Obowiązki płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych (...)

Obowiązki płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę będącą pracodawcą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 15.12.2010 r., data wpływu 16.12.2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-846/10-2/MK z dnia 07.12.2010 r. (data nadania 07.12.2010 r., data doręczenia 09.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę będącą pracodawcą ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku otrzymania przez pracowników w ramach programu motywacyjnego bezpłatnych akcji w sytuacji gdy koszty programu są ponoszone przez Spółkę będącą pracodawcą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Decyzją Rady Nadzorczej S. AB, w grupie S. na świecie, w tym w S. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) wprowadzony zostanie program zakupu akcji szwedzkiej spółki S. AB (dalej: Program). Uczestnikami programu będą m.in. pracownicy Spółki.

W ramach Programu pracownicy Spółki będą mieli możliwość zakupu akcji S. AB Zakup akcji odbywać się będzie w cyklu miesięcznym poprzez potrącenie stosownej kwoty z wynagrodzenia pracownika na wyodrębniony rachunek maklerski poza granicami Polski. Biuro maklerskie będzie nabywało po cenie rynkowej na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie albo od konkretnych podmiotów w obrocie pozagiełdowym akcje S. AB i transferować je na rzecz pracowników Spółki na ich indywidualne rachunki maklerskie. Pracownicy, którzy zdecydują się przystąpić do Programu będę zobowiązani do zawarcia stosownej umowy z powyższym biurem maklerskim oraz aktywowania rachunku maklerskiego przy użyciu indywidualnego numeru PlN.

Program przewiduje iż w wyniku spełnienia określonych warunków (m.in. nieprzerwanego okresu zatrudnienia) pracownicy Spółki otrzymają nieodpłatnie od S. AB dodatkowy pakiet akcji S. AB. Ilość przekazanych akcji uzależniona będzie od ilości akcji uprzednio zakupionych ze środków pracownika oraz od wyników finansowych działu, w którym jest zatrudniony.

W celu nieodpłatnego przekazania dodatkowych akcji pracownikom Spółki S. AB będzie skupować własne akcje i przekazywać je na indywidualny rachunek danego pracownika poza granicami Polski.

Akcje S. AB nabyte zarówno nieodpłatnie jak i odpłatnie będą mogły być zbyte przez pracowników na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie. Uzyskane w ten sposób zagraniczne dochody będą wypłacane pracownikom bezpośrednio przez biuro maklerskie.

W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Rola Spółki ograniczona będzie do przekazania do zagranicznego biura maklerskiego części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji oraz do udostępnienia pracownikom informacji o Programie.

Spółka poniesie koszty związane z uczestnictwem pracowników w Programie organizowanym przez S. AB. W praktyce oznacza to, iż w wyniku uregulowań korporacyjnych w grupie S., Spółka będzie zobowiązana do poniesienia kosztów związanych z zakupem dodatkowego pakietu akcji S. AB.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 07.12.2010 r. Nr IPPB2/415-846/10-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • dostarczenie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS,), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że osoby, które udzieliły pełnomocnictwa Doradcy Podatkowemu do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego posiadają stosowne do tego umocowanie.
    oraz
  • doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego o wskazanie czy uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego podmiotu.

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

W przedstawionym we wniosku o interpretację zdarzeniu przyszłym uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji Spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy S. AB.

W załączeniu przesyłano aktualny odpis rejestru przedsiębiorców (KRS)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym powstanie dla pracowników Spółki przychód ze stosunku pracy, od którego Spółka, jako płatnik zobowiązana będzie do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 12 ust.

1 ustawy PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wynika, że za przychód ze stosunku pracy należy uznać:

  1. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne - Spółka (pracodawca) nie dokona żadnych wypłat pieniężnych dla swoich pracowników w związku z ich uczestnictwem w Programie;
  2. wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów - Pracownicy nie otrzymają od Spółki (pracodawcy) żadnych wartości pieniężnych świadczeń w naturze ani ich ekwiwalentów.

W dalszej części przepis wymienia szczególne przypadki kwalifikujące uzyskane przez pracownika świadczenie jako przychód z umowy o pracę. W szczególności przepis wskazuje, iż przychodem ze stosunku pracy są świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika oraz inne nieodpłatne świadczenia.

W opinii Spółki nie można powyższego fragmentu przepisu utożsamiać z sytuacją pracowników, którzy otrzymali nieodpłatnie świadczenie w postaci dodatkowych akcji.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, iż dodatkowe akcje (nieodpłatne) zostaną przekazane bezpośrednio z zagranicy, tj. od podmiotu szwedzkiego. W kontekście tej operacji Spółka (pracodawca) powinna być traktowana jako podmiot niezwiązany z transakcją (podmiot trzeci) gdyż nie będzie uczestniczyć w procesie przekazywania akcji swoim pracownikom. Rola Spółki będzie ograniczała się jedynie do udostępnienia informacji o Programie oraz przekazywaniu środków pracowników dla biura maklerskiego za granicą. Z formalnego punktu widzenia Spółka będzie odgrywała jedynie techniczną funkcję informacyjną oraz funkcję podmiotu pośredniczącego w przekazywaniu środków pieniężnych. Spółka nie będzie miała wpływu na określenie kręgu osób uczestniczących w Programie oraz nie będzie decydować o ilości akcji, do nabycia których uprawnieni będą jej pracownicy. Postanowienia Programu zostały przygotowane przez S. AB zaś Spółka nie będzie miała żadnych możliwości kształtowania treści tych uregulowań.

Zdaniem Spółki fakt, iż kosztem nabycia akcji zostanie obciążona Spółka nie powinien wpływać na możliwość rozpoznania przychodu że stosunku pracy w odniesieniu do akcji przekazanych nieodpłatnie. Zobowiązanie do poniesienia kosztów Programu będzie wynikiem wewnętrznych ustaleń w grupie S. Nieodpłatne otrzymanie akcji będzie wynikiem przystąpienia pracownika do Programu, którego strony zostały zdefiniowane jako S. AB oraz pracownicy Spółki. W tym kontekście regulamin Programu stanowi jedyną więź uprawniającą do nabycia od S. AB akcji w sposób nieodpłatny. Oznacza to w szczególności, iż pracownik może kierować ewentualne roszczenia o wydanie nieodpłatnych akcji jedynie do S. AB a nie do Spółki (pracodawcy). Ponadto, koszt którym obciążona zostanie Spółka nie będzie kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wszystkie powyższe argumenty wyraźnie dowodzą, iż pomimo obciążenia polskiego pracodawcy kosztami akcji nabytych przez S. AB przychód ze stosunku pracy nie powstania dla pracowników Spółki. W konsekwencji Spółka nie będzie pełniła funkcji płatnika, o której mowa w art. 31 ustawy PIT, tj. nie będzie zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W powyższym zakresie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z dnia 15 września 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 570/09). Rozpatrując bardzo podobny stan faktyczny zauważył. iż:

?Jak wynika ze stanu faktycznego podanego przez Spółkę w jej wniosku, nie ma ona wpływu na określanie zasad obowiązujących w ramach każdego z planów (zasady te ustala A. - GB), na podstawie których, m.in. jej pracownikom udostępniane są na preferencyjnych zasadach akcje spółki brytyjskiej. Spółka nie uczestniczy - również w realizacji tych planów i nie ma wpływu na rozdział akcji, ponieważ wszystkie te czynności realizuje A.(GB) i ona też ostatecznie przydziela swoje akcje pracownikom Spółki. Od samego początku realizacji poszczególnych planów, a więc od przyznania opcji bądź udzielenia przyrzeczenia, aż do ich realizacji poprzez przydział akcji na preferencyjnych warunkach więź prawna, jaka powstaje z racji realizacji tych przedsięwzięć istnieje jedynie pomiędzy poszczególnymi objętymi danym planem pracownikami Spółki a A. (GB), nie zaś pomiędzy tymi pracownikami a Spółką. Pracownicy z racji realizacji tych planów nie mogą zatem formalnie rzecz biorąc występować wobec Spółki z jakimikolwiek roszczeniami prawnymi. W takiej sytuacji, zdaniom Sądu, pomimo iż beneficjentami planów są także pracownicy Spółki (jak należy przyjąć są nimi również pracownicy szeregu innych spółek zależnych z grupy A), a ona sama ponosi ekonomiczny ciężar przydzielanych jej pracownikom w sposób preferencyjny akcji, gdyż w ramach korporacyjnych uzgodnień refunduje te koszty na rzecz A. (GB), nie ma wystarczających przesłanek, aby przyjąć, iż mamy do czynienia z przychodami ze stosunku pracy a Spółka jako pracodawca jest zobowiązana, m.in. do wykonywania obowiązków wynikających z funkcji płatnika, zgodnie z art. 31 PDOFizU?.

Wnioskodawca zauważa, że powyższy wyrok wskazuje na zasadność przyjętej przez Spółkę argumentacji, tj. w sytuacji obciążania Spółki kosztami Programu organizowanego przez podmiot zagraniczny, przychód z umowy pracę nie powstanie dla pracowników Spółki.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnikom w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 tego artykułu wymienione są przychody m. in. przychody ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot ?w szczególności? oznacza, że wymienione w art. 12 ust. 1 ww. ustawy kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, a więc każda forma przysporzenia majątkowego (tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna) mająca swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy, a zatem, wszystko co pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy ? o ile nie stanowi wymienionego w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu zwolnionego od podatku lub dochodu, od którego został zaniechany pobór podatku na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa ? podlega opodatkowaniu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w programie motywacyjnym, w ramach którego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki S. AB mającej siedzibę w Szwecji otrzymują warunkowe prawo po upływie wyznaczonego okresu czasu do nieodpłatnego nabycia pakietu dodatkowych akcji spółki macierzystej w Grupie Kapitałowej z siedzibą w Szwecji. Ilość przekazanych akcji uzależniona będzie od ilości akcji uprzednio zakupionych ze środków pracownika oraz od wyników finansowych działu, w którym jest zatrudniony.

W celu nieodpłatnego przekazania dodatkowych akcji pracownikom Spółki S. AB będzie skupować własne akcje i przekazywać ja indywidualny rachunek danego pracownika poza granicami Polski.

W ramach Programu Spółka nie będzie dokonywała żadnych wypłat pieniężnych na rzecz pracowników ani nie będzie pośredniczyła w wydawaniu akcji. Rola Spółki ograniczona będzie do przekazania do zagranicznego biura maklerskiego części dochodów pracownika przeznaczonych na nabycie akcji oraz do udostępnienia pracownikom informacji o Programie.

Spółka poniesie koszty związane z uczestnictwem pracowników w Programie organizowanym przez S. AB. W praktyce oznacza to, iż w wyniku uregulowań korporacyjnych w grupie S., Spółka będzie zobowiązana do poniesienia kosztów związanych z zakupem dodatkowego pakietu akcji S. AB.

Uprawnienie wynikające z programu w postaci nieodpłatnego przekazania akcji spółki szwedzkiej S. AB pracownikom biorącym udział w programie nastąpi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego podmiotu.

Na mocy art. 1 pkt 16 lit. f) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), nadano nowe brzmienie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie, z którym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Natomiast ustawodawca na mocy art. 1 pkt 16 lit. g) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) dodał do przepisu art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowy ustęp 12a, który stanowi, że przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z przepisem art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym znowelizowaną ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:

  1. art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
  2. art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2011 r., z uwagi na to, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym pracownicy Wnioskodawcy nabędą nieodpłatnie w pakiecie dodatkowe akcje pochodzące z wcześniejszej emisji, które zostaną przez spółkę odkupione a następnie przekazane w ramach programu akcjonariatu pracowniczego S. AB z siedzibą w Szwecji na podstawie stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy S. AB z siedzibą w Szwecji, w momencie nieodpłatnego nabycia dodatkowego pakietu akcji spółki kapitałowej z siedzibą w Szwecji nie wystąpi po stronie pracowników Wnioskodawcy dochód do opodatkowania w postaci wartości rynkowej nabytych nieodpłatnie akcji.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż po stronie pracowników Wnioskodawcy nie powstanie przychód ze stosunku pracy a na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne.

Jednakże dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca dokonując oceny prawnej przywołał przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na tej podstawie uznał, że w przedmiotowej sprawie przepis ten nie będzie miał zastosowania do pracowników, którzy otrzymali nieodpłatnie świadczenie w postaci dodatkowych akcji przekazanych bezpośrednio z zagranicy, a Spółka będzie odgrywała jedynie techniczną funkcję informacyjną oraz funkcję podmiotu pośredniczącego w przekazywaniu środków pieniężnych.

Z tej przyczyny stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem uzasadnienie prawne interpretacji wydanej w przedmiocie zdarzenia przyszłego w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji w sposób zasadniczy odbiega od uzasadnienia prawnego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Końcowo - odnosząc się do przywołanego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika