Należy stwierdzić, iż wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona (...)

Należy stwierdzić, iż wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla konsumenta, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2012 r. (data wpływu 11.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem konsumentów w programie lojalnościowym jest:

  • w części dotyczącej kwalifikacji Nagród Pieniężnych do przychodów z innych źródeł ? prawidłowe,
  • w pozostałej części ? nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem konsumentów w programie lojalnościowym.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 14 maja 2012r. zgodnie z umową sporządzoną w formie aktu notarialnego, została zawiązana spółka pod nazwą F. Sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej: ?Spółka?). Spółka została zarejestrowana pod numerem KRS 0000422290 na podstawie postanowienia wydanego w dniu 29 maja 2012r. przez Sąd Rejonowy Wydział KRS. Podstawowym celem działalności Spółki jest prowadzenie sklepu internetowego (dalej: ?Sklep?), w którym (począwszy od pierwszej dekady września 2012r.) sprzedawane będą przede wszystkim markowe artykuły pierwszej potrzeby, w szczególności żywność, chemia osobista i gospodarcza.

Najważniejszą cechą wyróżniającą działalność Spółki jest oparcie jej o autorski program lojalnościowy dla grup konsumenckich stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na tworzeniu przez poszczególnych klientów Sklepu swoich własnych grup zakupowych. Grupy zakupowe tworzone są poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w Sklepie (tj. konsumenta rekomendowanego) możliwa jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem konsumenta już zarejestrowanego (tj. konsumenta rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego. Tak zarejestrowany konsument rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych konsumentów, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa konsumenta rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z konsumentów rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych konsumentów, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej.

Podstawowe zasady dotyczące korzyści przysługujących konsumentom określone zostały w opracowanym przez Spółkę Regulaminie sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem strony internetowej w sklepie F. oraz Programu Premiowego F. (dalej: ?Regulamin?).


W Regulaminie stwierdza się wprost m.in., co następuje:

  1. Prawo uczestniczenia w Programie Premiowym F. przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.
  2. Partner ma prawo do otrzymywania od spółki premii pieniężnej ustalonej według zasad Programu Premiowego F.
  3. Konsument ma prawo do otrzymywania od spółki upustu ustalonego według zasad Programu Premiowego F., jednakże realizowanego w maksymalnej wysokości do 90% (dziewięćdziesiąt procent) wartości danego zamówienia. Ewentualna nie wykorzystana nadwyżka kwoty bonusów może zostać wykorzystana w ramach następnych zamówień. Spółka dopuszcza możliwość wypłaty konsumentowi należnego upustu w sytuacji, gdy umożliwiają to obowiązujące dla takiej transakcji przepisy prawa. Wypłacana kwota pomniejszona będzie o wszelkie obciążające Spółkę koszty z tego tytułu oraz te koszty, które obciążają konsumenta, lecz Spółka jest ich płatnikiem
  4. Przewidziane powyżej premie pieniężne oraz bonusy naliczane są danemu uczestnikowi przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży sklepu dokonanej w jego grupie zakupowej w okresie rozliczeniowym.?

Innymi słowy Regulamin zakłada, iż każdy z konsumentów może osiągać wymierne korzyści finansowe na podstawie obrotu generowanego w wyniku dokonania zakupów w Sklepie przez jego grupę zakupową w danym miesiącu kalendarzowym. Wartość tych korzyści stanowi wierzytelność danego konsumenta wobec Spółki i obliczona jest jako określony procent w/w obrotu. Do podstawowych korzyści należy możliwość uzyskania upustu finansowego na zakupy dokonywane w Sklepie przez danego konsumenta. Upust ten określony jest dla każdego uprawnionego konsumenta kwotowo i może być wykorzystywany sukcesywnie przy dokonywaniu zakupów. Kwota upustu odejmowana jest od ceny towarów zakupionych w Sklepie w ramach danej transakcji według cen detalicznych określonych w cenniku. W sytuacji, gdy należna danemu konsumentowi kwota niewykorzystanego upustu przekroczy ustalony przez Spółkę limit, przewidziana jest wypłata nadwyżki w pieniądzu w formie nagrody pieniężnej (dalej: Nagroda Pieniężna?).

Należy podkreślić, iż przedmiotowy wniosek dotyczy systemu uzyskiwania korzyści z tytułu uczestniczenia w Programie Premiowym F. przez klientów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Nie dotyczy on natomiast przedsiębiorców, których łączy ze Spółką umowa o współpracy, zgodnie z którą będą oni zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki usług marketingowych mających na celu systematyczne budowanie grup konsumenckich i ich szkolenie. Wynagrodzenie z tego tytułu będą oni otrzymywać w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych na Spółkę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Do którego ze źródeł przychodów należy zakwalifikować Nagrody Pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz klientów (tj. w podmioty, które nie są przedsiębiorcami i nie wykonują na rzecz Spółki usług polegających m.in. na systematycznym budowaniu grup konsumenckich i ich szkoleniu), w przypadkach, gdy kwota niewykorzystanego upustu przekroczy ustalony przez Spółkę limit?
  2. Czy w przypadku zaliczenia w/w Nagród Pieniężnych do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ?updof?), to czy Nagrody Pieniężne należy uznać jednocześnie za związane z tzw. sprzedażą premiową określoną w art. 30 ust.1 pkt 2 updof?


Odpowiedź na powyższe pytania ma zasadnicze znaczenie dla ustalenia obowiązków Spółki.


Otóż przy zaliczeniu Nagród Pieniężnych do przychodów z innych źródeł, ale nie związanych ze sprzedażą premiową Spółka nie będzie bowiem płatnikiem podatku, a jej obowiązki ograniczą się do wysłania podatnikowi deklaracji PIT-8C, co wynika z art. 42a w zw. z art. 20 ust. 1 updof.


Natomiast w przypadku zaliczenia Nagród Pieniężnych do przychodów z innych źródeł, ale związanych ze sprzedażą premiową Spółka będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, co wynika z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, a tym samym:

  • pobrać podatek i przekazać go w terminie do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby Spółki,
  • wykazywać kwotę wpłaconego podatku na formularzu PIT-8AR składanym do tego samego urzędu skarbowego do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym pobrano podatek.

Należy także dodać, iż niezaliczenie Nagród Pieniężnych w ogóle do kategorii przychodów z innych źródeł także miałoby zasadnicze znaczenie dla praw i obowiązków Spółki, gdyż np. zaliczenie ich do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wiązałoby się w ogóle ze zwolnieniem Spółki tak z obowiązków wynikających z bycia płatnikiem, jak i z obowiązków dotyczących wysyłania podatnikom stosownych deklaracji.


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy Nagrody Pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz klientów, którzy nie są przedsiębiorcami i nie wykonują na rzecz Spółki usług, w tym polegających na systematycznym budowaniu grup konsumenckich i ich szkoleniu należy zaliczyć u tych klientów do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 updof.

Powyższy wniosek wynika przede wszystkim z faktu, iż przychodu z Nagród Pieniężnych nie można przyporządkować do żadnego ze źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 updof, a katalog określony w art. 10 ust. 1 ma charakter zamknięty (nie zawiera słowa w szczególności?). O zamkniętości katalogu źródeł przychodu ustalonego przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 updof, decyduje zastosowanie w pkt 9 klauzuli ?dopełniającej?. Klauzula ta polega na tym, że wszystkie źródła przychodu, których nie da się przyporządkować do punktów od 1 do 8, ?trafiają? do pkt 9.

Nie są to bowiem przychody z:

  1. umowy o pracę itp.

    ,

  2. działalności wykonywanej osobiście,
  3. działalności gospodarczej,
  4. działów specjalnych produkcji rolnej,
  5. wynajmu itp.,
  6. kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, ani
  7. odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych do nieruchomości.

Określone wątpliwości mogą pojawić się ewentualnie tylko odnośnie zakwalifikowania przedmiotowych Nagród Pieniężnych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy brak jest podstaw do ich zakwalifikowania jako przychodów z działalności gospodarczej. Pojęcie ?działalność gospodarcza? zostało zdefiniowane w art. 5 pkt 6 updof. Zgodnie z tym przepisem: ?Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą budowlaną handlową usługową
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust.1 pkt 1 2 i 4-9?.

Należy zwrócić uwagę, że na brak w przypadku premiowanej aktywności klientów Spółki przestanek determinujących prowadzenie działalności gospodarczej, określonych w art. 5a pkt 6 updof, polegających na prowadzeniu jej w sposób zorganizowany i ciągły. Jak wspomniano powyżej, aktywność klienta, który nie wykonuje na rzecz Spółki usług polegających na systematycznym budowaniu grup konsumenckich i ich szkoleniu, sprowadzać się będzie w praktyce do udostępniania swojego linku referencyjnego innym osobom w celu zarejestrowania w Sklepie. Trudno jest tutaj mówić o jakiejkolwiek zorganizowanej lub ciągłej działalności. Ponadto przychody uzyskiwane przez danego klienta Spółki będą w dużej mierze oderwane od jego bezpośredniej aktywności. Jednorazowe udostępnienie linku referencyjnego przez klienta rekomendującego innej osobie ustawia na stałe w grupie zakupowej nie tylko tę osobę, ale także wszystkie inne osoby rejestrujące się w Sklepie w wyniku działania łańcucha dalszych rekomendacji. Ponieważ zaś Nagrody Pieniężne stanowią określony procent obrotu generowanego przez daną grupę zakupową to de facto ich wysokość jest w dużej mierze oderwana od bezpośrednich działań osoby, której Nagroda Pieniężna przysługuje (gdyż nie ma ona żadnego wpływu na to, co i w jakiej ilości wszyscy członkowie grupy zakupowej nabywać będą w Sklepie). Sytuacja ta powoduje, iż trudno jest tutaj mówić o działalności gospodarczej danego klienta, który udzielił pierwotnej rekomendacji.


Ad. 2.


Zdaniem Wnioskodawcy Nagrody Pieniężne należy uznać za przychody z innych źródeł związane ze sprzedażą premiową określoną w art. 30 ust.1 pkt 2 updof. Wynika to z niżej opisanych przesłanek.

  1. W interpretacji indywidualnej z dnia 12.11.2010r. (ITPB2/415-760/10/IB) stwierdzono, iż ustawodawca nie zdefiniował pojęcia ?sprzedaż premiowa?. Jednakże w ujęciu cywilistycznym pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast pojęcie ?premia? oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę wynagradzaną. Dane świadczenie można uznać za sprzedaż premiową po spełnieniu następujących kryteriów:
    • wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi
    • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
    • nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.
  2. Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. (pismo MF z dn. 6.12.1995) Pojęcie to związane jest z czynnościami mającymi na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów. (int. Dyr. IS w Bydgoszczy z dn. 31.01.2008) W odróżnieniu zatem od upustów cenowych celem sprzedaży premiowej nie jest obniżenie jednostkowej ceny towaru, ale zmotywowanie konsumentów do dalszej współpracy z firmą. Tak też jest w sytuacji Spółki.
  3. W tezach zawartych w uzasadnieniu wyroku NSA z dnia 28.08.2007r. (II FSK 1167/05) stwierdza się, iż sprzedaż premiowa, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, to sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą Nagroda ta jest określonym wyróżnieniem klienta i nie ma bezpośredniego powiązania z umówioną i zapłaconą ceną zakupionego towaru.

Należy wskazać, iż wszystkie powyższe przesłanki opisujące sprzedaż premiową spełnione zostają przy wypłacaniu Nagród Pieniężnych przez Spółkę. I tak:

  1. Nagroda Pieniężna wypłacana jest z tytułu nabycia w danym okresie towarów w Sklepie przez grupę zakupową uprawnionego do tej nagrody konsumenta,
  2. Nagroda Pieniężna wypłacana może być każdemu konsumentowi zarejestrowanemu w Sklepie, który spełnia do tego warunki określone w Regulaminie,
  3. określone w Regulaminie warunki wypłaty Nagród Pieniężnych są obiektywne i równe w stosunku do wszystkich konsumentów zarejestrowanych w Sklepie,
  4. celem wypłaty Nagród Pieniężnych jest zwiększenie atrakcyjności dokonywania zakupów w Sklepie i zmotywowanie konsumentów do dokonywania tam zakupów w jak największym wymiarze,
  5. Nagrody Pieniężne oderwane są od ceny towarów zakupionych przez konsumenta, któremu to świadczenie przysługuje, bowiem wysokość Nagrody Pieniężnej uzależniona jest od obrotów całej grupy zakupowej tego konsumenta i może przekraczać wartość towarów przez niego tylko zakupionych,
  6. wypłacanie Nagród Pieniężnych nie ma charakteru stałego, tj. roszczenie o ich wypłatę związane jest ze spełnieniem określonych warunków a nie upływem określonego czasu.

Powyższe przesłanki wskazują iż wypłata Nagród Pieniężnych związana jest ze sprzedażą premiową w myśl art. 30 ust.1 pkt 2 updof.


Jednocześnie należy zauważyć, iż w świetle powyższego stanu faktycznego oraz na bazie wykładni językowej przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof brak jest podstawy do wykluczenia możliwości zakwalifikowania Nagrody Pieniężnej - jako wypłacanej w pieniądzu, a nie w formie rzeczowej - do nagród związanych ze sprzedażą premiową Samo zaś określenie ?nagroda? w języku polskim może oznaczać świadczenie w dowolnej formie powodującej przysporzenie po stronie osoby nagrodzonej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej kwalifikacji Nagród Pieniężnych do przychodów z innych źródeł,
  • nieprawidłowe ? w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem ?sprzedaż premiowa?, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym przepisu konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia ?sprzedaż premiowa? zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu ?sprzedaż? oraz ?premiowa?.


Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 535 ww. ustawy, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin ?premia?, ?premiowa? nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik ?premiowy? należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż ?sprzedaż premiowa? jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje autorski program lojalnościowy dla grup konsumenckich, stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na tworzeniu przez poszczególnych klientów Sklepu swoich własnych grup zakupowych. Grupy zakupowe tworzone są poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w Sklepie (tj. konsumenta rekomendowanego) możliwa jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem konsumenta już zarejestrowanego (tj. konsumenta rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego. Tak zarejestrowany konsument rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych konsumentów, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa konsumenta rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z konsumentów rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych konsumentów, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej.

Zgodnie z Regulaminem sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem strony internetowej oraz Programu Premiowego F.

Prawo uczestniczenia w Programie Premiowym F. przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

Konsument ma prawo do otrzymywania od spółki upustu ustalonego według zasad Programu Premiowego F., jednakże realizowanego w maksymalnej wysokości do 90% (dziewięćdziesiąt procent) wartości danego zamówienia. Ewentualna nie wykorzystana nadwyżka kwoty bonusów może zostać wykorzystana w ramach następnych zamówień. Spółka dopuszcza możliwość wypłaty konsumentowi należnego upustu w sytuacji, gdy umożliwiają to obowiązujące dla takiej transakcji przepisy prawa. Wypłacana kwota pomniejszona będzie o wszelkie obciążające Spółkę koszty z tego tytułu oraz te koszty, które obciążają konsumenta, lecz Spółka jest ich płatnikiem.

Upust określony jest dla każdego uprawnionego konsumenta kwotowo i może być wykorzystywany sukcesywnie przy dokonywaniu zakupów. Kwota upustu odejmowana jest od ceny towarów zakupionych w Sklepie w ramach danej transakcji według cen detalicznych określonych w cenniku.

Przedstawione powyżej premie pieniężne oraz bonusy naliczane są danemu uczestnikowi przez Spółkę na podstawie wyników sprzedaży sklepu dokonanej w jego grupie zakupowej w okresie rozliczeniowym.

W świetle powyższego celem należy stwierdzić, iż programu lojalnościowego jest wzrost sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę oraz zmotywowanie konsumentów do rekomendacji i dokonania jak największych zakupów w Sklepie przez grupę zakupową danego konsumenta. Wartość korzyści uzyskanej przez danego konsumenta obliczana jest jako określony procent obrotu w jego grupie zakupowej.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż ?sprzedaż premiowa? co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą, a kupującym, połączoną z przyznawaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Zatem nagroda związana ze sprzedażą premiową dotyczy tylko takich sytuacji, w których osoba fizyczna zawiera umowę sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz. Wobec powyższego nagrody przyznane są konsumentom w związku z zakupami dokonanymi przez osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej, gdy umowy sprzedaży nie będzie zawierać ze Spółką, tylko konsument, któremu przyznano premie pieniężne, lecz również osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej. Zatem podjęte przez Wnioskodawcę działania sprowadzają się do wynagradzania konsumentów za dokonanie zakupów w całej grupie zakupowej, a nie za dokonanie zakupów osobistych danego konsumenta ? od wysokości obrotów uzależniona jest wartość nagrody. Tym samym należy uznać, iż Nagrody Pieniężne przyznawane w Programie lojalnościowym nie są związane ze sprzedażą premiową określoną w ust. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla konsumenta, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe skutkuje tym, że na podmiocie wypłacającym ww. nagrody w postaci premii pieniężnej nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychód ten Wnioskodawca winien wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika