Zakres skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną.

Zakres skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2013 r. (data wpływu 11.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką osobową, w której komandytariuszem jest S. S.A., a komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Grupy S. Wspólnicy uczestniczą w przychodach i kosztach Spółki proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest nabywanie, zbywanie, opracowywanie, zarządzanie udostępnianie, licencjonowanie, promocja, reklama, działania marketingowe oraz rozwój znaków handlowych, nazw marek, znaków towarowych oraz innych praw własności przemysłowej. Przedmiot działalności wskazany jest szczegółowo w umowie spółki (klasyfikacja usług wg PKD).

Grupa S. (dalej: Grupa) planuje dalszą restrukturyzację, której celem będzie konsolidacja w jednym podmiocie znaków towarowych należących obecnie do Grupy oraz nowych znaków towarowych, które spółki z Grupy planują nabyć na rynku. Podmiotem nabywającym znaki towarowe ma być inna spółka osobowa z Grupy (np. spółka komandytowa lub inna spółka osobowa) (dalej: SK). W ramach restrukturyzacji planowane jest m.in. przekształcenie Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA). Przekształcenie zostanie dokonane w trybie określonym w Kodeksie Spółek Handlowych (dalej: KSH).

W wyniku przekształcenia spółka przekształcana (Spółka) stanie się spółką przekształconą (SKA) z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Z chwilą przekształcenia wspólnicy Spółki, w tym S. S.A., staną się wspólnikami SKA. W szczególności, na mocy statutu SKA, S. S.A. uzyska status akcjonariusza oraz będzie miał prawo do udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. S. S.A. będzie jedynym akcjonariuszem SKA w obecnej proporcji odpowiadającej udziałowi komandytariusza. Komplementariuszem w SKA będzie natomiast spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Grupy S., która obecnie jest komplementariuszem Spółki. Udziały wspólników w SKA nie ulegną zmianie w wyniku przekształcenia w stosunku do udziałów posiadanych obecnie w Spółce.

Zgodnie z przepisami KSH byt prawny Spółki będzie kontynuowany po przekształceniu, a majątek Spółki stanie się majątkiem SKA, która będzie prowadzić dalszą działalność jako osobowa spółka handlowa w zmienionej formy prawnej. W szczególności, majątek SKA nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do majątku Spółki w wyniku wniesienia aportu lub dodatkowych wkładów przez wspólników. Kapitał zakładowy SKA będzie odpowiadał wkładom wniesionym przez S. S.A., tj. komandytariusza Spółki, który w SKA uzyska status jedynego akcjonariusza.

SKA może kontynuować działalność w niezmienionej formie prawnej lub ? w zależności od uwarunkowań, potrzeb biznesowych i prawnych ? w przyszłości zostać przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Sp. z o.o.). W takim przypadku przekształcenie SKA w Sp. z o.o. zostanie również dokonane w trybie określonym w KSH.

W wyniku przekształcenia majątek Sp. z o.o. również nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do majątku SKA. Nie zostaną też w związku z przekształceniem wniesione żadne aporty ani dodatkowe wkłady przez wspólników. W związku z przekształceniem kapitał zakładowy Sp. z o.o. będzie równy wkładom wspólników SKA, tj. sumie wkładu komplementariusza SKA oraz kapitału zakładowego SKA, stanowiącego wkład akcjonariusza. W wyniku przekształcenia zmianie nie ulegnie wysokość wkładów poszczególnych wspólników SKA, którzy w momencie przekształcenia staną się wspólnikami Sp. z o.o.

Spółka składa niniejszy wniosek celem potwierdzenia ewentualnych konsekwencji podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, jakie powstaną dla niej w związku z planowanymi przekształceniami tj. przekształceniem w SKA oraz przekształceniem SKA w Sp. z o.o.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynność przekształcenia Spółki w SKA będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynność przekształcenia SKA w Sp. z o.o. będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania nr 1, w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Stanowisko wnioskodawcy odnośnie do pyt. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym czynność przekształcenia Spółki w SKA nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Uzasadnienie stanowiska Spółki odnośnie do pyt. 1


Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, przekształcenie Spółki w SKA zostanie dokonane w trybie określonym w KSH.


Zgodnie z art. 551 § 1 KSH spółka komandytowa (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółka przekształcona), w tym także w spółkę komandytowo-akcyjną. Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia), zgodnie z art. 552 KSH.


Opodatkowaniu PCC podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne enumeratywnie wymienione w art. 1 Ustawy o PCC.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w związku z pkt 2 Ustawy o PCC, opodatkowaniu podlegają umowy spółki i ich zmiany jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Ustawa zawiera przy tym zamknięty katalog czynności, które są uważane za zmianę umowy spółki w rozumieniu tego aktu prawnego.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy o PCC, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego. Natomiast art. 1a pkt 1 Ustawy o PCC stanowi, iż użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym nie dojdzie zasadniczo do zmiany charakteru spółki (nadal będzie spółką osobową) ani do zwiększenia majątku Wnioskodawcy. W szczególności, zarówno Spółka jak i SKA są spółkami osobowymi a majątek Spółki stanie się wprost majątkiem SKA (w szczególności w toku procesu przekształcenia nie dojdzie do zwiększenia wkładów wspólników). Modyfikacji ulegnie de facto jedynie forma prawna podmiotu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w celu określenia, czy istnieje przedmiot opodatkowania (co warunkuje ewentualne powstanie obowiązku podatkowego i następnie ustalenie podstawy opodatkowania) na gruncie PCC w przypadku przekształcenia spółek osobowych zastosowanie znajduje jedynie wskazany przepis (art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy o PCC). Konsekwentnie, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższych przepisów, przekształcenie Spółki w SKA będzie podlegać opodatkowaniu PCC wyłącznie, jeżeli w związku z przekształceniem dojdzie do zwiększenia majątku SKA. A contrario, jeżeli w związku z przedmiotowym przekształceniem nie dojdzie do zwiększenia majątku spółki przekształconej, wówczas takie przekształcenie nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC.

Spółka pragnie wskazać, że dla określenia przesłanki opodatkowania PCC ustawodawca użył sformułowania ?zwiększenie majątku? które jest odmienne od sformułowania ?zwiększenie wkładu? lub ?podwyższenie kapitału zakładowego?. Termin ?majątek? nie został zdefiniowany na gruncie Ustawy o PCC, jednakże, definicję w tym zakresie zawiera art. 28 KSH, zgodnie z którym majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Analogicznie termin ten jest rozumiany w mowie potocznej.

W konsekwencji, nie ma powodu do uznania, że ustawodawca posługując się sformułowaniem ?majątek? rozumiał ten termin odmiennie od jego normatywnego (lub/i powszechnie uznanego znaczenia), tym bardziej że w zakresie umowy spółki i zmiany umowy spółki (w tym przekształcenia spółek) ustawodawca opiera się w Ustawie o PCC na instytucjach prawnych regulowanych przez prawo cywilne i KSH.

Mając powyższe na uwadze, nie ulega wątpliwości, iż jako ?zwiększenie majątku? dla celów opodatkowania PCC rozumieć należy jakikolwiek przyrost mienia (nabycie mienia) spółki, do którego doszłoby w związku z przekształceniem Spółki w SKA.

Wnioskodawca pragnie również zauważyć, iż zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, planowane jest jedynie przekształcenie Spółki w SKA, w szczególności nie dojdzie do wniesienia dodatkowych wkładów przez wspólników. Zatem cały majątek Spółki stanie się z dniem przekształcenia majątkiem SKA. W rezultacie takie przekształcenie nie będzie się wiązać z jakąkolwiek zmianą w stanie majątku SKA, czyli nie dojdzie do zwiększenia majątku SKA w wyniku przekształcenia (nie wystąpi także w tej sytuacji wniesienie aportu pod żadną postacią). Nastąpi jedynie zmiana formy prawnej, w jakiej prowadzona będzie działalność ? formalnie nastąpi wykreślenie jednego podmiotu (Spółki), w miejsce którego zostanie zarejestrowany nowy podmiot (SKA), który zgodnie z przepisami KSH oraz Ordynacji podatkowej, będzie sukcesorem (następcą) prawnym Spółki.

W wyniku przekształcenia nie dojdzie również do zmian w zakresie wspólników SKA, tj. wspólnicy Spółki z dniem przekształcenia staną się wspólnikami SKA, co potwierdza, że w wyniku przekształcenia majątek SKA (w tym konsekwentnie udział w majątku SKA) pozostaje bez zmian.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zgodnie z przepisami ustawy o PCC oraz obowiązującą praktyką w przypadku założenia spółki komandytowej opodatkowaniu PCC podlegają wkłady wspólników, a w przypadku założenia SKA opodatkowaniu PCC podlega kapitał zakładowy (rozumiany jako kapitał akcyjny) oraz wkładów komplementariuszy. W świetle powyższego, w związku z tym, że w wyniku przekształcenia Spółki w SKA nie dojdzie do zwiększenia majątku SKA w stosunku do majątku Spółki, a cały majątek Spółki (wkłady wspólników) podlegał opodatkowaniu PCC przy jej założeniu, w momencie przekształcenia nie dojdzie do zwiększenia majątku, które podlegałoby opodatkowaniu PCC.

Zatem skoro w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do zwiększenia majątku SKA w wyniku przekształcenia, przekształcenie to nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC (ze względu na brak przedmiotu opodatkowania).


Podobne podejście zostało zaprezentowane w wielu interpretacjach organów podatkowych, czego przykładem mogą być:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 listopada 2011 r. (IPTPB2/436 -37/11-2/KK);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 września 2012 r. (ITPB2/436-109/12/TJ);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2010 r. (IBPBII/1/436-336/09/MZ);
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 sierpnia 2009 r. (IBPBII/1/436-128/09/MZ).


Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż czynność przekształcenia Spółki w SKA nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż w wyniku przekształcenia nie dojdzie do zwiększenia majątku Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika