nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży dotyczącej podatku od czynności (...)

nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.07.2011 r. (data wpływu 18.07.2011 r.) uzupełnionymi pismami na wezwania: z dnia 31.08.2011 r. Nr IPPB2/436-259/11-2/MZ (data nadania 01.09.2011 r., data doręczenia 06.09.2011 r.) oraz z dnia 28.09.2011 r. Nr IPPB2/436-259/11-4/MZ (data nadania 28.09.2011 r., data doręczenia 30.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną utworzoną według prawa polskiego, bankiem (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest rezydentem podatkowym w Polsce.

Wnioskodawca na podstawie umowy sprzedaży objął certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski (dalej: Fundusz), działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI) w zamian za zapłatę określonej umową ceny.

Pismem z dnia 31.08.2011 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Uzupełnienie stanu faktycznego wskazanego we wniosku poprzez:
    • podanie daty dokonania czynności cywilnoprawnej,
    • wskazanie, na podstawie jakiej czynności prawnej Bank objął certyfikaty inwestycyjne funduszu zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, informując iż:

  • Czynność cywilnoprawna została dokonana 27 czerwca 2011 r. Data ta także została podana w deklaracji PCC-3 przesłanej do Urzędu Skarbowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
  • Bank objął certyfikaty inwestycyjne funduszu zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski na podstawie umowy określonej w tytule jako umowa sprzedaży, co też Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego na wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (dalej: ORD-IN) z dnia 13 lipca 2011 r.
  • We własnym stanowisku przedstawionym w ORD-IN Wnioskodawca nie zaprzecza, że objął certyfikaty inwestycyjne na podstawie umowy, która została nazwana umową sprzedaży, lecz próbuje wyjaśnić dlaczego pomimo nadania tej umowie takiej nazwy nie należy jej kwalifikować jako umowy sprzedaży. Powszechnie jest przyjęte zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie, że o rodzaju umowy nie przesądza jej nazwa, tylko postanowienia umowy, jej cel i zgodny zamiar stron.
  • Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 101 poz. 649) odnosi się wyłącznie do czynności cywilnoprawnych wyraźnie zdefiniowanych w przepisach prawa cywilnego/handlowego i nie obejmuje swoim zakresem innych czynności cywilnoprawnych.
  • Opisana zaś w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę czynność została uregulowana w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Stanowi ona bowiem szczególną formę objęcia certyfikatów inwestycyjnych, gdyż w związku z generalną zasadą wyrażoną w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) wpłaty do funduszu inwestycyjnego zasadniczo powinny zostać dokonane w formie pieniężnej. Wyjątkowo, zgodnie z art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, jako wpłaty na objęcie certyfikatów inwestycyjnych do funduszu mogą być wniesione papiery wartościowe (np. akcje w spółkach akcyjnych) lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią, przy czym istota tej czynności polega na tym, że obejmujący certyfikaty mają możliwość wykorzystania posiadanych udziałów/ akcji w spółkach w celu uzyskania członkostwa w funduszu ? a jednocześnie w wyniku tej transakcji fundusz obejmie udziały/akcje w spółkach.
  • Fakt odrębnego uregulowania przedmiotowej transakcji w ustawie o funduszach inwestycyjnych podkreśla jej specyficzny charakter prawny i funkcję ekonomiczną. Świadczy to też o tym, że będąca przedmiotem wniosku czynność nie może być utożsamiana z żadną z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności przedmiotowa czynność pomimo zastosowanego nazewnictwa w umowie nie może być zaklasyfikowana, jako umowa sprzedaży, czy też umowa zamiany, które to umowy uregulowane są w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
  • Z uwagi na powyższe transakcję będącą przedmiotem wniosku ORD-IN należy zaklasyfikować, jako specyficzną czynność prawną nie stanowiącą żadnej z czynności określonej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, albowiem czynność ta stanowi specyficzną formę przeniesienia praw do certyfikatów inwestycyjnych uregulowaną w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Na tej podstawie w ocenie Wnioskodawcy transakcja będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Pismem z dnia 28.09.2011 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Wskazanie, czy Wnioskodawca objął certyfikaty nowej emisji bezpośrednio od Funduszu, tj. na ?rynku pierwotnym?, bądź nabycie certyfikatów nastąpiło na ?rynku wtórnym? poprzez odkupienie od dotychczasowego uczestnika Funduszu.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż nabycie certyfikatów przez Bank nastąpiło na rynku wtórnym poprzez odkupienie od dotychczasowych uczestników J. S.A. oraz K. Sp. z o.o. Umowy sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych zawarte zostały 22 czerwca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przedstawiona w stanie faktycznym transakcja stanowi czynność cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: pcc) określoną w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...
  2. Czy w przypadku uznania powyższej czynności za jedną z czynności zawartych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (co zdaniem Wnioskodawcy jest nieprawidłowe) to czy powyższa czynność będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania pcc na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy

Przedmiotowa transakcja nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  4. umowy dożywocia,
  5. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  6. ustanowienie hipoteki,
  7. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności,
  8. umowy depozytu nieprawidłowego,
  9. umowy spółki.

oraz zmiany powyższych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a także orzeczenia sądów oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne jak czynności cywilnoprawne wymienione powyżej.Zgodnie z powszechnie akceptowaną interpretacją ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z powszechnie akceptowaną interpretacją ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zamknięty charakter katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych potwierdzają zarówno interpretacje organów podatkowych, które wskazują, że ?ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (?). Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie umowy wymienione w regulacji art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy? (interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. IPPB2/436-423/08-4/MZ), jak i orzecznictwo sądowe, przepisy ustawy o pcc ?zawierają zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych, objętych podatkiem od tych czynności (wyrok z 29 stycznia 2008 r., sygn. I SA/GL 722/07), ?podatkiem od czynności cywilnoprawnych objęte są wyłącznie czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc? (wyrok z 6 października 2006 r., sygn. III SA/WA 2215/06).

Opisana w stanie faktycznym transakcja nie została odrębnie wymieniona wprost w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, którego dotyczy art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji, aby ustalić czy podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy określić, czy może być zaklasyfikowana, jako jedna z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w szczególności jako umowa sprzedaży.

Jak wskazuje się w doktrynie, ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych ?nie definiując czynności prawnych objętych opodatkowaniem, w całości odwołuje się do znaczenia nadanego im w przepisach prawa cywilnego (Kodeksu cywilnego, Kodeksu spółek handlowych oraz innych ustaw)? (M. Goetel, A. Goetel; Podatek od czynności cywilnoprawnych 2007; Oficyna, 2007).

W związku z tym należy stwierdzić, że przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odnosi się wyłącznie do czynności cywilnoprawnych wyraźnie zdefiniowanych w przepisach prawa cywilnego/handlowego i nie obejmuje swoim zakresem innych czynności cywilnoprawnych. Opisana w stanie faktycznym czynność została uregulowana w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Stanowi ona formę objęcia certyfikatów inwestycyjnych, gdyż generalna zasada wyrażona w art. 7 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi, że wpłaty do funduszu inwestycyjnego zasadniczo powinny zostać dokonane w formie pieniężnej;

Fakt odrębnego uregulowania przedmiotowej transakcji w ustawie o funduszach inwestycyjnych podkreśla jej specyficzny charakter prawny i funkcję ekonomiczną. Świadczy to też o tym, że będąca przedmiotem wniosku czynność nie może być utożsamiana z żadną z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności przedmiotowa czynność nie może być zaklasyfikowana, jako umowa sprzedaży, czy też umowa zamiany, które to umowy uregulowane są w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W konsekwencji, transakcja będąca przedmiotem wniosku należy zaklasyfikować, jako specyficzną czynność nie stanowiącą żadnej z czynności określonej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy transakcja będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nawet powyższa czynność mogłaby być uznana za jedną z czynności zawartych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegać będzie ona wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z VAT, z wyjątkiem:

  1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  2. umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nawet jeżeli wyemitowanie przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych w zamian za wpłatę w formie pieniężnej ? zdaniem Wnioskodawcy (szczegółowo przedstawionym w pytaniu 1), całkowicie bezpodstawnie ? uznane za czynność, która została wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wówczas czynność ta podlegać będzie zwolnieniu z VAT i automatycznie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Fakt, że w odniesieniu do analizowanej czynności fundusz będzie zwolniony z VAT wynika wprost z regulacji zawartych w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 tej ustawy zwalnia się od tego podatku między innymi usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią.

Zgodnie z art. 43 ust. 8 ustawy o VAT, przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12 rozumie się m.in. dystrybucję tytułów uczestnictwa, którymi są m.in. certyfikaty inwestycyjne. W konsekwencji, z tytułu wyemitowania przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za wniesienie tytułem wpłaty do funduszu będzie zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

W rezultacie, jak wynika z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku, gdy jedna ze stron czynności cywilnoprawnej jest zwolniona z tytułu jej dokonania z VAT, czynność nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, co będzie miało miejsce w omawianym przypadku.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nawet powyższa czynność mogłaby być uznana za jedną z czynności zawartych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegać będzie ona wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl przepisu art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 ww. ustawy przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 117 ustawy o funduszach inwestycyjnych fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne. Certyfikaty inwestycyjne są udziałowymi papierami wartościowymi i stanowią dowód udziału w aktywach funduszu.

Certyfikaty inwestycyjne, które emituje fundusz inwestycyjny zamknięty, podlegają regułom wspólnym niemal dla wszystkich papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego.

A certyfikaty inwestycyjne są właśnie papierami wartościowymi. Przy czym, certyfikaty mogą być papierami wartościowymi dopuszczonymi do obrotu publicznego lub niedopuszczonymi do obrotu publicznego. W przypadku certyfikatów inwestycyjnych dopuszczonych do obrotu publicznego, istnieją dwie możliwości nabycia certyfikatów: na rynku pierwotnym lub na rynku wtórnym. Nabycie certyfikatów inwestycyjnych w ramach obrotu pierwotnego odbywa się w drodze zapisów na certyfikaty w ofercie publicznej. Zapisów dokonuje się bezpośrednio w towarzystwie funduszy inwestycyjnych, które zarządza danym funduszem lub w domu maklerskim. Możliwe jest także nabycie certyfikatów na rynku wtórnym, czyli na giełdzie lub rynku pozagiełdowym. Certyfikaty odkupuje się wówczas od innych uczestników danego funduszu. Certyfikaty inwestycyjne mogą być przedmiotem darowizny, spadku lub sprzedaży w drodze umowy cywilno-prawnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką akcyjną utworzoną według prawa polskiego, bankiem. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest rezydentem podatkowym w Polsce. Wnioskodawca na podstawie umowy sprzedaży objął certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski, działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI) w zamian za zapłatę określonej umową ceny. Z przesłanego uzupełnienia wynika, iż nabycie certyfikatów przez Bank nastąpiło na rynku wtórnym poprzez odkupienie od dotychczasowych uczestników J. S.A. oraz K. Sp. z o.o.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży została wymieniona w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. A zatem, nabycie certyfikatów inwestycyjnych w zamkniętym funduszu inwestycyjnym w zamian za zapłatę określonej umową ceny dokonane na podstawie umowy sprzedaży, tj. poprzez odkupienie od dotychczasowego uczestnika funduszu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przypadku objęcia powyższej czynności zakresem podatku od towarów i usług, umowa sprzedaży zostanie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanej interpretacji organu podatkowego oraz wyroku w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż co do zasady wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika