Skutki podatkowe powstałe po stronie pracownika z tytułu udziału w imprezie integracyjnej

Skutki podatkowe powstałe po stronie pracownika z tytułu udziału w imprezie integracyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) oraz piśmie z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-992/13-2/KS, IPPB2/415-869/13-2/MK1 z dnia 14 lutego 2014 r. (data odbioru 18 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie pracownika z tytułu udziału w imprezie integracyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie pracownika z tytułu udziału w imprezie integracyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


  1. Zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników spółki z okazji 5-lecia utworzenia spółki X. Pracodawca rozważa pokrycie imprezy ze środków obrotowych spółki. Kosztem imprezy będą wydatki na cele konsumpcyjne.


  1. Zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników spółki z okazji 5-lecia utworzenia spółki X. Spółka zamierza też utworzyć z nowym rokiem Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Drugą rozważaną formą finansowania imprezy integracyjnej będzie Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

Pismem z dnia 14 lutego 2014 r. Nr IPPB5/423-992/13-2/KS, IPPB2/415-869/13-2/MK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez:

  • przeformułowanie pytań nr 2, 4 i 6 tak, aby dotyczyły ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych związanych z ewentualnie powstałym po stronie pracowników przychodem, ponieważ sformułowane pytanie odnosi się tylko i wyłącznie do skutków podatkowych powstałych po stronie podatnika (pracownika), natomiast nie dotyczy obowiązków Spółki jako zainteresowanego występującego z wnioskiem o wydanie interpretacji w swojej indywidualnej sprawie.
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej w kontekście przedstawionych zdarzeń przyszłych i adekwatnie do zadanych pytań.
    Należy przy tym zauważyć, iż opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz przyporządkowane do niego pytania jak również stanowisko dotyczące przedmiotowego zakresu sprawy powinno korespondować ze sobą.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 lutego 2014 r.


Pismem z dnia 24 lutego 2014 r. (data nadania 25 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że przedstawiony opis nr 1 jest stanem faktycznym, a nie jak podano wcześniej zdarzeniem przyszłym. W przedmiotowym uzupełnieniu podano również następujące informacje:

  1. Stan faktyczny:

Wnioskodawca zorganizował imprezę integracyjną dla pracowników spółki z okazji 5-lecia utworzenia spółki X. Pracodawca pokrył wydatki imprezy ze środków obrotowych spółki. W związku z organizacją imprezy Spółka poniosła wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie + napoje).

Celem imprezy było omówienie wyników finansowych firmy w związku z zakończeniem roku obrotowego, porównanie wyników sprzedaży działów na przestrzeni lat oraz przedstawione zostały cele i założenia na lata przyszłe. Na spotkaniu zostały omówione procedury zdobywania nowych klientów oraz utrzymanie relacji z obecnie współpracującymi klientami.

  1. Zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników spółki. Spółka utworzyła z nowym rokiem Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Spółka zamierza sfinansować imprezę integracyjną z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Celem imprezy będzie omówienie wyników finansowych firmy w związku z zamknięciem półrocza działalności lub też w związku z zamknięciem roku obrotowego (w roku przyszłym), porównując wyniki sprzedaży działów oraz przedstawić cele i założenia na przyszłość. W związku z organizacją imprezy Spółka zamierza ponieść wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie + napoje).

Wnioskodawca dokonał przeformułowania pytań i przedstawił własne stanowisko w sprawie. Wnioskodawca dokonał również należnej wpłaty.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


AD. 1 STAN FAKTYCZNY


  1. Czy wydatki konsumpcji (jedzenie + napoje) poniesione na sfinansowanie ze środków obrotowych imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia firmy, na której były omawiane kwestie wyników finansowych firmy, były dla Spółki kosztem uzyskania przychodu?
  2. Czy Spółka miała obowiązek opodatkować pracownika podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestniczeniem w imprezie sfinansowanej ze środków obrotowych?
  3. Czy Spółka miała obowiązek sporządzić listę obecności osób uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków obrotowych spółki?
  4. Czy Spółka miała obowiązek obciążyć kosztami uczestniczenia w imprezie każdego pracownika w równej wysokości (zgodnie z listą obecności) i w tej wysokości opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

AD. 1 ZDARZENIE PRZYSZŁE


  1. Czy wydatki konsumpcji poniesione na sfinansowanie ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia firmy, na której będą omawiane kwestie wyników finansowych firmy, będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu?
  2. Czy Spółka ma obowiązek opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników Spółki uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego?
  3. Czy Spółka ma obowiązek sporządzić listę obecności osób uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego?
  4. Czy Spółka powinna obciążyć kosztami uczestniczenia w imprezie każdego pracownika w równej wysokości, zgodnie z listą obecności i kwotą przydzieloną zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczące zdarzenia przyszłego ? pytania oznaczone numerem 2 i 4. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 2. Spółka będzie miała obowiązek opodatkować pracownika podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeśli kwota pokrycia udziału w imprezie przekroczy kwotę wolną od podatku tj. 380,00 zł - zgodnie z regulaminem.


Ad.4. Spółka powinna w równej wysokości podzielić kwotę na każdego z pracowników uczestniczących w imprezie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Stosownie zaś do pkt 9 tegoż artykułu źródłem przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami z szeroko rozumianego stosunku pracy, są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń pieniężnych w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Z powyższego wynika, że przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę, ale także inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo odpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się między innymi różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez integracyjnych, a w zasadzie ich wartość (koszt organizacji). Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa, wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b cyt. ustawy. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.


Zasady ustalenia wartości nieodpłatnych świadczeń zostały określone m.in. w art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Powyższe postanowienia zastosować należy zarówno do nieodpłatnych świadczeń stanowiących przychód z innych źródeł, jak i tych, które na mocy art. 12 ust. 3 ww. ustawy, stanowią przychód ze stosunku pracy.


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników spółki. Spółka utworzyła z nowym rokiem Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Spółka zamierza sfinansować imprezę integracyjną z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Celem imprezy będzie omówienie wyników finansowych firmy w związku z zamknięciem półrocza działalności lub też w związku z zamknięciem roku obrotowego (w roku przyszłym), porównując wyniki sprzedaży działów oraz przedstawić cele i założenia na przyszłość. W związku z organizacją imprezy Spółka zamierza ponieść wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie + napoje).

Mając na względzie powołane wcześniej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podkreślić należy, że przychód ze stosunku pracy powstaje w każdym przypadku, w którym mamy do czynienia z uzyskaniem przez pracownika realnej korzyści. Najistotniejszą więc kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje zidentyfikowanie samego świadczenia oraz momentu jego otrzymania przez pracownika. W tym też zakresie, zauważyć należy, że w przypadku organizowania przez pracodawcę spotkań integracyjnych o powstaniu przychodu przesądza fakt uczestnictwa przez uprawnione osoby w zorganizowanym przez Wnioskodawcę spotkaniu, a nie samo otrzymanie przez te osoby możliwości skorzystania ze spotkania.


Organizowanie imprez integracyjnych nie jest koniecznością wynikającą z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.


Wzięcie udziału przez pracownika w spotkaniu integracyjnym zorganizowanym i w całości sfinansowanym przez pracodawcę jest równoznaczne z otrzymaniem przez niego nieodpłatnego świadczenia, którego wartość ustala się według zasad określonych w cyt. wyżej art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nieistotne jest przy tym, co i ile dana osoba skonsumuje, czy i z jakich atrakcji skorzysta, gdyż koszty zakupu poszczególnych postawionych do dyspozycji świadczeń ponoszone będą niezależnie od tego czy uprawnione osoby skorzystają z nich w pełnym zakresie, czy też nie. Istotnym dla celów podatkowych jest to, że osoby te skorzystały z możliwości udziału w spotkaniu integracyjnym lub okolicznościowym zaoferowanym im przez pracodawcę. Samo uczestnictwo pracownika w organizowanym spotkaniu, którego koszty pokrywa w całości pracodawca posiada konkretny wymiar finansowy.

Wskazać należy że, ewentualne trudności towarzyszące ustaleniu wartości świadczenia, czy indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych pracowników, którzy będą uczestniczyć w spotkaniu, mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego. Jest to tylko problem organizacyjny możliwy do rozwiązania.

Zatem ustalenie przychodu u poszczególnych uczestników jest sprawą oczywistą. Nieistotne jest przy tym, co i ile dana osoba skonsumuje albo czy uczestniczy w całości imprezy, gdyż koszty zakupu poszczególnych postawionych do dyspozycji świadczeń ponoszone będą niezależnie od tego czy uprawnione osoby skorzystają z nich w pełnym zakresie, czy też nie. Na wysokość przychodu pracownika, powstałego w związku z jego uczestnictwem w imprezie integracyjnej nie wpływa poziom wykorzystania poszczególnych atrakcji przewidzianych dla uczestników, bowiem cena którą uiści pracodawca za zorganizowanie imprezy nie jest uzależniona od stopnia ?skonsumowania? tych atrakcji przez pracowników. Innymi słowy, z podatkowego punktu widzenia bez znaczenia jest ile i jakie dania i napoje skonsumował pracownik, jak również czy brał udział i w jakim zakresie skorzystał z atrakcji przewidzianych podczas imprezy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy pracodawca zorganizuje spotkanie o charakterze integracyjnym, w którym udział będą brali pracownicy i poniesie wszystkie koszty związane ze zorganizowaniem tego spotkania, winien ustalić wartość nieodpłatnego świadczenia dla każdej uprawnionej osoby, która weźmie w niej udział.

W przypadku imprez ograniczonych do grona pracowników przy dochowaniu przez Wnioskodawcę należytej staranności, nie ma przeszkód w ustaleniu osób, które otrzymają przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia z tytułu uczestnictwa w organizowanej imprezie.

Wartość świadczenia, jaką Wnioskodawca winien doliczyć do przychodu danego uczestnika należy więc obliczyć dzieląc całkowity koszt organizacji imprezy przez liczbę osób zaproszonych (np. wszystkich, jeżeli impreza była przewidziana dla wszystkich pracowników) lub deklarujących chęć wzięcia udziału w imprezie, a następnie tak ustaloną cenę jednostkową przypisać tylko osobom w niej uczestniczącym.

Przychód powstały w ten sposób po stronie pracowników Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód ze stosunku pracy. Obliczoną wartość świadczeń, przypadających na pracownika, należy doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 31 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednocześnie jednak w niniejszej sprawie wskazać należy, że gdy źródłem finansowania świadczeń zagwarantowanych pracownikom są środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ? przychód ten może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile zostaną spełnione wszystkie przesłanki zawarte w tym przepisie. Stanowi on, że zwalnia się od podatku dochodowego, wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.


Zatem zwolniona od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wartość świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenia mają związek z finansowaniem działalności socjalnej,
  • świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • są w całości sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Reasumując świadczenie przekazane pracownikom, sfinansowane przez Wnioskodawcę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związane ze zorganizowaniem imprezy integracyjnej będzie przychodem pracownika. Wartość świadczenia, jaką Wnioskodawca winien doliczyć do przychodu danego uczestnika należy obliczyć dzieląc całkowity koszt organizacji imprezy przez liczbę osób zaproszonych (np. wszystkich, jeżeli impreza była przewidziana dla wszystkich pracowników) lub deklarujących chęć wzięcia udziału w imprezie, a następnie tak ustaloną cenę jednostkową przypisać tylko osobom w niej uczestniczącym w równej wysokości; przy czym przychód ten po spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie korzystał ze zwolnienia do kwoty 380,00 zł (kwota ta obejmuje wartość rzeczowych i pieniężnych świadczeń otrzymanych w skali całego roku podatkowego). Jednakże od nadwyżki kwoty 380 zł Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika