Zakres obowiązków płatnika związanych z pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym (...)

Zakres obowiązków płatnika związanych z pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ustawy, w przypadku dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków oszczędzającemu w ramach IKE, który udokumentuje rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ustawy, w przypadku dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków oszczędzającemu w ramach IKE, który udokumentuje rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 24.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ustawy, w przypadku dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków oszczędzającemu w ramach IKE, który udokumentuje rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej ?Wnioskodawca?) jest zakładem ubezpieczeń prowadzącym działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń na życie, o których mowa w dziale I Załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. 2010 r. Nr 11, poz. 66).

Wśród oferowanych przez Wnioskodawcę umów znajdują się również umowy o prowadzenie indywidualnych kont emerytalnych (dalej ?IKE?) w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 75, poz. 398, dalej ?ustawa o IKE?).

IKE to wyodrębniony indywidualny rachunek w ramach umowy ubezpieczenia, na którym gromadzone są środki pochodzące z regularnych i nieregularnych składek oszczędzającego. Podstawowym celem IKE jest długoterminowe oszczędzanie na emeryturę w ramach III dobrowolnego filaru systemu emerytalnego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawarcie umowy o prowadzenie rachunku IKE możliwe jest zarówno przez osoby posiadające stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski (i podlegające tu opodatkowaniu od całości swoich dochodów), jak również przez osoby mające stałe miejsce zamieszkania na terenie kraju innego niż Polska (tzw. nierezydenci). Wśród potencjalnych Klientów Wnioskodawcy, którzy mogą podpisać umowę o prowadzenie rachunku IKE, mogą być m.in. osoby posiadające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Wielkiej Brytanii.

Otrzymanie przez Oszczędzającego środków z rachunku IKE może mieć miejsce w formie wypłaty, wypłaty transferowej, zwrotu lub częściowego zwrotu zdefiniowanych w ustawie o IKE. Dochody uzyskane przez oszczędzającego z tytułu zwrotu lub częściowego zwrotu środków zgromadzonych na rachunku IKE podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków oszczędzającemu w ramach IKE, który udokumentuje swoją rezydencję dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwana dalej ?updof?)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków zgromadzonych na rachunku IKE, oszczędzającemu, który udokumentuje, za pomocą certyfikatu rezydencji, swoją rezydencję podatkową na terenie Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zastosowania norm podatkowych wynikających z umowy z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (dalej ?Umowa?). W konsekwencji dochód uzyskany przez takiego oszczędzającego będzie zgodnie z art. 21 Umowy podlegał opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a updof.


Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu przepisów updof oraz Umowy.


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 updof od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie, pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 19%.

Przepis ten konstytuuje zasadę ogólną dotyczącą opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na IKE i powinien on być, w opinii Wnioskodawcy, stosowany przy uwzględnieniu statusu podatkowego osoby uzyskującej ten dochód.


Pod kątem statusu podatkowego, przepisy updof rozróżniają dwie grupy podatników.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 updof osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl natomiast ust. 2a tego przepisu, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Stosowanie tych przepisów powinno następować (w myśl art. 4a updof) z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Powyższe należy w opinii Wnioskodawcy interpretować w ten sposób, że osoba fizyczna, nieposiadająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlega obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tylko w przypadku, gdy z umowy międzynarodowej, mającej w danym przypadku zastosowanie, nie wynika inne miejsce opodatkowania tych dochodów.

Mając na uwadze hierarchię aktów prawnych obowiązującą w Polsce, zastosowanie polskiej ustawy (w analizowanym przypadku, pobranie zryczałtowanego podatku od dochodów kapitałowych) nie może stać w sprzeczności z brzmieniem ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Reguła ta przyznaje, więc prymat umowom międzynarodowym nad regulacjami zawartymi w ustawach.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego stanu faktycznego, w przypadku, gdy uzyskującym dochody z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na rachunku IKE będzie podmiot podlegający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i udokumentuje on swoją rezydencję dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji na terenie Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a updof.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 21 Umowy ?Inne dochody?, części dochodu, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów Umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Na Wnioskodawcy ciążył będzie jedynie, zgodnie z art. 42 ust. 6 updof, obowiązek przesłania, do końca roku podatkowego następującego po roku podatkowym, w których dochód stawiany był do dyspozycji osobie uzyskujący taki dochód oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawie opodatkowania osób zagranicznych informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika