powstanie przychodu po stronie udziałowca spółki z o.o. w związku z podziałem spółki przez wydzielenie

powstanie przychodu po stronie udziałowca spółki z o.o. w związku z podziałem spółki przez wydzielenie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2010 r. (data wpływu 24.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu po stronie udziałowca spółki z o.o. w związku z podziałem spółki przez wydzielenie

Porady prawne

? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udziałowca spółki z o.o. w związku z podziałem spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą udziały w A. Sp. z o.o. (?A.?) oraz w N Sp. z o.o. (,?N?). Obie spółki są spółkami prawa polskiego, rezydentami podatkowymi w Polsce. Spółki te są spółkami ?siostrami?.

W ramach planowanego procesu restrukturyzacyjnego, A. zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności w Polsce poprzez wydzielenie z A. działalności związanej z handlem. Całość procesu restrukturyzacyjnego nastąpi w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: ?KSH?), tj. podział A. poprzez wydzielenie części działalności oraz przeniesienie jej na istniejącą spółkę (N).

A. prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego oraz wynajmu nieruchomości własnych. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym. W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności w A., w 2008 r. A. dokonała wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans, tj.:

  1. A. spółka z o.o. Pierwszy Oddział (dalej: ?Pierwszy Oddział? lub ?Działalność Handlowa?);
  2. A. spółka z o.o. Drugi Oddział (dalej: ?Drugi Oddział? lub ?Działalność Nieruchomościowa?).

(Pierwszy i Drugi Oddział łącznie są nazywane ?Oddziałami?).

Z przyczyn efektywnościowych siedziby obu Oddziałów znajdują się w jednym miejscu.

A. dokonała odpowiednich działań proceduralnych związanych z wyodrębnieniem Oddziałów, tj.:

  1. Uzyskała postanowienie Sądu Rejonowego, dział Krajowego Rejestru Sądowego o wpisie oddziałów w rejestrze (dział 1 rubryka 3);
  2. Dokonała zgłoszenia Oddziałów jako jednostek lokalnych w Urzędzie Statystycznym, który nadał im 11-cyfrowe numery identyfikacyjne REGON;
  3. Utworzyła w związku z wyodrębnieniem Oddziałów stanowiska kierowników oddziałów. Kierownicy oddziałów zostali wyposażeni w kompetencje obejmujące m.in. prawo do samodzielnego wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Oddziału, w tym do nawiązywania / rozwiązywania stosunku pracy. Wszyscy pracownicy, których pracodawcą przed dniem utworzenia Oddziałów był A. zostali przyporządkowani do poszczególnych Oddziałów;
  4. Oddziały stały się pracodawcami w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy oraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego za zatrudnionych pracowników. Umowy o pracę osób zatrudnionych w Oddziale są zawierane, modyfikowane i rozwiązywane przez kierowników Oddziałów działających w ramach nadanych im kompetencji służbowych;
  5. Uzyskała numery identyfikacji podatkowej dla każdego z Oddziałów. Pierwszy i Drugi Oddział A. zostały zarejestrowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące pracodawcą i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Pierwszego Oddziału jest handel detaliczny prowadzony w sieci sklepów ?A.? działających w lokalach wynajmowanych od podmiotów trzecich oraz jednostek powiązanych kapitałowo i osobowo z A. Ponadto w części placówek prowadzona jest produkcja piekarnicza. Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON przeważająca działalność Pierwszego Oddziału określona jest według PKD 2007 jako: Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z).

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Handlowej (Pierwszy Oddział), wchodzą między innymi:

  1. wartości niematerialne i prawne (programy komputerowe, licencje),
  2. ruchomości: (i) wyposażenie sklepów (kasy fiskalne, lady chłodnicze, wagi, komputery, regały, itp.), (ii) wyposażenie piekarni przysklepowych (piece piekarnicze, dzieże, komory garownicze, miesiarki itp),
  3. tytuły prawne do lokali (umowy najmu) obiektów, w których prowadzona jest działalność handlowa,
  4. koncesje na sprzedaż alkoholi,
  5. Umowy związane z działalnością handlową w pełnym jej zakresie (umowy współpracy handlowej z dostawcami, umowy ochrony mienia, konwojowania gotówki, umowy konserwacji maszyn i urządzeń itp.),
  6. umowy rachunku bankowego,
  7. pracownicy i osoby świadczące usługi na rzecz Pierwszego Oddziału.

Przeważającym rodzajem działalności Drugiego Oddziału jest: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z, według PKD 2007). Głównym źródłem przychodów Oddziału są wpływy z najmu.

W ramach jednostki funkcjonuje szereg obiektów oferujących powierzchnie pod wynajem.

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej (Drugi Odział), wchodzą między innymi:

  1. nieruchomości (grunty, lokale mieszkalne, pawilony, budynki usługowo-handlowe, inwestycje rozpoczęte);
  2. ruchomości (urządzenia do obsługi nieruchomości, np. odśnieżarki, wiertarki, kosiarki, narzędzia budowlane i ogrodnicze, sprzęt komputerowy, urządzenia techniczne, np. winda, itp.);
  3. składniki niematerialne (prawo użytkowania wieczystego, oprogramowanie komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.);
  4. wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzania nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieruchomościowej;
  5. personel wykonujący działalność Nieruchomościową.

Wszystkie składniki majątkowe służące wyłącznie jednej z wyodrębnionych działalności zostały podzielone i przyporządkowane do jednego z Oddziałów. Zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) przyporządkowane są do wiodącego Oddziału, którym jest Drugi Oddział.

Koszty utrzymania i eksploatacji tych ostatnich składników dzielone są na poszczególne Oddziały proporcjonalnie według przychodów zrealizowanych w danym miesiącu przez oba Oddziały. W ostatnim etapie rozliczenia tych kosztów Pierwszy Oddział obciążany jest notą księgową przypadającą na niego wartością. Wszystkie inne koszty wspólne, których nie da się przypisać do poszczególnych Oddziałów (m.in. dzierżawa pomieszczeń biurowych koszty mediów dotyczące lokali biurowych) są rozliczane w analogiczny sposób.

Każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową. Zgodnie z decyzją A. każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe. Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostało na dzień 31 grudnia 2008 r. Sprawozdania te są przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych (ocena rentowności Oddziałów). Sprawozdania finansowe Oddziału są konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A. Ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. Każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów usług na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

A. planuje wydzielić ze swojej struktury Pierwszy Oddział (Działalność Handlowa) z wykorzystaniem podziału przez wydzielenie poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (A.) na istniejącą spółkę (najprawdopodobniej na N.) lub na spółkę nowo zawiązaną zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH. Udziałowcy A. (w tym Wnioskodawca) otrzymaliby udziały w spółce przejmującej w zamian za wydzieloną z A. Działalność Handlową. Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem A. Na skutek podziału przez wydzielanie w A. pozostanie wyłącznie Działalność Nieruchomościowa (Drugi Oddział) w zakresie wcześniej opisanym. Dla potrzeb podziału przez wydzielenie zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) zostaną przyporządkowane do poszczególnych Oddziałów zgodnie z ich przeważającym faktycznym użytkowaniem co zostanie odpowiednio zapisane w planie podziału. Dla potrzeb niniejszego wniosku ?Działalność Handlowa?, ?Pierwszy Oddział? czy tez majątek wydzielany z A. (?Majątek wydzielany?) obejmuje opisane wcześniej składniki majątkowe / działalność Pierwszego Oddziału wraz z częścią zasobów używanych wcześniej do obsługi obu Oddziałów, które ze względu na ich przeważające faktyczne użytkowanie zostaną przyporządkowane Działalności Handlowej dla potrzeb podziału przez wydzielenie. Odpowiednio ?Działalność Nieruchomościowa?, ?Drugi Oddział?, czy też majątek pozostający w A. po podziale przez wydzielenie (?Majątek Pozostający?) obejmuje składniki majątkowe / działalność Drugiego Oddziału wraz z częścią zasobów używanych wcześniej do obsługi obu Oddziałów, które ze względu na ich przeważające faktyczne użytkowanie zostaną przyporządkowane Działalności Nieruchomościowej dla potrzeb podziału przez wydzielenie. W wyniku podziału przez wydzielenie spółka przejmująca uzyska majątek od A. związany z Działalnością Handlową i Działalność Handlowa będzie wykonywana przez spółkę przejmującą od momentu nabycia tego majątku. W szczególności, w dacie przejęcia tego Majątku Wydzielanego spółka przejmująca nie będzie zawierać z A. umów najmu lokali, w których prowadzona jest Działalność Handlowa, gdyż lokale te są używane przez A. na podstawie umów najmu zawartych z osobami trzecimi (w tym z podmiotami powiązanymi).

Wnioskodawca pragnie poinformować, że w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie A. uzyskała interpretację podatkową potwierdzającą, że a) Działalność Nieruchomościowa, jak również Działalność Handlowa stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa; b) przeniesienie majątku na istniejąca lub nowozawiązaną spółkę dokonywane w ramach podziału przez wydzielenie (w rozumieniu art. 529 § 1 KSH) stanowi zbycie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, c) wydzielenie z A. jednej z Działalności (w cytowanym wniosku Działalności Nieruchomościowej) nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Interpretacja została wydana 10 marca 2009 r. i została opatrzona numerem IPPP3/443-3/09-4/MPe.

Z uwagi jednak na zmiany planowanej restrukturyzacji, tj. przyjęciu, że w ramach podziału przez wydzielenie to Działalność Handlowa zostanie wydzielona do istniejącej lub nowoutworzonej spółki (a nie Działalność Nieruchomościowa), w celu zachowania należytej staranności A. ponownie wystąpiła z odpowiednim wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Planowany podział przez wydzielenie nie przewiduje wypłaty dopłat na rzecz udziałowców żadnej ze spółek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na skutek opisanego w stanie faktycznym podziału przez wydzielenie, po stronie Wnioskodawcy (osoby fizycznej) powstanie dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na skutek opisanego wstanie faktycznym podziału przez wydzielenie, po stronie udziałowca (osoby fizycznej) nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie:

Zgodnie art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany przez podatnika. W przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - dochodem (przychodem) takim jest ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z powyższej regulacji dochód (przychód) taki nie powstaje w sytuacji, w której Majątek Wydzielany oraz Majątek Pozostający stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Majątek Pozostający w A. (Działalność Nieruchomościowa) oraz Majątek Wydzielany z A. do istniejącej lub nowoutworzonej spółki (Działalność Handlowa) stanowią odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa, ponieważ oba wspomniane ?majątki? spełniają przesłanki określone w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654, ze zm., dalej: ?updop?). W szczególności każda z tych działalności stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (A.) zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że transakcja podziału przez wydzielenie, w ramach której zarówno Majątek Wydzielany jak również Majątek Pozostający stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa skutkuje tym, że po stronie udziałowców A., nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Szczegółowa argumentacja jest następująca:

1. Dla potrzeb przedmiotowej sprawy pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 4a pkt 4 updop. Zgodnie z tą definicją zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem na gruncie updop mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
  2. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

2. Nie podlega wątpliwości, iż opisane Oddziały stanowią odrębne zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Do każdego z oddziałów zostały alokowane, (zgodnie z opisem stanu faktycznego) składniki materialne i niematerialne związane z określoną działalnością (odpowiednio Handlową oraz Nieruchomościową).

3. Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Wyodrębnienie organizacyjne może nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może również mieć też charakter taktyczny. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp. W rozpatrywanym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnienie organizacyjne opisanych w stanie faktycznym zarejestrowanych Oddziałów nie budzi żadnych wątpliwości. Wyodrębnienie organizacyjne danego Oddziału polega na faktycznym wyodrębnieniu od pozostałej działalności A. W omawianym przypadku Działalność Nieruchomościowa została wyodrębniona przez Rejestrację Drugiego Oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z kolei Działalność Handlowa została wyodrębniona poprzez rejestrację Pierwszego Oddziału.

4. Omawiane wyodrębnienie ma również swoje odzwierciedlenie w odrębności organizacyjnej poszczególnych Działalności. Każda działalność jest wykonywana przez odrębny Oddział posiadający nie tylko odpowiedni majątek, ale również odpowiednich pracowników, w tym kierownika, którzy są zatrudnieni w A. oraz pracują albo na rzecz Działalności Nieruchomościowej albo na rzecz Działalności Handlowej. W skład Działalności Nieruchomośclowej, czy też Handlowej wchodzą niezbędne składniki pozwalające na realizowanie tej działalności (celów gospodarczych) samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności A. Dodatkowo, istnieją w ramach A. procedury formalne, pozwalające odróżnić Działalność Nieruchomościową od Działalności Handlowej. Działalność Nieruchomościowa jest funkcjonalnie wyodrębniona w ramach Spółki. Sprawami Działalności Nieruchomościowej zajmuje się kierownik oddziału. Sporządzane są odrębne sprawozdania finansowe Działalności Nieruchomościowej w oparciu o odrębne konta księgowe i obejmujące całość przyporządkowanych do tej działalności aktywów i pasywów. W konsekwencji Działalność Nieruchomościowa stanowi funkcjonalnie wyodrębniony w ramach A., zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu a tym samym spełniona jest przesłanka ?organizacyjnego wyodrębnienia? Działalności Nieruchomościowej w ramach A.

5. Fakt funkcjonowania Oddziałów (Działalności) jako niezależnych jednostek w ramach A. znajduje odzwierciedlenie w samodzielności finansowej każdego z Oddziałów.

Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie każdej z niezależnie funkcjonujących jednostek w strukturach podatnika, określonych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań będących efektem prowadzonej przez każdą z wyodrębnionych części działalności. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową. Zgodnie z decyzją A. każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe. Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostało na dzień 31 grudnia 2008 r. Zostało ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych.

Sprawozdania finansowe Oddziałów są konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694, ze zm.), jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), z pewnymi wyłączeniami (m.in. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze). Wnioskodawca zwraca uwagę, że ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. W związku z faktem wyodrębnienia organizacyjnego każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług przez A. do podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

Jak zauważył Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 20 marca 2007 r. (1471/DPR2/423-204/06/AB), wyodrębnienie finansowe polega na faktycznym prowadzeniu ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikających z realizowanych przez tę część zadań gospodarczych. Z kolei ten sam organ podatkowy w postanowieniu z dnia 25 września 2007 r. (1471/DPR1/423-109/07/MK) wskazał, że Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podsumowując w opinii Wnioskodawcy przedstawione fakty przemawiają za tym ze Majątek Wydzielany oraz Majątek Pozostający w A. odpowiednio (Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Handlowa) spełniają w analizowanym stanie faktycznym warunki w zakresie wyodrębniania finansowego.

6. Warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych odnosi się do funkcjonalnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne każdego z Oddziałów przejawia się odmiennością profilu działalności prowadzonej przez dany Oddział (która skierowana jest wyraźnie na posiadanie, obsługę i utrzymanie nieruchomości wykorzystywanych przez A., w tym wynajem części nieruchomości do podmiotów trzecich w przypadku Działalności Nieruchomościowej, oraz handel detaliczny w przypadku Działalności Handlowej). Oznacza to, że każdy z Oddziałów realizuje obecnie określone działania gospodarcze, inne niż pozostała część przedsiębiorstwa A. Warto również podkreślić, iż każdy z Oddziałów jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone cele gospodarcze.

7. Zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tak że mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zadaniami gospodarczymi Działalności Nieruchomościowej jest zarobkowe nabywanie, najem i zarządzanie określonymi nieruchomościami, co przy określonej bazie niematerialnych i materialnych składników przyporządkowanych tej Działalności prowadzi do wniosku, że Działalność ta ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

8. Po podziale przez wydzielenie A. będzie wstanie prowadzić Działalność Nieruchomościową polegającą na obsłudze i utrzymaniu nieruchomości będących własnością A., w tym na wynajmie powierzchni. Odpowiednio istniejąca lub nowozawiązana spółka, która uzyska Majątek Wydzielany z A. również będzie wstanie prowadzić Działalność Handlową. Przy czym ewentualne zawarcie przez spółkę przejmującą umów o obsługę administracyjno-ksiegową z A. w żaden sposób nie wpływa na wynik analizy. Umowa taka dotyczyłaby bowiem działań de facto pomocniczych a nie podstaw przejmowanej działalności. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że każdy z Oddziałów (tj. tak Majątek Pozostający w A. jak i Wydzielany) spełnia warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku opisanego we wniosku podziału przez wydzielenie, zarówno majątek przejęty przez istniejącą lub nowozawiązaną spółkę, jak i Majątek Pozostający w A., stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż spełnia warunki określone w art. 4a pkt 4 updop. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stosownie do postanowień art. 24 ust 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, transakcja podziału przez wydzielenie, skutkować będzie tym, iż po stronie udziałowcy (Wnioskodawcy) nie powstanie dochód (przychód) do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że powołane we wniosku postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zostały wydane w indywidualnych sprawach innych wnioskodawców i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP3/443-3/09-4/MPe, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika