Zastosowanie przepisu art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn

Zastosowanie przepisu art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17.11.2009 r. (data wpływu 07.12.2009 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 17.02.2010 r. Nr IPPB2/436-494/09-2/MZ (data nadania 17.02.2010 r., data odbioru 26.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 8 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 8 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest spadkobierczynią mieszkania własnościowego spółdzielczego po siostrze swojej babci zmarłej dnia 16.10.2008 r. (postanowienie Sądu Rejonowego w P z 06.07.2009 r.).

Od 2004 r. spadkobierczyni mieszka i pracuje w Szwecji jako lekarz. W Polsce nie ma domu, ani mieszkania. Krótko przed datą śmierci spadkodawczyni nabyła na kredyt działkę z drewnianym domem liczącym 100 lat, który był w ruinie. Po otwarciu spadku spadkobierczyni uzyskała dalszy kredyt budowlany na gruntowną przebudowę tego domu i przystosowanie go do zamieszkiwania. Szkielet drewniany należy od nowa zabudować ścianami, podłogami, dachem, instalacją wodną i elektryczną. Wnioskodawczyni pragnie skorzystać z ulgi podatkowej z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ odziedziczone mieszkanie chce sprzedać i uzyskane środki natychmiast przeznaczyć na kontynuowanie tych robót i spłatę kredytu.

Spadkobierczyni ma dwoje małych dzieci, a uzyskane środki ze sprzedaży mieszkania pozwolą jej dokończyć budowę i zaspokoić potrzeby mieszkaniowe rodziny.

Pismem z dnia 17.02.2010 r. Nr IPPB2/436-494/09-2/MZ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Wskazanie, czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być wydana w zakresie podatku od spadków i darowizn, czy również w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W złożonym wniosku w części D.2 wskazano poz. 44 - podatek od spadków i darowizn. Zadane we wniosku pytanie dotyczy wyłącznie podatku od spadków i darowizn. Natomiast w części D.3 w poz. 47 wskazano przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  • A zatem, jeżeli interpretacja ma być wydana w zakresie podatku od spadków i darowizn, to należy:

- Uzupełnić stan faktyczny poprzez wskazanie miejsca położenia mieszkania nabytego w drodze spadku przez Wnioskodawczynię (czy mieszkanie znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też na terytorium innego państwa).

  • Jeżeli interpretacja ma być wydana w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, to należy:

- Sprecyzować pytanie oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym.

- Uiścić dodatkową opłatę w kwocie 40 zł na konto bankowe Izby Skarbowej w W Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie informując, iż:

  • Interpretacja ma być wydana w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
  • Mieszkanie nabyte w drodze spadku położone jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w P. Mieszkanie powyższe Wnioskodawczyni zamierza sprzedać, a uzyskane środki przeznaczyć na dokończenie kapitalnego remontu domu nabytego w Szwecji, przede wszystkim na spłatę kredytu zaciągniętego w tym celu w banku szwedzkim.
  • Ponadto sprecyzowano pytanie oraz przedstawiono własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych.
  • Wnioskodawczyni dokonała wpłaty dodatkowej opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie mieszkając w odziedziczonym mieszkaniu, jeżeli sprzeda to mieszkanie, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe w obecnym miejscu zamieszkania, w Szwecji (członek UE) dokonując przebudowy od podstaw budynku i spłacić kredyt na ten cel zaciągnięty...
  2. Czy dochód jest wolny od podatku dochodowego w wypadku, gdy spadkobierca nie mieszka w tym mieszkaniu, zbywa je, a uzyskane pieniądze w całości przeznacza na spłatę kredytu zaciągniętego w Szwecji dla zaspokojenia tam swoich potrzeb mieszkaniowych...

Odpowiedź w zakresie podatku od spadków i darowizn stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Taki sam cel, tj.

zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych w innym miejscu wynika zarówno z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i z ustawy o podatku od spadków i darowizn. Skoro wykładnia powinna mieć na względzie spójność prawa, Wnioskodawczyni uważa, że spełnia wymagania ustawy co do natychmiastowego przeznaczenia środków ze sprzedaży mieszkania spadkowego na wydatki związane z gruntowną przebudową i spłatą kredytu budowlanego zaciągniętego w Szwecji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r., podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem dziedziczenia.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia ?spadek?, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W myśl przepisu art. 922 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Zgodnie z poglądami doktryny przedmiotu, nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. Określenie spadku następuje w drodze zastosowania czterech kryteriów: prawa i obowiązki mają charakter cywilnoprawny, majątkowy, nie są ściśle związane z osobą zmarłego, nie przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy osoby te są spadkobiercami.

Zgodnie z treścią art. 922 Kodeksu cywilnego spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem podlegającym przepisom prawa spadkowego.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje z chwilą przyjęcia spadku. W przypadku, gdy nabycie nie zgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem (w tym przypadku akt poświadczenia dziedziczenia) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma (art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Przy nabyciu w drodze dziedziczenia decydujące znaczenie będzie mieć data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Na podstawie art. 5 ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie: w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej, nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nie przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Ulga, o której mowa w ust. 1 art. 16 ww. ustawy przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki (art. 16 ust. 2 ww. ustawy):

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4,
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
  1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
  2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy lub darczyńcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą zamieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 powołanej powyższej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.



W myśl art. 16 ust. 8 ustawy warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny (udział w budynku lub lokalu) albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (udział w takim prawie) został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest spadkobierczynią mieszkania położonego w P, które nabyła po siostrze swojej babci, zmarłej dnia 16.10.2008 r. (postanowienie Sądu rejonowego w P z dnia 06.07.2009 r.). Od 2004 r. spadkobierczyni mieszka i pracuje w Szwecji jako lekarz. W Polsce nie ma domu, ani mieszkania. Przed śmiercią spadkodawczyni Wnioskodawczyni nabyła na kredyt działkę z drewnianym domem liczącym 100 lat. Po otwarciu spadku spadkobierczyni uzyskała dalszy kredyt budowlany na gruntowną przebudowę tego domu i przystosowanie go do zamieszkiwania. Wnioskodawczyni pragnie skorzystać z ulgi podatkowej z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ odziedziczone mieszkanie chce sprzedać i uzyskane środki natychmiast przeznaczyć na kontynuowanie robót i spłatę kredytu. Spadkobierczyni ma dwoje małych dzieci, a uzyskane środki ze sprzedaży mieszkania pozwolą jej dokończyć budowę i zaspokoić potrzeby mieszkaniowe rodziny.

Analizując powyższe, Organ nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi z tytułu zamieszkiwania, o której mowa w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy. Zapytanie Wnioskodawczyni dotyczy wyłącznie utrzymania prawa do ulgi zgodnie z przepisem art. 16 ust. 8 powyższej ustawy. Nadmienia się, że powołany przez Wnioskodawczynię przepis nie będzie miał w niniejszej sprawie zastosowania. Zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy, warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia. Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawczyni zamierzała środki nabyte ze sprzedaży mieszkania położonego w Poznaniu przeznaczyć na nabycie innego budynku, czy też lokalu w okresie 2 lat od dnia zbycia tegoż mieszkania. Wnioskodawczyni uzyskane środki ze sprzedaży zamierza przeznaczyć na remont domu położonego w Szwecji zakupionego przed nabyciem w drodze spadku mieszkania oraz na spłatę zaciągniętego kredytu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek wynikających z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika