sposób opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

sposób opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2010 r. (data wpływu 25.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy umowy ze spółką kapitałową z siedzibą na Cyprze, będącą cypryjskim rezydentem podatkowym (?Spółka Cypryjska?) Wnioskodawca będzie pełnił w spółce funkcję dyrektora (?Dyrektora?), nie będąc jednak powołanym do zarządu spółki. Z tytułu pełnionej funkcji Dyrektora, będzie otrzymywał wynagrodzenie wypłacane przez tę Spółkę.

Oprócz dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnionej funkcji Dyrektora, Wnioskodawca uzyskuje również dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski. Dochody te opodatkowane są 19% liniową stawką PIT na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT.

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce, w związku z tym podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie otrzymywane od Spółki Cypryjskiej z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora podlega zwolnieniu z opodatkowania PIT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dochody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora w Spółce Cypryjskiej będą zwolnione z opodatkowania w Polsce. Natomiast wynagrodzenie otrzymywane od Spółki Cypryjskiej może mieć wpływ na wysokość stawki PIT mającej zastosowanie do ewentualnych dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych, lecz nie ma wpływu na stawkę PIT mającą zastosowanie do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ustawy o PIT, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

W myśl art. 16 Traktatu wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie. Z brzmienia tego przepisu mogłoby się wydawać, że dotyczy on zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych wyłącznie z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Jednakże polski tekst Traktatu jest sprzeczny w tym zakresie z brzmieniem tekstu angielskiego. Artykuł 16 Traktatu w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłaconych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako ?the board of directors? (?rada dyrektorów?), który powinien być rozumiany szerzej niż ?rada nadzorcza? w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z art. 30 Traktatu, w przypadku rozbieżności przy interpretacji tekst angielski będzie uważany za rozstrzygający.

Zatem art. 16 Traktatu znajduje również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji Dyrektora. Zgodnie z tym przepisem, wynagrodzenie może być opodatkowane w państwie źródła, tj. na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Jednakże w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w Traktacie metodę unikania podwójnego opodatkowania. W tym przypadku na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) Traktatu jest to tzw. metoda wyłączenia, zgodnie z którą jeżeli podatnik który jest polskim rezydentem, osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie postanowieniami Traktatu może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Przy tym jednak stosownie do art. 24 ust. 4 Traktatu, jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Traktatu dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresja). Oznacza to, iż dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w cypryjskiej spółce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, lecz jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT w następujący sposób:

  1. Do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1 art. 27 ustawy o PIT.
  2. Ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów.
  3. Ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie, stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowanie według skali podatkowej nie ma zastosowania między innymi do dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT. Mając powyższe na uwadze dochody które Wnioskodawca otrzyma z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora w Spółce Cypryjskiej będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Traktatu, tj. mogą podlegać opodatkowaniu na Cyprze i w Polsce. Jednakże na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) i ust. 4 Traktatu dochód taki będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Oznacza to, że dochód uzyskany na Cyprze jest zwolniony od opodatkowania w Polsce, lecz jeżeli Wnioskodawca będzie uzyskiwał inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce to zgodnie z ww. metodą dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczania stopy procentowej podatku mającej zastosowanie do dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Przy tym, tak ustalona stopa procentowa, w świetle art. 27 ust.1 i 8 ustawy o PIT, nie ma zastosowania do dochodu uzyskanego z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika