Świadczenia dodatkowe przyznane w związku z nabyciem i posiadaniem w określonym czasie jednostek uczestnictwa (...)

Świadczenia dodatkowe przyznane w związku z nabyciem i posiadaniem w określonym czasie jednostek uczestnictwa funduszu stanowią przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych i w konsekwencji dochód z tego źródła podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy będzie wypłacający czyli fundusz inwestycyjny. Opodatkowanie świadczeń dodatkowych winno nastąpić w momencie ich przyznania uczestnikowi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.11.2010 r. (data wpływu 15.11.2010 r.) oraz piśmie z dnia 14.01.2011 r. (data nadania 14.01.2011 r. data wpływu 19.01.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-931/10-2/MK1 z dnia 05.01.2011 r. (data nadania 05.01.2011 r., data doręczenia 10.01.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dodatkowych wypłacanych przez fundusz inwestycyjny ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dodatkowych wypłacanych przez fundusz inwestycyjny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej ?TFI?) prowadzi działalność w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.), Towarzystwo tworzy fundusze, zarządza nimi oraz reprezentuje fundusze w stosunkach z osobami trzecimi. Jest również organem funduszy i jako organ funduszy jest osobą zainteresowaną, o której mowa w art. 14b Ordynacji Podatkowej.

Statuty funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI przewidują możliwość przyznania uczestnikom funduszy tzw. świadczeń dodatkowych wypłacanych przez fundusz, działający na zlecenie TFI, ze środków funduszu stanowiących rezerwę na wynagrodzenie TFI za zarządzanie tym funduszem.

Warunkiem przyznania świadczenia dodatkowego jest

  • zawarcie z TFI umowy określającej szczegółowe zasady i terminy realizacji świadczenia na rzecz uczestnika,
  • zainwestowania przez uczestnika w ustalonym okresie określonej wartości środków pieniężnych, tj. nabycia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego o określonej wartości oraz nie dokonywania odkupienia tych jednostek w określonym czasie.

Świadczenia te mogą być wypłacane uczestnikom będącym osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej jak również osobami fizycznymi. W przypadku wypłaty świadczeń na rzecz osób fizycznych, świadczenia takie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ?Ustawa o PDOF?). Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PDOF, będzie fundusz inwestycyjny.

Świadczenia mogą być wypłacane w formie gotówkowej lub bez przekazania środków pieniężnych do rąk uczestnika, za wartość należnego świadczenia mogą zostać nabyte jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez TFI.

W dniu 05 stycznia 2011 r. pismem Nr IPPB2/415-931/10-2/MK1 Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

  • dostarczenie dokumentu ? (odpowiednio odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana P. G. i Pana T. F., którzy podpisali przedmiotowy wniosek w imieniu Spółki.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10.01.2011 r.

W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data nadania 14.01.2011 r., data wpływu 19.01.2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym, w przypadku uzyskiwania świadczenia dodatkowego przez uczestnika funduszy inwestycyjnych będącego osobą fizyczną przychód ten może zostać zakwalifikowany do źródła przychodów kapitały pieniężne zdefiniowanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF i w konsekwencji dochód z tego źródła winien zostać opodatkowany 19 procentowym zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF, którego płatnikiem będzie fundusz inwestycyjny...
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym, w przypadku wypłaty uczestnikowi będącemu osobą fizyczną świadczenia dodatkowego, zobowiązanie podatkowe uczestnika z tego tytułu powstaje w momencie wypłaty świadczenia, niezależnie od tego czy wypłata następuje w gotówce czy też poprzez nabycie za wartość świadczenia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

TFI stoi na stanowisku, że uzyskiwane przez uczestników funduszy inwestycyjnych będących osobami fizycznymi świadczenie dodatkowe należy kwalifikować do źródła przychodów kapitały pieniężne zdefiniowanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF. W konsekwencji dochód uzyskany przez uczestnika funduszy inwestycyjnych w związku z wypłatą świadczenia podlega opodatkowaniu 19 procentowym zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (fundusze inwestycyjne objęte są definicją funduszy kapitałowych na podstawie art. 5a pkt 14 Ustawy o PDOF) a opodatkowaniu podlega stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy o PDOF dochód z tytułu udziału w tych funduszach. Ustawa nie precyzuje przy tym, czy dochód ten opodatkowany jest wyłącznie w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu, czy też może powstać na skutek innego rodzaju zdarzeń związanych z inwestycją, tj. nabyciem i posiadaniem jednostek uczestnictwa.

W opinii TFI uzyskanie przez uczestnika świadczenia dodatkowego pozostaje w związku z udziałem w funduszach kapitałowych, istnieje bowiem bezpośrednia relacja pomiędzy posiadaniem jednostek uczestnictwa (udziałem w funduszu inwestycyjnym), a otrzymywanym świadczeniem dodatkowym. W związku z powyższym, świadczenie dodatkowe wynikające z posiadania jednostek uczestnictwa winno być kwalifikowane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy O PDOF.

W zakresie ustalenia momentu powstania zobowiązania podatkowego podlegającego opodatkowaniu, zdaniem TFI, zastosowanie znajduje art. 11 ust. 1 Ustawy o PDOF. Nie ma przy tym znaczenia forma wypłaty świadczenia dodatkowego, czy następuje ona w formie gotówkowej czy też poprzez nabycie jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego. Zatem opodatkowanie przedmiotowego świadczenia winno nastąpić w momencie jego przyznania uczestnikowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) ? c).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż statuty funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI przewidują możliwość przyznania uczestnikom funduszy tzw. świadczeń dodatkowych wypłacanych przez fundusz, działający na zlecenie TFI, ze środków funduszu stanowiących rezerwę na wynagrodzenie TFI za zarządzanie tym funduszem.

Warunkiem przyznania świadczenia dodatkowego jest:

  • zawarcie z TFI umowy określającej szczegółowe zasady i terminy realizacji świadczenia na rzecz uczestnika,
  • zainwestowania przez uczestnika w ustalonym okresie określonej wartości środków pieniężnych, tj. nabycia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego o określonej wartości oraz nie dokonywania odkupienia tych jednostek w określonym czasie.

Świadczenia te mogą być wypłacane uczestnikom będącym osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej jak również osobami fizycznymi.

Świadczenia mogą być wypłacane w formie gotówkowej lub bez przekazania środków pieniężnych do rąk uczestnika, za wartość należnego świadczenia mogą zostać nabyte jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez TFI.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Mając na uwadze regulację statutów funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI w zakresie możliwości wypłaty świadczeń dodatkowych przez fundusz należy stwierdzić, iż uzyskanie przez uczestnika świadczeń dodatkowych jest niewątpliwie powiązane z nabyciem, posiadaniem jednostek uczestnictwa. Istnieje więc bezpośredni związek z posiadaniem (utrzymaniem posiadania) jednostek uczestnictwa, a otrzymanym od funduszu świadczeniem dodatkowym. Zatem świadczenia dodatkowe wypłacane zarówno w formie gotówkowej lub gdy za wartość należnego świadczenia mogą zostać nabyte jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez TFI stanowią dochód z tytułu udziału uczestnika w funduszu inwestycyjnym. Opodatkowanie świadczeń dodatkowych winno nastąpić w momencie ich przyznania uczestnikowi.

Reasumując świadczenia dodatkowe przyznane w związku z nabyciem i posiadaniem w określonym czasie jednostek uczestnictwa funduszu stanowią przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych i w konsekwencji dochód z tego źródła podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy będzie wypłacający czyli fundusz inwestycyjny. Opodatkowanie świadczeń dodatkowych winno nastąpić w momencie ich przyznania uczestnikowi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika