Bank, jako podmiot dokonujący wypłat na rzecz przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu (...)

Bank, jako podmiot dokonujący wypłat na rzecz przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu oraz Republiki Serbii z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych należących do tych osób zobowiązany jest do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% zgodnie z dyspozycją ww. przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji uzyskania od tych osób certyfikatów rezydencji podatkowej, należy uwzględnić zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przypadku gdy zastosowanie znajdą postanowienia umowy polsko ? egipskiej, osobie uprawnionej do odsetek, Bank ma prawo obniżyć stawkę podatku do wysokości 12% kwoty brutto tych odsetek zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. Umowy, natomiast w przypadku gdy zastosowanie znajdą postanowienia umowy polsko umowy polsko ? syryjskiej osobie uprawnionej do odsetek, Bank ma prawo obniżyć stawkę podatku do wysokości 10% kwoty brutto tych odsetek w związku z art. 11 ust. 2. Natomiast osobie uprawnionej do odsetek (rezydentowi podatkowemu Arabskiej Republiki Egiptu lub Republiki Serbii) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zapłaconego w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB5/415-974/13-2/AJ i Nr IPPB2/415-854/13-2/MK z dnia 6 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła w Polsce od odsetek z lokat bankowych wypłacanych na rzecz członków personelu dyplomatycznego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła w Polsce od odsetek z lokat bankowych wypłacanych na rzecz członków personelu dyplomatycznego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych [pdop], polskim rezydentem podatkowym [Bank]. Bank w ramach swojej działalności gospodarczej oferuje usługę prowadzenia rachunków bankowych. Od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych Bank nalicza i wypłaca odsetki, a następnie jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych [pdof] pobiera zryczałtowany podatek dochodowy.


Wśród klientów Banku są osoby fizyczne posiadające status członków personelu dyplomatycznego/przedstawicieli dyplomatycznych [Przedstawiciele dyplomatyczni] w rozumieniu postanowień Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych, sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz.U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232) [Konwencja Wiedeńska).

Bank wypłaca również odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzonych na rzecz placówek dyplomatycznych [Placówki dyplomatyczne].


Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 6 lutego 2014 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez:


  1. wskazanie państwa, z którego pochodzą przedstawiciele dyplomatyczni, na rzecz których będą dokonywane wypłaty odsetek od środków ulokowanych na rachunkach bankowych tych osób,
  2. w przypadku wskazania więcej niż jednego państwa - poprzez jednoznaczne wskazanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, którego dotyczy wniosek, ewentualne wniesienie dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz przedłożenie kserokopii dowodu. jej uiszczenia.


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 13 lutego 2014 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:


W przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniosek dotyczy przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu oraz Republiki Serbii.


W załączeniu przesłano dowody uiszczenia opłat w łącznej w wys. 80 zł.


Bank poinformował, że z dniem 31 stycznia 2014 r. nastąpiło połączenie przez przejęcie X S.A. przez Y S.A. Jednocześnie zmianie uległa nazwa spółki przejmującej z Z S.A. Połączenie nastąpiło w trybie art. 492 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych w zgodności z art. 124 ustawy - Prawo bankowe i zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sadowego przez Sąd Rejonowy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego postanowieniem z dnia 31 stycznia br. W załączeniu przesyłano odpis aktualny KRS.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Bank, będący płatnikiem pdof, powinien pobierać zryczałtowany podatek od odsetek wypłaconych na rzecz Przedstawicieli dyplomatycznych, od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych należących do tych osób ?
  2. Czy Bank, będący płatnikiem pdop, powinien pobierać zryczałtowany podatek od odsetek wypłaconych na rzecz Placówek dyplomatycznych, od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych należących do tych podmiotów ?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 1.


Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - odnośnie pytania oznaczonego Nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualna Nr IPPB5/423-974/13-4/AJ.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1.


Zdaniem Banku, nie jest on zobowiązany jako płatnik pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek naliczonych od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych należących do Przedstawicieli dyplomatycznych i wypłaconych tym osobom.


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 updof: ?Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a (...) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą?.


W zakresie opodatkowania dochodów z odsetek, przepis ten jest przepisem szczególnym wobec regulacji art. 29 updof, co wprost wynika z art. 29 ust. 1 pkt 1 updof oraz co potwierdzane jest przez organy podatkowe (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2009 r., sygn. ILPB1/415-976/08-2/TW).


Regulacja art. 30a ust. 1 pkt 3 updof powinna być stosowana z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania [UPO], co wynika wprost z art. 30a ust. 2 updof, zgodnie z którym: ?Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji?.


Obowiązek poboru 19% podatku od odsetek ciąży na płatniku. Zgodnie z art. 41 ust. 4 udpof: ?Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4 - 5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. ?4d, 5 oraz 10?.


Na podstawie art. 3 ust. 1 updof należy stwierdzić, że podatnikiem jest osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych lub,
  2. przebywa na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowych.


Natomiast na podstawie art. 3 ust. 3 updof od podatku dochodowego uzyskanego ze źródeł położonych za granicą wolni są członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym należy uznać, że przybycie do państwa przyjmującego (do Polski) wyłącznie w związku z pełnieniem służby dyplomatycznej lub konsularnej czy też pracą w misji dyplomatycznej lub placówce konsularnej nie oznacza, że osoba fizyczna zyskuje miejsce zamieszkania w Polsce (tak też: Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. III, Lex 2013). Na osobach tych ciąży zatem obowiązek opodatkowania przychodów ze źródeł położonych w Polsce, podlegają one jednak opodatkowaniu z uwzględnieniem konwencji międzynarodowych. Sytuację podatkową personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych reguluje m.in. Konwencja Wiedeńska.


Przedstawiciele dyplomatyczni, zgodnie z postanowieniami art. 34 Konwencji Wiedeńskiej, korzystają ze specjalnych przywilejów podatkowych gwarantowanych im przez normy prawa międzynarodowego. Zgodnie z tym przepisem, przedstawiciel dyplomatyczny jest zwolniony od wszelkich opłat i podatków, osobistych i rzeczowych, zarówno państwowych, regionalnych, jak i komunalnych, z wyjątkiem:


  1. podatków pośrednich tego rodzaju, które zazwyczaj wliczane są w cenę towarów lub usług,
  2. opłat i podatków dotyczących prywatnego mienia nieruchomego położonego na terytorium państwa przyjmującego, chyba że posiada on je w imieniu państwa wysyłającego dla celów misji;
  3. należności spadkowych pobieranych przez państwo przyjmujące, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 4 artykułu 39;
  4. opłat i podatków dotyczących prywatnego dochodu mającego swe źródło w państwie przyjmującym oraz podatków dotyczących kapitału zainwestowanego w przedsiębiorstwach handlowych znajdujących się w państwie przyjmującym;
  5. opłat i podatków należnych z tytułu wyświadczonych usług;
  6. należności rejestracyjnych, sądowych, hipotecznych oraz stemplowych dotyczących mienia nieruchomego, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 23.


Potwierdzeniem podatkowych przywilejów dyplomatów jest dodatkowo przepis art. 28 X Y, który stanowi, że żadne postanowienia UPO nie naruszają przywilejów podatkowych przysługujących pracownikom dyplomatycznym i konsularnych na podstawie ogólnych zasad prawa międzynarodowego lub postanowień szczególnych. Zgodnie z Komentarzem do X Y. ?Celem postanowień tego artykułu jest zapewnienie członkom misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych, na podstawie Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, traktowania nie mniej korzystnego niż to, do którego są uprawnieni na podstawie prawa międzynarodowego lub na podstawie specjalnych umów międzynarodowych?. Należy podkreślić, że przy określaniu skutków podatkowych otrzymania odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzonych w Polsce, należy uwzględniać również urnowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę, co wynika wprost z art. 30a ust. 2 updof.


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Przedstawiciele dyplomatyczni innych państw nie podlegają w Polsce opodatkowaniu pdof w zakresie uzyskiwanych od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, gdyż katalog wyłączeń z preferencji nie obejmuje podatku pobieranego od odsetek od lokat bankowych. W konsekwencji w związku z wypłatą przez Bank takich, odsetek na rzecz przedstawicieli dyplomatycznych, na Banku nie będą ciążyć obowiązki płatnika.


Stanowisko to zostało potwierdzone w piśmie Ministra Finansów z 12 marca 2002 r. (Nr PB5/RB-033-132 470/02), w którym uznano, że?, ?Natomiast stosownie do postanowień art. 34 Konwencji Wiedeńskiej o Stosunkach Dyplomatycznych (Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232) przedstawiciel dyplomatyczny jest zwolniony od wszelkich opłat i podatków, osobistych i rzeczowych, zarówno państwowych, regionalnych, jak i komunalnych, z wyjątkiem:


  1. podatków pośrednich tego rodzaju, które zazwyczaj wliczane są w cenę towarów lub usług;
  2. opłat i podatków dotyczących prywatnego mienia nieruchomego położonego na terytorium państwa przyjmującego, chyba że posiada on je w imieniu państwa wysyłającego dla celów misji;
  3. należności spadkowych pobieranych przez państwo przyjmujące, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 4 artykułu 39;
  4. opłat i podatków dotyczących prywatnego dochodu mającego swe źródło w państwie przyjmującym oraz podatków dotyczących kapitału zainwestowanego w przedsiębiorstwach handlowych znajdujących się W państwie przyjmującym;
  5. opłat i podatków należnych z tytułu wyświadczonych usług;
  6. należności rejestracyjnych, sądowych, hipotecznych oraz stemplowych dotyczących mienia nieruchomego, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 23.


Ponadto stosownie do postanowień art. 3 ust. 3 ustawy od podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze źródeł przychodów położonych za granicą wolni są członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również członkowie ich rodzin pozostający z nimi we wspólnocie domowej, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym dochody z tytułu odsetek osób fizycznych posiadających status dyplomaty bądź będących pracownikami przedstawicielstw dyplomatycznych innych krajów nie podlegają opodatkowaniu. o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Potwierdzeniem tego poglądu jest również stanowisko wyrażone w interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 lipca 2004 r. (Nr IMUS-1471/DPF/415/68/2004/PP): ?Pytanie Banku dotyczy obowiązku wystawiania, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm/ imiennych informacji o wysokości dochodu dla osób fizycznych posiadających status dyplomaty bądź będących pracownikami przedstawicielstw dyplomatycznych innych krajów.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank wypłaca odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika. W związku z powyższym zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ płatnik zobowiązany jest do wystawiania imiennych informacji o wysokości dochodu. (...)


Natomiast stosownie do postanowień art. 34 Konwencji Wiedeńskiej o Stosunkach Dyplomatycznych /Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232/ przedstawiciel dyplomatyczny jest zwolniony od wszelkich opłat i podatków osobistych i rzeczowych, zarówno państwowych, regionalnych, jak i komunalnych, z wyjątkiem:


  1. podatków pośrednich tego rodzaju, które zazwyczaj wliczane są w cenę towarów lub usług;
  2. opłat i podatków dotyczących prywatnego mienia nieruchomego położonego na terytorium państwa przyjmującego, chyba że posiada on je w imieniu państwa wysyłającego dla celów misji;
  3. należności spadkowych pobieranych przez państwo przyjmujące, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 4 artykułu 39;
  4. opłat i podatków dotyczących prywatnego dochodu mającego swe źródło w państwie przyjmującym oraz podatków dotyczących kapitału zainwestowanego w przedsiębiorstwach handlowych znajdujących się W państwie przyjmującym;
  5. opłat i podatków należnych z tytułu wyświadczonych usług;
  6. należności rejestracyjnych, sądowych, hipotecznych oraz stemplowych dotyczących mienia nieruchomego, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 23.


Reasumując w przedmiotowej sprawie, Bank nie jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania podatnikom oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika ? imiennych informacji o wysokości dochodu, sporządzonych według ustalonego wzoru. o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy?


Fakt objęcia dochodów Przedstawicieli dyplomatycznych zwolnieniem z pdof znajduje również potwierdzenie w doktrynie: ?Grupą podatników szczególnie traktowaną przez przepisy podatkowe są członkowie personelu dyplomatycznego. Związane jest to z zasadą kurtuazji międzynarodowej. Nie bez znaczenia są także względy zapewnienia niezależności przedstawicielstw dyplomatycznych oraz placówek konsularnych państwa wysyłającego w państwach przyjmujących.


Zwolnienie podatkowe, o którym mowa, ma swoją tradycję. Zawarte jest ono bowiem w konwencjach wiedeńskich o stosunkach dyplomatycznych oraz o stosunkach konsularnych. Zawarcie stosownych przepisów w u.p.d.o.f. stanowi więc inkorporację norm prawa międzynarodowego do polskiego ustawodawstwa wewnętrznego? (Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. III, Lex 2013).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Z wniosku wynika, że Bank w ramach swojej działalności gospodarczej oferuje usługę prowadzenia rachunków bankowych. Od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych Bank nalicza i wypłaca odsetki, a następnie jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobiera zryczałtowany podatek dochodowy.


Wśród klientów Banku są osoby fizyczne posiadające status członków personelu dyplomatycznego/przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu oraz Republiki Serbii. Bank wypłaca odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzonych na rzecz członków personelu dyplomatycznego/przedstawicieli dyplomatycznych tych państw.


W związku z zaistniałą sytuacja powstała wątpliwość czy Bank powinien pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek wypłaconych na rzecz Przedstawicieli dyplomatycznych, od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych należących do tych osób.


Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze źródeł przychodów położonych za granicą wolni są członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również członkowie ich rodzin pozostający z nimi we wspólnocie domowej, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Powyższy przepis ma zastosowanie do dochodów zza granicy czyli tych, które osoby te uzyskują spoza Polski. Na osobach tych ciąży zatem obowiązek opodatkowania przychodów ze źródeł położonych w Polsce.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. osoby posiadające w RP ograniczony obowiązek podatkowy), przychodów m.in. z tytułu odsetek - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 2 cyt. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.


Sposób opodatkowania odsetek reguluje również art. 30a ust. 1 pkt 1 - 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:


  1. z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej;
  2. z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych;
  3. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.


Z porównania art. 29 i art. 30a cyt. ustawy wynika, że art. 30a ust. 1 pkt 1 jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 29 w zakresie opodatkowania odsetek, ponieważ, o ile w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem ?odsetki?, o tyle w art. 30a ww. ustawy przewidział szczególny sposób opodatkowania niektórych rodzajów tychże odsetek m.in. odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika.


Mając na uwadze powyższe przepisy, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych przychodów z odsetek środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika pobiera się w wysokości 19% zryczałtowany podatek dochodowy zarówno w sytuacji kiedy podatnikiem jest osoba posiadająca nieograniczony jak i ograniczony obowiązek podatkowy.


W świetle art. 30a ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 1 - 5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.


Dochody uzyskiwane w Polsce przez osoby posiadające ograniczony obowiązek podatkowy podlegają opodatkowaniu z uwzględnieniem konwencji międzynarodowych. Tak więc obowiązek płacenia podatków od dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce jest modyfikowany umowami międzynarodowymi. Ponieważ z wniosku wynika, że Bank wypłaca odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzonych na rzecz przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu oraz Republiki Serbii w przypadku udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji zastosowanie znajdą postanowienia Umów zawartych między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządami tych Państw.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 i ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Arabskiej Republiki Egiptu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1996 r. (Dz. U. z 2003 r. nr 78, poz. 690) odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i które są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 12 procent kwoty brutto tych odsetek.


Jak wynika z treści noty dyplomatycznej Ambasady Federalnej Republiki Jugosławii z dnia 4 lutego 2003 r. Nr 52/03, Republika Serbii stała się prawnym sukcesorem zobowiązań byłej Federalnej Republiki Jugosławii, wynikających między innymi z umów międzynarodowych zawartych przez to Państwo.


W rozpatrywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym należy uwzględnić umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Federalną Republiką Jugosławii z dnia 12 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1137).


Stosowanie do treści art. 11 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy - odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i które są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe władze Umawiających się Państw będą w drodze wzajemnego porozumienia rozstrzygać sposób stosowania tych ograniczeń.


Użyte w art. 11 ust. 1 powołanych Umów sformułowanie ?mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie? oznacza, że odsetki będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Z kolei ust. 2 powołanych Umów tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się Państwa, przewiduje opodatkowanie odsetek. W umowie użyto bowiem sformułowania ?mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają?, nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu ?tylko w tym drugim Państwie?. Oznacza to, że odsetki mogą podlegać opodatkowaniu zarówno Arabskiej Republiki Egiptu i w Polsce oraz w Republice Serbii i w Polsce.


Aby uniknąć podwójnego opodatkowania należy zastosować art. 24 Umowy, zgodnie z którym w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Arabskiej Republiki Egiptu lub w Republice Serbii podwójnego opodatkowania unika się m.in. w przypadku przychodów, o których mowa w art. 11 Umowy w następujący sposób.


Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Arabskiej Republiki Egiptu osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Polsce, to Arabska Republika Egiptu lub w Republika Serbii zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Polsce. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed potrąceniem i która odpowiada tej części dochodu, która została osiągnięta w Polsce.


Określona powyżej metoda nazywana jest metodą proporcjonalnego odliczenia.


Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Republice Serbii osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów niniejszej umowy może być opodatkowany w Polsce, to Republika Serbii zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Polsce. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odnosi się do dochodu, jaki może być opodatkowany w Polsce.


Określona powyżej metoda nazywana jest metodą proporcjonalnego odliczenia.


Zgodnie z art. 28 ww. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Arabskiej Republiki Egiptu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zatytułowanym Członkowie misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych postanowienia niniejszej umowy nie naruszają przywilejów podatkowych przysługujących przedstawicielom dyplomatycznym lub urzędnikom konsularnym na podstawie ogólnych zasad prawa międzynarodowego lub postanowień umów szczególnych.


Natomiast art. 28 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Federalną Republiką Jugosławii zatytułowany Członkowie misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych stanowi, że postanowienia niniejszej umowy nie naruszają przywilejów podatkowych przysługujących przedstawicielom dyplomatycznym lub urzędnikom konsularnym na podstawie ogólnych zasad prawa międzynarodowego lub postanowień umów szczególnych.


Sytuację podatkową personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych regulują następujące Konwencje:


  • Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961r. (Dz. U. z 1965 r., Nr 37, poz. 232),
  • Wiedeńska o stosunkach konsularnych sporządzona w Wiedniu dnia 24 kwietnia 1963r. (Dz. U. z 1982r., Nr 13, poz. 98).


Zgodnie z art. postanowieniami art. 34 lit. d) ww. Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych oraz art. 49 lit. d) ww. Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych przedstawiciele dyplomatyczni, członkowie personelu administracyjnego i technicznego misji, urzędnicy konsularni i pracownicy konsularni oraz członkowie ich rodzin zwolnieni są od wszelkich opłat i podatków, osobistych i rzeczowych, zarówno państwowych, regionalnych, jak komunalnych, z wyjątkiem opłat i podatków dotyczących prywatnego dochodu mającego źródło w państwie przyjmującym oraz podatków dotyczących kapitału zainwestowanego w przedsiębiorstwach handlowych, znajdujących się w państwie przyjmującym.


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przepisy polskiego prawa podatkowego, jak też umowy międzynarodowe, których stroną jest Polska, nie zwalniają z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odsetek od lokat bankowych, otrzymanych przez dyplomatów akredytowanych w Polsce.


W konsekwencji Bank, jako podmiot dokonujący wypłat na rzecz przedstawicieli dyplomatycznych Arabskiej Republiki Egiptu oraz Republiki Serbii z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych należących do tych osób zobowiązany jest do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% zgodnie z dyspozycją ww. przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji uzyskania od tych osób certyfikatów rezydencji podatkowej, należy uwzględnić zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


W przypadku gdy zastosowanie znajdą postanowienia umowy polsko ? egipskiej, osobie uprawnionej do odsetek, Bank ma prawo obniżyć stawkę podatku do wysokości 12% kwoty brutto tych odsetek zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. Umowy, natomiast w przypadku gdy zastosowanie znajdą postanowienia umowy polsko umowy polsko ? syryjskiej osobie uprawnionej do odsetek, Bank ma prawo obniżyć stawkę podatku do wysokości 10% kwoty brutto tych odsetek w związku z art. 11 ust. 2. Natomiast osobie uprawnionej do odsetek (rezydentowi podatkowemu Arabskiej Republiki Egiptu lub Republiki Serbii) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zapłaconego w Polsce.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.


Na podstawie natomiast art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ponadto stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy, do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest zobowiązany przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych ? imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.


Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami ? nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika