W sytuacji przedstawionej we wniosku nie spełnia Pan pierwszego z warunków do zachowania ulgi z tytułu (...)

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie spełnia Pan pierwszego z warunków do zachowania ulgi z tytułu zamieszkiwania, t. j. konieczności zmiany warunków mieszkaniowych. Nawet, gdyby spełnił Pan drugi warunek, t. j. uzyskał pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia lokalu mieszkalnego zostanie utracone prawo do ulgi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2007 r. (data wpływu 29.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie stosowania przepisów ww. ustawy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie stosowania przepisów ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

14 września 2006 r. wnioskodawca został właścicielem stanowiącego odrębną nieruchomość lokalu mieszkalnego. Nabycie nastąpiło w drodze darowizny. Podatku od darowizny nie pobrano na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1, art. 14 ust. 3 pkt 1 (I grupa podatkowa) i art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 45, poz. 207 ze zm.). Ze względu na konieczność zmiany warunków mieszkaniowych wynikającą z narodzin córki w dniu 02 sierpnia 2007 r. wnioskodawca jest zmuszony do sprzedaży tego mieszkania. Wcześniej wnioskodawca sam zajmował to mieszkanie. W czerwcu tego roku zawarł związek małżeński i od tego czasu mieszka wraz z żoną. W sierpniu natomiast urodziła się córka. Planowane jest dalsze poszerzenie rodziny. W związku z powyższym obecne warunki mieszkaniowe stają się nieadekwatne do potrzeb. Mieszkanie, które obecnie wnioskodawca zajmuje z rodziną ma powierzchnię 44 m2 i składa się z pokoju z kuchnią, sypialni i łazienki. Do tego dochodzi jeszcze fakt podjęcia przez wnioskodawcę niestacjonarnych studiów doktoranckich przy jednoczesnym zatrudnieniu w prywatnej firmie na pełnym etacie. Studia te wymagają w dużej mierze samodzielnego kształcenia w domu, a obecne warunki uniemożliwiają skupienie się i wymagają wysiłku intelektualnego.

Ponieważ nabycie w drodze darowizny miało miejsce przed 01 stycznia 2007 r. wnioskodawcę obowiązuje ustawa o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007 r. Reguluje to art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 2006 Nr 222, poz. 1629).

Na mocy art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 i Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1199 i Nr 169, poz. 1418) w brzmieniu sprzed nowelizacji (obowiązującej od 01 stycznia 2007 roku) wnioskodawca nie musi zapłacić podatku od darowizny przy sprzedaży mieszkania, jeżeli sprzedaż jest uzasadniona koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych (jest ze względu na potrzebę zwiększenia powierzchni mieszkaniowej po narodzinach córki). Jednocześnie w ciągu sześciu miesięcy wnioskodawca musi nabyć inny lokal lub uzyskać pozwolenie na budowę.

Wnioskodawca zamierza środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania przeznaczyć na zakup działki z aktualnymi warunkami zabudowy. Jeżeli zakup nastąpi w ciągu 6 miesięcy od sprzedaży mieszkania i jeżeli właściciele przepiszą jednocześnie aktualne pozwolenie na budowę na wnioskodawcę, to zostanie spełniony wyżej wymieniony warunek i będzie zwolniony od podatku od darowizny.

Pismami z dnia 21 września 2007 r. Nr IPPB2/436-53/07-2/MZ oraz z dnia 22 października 2007 r. Nr IPPB2/436-53/07-4/MZ wezwano wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie sprecyzowania pytań i przyporządkowania ich do konkretnego rodzaju podatku, powiązania ze zdarzeniem przyszłym, wskazania których zdarzeń przyszłych dotyczy uiszczona kwota opłaty oraz przyczyn konieczności zmiany warunków mieszkaniowych. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku wnioskodawcy obowiązek podatkowy przy sprzedaży mieszkania wynika wyłącznie z ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 i Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 143, poz.1199 i Nr 169, poz. 1418) w brzmieniu sprzed nowelizacji (obowiązującej od 01 stycznia 2007 roku)...
  2. Czy na mocy art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 i Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1199 i Nr 169, poz. 1418) w brzmieniu sprzed nowelizacji (obowiązującej od 01 stycznia 2007 roku) nabycie działki wraz z jednoczesnym przepisaniem aktualnego pozwolenia na budowę przez poprzednich właścicieli na wnioskodawcę w ciągu 6 miesięcy od sprzedaży mieszkania zwalnia wnioskodawcę od podatku od spadków i darowizn...
  3. Czy i w jakim trybie pozwolenie w ten sposób nabyte należy przedłożyć w Urzędzie Skarbowym...

Odpowiedź na pytanie 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania 1 i 3 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem wnioskodawcy:

Obecny stan prawny wskazuje na to, że obowiązek podatkowy przy sprzedaży mieszkania w wypadku wnioskodawcy wynika wyłącznie z ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 i Nr 146, poz.1546 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1199 i Nr 169, poz. 1418) w brzmieniu sprzed nowelizacji (obowiązującej od 01 stycznia 2007 roku).

Nabycie działki wraz z jednoczesnym przepisaniem aktualnego pozwolenia na budowę przez poprzednich właścicieli na wnioskodawcę w ciągu 6 miesięcy od sprzedaży mieszkania zwalnia od podatku od spadków i darowizn na mocy art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 i Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1199 i Nr 169, poz. 1418) w brzmieniu sprzed nowelizacji (obowiązującej od 01 stycznia 2007 roku). W akcie notarialnym sprzedaży działki powinien znaleźć się zapis o jednoczesnym przepisaniu pozwolenia na budowę do ewentualnych celów dowodowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Przy czym obie przesłanki muszą wystąpić łącznie.

W świetle przytoczonego wyżej art. 16 ust. 7 ustawy, podstawą uzasadniającą zbycie lokalu może być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika, która powoduje konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania.

Konieczność w rozumieniu art. 16 tejże ustawy winna mieć charakter imperatywny, wskazujący na sytuację wyjątkową, gdy chodzi o kwalifikowaną potrzebę takiej zmiany.

Za przesłankę uzasadniającą zbycie lokalu mieszkalnego w świetle omawianej ustawy uznać należy trudne warunki materialne podatnika w sytuacji, gdy przeznaczył on środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży mieszkania na zakup lokalu o mniejszej powierzchni i z mniejszym czynszem, w wyniku czego nastąpiła poprawa położenia materialnego podatnika. Okolicznością uzasadniającą konieczność zmiany warunków mieszkaniowych jest też stan zdrowia, jeśli w sposób oczywisty utrudnia lub uniemożliwia realizację potrzeb mieszkaniowych w lokalu nabytym w drodze darowizny. Wnioskodawca w złożonym wniosku powołuje się na swoją sytuację rodzinną, która uległa zmianie. W dniu 02 sierpnia 2007 r. urodziła się córka. Planuje dalsze poszerzenie rodziny. Ponadto wnioskodawca podjął niestacjonarne studia doktoranckie. Studia te wymagają w dużej mierze samodzielnego kształcenia w domu, a obecne warunki uniemożliwiają skupienie się i wymagają wysiłku intelektualnego. Powyższe fakty zmuszają wnioskodawcę do zmiany warunków mieszkaniowych. Dlatego też ma zamiar sprzedać mieszkanie, a środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć na zakup działki z aktualnymi warunkami zabudowy. Zakup działki nastąpi w ciągu 6 miesięcy od sprzedaży mieszkania z jednoczesnym przepisaniem pozwolenia na budowę.

Ustawodawca stwierdził, że jedynie ?uzasadniona konieczność? zmiany warunków mieszkaniowych pozwala na zachowanie prawa do przewidzianej w art. 16 ust. 1 ulgi. Nie wystarcza zatem dla spełnienia tej przesłanki zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Stosując wykładnię językową, pojęcie ?konieczność? oznacza nieodzowność, przymus lub, że coś jest nieuchronne, nie dające się uniknąć. Zatem konieczność zmiany warunków mieszkaniowych występuje wówczas, gdy zachodzi nagła nieoczekiwana sytuacja życiowa, w której znalazł się podatnik. Opisana we wniosku sytuacja życiowa wnioskodawcy nie stanowi przesłanki konieczności zmiany warunków mieszkaniowych.

Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy jest nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia lokalu darowanego. Ustawodawca jednoznacznie określił kolejność czynności jakie należy wykonać, w przypadku uzasadnionym wyjątkową i nieodzowną potrzebą zmiany warunków mieszkaniowych.

Pierwszą czynnością jest zbycie lokalu mieszkalnego, a następnie uzyskanie pozwolenia na budowę nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia.

Reasumując, stwierdza się, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku nie spełnia Pan pierwszego z warunków do zachowania ulgi z tytułu zamieszkiwania, t. j. konieczności zmiany warunków mieszkaniowych. Nawet, gdyby spełnił Pan drugi warunek, t. j. uzyskał pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia lokalu mieszkalnego zostanie utracone prawo do ulgi.

Powyższy fakt wynika z tego, że przesłanki do zachowania powyższej ulgi muszą wystąpić łącznie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika