Przekształcenie Spółki w Nową Spółkę. sygn: IPPB2/436-111/11-2/MZ

Przekształcenie Spółki w Nową Spółkę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2011 r. (data wpływu 28.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przekształcenia Spółki w Nową Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przekształcenia Spółki w Nową Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

E. S.A. jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. E. jest wspólnikiem (komplementariuszem) w spółce E. Spółka Akcyjna Spółka Komandytowa z siedzibą w Polsce , do której przystąpiła wnosząc wkład niepieniężny w postaci nieruchomości. Drugim wspólnikiem (komandytariuszem) SK jest jedyny akcjonariusz E. ? spółka A. S.A. . SK aktualnie posiada jedynie gotówkę oraz należności z tytułu udzielonych przez SK pożyczek.

Wartość wkładów do SK, w momencie jej tworzenia, składająca się na wartość majątku SK, była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako umowa spółki, według stawki 0,5%.

W ramach restrukturyzacji grupy kapitałowej, mając na względzie założenia biznesowe E., planowana jest restrukturyzacja poprzez przekształcenie SK w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością .

Wysokość kapitału zakładowego Nowej Spółki nie będzie przekraczała wysokości wartości majątku wniesionego do SK w momencie jej tworzenia i opodatkowanego podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 0,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z powyższym SK wnosi o potwierdzenie, że jej przekształcenie w Nową Spółkę:

  • będzie neutralne w podatku dochodowym od osób prawnych ,
  • będzie neutralne w podatku od towarów i usług ,
  • będzie neutralne w podatku od czynności cywilnoprawnych .

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pozostałych podatków zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka uważa, że przekształcenie będzie neutralne w pcc. Transakcja będzie podlegała pcc, jako zmiana umowy spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 upcc ? dojdzie bowiem do podwyższenia (de facto do powstania) kapitału zakładowego (spółki przekształconej ? Nowej Spółki).

Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a) umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W momencie tworzenia SK, E. i A. wniosły do niej stosowne wkłady. Wartość majątku SK była w dacie sporządzania umowy spółki opodatkowana pcc według stawki 0,5%. Wartość kapitału zakładowego Nowej Spółki nie przekroczy opodatkowanej wcześniej pcc wartości majątku SK.

W konsekwencji przekształcenie SK w Nową Spółkę nie będzie prowadziło do powstania obowiązku podatkowego w pcc.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  2. siedziba tej spółki ? jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy przy umowie spółki (jej zmiany) obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki ? na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego w takim przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 0,5% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Na podstawie art. 9 pkt 11 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż E. S.A. jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. E. jest wspólnikiem (komplementariuszem) w spółce E. Spółka Akcyjna Spółka Komandytowa z siedzibą w Polsce , do której przystąpiła wnosząc wkład niepieniężny w postaci nieruchomości. Drugim wspólnikiem (komandytariuszem) SK jest jedyny akcjonariusz E. ? spółka A. S.A. . SK aktualnie posiada jedynie gotówkę oraz należności z tytułu udzielonych przez SK pożyczek. Wartość wkładów do SK, w momencie jej tworzenia, składająca się na wartość majątku SK, była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako umowa spółki, według stawki 0,5%. W ramach restrukturyzacji grupy kapitałowej, mając na względzie założenia biznesowe E., planowana jest restrukturyzacja poprzez przekształcenie SK w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością . Wysokość kapitału zakładowego Nowej Spółki nie będzie przekraczała wysokości wartości majątku wniesionego do SK w momencie jej tworzenia i opodatkowanego podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 0,5%.

Reasumując należy stwierdzić, iż opisane we wniosku przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową (sp. z o.o.) stanowi na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianę umowy spółki. Z uwagi na to, iż wysokość kapitału zakładowego Nowej Spółki nie będzie przekraczała wysokości wartości majątku wniesionego do Spółki w momencie jej tworzenia i opodatkowanego podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika