Przyjmując za Wnioskodawcą, iż nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego (...)

Przyjmując za Wnioskodawcą, iż nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia, należy stwierdzić, że nabycie przedmiotowej nieruchomości podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) powyższej ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt I SA/Lu 209/11 z dnia 03.06.2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, kupił nieruchomość (działkę gruntu) o powierzchni 2027 m2. Nieruchomość położona jest poza obszarem miasta i nie jest zabudowana budynkiem mieszkalnym. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% ceny sprzedaży. Z okazanego przy akcie notarialnym aktualnego wypisu z rejestru gruntów wydanego przez właściwe Starostwo Powiatowe wynika, że nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tj. grunt orny ? R i sad ? S). Z okazanego przy akcie notarialnym zaświadczenia Urzędu Gminy wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego, tj. terenach mieszkalnictwa niskiego MN.


Dotychczasowi współwłaściciele od powierzchni nieruchomości opłacali podatek rolny na podstawie decyzji wymiarowych Wójta Gminy.


Wnioskodawca jest współposiadaczem gospodarstwa rolnego. Przysługuje mu udział w wysokości 1/2 we współwłasności gruntów rolnych o powierzchni około 80 hektarów. Jest dodatkowo współdzierżawcą gruntów rolnych o powierzchni około 145 hektarów na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Okres dzierżawy upływa w 2020 roku. Wnioskodawca posiada wykształcenie rolnicze (studia podyplomowe). Na zakup części ww. gruntów rolnych Wnioskodawca zaciągnął kredyt preferencyjny z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wnioskodawca równolegle z prowadzeniem gospodarstwa rolnego prowadzi własną działalność gospodarczą. Zakupiona nieruchomość nie była dotychczas wykorzystywana przez sprzedających na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zakupionej nieruchomości na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza.

Pismem z dnia 14.12.2010 r. Nr IPPB2/436-371/10-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez podanie daty zawarcia czynności cywilnoprawnej (umowy sprzedaży) oraz wskazanie, czy w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo utworzyły gospodarstwo lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17.12.2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 20.12.2010 r. (data nadania 20.12.2010 r., data wpływu 22.09.2010 r.) wskazując, iż Wnioskodawca nieruchomość nabył na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 22.09.2010 r. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Czy sprzedaż wskazanej wyżej nieruchomości podlegała zwolnieniu w całości z podatku od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przeniesienie własności nieruchomości w drodze umowy sprzedaży zwolnione jest od podatku od czynności pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabyte grunty m.in. wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Przepis ten, ani żaden inny, nie uzależnia zwolnienia z podatku od przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne (?) z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków zakupiona nieruchomość została sklasyfikowana jako: R - grunt orny i S - sad. Ww. klasyfikacja gruntów przesądza o przeznaczeniu i sposobie opodatkowania nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym wystarczającą przesłanką do uznania obszaru za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy, jest własność/posiadanie o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. O statusie gospodarstwa decyduje więc norma obszarowa. Zdaniem Wnioskodawcy w kontekście definiowania gospodarstwa rolnego - jest mowa o gruntach stanowiących własność, ale należy przez to rozumieć także grunty stanowiące współwłasność.


W związku z powyższym, ponieważ nabyta nieruchomość łącznie:

  • oznaczona jest w ewidencji gruntów jako użytki rolne (zgodnie z § 68 wskazanego wyżej rozporządzenia jako R ? grunt orny i S - sad),
  • nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza,
  • weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był w dacie sprzedaży współwłaścicielem (a w części współposiadaczem) o powierzchni ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy

to sprzedaż ww. nieruchomości zwolniona jest z podatku pcc, a podatek został nienależnie zapłacony.


W dniu 04.01.2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-371/10-4/AF, stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.) jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ stwierdził, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości nie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, ponieważ nabyta nieruchomość nie weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


Wnioskodawca nie zgodził się ze stanowiskiem tutejszego organu i w dniu 13.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.) wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. W odpowiedzi na ww. wezwanie pismem z dnia 17.02.2011 r. Nr IPPB2/436-371/10-6/AF (skutecznie doręczonym w dniu 22.02.2011 r.) organ podatkowy podtrzymał swoje stanowisko zawarte w interpretacji indywidualnej.

W dniu 04.03.2011 r. wpłynęła do tut. organu podatkowego skarga z dnia 01.03.2011 r. na ww. interpretację indywidualną, w której wniesiono o jej uchylenie interpretacji i przekazanie sprawy organowi do ponownego rozpoznania albo uznanie uprawnienia Skarżącego i przyjęcie, że stanowisko Skarżącego jest prawidłowe.


Wyrokiem z dnia 03.06.2011 r. sygn. akt I SA/Lu 209/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, że uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości.


W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wskazał, iż z przedstawionego we wniosku o udzielenie interpretacji stanu faktycznego wynika, że Skarżący na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, kupił nieruchomość (działkę gruntu) o powierzchni 2027 m2, położoną poza obszarem miasta i niezabudowaną budynkiem mieszkalnym. Do aktu notarialnego dołączono aktualny wypis z rejestru gruntów, z którego wynikało, że nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tj. grunt orny ? R i sad ? S) oraz zaświadczenie Urzędu Gminy, według którego znajduje się ona na terenach budownictwa mieszkalnictwa niskiego (MN). Wnioskodawca jest współposiadaczem gospodarstwa rolnego i przysługuje mu udział w wysokości 1/2 we współwłasności gruntów rolnych o powierzchni około 80 hektarów, współdzierżawcą gruntów rolnych o powierzchni około 145 hektarów na podstawie umowy dzierżawy (do 2020 r.) zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Zakupiona nieruchomość nie była dotychczas wykorzystywana przez sprzedających na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, a także on sam nie zamierza zmieniać tego sposobu wykorzystywania. W uzupełnieniu wniosku Skarżący wskazał, że nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego w chwili jej nabycia był współwłaścicielem.

W ocenie Sądu, na tle tego stanu faktycznego, spór sprowadził się do wykładni art. 9 pkt 2 lit.

a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm., zwanej dalej ustawą podatkową), w myśl którego, zwolnieniu od podatku podlega przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ustawa ta więc nie wyjaśniając pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyła w tym zakresie wprost do odpowiednich przepisów ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Stosownie do jej art. 1 i 2 ust. 1, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów ? sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza ? o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.


W kontekście tej regulacji, zwolnienie od podatku przysługuje w trzech niezależnych przypadkach, tj. jeżeli:

  • w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
  • w chwili dokonania czynności nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
  • w chwili dokonania czynności nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zdaniem Sądu, odpowiedzi zatem wymaga pytanie, czy nabyta przez Skarżącego nieruchomość gruntowa o powierzchni 2027 m2 weszła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnym.


Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z dnia 13 października 2009 r., w sprawie II FSK 755/08, ?Z normatywnej definicji gospodarstwa rolnego zawartej w powołanym przepisie wynika więc, iż za gospodarstwo rolne można uznać grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha nawet wówczas, gdy nie istnieje pomiędzy nimi żadna więź ekonomiczna ? na przykład grunty te nie stanowią zorganizowanej całości. Wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, jest bowiem posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Oznacza to także, że za część gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, należy uznać również udział we współwłasności gruntów rolnych?. Sąd dostrzegając, że wyrok ten został wydany w kontekście wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. z 2010 r., Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.), uważa, że skoro w art. 2 ust. 4 tej ustawy znajduje się analogiczne, jak w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłanie do rozumienia pojęcia ?gospodarstwa rolnego? według przepisów o podatku rolnym, ma on także odniesienie do sprawy niniejszej.

W ocenie Sądu rację ma Skarżący, że jeżeli w przepisach prawa jest mowa o własności, należy przez to rozumieć także współwłasność. Tak więc, w sytuacji, gdy nie istnieje przepis wyłączający z gospodarstwa rolnego grunty stanowiące współwłasność, przez grunty stanowiące własność danej osoby należy rozumieć także grunty stanowiące jej współwłasność (por. także: wyrok NSA z 29 czerwca 2001 r., I SA/Kr 2090/99, ?Przegląd Orzecznictwa Podatkowego? 2002 r., nr 5, poz. 139). Pogląd ten ma bowiem swoje uzasadnienie w przepisie art. 195 kodeksu cywilnego, w myśl którego, własność tej samej rzeczy może niepodzielnie przysługiwać kilku osobom (współwłasność). Współwłasność nie jest bowiem instytucją samodzielną lecz odmianą własności, co oznacza, że wszędzie tam gdzie jest mowa o własności, należy przez to rozumieć również współwłasność, chyba że co innego wynika z przepisów prawa. Jeśli zatem w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, jest mowa o gruntach stanowiących własność danej osoby należy przez to rozumieć także grunty stanowiące jej współwłasność. Z istoty współwłasności wynika, że współwłaściciel (posiadający de facto prawo do całości rzeczy) nie może być traktowany gorzej niż właściciel, na co zwrócił także uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 grudnia 2006 r., sygn. akt I OSK 692/06 (internetowa baza orzeczeń). Zdaniem Sądu Minister Finansów nie przedstawił żadnej argumentacji na poparcie odmiennego poglądu, a mianowicie, że nabycie przedmiotowej nieruchomości nie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej, ponieważ nie weszła ona w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Sąd nie podziela także stanowiska organu, zresztą również w żaden sposób nie uzasadnionego wyrażonego w kwestii braku znaczenia danych zawartych w aktualnym wypisie z rejestru gruntów, z których wynika, iż nabyta nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tj. grunt orny - R i sad - S), a to w kontekście zaświadczenia Urzędu Gminy, z którego wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego niskiego (MN).

Przepis art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej nie uzależnia zwolnienia z podatku od przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne (...) z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pojęcie ?użytek rolny? zostało bliżej sprecyzowane w § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 poz. 454 ze zm.) i obejmuje ono m.in. grunty orne, oznaczone symbolem ?R? i sady oznaczone symbolem ?S? (odpowiedni pkt 1 i 2). Klasyfikacja gruntów przesądza o przeznaczeniu i sposobie opodatkowania nieruchomości. W stanie faktycznym niniejszej sprawy nabyte grunty podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym, albowiem zostały sklasyfikowane jako grunty orne, oznaczone symbolem ?R? i sady oznaczone symbolem ?S?, czyli były użytkami rolnymi w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku rolnym. Stąd też obowiązujący na dzień nabycia plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący na tych terenach budownictwo mieszkalne o niskiej zabudowie, w kontekście art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej nie mógł mieć dla istoty sporu żadnego znaczenia.

Zdaniem Sądu należy dopuścić, iż w bliżej nieokreślonej przyszłości możliwa jest zmiana przeznaczenia gruntu. Jednakże, w sytuacji, gdy regulacja zawarta w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej operuje pojęciem ?w chwili dokonania czynności nabyte grunty m.in. wejdą w skład gospodarstwa?, to nie ma żadnych uzasadnionych powodów do czynienia jakichkolwiek dywagacji a priori. Sam plan zagospodarowania przestrzennego gminy nie stanowi, w rozumieniu tego przepisu, utraty przez nieruchomość charakteru rolnego. Dla oceny spełnienia warunków, o jakich w nim mowa, bez znaczenia jest również fakt pobrania przez notariusza podatku od czynność cywilnoprawnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego ? uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 03.06.2011 r. sygn. akt I SA/Lu 209/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje, zastrzeżeniem ust. 2 z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność. Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 22.09.2010 r. na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, kupił nieruchomość (działkę gruntu) o powierzchni 2027 m2. Nieruchomość położona jest poza obszarem miasta i nie jest zabudowana budynkiem mieszkalnym. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% ceny sprzedaży. Z okazanego przy akcie notarialnym aktualnego wypisu z rejestru gruntów wydanego przez właściwe Starostwo Powiatowe wynika, że nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tj. grunt orny ? R i sad ? S). Z okazanego przy akcie notarialnym zaświadczenia Urzędu Gminy wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego, tj. terenach mieszkalnictwa niskiego MN. Dotychczasowi współwłaściciele od powierzchni nieruchomości opłacali podatek rolny na podstawie decyzji wymiarowych Wójta Gminy. Wnioskodawca jest współposiadaczem gospodarstwa rolnego. Przysługuje mu udział w wysokości 1/2 we współwłasności gruntów rolnych o powierzchni około 80 hektarów. Jest dodatkowo współdzierżawcą gruntów rolnych o powierzchni około 145 hektarów na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Okres dzierżawy upływa w 2020 roku. Wnioskodawca posiada wykształcenie rolnicze (studia podyplomowe). Na zakup części ww. gruntów rolnych Wnioskodawca zaciągnął kredyt preferencyjny z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioskodawca równolegle z prowadzeniem gospodarstwa rolnego prowadzi własną działalność gospodarczą. Zakupiona nieruchomość nie była dotychczas wykorzystywana przez sprzedających na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zakupionej nieruchomości na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia.

A zatem przyjmując za Wnioskodawcą, iż nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia, należy stwierdzić, że nabycie przedmiotowej nieruchomości podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) powyższej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika