Z tytułu nabycia nieruchomości rolnej Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności (...)

Z tytułu nabycia nieruchomości rolnej Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2008 r. (data wpływu 15.12.2008 r.) oraz piśmie z dnia 18.02.2009 r. (data wpływu 23.02.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/436-467/08-2/MZ z dnia 12.02.2009 r. (data nadania 13.02.2009 r., data doręczenia 17.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza nabyć od firmy G.. s.c. oraz od firmy I? spółka jawna nieruchomość o powierzchni około 10 ha. Są to działki położone w K o numerach i powierzchniach wskazanych w załączonym akcie notarialnym. Działki będące przedmiotem umowy to grunty rolne. Według wypisów z rejestru gruntów działki oznaczone są symbolem ?R? ? grunty rolne. Grunt będzie nabyty od spółki G.. s.c., której przedmiotem działalności jest działalność rolna (w załączeniu kopia regon).

Spółka M. spółka z o.o. w przedmiocie działalności ma również działalność rolniczą. Działki będące przedmiotem transakcji tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha. Umowa właściwa nie została jeszcze zawarta, gdyż w przypadku gruntów rolnych może być przeniesiona własność pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych nie wykona praw pierwokupu.

Pismem z dnia 12.02.2009 r. Nr IPPB2/436-467/08-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu (KRS) poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo Pana S??. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wskazanych nieruchomości jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Nr 94, poz. 431 ze zm.)...

Zdaniem wnioskodawcy.

W przypadku wskazanym w stanie faktycznym zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku PCC na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy.

Ww. artykuł ustanawia zwolnienie z PCC:

Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:

    2) przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:
  1. sprzedaży,
  2. dożywocia,
  3. o dział spadku ? w części dotyczących spłat lub dopłat,
  4. o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  5. darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  6. zamiany ? do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,
  7. (uchylona),

pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Co należy rozumieć pod pojęciem gospodarstwa rolnego ? odwołujemy się do ustawy o podatku rolnym art. 2 ww. ustawy stanowi, iż:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.

Zwolnienie z PCC ma charakter przedmiotowy i dotyczy takich nieruchomości, które już w chwili przeniesienia własności wchodzą w skład gospodarstwa rolnego lub do takiego gospodarstwa będą należeć. Przy czym dla spełnienia warunków zwolnienia z PCC wystarczające jest spełnienie przynajmniej jednego z warunków:

  1. w dniu zawierania umowy przeniesienia własności nieruchomości wchodzi ona w skład gospodarstwa rolnego zbywcy,
  2. nabywana nieruchomość utworzy gospodarstwo rolne nabywcy,
  3. nabywana nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Tym samym, jeśli nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w chwili zawarcia, np. umowy sprzedaży a utraciła taki charakter w wykonaniu tej umowy to dla zwolnienia nie ma znaczenia utrata takiego charakteru, bowiem został spełniony warunek 1 i wystarczający. Przepis wprowadza samodzielne przesłanki zwolnienia. Definicja gospodarstwa rolnego zawarta w ustawie o podatku rolnym nawiązuje jedynie do warunków formalnych. Z gospodarstwem mamy więc do czynienia, jeżeli grunty rolne przekraczają określoną powierzchnię, czyli 1 ha.

Reasumując Wnioskodawca uważa, iż w przedstawionej sytuacji znajdzie zastosowanie wskazany przepis, a czynność sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia z PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:

  1. sprzedaży,
  2. dożywocia,
  3. o dział spadku ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  4. o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  5. darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  6. zamiany ? do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,
  7. (uchylona),

pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

  • przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź
  • przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
  • przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Zobowiązanie podatkowe powstanie zatem wtedy, gdy zbywana nieruchomość nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego i jednocześnie w wyniku jej przeniesienia w skład gospodarstwa rolnego nie wejdzie.

Powyższe okoliczności muszą wystąpić w chwili dokonania wskazanej czynności prawnej (tzn. w tym momencie muszą zaistnieć wskazane wyżej skutki przeniesienia nieruchomości gruntowej).

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Na podstawie art. 1 i 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza ? o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne oznaczone symbolem ? R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery ?S? oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem ? Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem ? Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery ?B? oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem ? Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem ? W.

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność rolniczą. Ponadto działki będące przedmiotem transakcji tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha.

Wnioskodawca w złożonym wniosku powołuje się na zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast powołuje art. 9 ust. 2 tej ustawy. Nadmienia się, iż art. 9 ustawy nie zawiera ust. 2.

Reasumując stwierdza się, iż z tytułu nabycia nieruchomości rolnej Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika