Dochody z pracy najemnej wykonywanej w Republice Korei w latach 2004 ? 2006 na mocy umowy z pracodawcą (...)

Dochody z pracy najemnej wykonywanej w Republice Korei w latach 2004 ? 2006 na mocy umowy z pracodawcą koreańskim nie podlegają podatkowi dochodowemu w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2007 r. (data wpływu 27.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w latach 2004-2006 - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w latach 2004-2006.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 14 listopada 2004 roku zamieszkuje na terenie Republiki Korei, gdzie jest zatrudniony przez pracodawcę koreańskiego i wykonuje tam pracę. Od początku pobytu w Korei zamieszkuje tam również żona Wnioskodawcy, a od 12 października 2005 roku urodzony w B. (Korea) syn.

Do Korei przyjechał Pan wraz z żoną z zamiarem stałego pobytu dłuższego niż 1 rok. W związku z tym, na podstawie miejscowego prawa podatkowego uznano Państwa automatycznie za rezydentów podatkowych w Republice Korei od dnia przyjazdu, tj. od 14 listopada 2004 roku. Na tej podstawie ciąży na Wnioskodawcy wraz z rodziną nieograniczony obowiązek podatkowy w tym kraju.

Za rozliczenie i odprowadzenie podatku dochodowego należnego w Korei odpowiada pracodawca Wnioskodawcy. Zaświadczeniem z dnia 06.07.2007 r. stwierdza on powyższy fakt, oraz to, że postępuje w tym zakresie zgodnie z prawem koreańskim. Pracodawca potwierdza również, że dokonując rozliczeń podatkowych w imieniu Wnioskodawcy uznał, iż Wnioskodawca posiada status rezydenta Republiki Korei.

Od początku pobytu w Korei posiada Pan wraz z rodziną stałe miejsce zamieszkania oraz pozwolenie na pobyt wydane przez tamtejszy urząd imigracyjny potwierdzający miejsce zamieszkania w Korei.

W Korei opłacane są składki na ubezpieczenie emerytalne i zdrowotne do lokalnego systemu oraz opłacany tzw. podatek mieszkaniowy. Cała rodzina posiada także międzynarodowe ubezpieczenie zdrowotne, na potrzeby którego kraj ich rezydencji określono jako Republikę Korei. W Korei przebywają zdecydowaną większość roku, tu osiągana jest zdecydowana większość dochodów, a także toczy się życie rodzinne, osobiste i towarzyskie oraz życie zawodowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca posiada w Korei rachunek bankowy i majątek ruchomy, który został zakupiony na miejscu i przeniesiony w ramach przeprowadzki.

Poza Polską przebywa Pan wraz z żoną od lipca 2003 roku.

Do Korei przeprowadzili się Państwo z Norwegii, gdzie był Pan zatrudniony przez pracodawcę norweskiego i wykonywał tam pracę. Oboje z żoną posiadają w Norwegii konta bankowe oraz karty kredytowe. Na norweski rachunek bankowy przelewana jest część wynagrodzenia osiąganego w Korei.

Od czasu wyjazdu z Polski w 2003 roku Wnioskodawca i jego żona nie osiągają w Polsce dochodów. Pana pobyt w Polsce ogranicza się do około 3 tygodni rocznie, żony i syna do około 2 miesięcy w roku. Celem podróży jest odwiedzanie rodziców i znajomych. W Polsce posiada Pan mieszkanie własnościowe (zakupione w 1999 roku), w którym jest zameldowany na pobyt stały. Z mieszkania tego korzystają Państwo podczas wizyt w Polsce oraz traktują jako lokatę kapitału. W Polsce ma Pan rachunek bankowy oraz jest współwłaścicielem samochodu osobowego, z którego okazyjnie korzysta podczas pobytu.

Od listopada 2004 roku przebywa Pan na urlopie bezpłatnym udzielonym przez polskiego pracodawcę. Pracodawca polski opłaca w Pana imieniu dobrowolne składki na ubezpieczenie społeczne ZUS. Jest Pan też członkiem dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego.

Kwotą składek na obydwa ubezpieczenia obciążany jest pracodawca koreański.

Pracodawca polski to spółka norweskiej grupy, do której należą też pracodawcy w Norwegii i Korei. Podobne zasady praktykowano na okoliczność podjęcia przez Pana pracy w Norwegii. Urlop bezpłatny i utrzymanie przywilejów emerytalnych w Polsce wynikają z procedur kontraktowych obowiązujących w spółkach tej grupy i nie obligują Wnioskodawcy do powrotu do Polski.

W związku z wyjazdem z Polski w lipcu 2003 roku - Pana żona zwolniła się z pracy.

Wnioskodawca wraz z żoną nie mają sprecyzowanych planów powrotu do Polski. Pan wykonuje zawód inżyniera budowy okrętów, w którym posiada blisko 10 ? letnie doświadczenie.

Korea Południowa jest wiodącym producentem statków na świecie. Na tamtejszym rynku pracy występuje niedobór pracowników o tym profilu zawodowym. Powyższe daje bardzo dobre perspektywy zatrudnienia w Korei Południowej oraz dalszego rozwoju zawodowego przy jednoczesnym braku podobnych możliwości w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca posiadał ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w latach 2004 - 2006 ...
  2. Czy podlegają w Polsce opodatkowaniu dochody uzyskane w latach 2004 ? 2006 z pracy najemnej wykonywanej w Republice Korei na mocy umowy z pracodawcą koreańskim ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1 W latach 2004 ? 2006 posiadał na terytorium Polski ograniczony obowiązek podatkowy.

Art. 3 pkt 2a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w latach 2004 ? 2006, stanowi, że osoby nie mające miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski podlegają opodatkowaniu od dochodów tylko ze źródeł położonych na terytorium RP (ograniczony obowiązek podatkowy). Z art. 4a tejże ustawy wynika, że przepisy art.3 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Polska zawarła taką umowę z Koreą Południową w 1991 roku.

Wnioskodawca wskazuje, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w latach 2004 ? 2006 posiadał miejsce zamieszkania w obu krajach na mocy prawa lokalnego; zarówno

w Polsce jak i w Republice Korei (przebywanie w tym kraju z zamiarem pobytu rok lub dłużej, pozostawanie w stosunku pracy i wykonywanie pracy, przebywanie rodziny, rozliczenie podatku dochodowego jako rezydent koreański). Zachodzi zatem sytuacja konfliktowa wymagająca rozstrzygnięcia w sposób przewidziany w art. 4 ust. 2 wspomnianej wyżej umowy.

Kryterium a) przewiduje stałe miejsce zamieszkania w rozumieniu ?ogniska domowego?

oraz ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze z danym krajem (ośrodek interesów życiowych). Z chwilą wyjazdu do Republiki Korei wraz z rodziną, zamieszkaniem na terenie tego kraju, podjęciem tam pracy i osiąganiem wszystkich dochodów, w tym kraju znalazło się Pana ?ognisko domowe? oraz tam został przeniesiony Pana ośrodek interesów życiowych. Z pewnością powiązania osobiste i gospodarcze z Republiką Korei są silniejsze niż z Polską.

Wnioskodawca stwierdza, że na mocy ww. umowy od dnia 14 listopada 2004 roku posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terenie Republiki Korei oraz ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Ad.2 Dochody z pracy najemnej wykonywanej w Republice Korei w latach 2004 ? 2006 na mocy umowy z pracodawcą koreańskim nie podlegają podatkowi dochodowemu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art.14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika