na uwadze, że konkurs skierowany jest do wąskiego kręgu odbiorców w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku zgodnie z dyspozycją wyżej przywołanego art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast przechodząc do kwestii dotyczącej opodatkowania świadczenia przyznanego członkom zespołu wdrożeniowego organ podatkowy zauważa, że nie stanowi ono nagrody w konkursie. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jest to świadczenie przyznane dla zespołu wdrażającego za zaangażowanie w pracach dotyczących wprowadzenia w życie pomysłu, który został wyłoniony w ramach organizowanego konkursu. Brak jest w przedmiotowym przypadku elementu współzawodnictwa, a zatem otrzymane przez osoby nie będące pracownikami Wnioskodawcy świadczenie stanowi zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł.

W konsekwencji osobom nie będącym pracownikami, którym przyznano nagrody za zaangażowanie we wdrożenie pomysłu innowacyjnego Wnioskodawca winien wystawić zgodnie z dyspozycją art. 42a ww. ustawy informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując otrzymane przez laureatów nie będących pracownikami Wnioskodawcy świadczenie pieniężne stanowi nagrodę w konkursie i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a Bank jako płatnik jest zobowiązany do jego poboru. Natomiast otrzymane przez osoby nie będące pracownikami Wnioskodawcy - członków zespołu wdrożeniowego świadczenie, stanowi przychód z innych źródeł i skutkuje zobowiązaniem Banku do wystawienia stosownej informacji (PIT-8C).

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika