Zakres zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez notariusza od czynności podwyższenia (...)

Zakres zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez notariusza od czynności podwyższenia kapitału zakładowego w SKA, które to podwyższenie nie zostało nigdy zarejestrowane w sądzie rejestrowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.01.2013 r. (data wpływu 25.02.2013 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 23.04.2013 r. Nr IPPB2/436-153/13-2/MZ (data nadania 23.04.2013 r., data doręczenia 26.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez notariusza od czynności podwyższenia kapitału zakładowego w SKA, które to podwyższenie nie zostało nigdy zarejestrowane w sądzie rejestrowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez notariusza od czynności podwyższenia kapitału zakładowego w SKA, które to podwyższenie nie zostało nigdy zarejestrowane w sadzie rejestrowym.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 29 maja 2012 r. została zawiązana, na mocy aktu notarialnego spółka osobowa A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji Spółka Komandytowo-Akcyjna (dalej jako: ?A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji S.K.A.? lub ?Wnioskodawca?). Komplementariuszem w A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji S.K.A. jest spółką pod firmą A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji z siedzibą w W. (dalej jako: ?Komplementariusz?). Zgodnie z § 14 ust. 1 aktu notarialnego, kapitał zakładowy A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji S.K.A. wynosi 50 000,00 zł i dzieli się na 50 000,00 akcji imiennych zwykłych serii A o wartości nominalnej 1,00 zł każda.

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W., na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 września 2012 r. wniosła aportem całe swoje przedsiębiorstwo, prowadzone w formie spółki z o.o. do spółki komandytowo-akcyjnej, którą jest A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji S.K.A. W wyniku powyższej czynności podwyższony został kapitał zakładowy z kwoty 50 000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych) do kwoty 10 000 000,00 zł (słownie: dziesięć milionów złotych) to jest o kwotę 9 950 000,00 zł (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych) poprzez emisję 9 950 000 (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy) akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 1,00 (słownie: jeden złoty) każda, o łącznej wartości nominalnej 9 950 00000 zł (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych), oznaczonych numerami od B-0.000.001 do B-9.950.000.

Podwyższenie kapitału zakładowego dokonane uchwałą z dnia 6 września 2012 r. nie zostało, przez sąd rejestrowy, zarejestrowane, bowiem ww. uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego została zmieniona uchwałą z dnia 22 września 2012 r.


Podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 49 723,00 zł (słownie: czterdzieści dziewięć tysięcy siedemset dwadzieścia trzy złotych) z tytułu wartości podwyższonego kapitału zakładowego pobrał notariusz, a podatek ten został uiszczony przez X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Następnie, aktem notarialnym z dnia 22 września 2012 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki pod firmą A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. podjęło uchwałę, na mocy której postanowiło zmienić uchwałę z dnia 6 września 2012 r. w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z jednoczesnym pozbawieniem prawa poboru jedynego akcjonariusza w ten sposób, że zmianie uległa: suma, o jaką kapitał zakładowy został podwyższony oraz liczba nowoemitowanych akcji, w związku z czym, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie podwyższyło kapitał zakładowy Spółki z kwoty 50 000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych) do kwoty 60 000,00 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy złotych) to jest o kwotę 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych0 poprzez emisję 10 000 (słownie: dziesięć tysięcy) akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 100 zł (słownie: jeden złotych) każda, o łącznej wartości nominalnej 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych), oznaczonych numerami od B-00.001 do B-10.000, cena emisyjna całości nowoemitowanych akcji pozostałą bez zmiany, tj. wszystkie 10 000 akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 1,00 zł (słownie: jeden złotych) każda, o łącznej wartości nominalnej 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) jest obejmowane za cenę emisyjną w wysokości 20 138 100,00 zł (słownie: dwadzieścia milionów sto trzydzieści osiem tysięcy sto złotych), różnica pomiędzy łączną ceną emisyjną, za którą są obejmowane akcje serii B (kwotą 20 138 100,00 zł0, a ich wartością nominalną (kwotą 10 000 zł), to jest kwota 20 128 100,00 zł (słownie: dwadzieścia milionów sto dwadzieścia osiem tysięcy sto złotych), zostaje przelana do kapitału zapasowego Spółki (agio).

Od powyższej czynności notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ został on pobrany przy akcie notarialnym z dnia 6 września 2012 r., w którym dokonano podwyższenia kapitału zakładowego spółki A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna.


Podwyższenie kapitału zakładowego z dnia 22 września 2012 r. jako nowa czynność cywilnoprawna zostało zarejestrowane w Sądzie Rejestrowym.


Pismem z dnia 23.04.2013 r. Nr IPPB2/436-153/13-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Sprecyzowanie pytania podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym oraz zadanym pytaniem.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

  • Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawo żądanie zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu, że podatek ten podlega zwrotowi co do zasady (od czynności opisanej w stanie faktycznym wniosku), lecz podmiotem uprawnionym do żądania tego zwrotu nie jest wnioskodawca.
  • Ponadto Wnioskodawca sprecyzował pytanie oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo, na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, żądania zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez notariusza od czynności podwyższenia kapitału zakładowego, podjętej w dniu 6 września 2012 roku, które to podwyższenie nie zostało nigdy zarejestrowane w sądzie rejestrowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, z tej racji, że uchwała z dnia 6 września 2012 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego nie została nigdy zarejestrowana przed sądem rejestrowym, ponieważ jak wskazano w stanie faktycznym, została zmieniona uchwałą z dnia 22 września 2012 r., to niniejsza sytuacja faktyczna wpisuje się w treść art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o PCC, który stanowi, że podatek, z zastrzeżeniem ust. 2, podlega zwrotowi, jeżeli: podwyższenie kapitału spółki nie zostanie zarejestrowane lub zostanie zarejestrowane w wysokości niższej niż określona w uchwale ? w części stanowiącej różnicę miedzy podatkiem zapłaconym i podatkiem należnym od podwyższenia kapitału ujawnionego w rejestrze przedsiębiorców.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy podatek PCC pobrany przez notariusza powinien zostać zwrócony co do zasady, bowiem podwyższenie kapitału zakładowego nie zostało zarejestrowane, a zatem mamy do czynienia z sytuacją opisaną w przepisie art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o PCC.

Natomiast uprawnionym do otrzymania zwrotu pobranego przez notariusza PCC nie jest Wnioskodawca, albowiem nie poniósł on ciężaru tego podatku, gdyż jak wskazano w niniejszym stanie faktycznym, faktyczny ciężar podatku poniósł inny podmiot, mianowicie spółka X. Spółka z o.o.

Mimo, iż to nie Wnioskodawca będzie uprawniony do żądania zwrotu podatku PCC w przedstawionej sprawie, to jest on legitymowany do złożenia niniejszego wniosku jako podatnik tego podatku zgodnie z ustawą o PCC. Należy bowiem wskazać, że postanowieniem z dnia 26 października 2012 roku, sygn. IPPB2/436-365/12-4/AF Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił wszczęcia postępowania na wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych złożony przez X. Spółka z o.o. (podmiot, który poniósł faktyczny ciężar podatku) ze względu na fakt, że spółka ta nie była legitymowana do złożenia takiego wniosku jako że nie była zdaniem organu podatkowego podatnikiem podatku PCC. Tym samym więc uprawnionym do złożenia wniosku jest podatnik, A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie do art. 1 a pkt 1 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.


Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, zaś zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) tej ustawy podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Instytucję spółki komandytowo-akcyjnej regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z art. 125 Kodeksu, spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.


Na podstawie art. 126 § 1 Kodeksu, w sprawach nieuregulowanych do spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się:

  1. w zakresie stosunku prawnego komplementariuszy, zarówno między sobą wobec wszystkich akcjonariuszy, jak i wobec osób trzecich, a także do wkładów tychże wspólników do spółki, z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy - odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej,
  2. w pozostałych sprawach - odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

W myśl art. 130 pkt 4 i 5 Kodeksu statut spółki komandytowo-akcyjnej powinien zawierać:

  • oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość,
  • wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela.

Z kolei art. 132 § 1 Kodeksu stanowi, iż komplementariusz może wnieść wkład do spółki komandytowo-akcyjnej na kapitał zakładowy lub inne fundusze.


Z powyższego wynika zatem, że majątek spółki komandytowo-akcyjnej stanowią dwa rodzaje wkładów:

  • wkłady wnoszone przez komplementariuszy, do których na podstawie art. 126 § 1 pkt 1 Kodeksu należy odpowiednio stosować przepisy dotyczące spółki jawnej oraz
  • wkłady wnoszone przez akcjonariuszy, które tworzą kapitał zakładowy spółki, a do których na podstawie art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu należy odpowiednio stosować przepisy dotyczące spółki akcyjnej.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek, z zastrzeżeniem ust. 2, podlega zwrotowi, jeżeli podwyższenie kapitału spółki nie zostanie zarejestrowane lub zostanie zarejestrowane w wysokości niższej niż określona w uchwale ? w części stanowiącej różnicę między podatkiem zapłaconym i podatkiem należnym od podwyższenia kapitału ujawnionego w rejestrze przedsiębiorców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż X.Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 września 2012 r. wniosła aportem całe swoje przedsiębiorstwo, prowadzone w formie spółki z o.o. do spółki komandytowo-akcyjnej, którą jest A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji S.K.A. W wyniku powyższej czynności podwyższony został kapitał zakładowy z kwoty 50 000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych) do kwoty 10 000 000,00 zł (słownie: dziesięć milionów złotych) to jest o kwotę 9 950 000,00 zł (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych) poprzez emisję 9 950 000 (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy) akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 1,00 (słownie: jeden złoty) każda, o łącznej wartości nominalnej 9 950 00000 zł (słownie: dziewięć milionów dziewięćset pięćdziesiąt tysięcy złotych), oznaczonych numerami od B-0.000.001 do B-9.950.000. Podwyższenie kapitału zakładowego dokonane uchwała z dnia 6 września 2012 r. nie zostało, przez sąd rejestrowy, zarejestrowane, bowiem ww. uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego została zmieniona uchwałą z dnia 22 września 2012 r. Podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 49 723,00 zł (słownie: czterdzieści dziewięć tysięcy siedemset dwadzieścia trzy złotych) z tytułu wartości podwyższonego kapitału zakładowego pobrał notariusz, a podatek ten został uiszczony przez X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie, aktem notarialnym z dnia 22 września 2012 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki pod firmą A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. podjęło uchwałę, na mocy której postanowiło zmienić uchwałę z dnia 6 września 2012 r. w przedmiocie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z jednoczesnym pozbawieniem prawa poboru jedynego akcjonariusza w ten sposób, że zmianie uległa: suma, o jaką kapitał zakładowy został podwyższony oraz liczba nowoemitowanych akcji, w związku z czym, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie podwyższyło kapitał zakładowy Spółki z kwoty 50 000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych) do kwoty 60 000,00 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy złotych) to jest o kwotę 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) poprzez emisję 10 000 (słownie: dziesięć tysięcy) akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 100 zł (słownie: jeden złotych) każda, o łącznej wartości nominalnej 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych), oznaczonych numerami od B-00.001 do B-10.000, cena emisyjna całości nowoemitowanych akcji pozostałą bez zmiany, tj. wszystkie 10 000 akcji imiennych zwykłych serii B o wartości nominalnej 1,00 zł (słownie: jeden złotych) każda, o łącznej wartości nominalnej 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) jest obejmowane za cenę emisyjną w wysokości 20 138 100,00 zł (słownie: dwadzieścia milionów sto trzydzieści osiem tysięcy sto złotych), różnica pomiędzy łączną ceną emisyjną, za którą są obejmowane akcje serii B (kwotą 20 138 100,00 zł0, a ich wartością nominalną (kwotą 10 000 zł), to jest kwota 20 128 100,00 zł (słownie: dwadzieścia milionów sto dwadzieścia osiem tysięcy sto złotych), zostaje przelana do kapitału zapasowego Spółki (agio). Od powyższej czynności notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ został on pobrany przy akcie notarialnym z dnia 6 września 2012 r., w którym dokonano podwyższenia kapitału zakładowego spółki A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna. Podwyższenie kapitału zakładowego z dnia 22 września 2012 r. jako nowa czynność cywilnoprawna zostało zarejestrowane w Sądzie Rejestrowym.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż w przedmiotowym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W interpretacji tut. organ odniósł się tylko i wyłącznie do możliwości zastosowania art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ustosunkowano się do stanowiska Wnioskodawcy odnośnie podmiotu uprawnionego do wystąpienia o nadpłatę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika