W świetle przywołanych przepisów, nie można uznać, iż wartość otrzymanego ekwiwalentu za akcje (...)

W świetle przywołanych przepisów, nie można uznać, iż wartość otrzymanego ekwiwalentu za akcje od byłego pracodawcy jest świadczeniem podlegającym opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem i jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 2280 zł., jako ekwiwalent otrzymanego świadczenia. Uzyskany przez Wnioskodawcę przychód wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji a zatem należy go zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach i należy wykazać go w zeznaniu podatkowym łącznie z innymi dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej i obliczyć należny podatek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2009 r. (data wpływu ? 09.02.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 03.03.2009 r., data wpływu 05.03.2009 r.), na wezwanie Nr IPPB2/415-81/09-2/MK z dnia 19.02.2009 r. (data nadania 19.02.2009 r., data doręczenia 24.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ekwiwalentu za akcje ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ekwiwalentu za akcje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 1 października 2008 r. jest emerytem. W grudniu otrzymał pierwszą ratę za należny ekwiwalent za akcje od byłego pracodawcy Elektrowni. Wypłaconą kwotę Wnioskodawca otrzymał pomniejszoną o 19% podatek. Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty: 2.280 zł. Powyżej tej kwoty zaś, dochód z tytułu świadczenia otrzymanego przez emeryta lub rencistę podlega zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 opodatkowaniu w wysokości 10% należności.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 19.02.2009 r. r. Nr IPPB2/415-81/09-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie nazwy i adresu organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego) właściwego dla Wnioskodawczyni ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej,
  • wskazanie przedmiotu wniosku, tj. czy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego,
  • opisania precyzyjnie i dokładnie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,
  • wskazanie, do jakiego źródła przychodu były pracodawca zakwalifikował, wypłacony Panu ekwiwalent za akcje,
  • zadanie pytania odnośnie przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,
  • uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej,
  • oraz uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych,
  • podanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP).

Braki formalne Wniosku zostały uzupełnione w terminie pismem z dnia 03.03.2009 r. (data wpływu 05.03.2009 r.). Ponadto z pisma z dnia 20.04.2009 r., uzupełniającego przesłaną informację wynika, że:

  • Wnioskodawca na emeryturze przebywa od dnia 1.10.2008 r.,
  • uzyskany przychód z tytułu wypłaty ekwiwalentu za akcje były pracodawca zakwalifikował, jako przychód z praw majątkowych.
  • przedmiotowe wypłaty były dokonane w m-cu grudniu 2008 r. i styczniu 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Według jakiej stawki podatkowej Wnioskodawca powinienem rozliczyć uzyskany dochód z tytułu ekwiwalentu wypłaconego za akcje...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączących ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty: 2.280 zł. Powyżej tej kwoty zaś, dochód z tytulu świadczenia otrzymanego przez emeryta lub rencistę podlega zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy opodatkowaniu w wysokości 10% należności. Zdaniem Wnioskodawcy powinien zapłacić 10% podatku od wypłaconego ekwiwalentu, po potrąceniu kwoty 2.280 zł wolnej od podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 7 wymienia się przychód z tytułu praw majątkowych. Stosownie do treści tego przepisu źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ? c).

W myśl art. 18 ustawy o podatku od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mimo, iż posługują się terminem ?prawa majątkowe', nie definiują tego pojęcia. Wobec tego zasadnym jest przyjąć, iż prawo majątkowe to najogólniej rzecz biorąc prawo podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Jest to uprawnienie określonego podmiotu, które związane jest z jego majątkiem. Wyliczenie w przepisie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych praw majątkowych, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem ?w szczególności'. Skoro zatem katalog przychodów z praw majątkowych ma charakter otwarty, to uprawnionym jest zaliczenie do niego także innych praw majątkowych, literalnie nie wymienionych w tym przepisie.

W myśl art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z praw majątkowych podlegają kumulacji z innymi dochodami i należy je wykazać w zeznaniu rocznym, składanym w terminie do 30 kwietnia następnego roku i w tym samym terminie należy wpłacić z tego tytułu podatek, obliczony zgodnie z art. 27 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

Prawo do ekwiwalentu przysługującego uprawnionym pracownikom wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.), zatem należy uznać, że dla celów podatkowych otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy.

Dochodem takim jest również wartość otrzymanego w zamian za przysługujące akcje ekwiwalentu pieniężnego wypłaconego byłym pracownikom.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W związku z tym, aby możliwym było zastosowanie powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma być świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń,
  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz pod związków zawodowych, wartość świadczenia lub kwota ekwiwalentu pieniężnego nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z uwagi na to, iż ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne.

W związku z powyższym, ze zwolnienia do wysokości określonego limitu korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym lub ekwiwalenty pieniężne otrzymane w zamian tych świadczeń pod warunkiem spełnienia pozostałych wymienionych przesłanek.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ? od uzyskanego dochodu pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca po przejściu na świadczenie emerytalne w grudniu 2008 r. oraz w styczniu 2009 r. otrzymał (w ratach) od byłego pracodawcy (spółki) ekwiwalent pieniężny za akcje.

W świetle powyższego nie można uznać, iż ekwiwalent pieniężny w zamian za akcje, który otrzymał Wnioskodawca od byłego pracodawcy po przejściu na emeryturę ma charakter świadczenia rzeczowego lub ekwiwalentu pieniężnego w zamian tych świadczeń, wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sytuacja taka miałaby miejsce w przypadku gdy emerytom zostałyby przyznane np. paczki żywnościowe lub ekwiwalent pieniężny zamiast przysługujących im paczek.

Kwota wypłaconego ekwiwalentu pieniężnego opisanego we wniosku nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie wskazanego przepisu, jak również opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem.

Uzyskane przez Wnioskodawcę przysporzenie majątkowe wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, a zatem należy je zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych. Potwierdzenie tego faktu, że otrzymany ekwiwalent stanowi wynagrodzenie należne z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę, a nie świadczenie dla byłych emerytów zawarte jest w treści art. 38b ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.). Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku byłych pracowników (emerytów) uzyskany przychód nie stanowi świadczenia, o którym mowa w wyżej powołanych przepisach, stanowi natomiast źródło przychodu z praw majątkowych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty wynagrodzeń zaliczonych do źródeł przychodu na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na byłym pracodawcy Wnioskodawcy ciąży obowiązek płatnika, wynikający z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1a ustawy podatkowej w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Ponadto stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy podatkowej w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika ? imienne informacje (PIT-11) o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Natomiast Wnioskodawca uzyskany dochód, z tytułu otrzymanego ekwiwalentu za akcje zobowiązany jest wykazać ? na zasadach określonych w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym - w zeznaniu podatkowym według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W przypadku Wnioskodawcy rozliczenia należy dokonać z tytułu uzyskanego dochodu w 2008 roku do dnia 30.04.2009 r., natomiast w stosunku do dochodu uzyskanego w 2009 r. do dnia 30.04.2010 roku.

Reasumując, w świetle przywołanych przepisów, nie można uznać, iż wartość otrzymanego ekwiwalentu za akcje od byłego pracodawcy jest świadczeniem podlegającym opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem i jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 2280 zł., jako ekwiwalent otrzymanego świadczenia. Uzyskany przez Wnioskodawcę przychód wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji a zatem należy go zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach i należy wykazać go w zeznaniu podatkowym łącznie z innymi dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej i obliczyć należny podatek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika