Należy stwierdzić, iż umowa cash-poolingu jako nie wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od (...)

Należy stwierdzić, iż umowa cash-poolingu jako nie wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym wszystkie czynności dokonywane w ramach Umowy, nie będą podlegały opodatkowaniu ww. podatkiem. A zatem bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wskazać należy, iż opodatkowaniu tym podatkiem będą podlegały czynności cywilnoprawne, które zostały zawarte na podstawie jednej z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powyższe czynności będą mogły korzystać z wyłączenia od tego podatku, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tych czynności będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2012 r. (data wpływu 14.12.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.01.2013 r. (data nadania 24.01.2013 r., data wpływu 28.01.2013 r.) na wezwanie Nr IPPP3/443-1233/12-2/SM; IPPB2/415-628/12-2/LS z dnia 16.01.2013 r. (data nadania 16.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy cash-poolingu ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności w zakresie umowy cash-poolingu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, w celu poprawy efektywności zarządzania zasobami finansowymi, skorzystał (wraz z innymi podmiotami należącymi do tej samej grupy kapitałowej) z oferowanej przez bank tzw. usługi cash poolingu, czyli kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową. Usługa ta, polegająca na odpowiednim wykorzystaniu sumy dziennych sald (zarówno dodatnich jak i ujemnych) na rachunkach bankowych poszczególnych uczestników świadczona jest w oparciu o przedstawione poniżej założenia.

Wnioskodawca przystąpił, wraz z innymi podmiotami z grupy kapitałowej Spółki (dalej: ?Uczestnicy Systemu?), jako uczestnik, do Systemu Zarządzania Środkami Pieniężnymi i Kredytem Dziennym w Grupie Rachunków (dalej: ?System?). Pod tą nazwą handlową oferowana jest wspomniana powyżej usługa wspólnego zarządzania płynnością finansową czyli cash pooling (dalej: ?Cash pooling? lub ?Usługa?). Przystąpienie do Systemu nastąpiło w efekcie zawarcia przez Spółkę, z bankiem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: ?Banku?), Umowy Systemu Zarządzania Środkami Pieniężnymi i Kredytem Dziennym w Grupie Rachunków (dalej: ?Umowa?). Umowa ta jest umową wielostronną i została zawarta pomiędzy Bankiem, Spółką oraz pozostałymi spółkami z grupy kapitałowej Wnioskodawcy. Uczestnicy Systemu (za wyjątkiem Koordynującego) są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, posiadającymi siedziby działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca nie pełni funkcji Koordynującego. Koordynujący posiada siedzibę działalności poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na terytorium Niemiec.

Celem zawarcia Umowy jest nabywanie przez Wnioskodawcę i innych Uczestników Systemu usługi należącej do zakresu usług bankowych, polegającej na umożliwieniu przez Bank grupie kapitałowej bardziej efektywnego, codziennego zarządzania środkami pieniężnymi i kredytami oraz korzystania przez poszczególne spółki z grupy ze wspólnej płynności finansowej grupy kapitałowej.

Na mocy zawartej Umowy Bank, w ramach Systemu, Bank otworzył i rozpoczął prowadzenie dla Uczestników Systemu rachunków bankowych (dalej: ?Rachunki Główne? lub ?Grupa Rachunków?), Bank udziela również Uczestnikom Systemu kredytu, przez wydzielenie indywidualnych wartości limitu kredytu na ich Rachunkach Głównych (dalej: ,,Kredyt?). W ramach Umowy, jeden z Uczestników Systemu pełni dodatkowo funkcję tzw. Koordynującego, tj. posiada w Banku oprócz Rachunku Głównego również rachunek dodatkowy, prowadzony przez Bank na podstawie odrębnej umowy (dalej: ?Rachunek Pomocniczy Koordynującego?).


Kredyt może być wykorzystywany tylko w drodze wykonania przez Bank zleceń płatniczych


Uczestnika Systemu, powodujących powstanie salda ujemnego na jego Rachunku Głównym.


Każdy wpływ środków pieniężnych na odpowiedni Rachunek Główny powoduje spłatę przez odpowiedniego Uczestnika Systemu całości lub części tego Kredytu i odpowiednio możliwość wykorzystania całości lub części niewykorzystanej części tego Kredytu. Spłata Kredytu może zostać dokonana także przez uczestnika systemu niebędącego Uczestnikiem Systemu zaciągającym Kredyt. Uczestnik Systemu zaciągający Kredyt jest zobowiązany do końca dnia do spłaty Kredytu. Bank zaliczy środki pieniężne wpływające na Rachunek Główny Uczestnika Systemu zaciągającego Kredyt w pierwszej kolejności na spłatę Kredytu.

Zgodnie z Umową rozliczenia dokonywane pomiędzy poszczególnymi Uczestnikami Systemu (w tym Koordynującym), w ramach Systemu, wykorzystywać będą instytucję przewidzianą treścią art. 518 § 1 pkt 3 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 64.16.93 ze zm., dalej: ?Kodeks Cywilny?), skutkującą tzw. subrogacją, tj. wstąpieniem w miejsce zaspokojonego wierzyciela.

Usługa będzie się opierała o bilansowanie (tj. zerowanie) sald na prowadzonych przez Bank Rachunkach Głównych Uczestników Systemu z wykorzystaniem Rachunków Głównych któregokolwiek Uczestnika Systemu lub Rachunku Pomocniczego Koordynującego w ramach zabezpieczenia spłat Kredytu powstałego na którymkolwiek z osobna i na wszystkich razem Rachunkach Głównych. Bilansowanie sald dokonywane będzie na koniec każdego dnia roboczego z chwilą postawienia w wymagalność niespłaconych kwot Kredytu przyznanych przez Bank Uczestnikom Systemu. Oznacza to, iż przy wykorzystaniu wskazanego powyżej mechanizmu prawnego którykolwiek Uczestnik Systemu lub Koordynujący dokonywał będzie spłaty wobec Banku wymagalnych sald zadłużenia wszystkich Uczestników Systemu z tytułu wykorzystania przez nich Kredytów, wykorzystując dostępne dodatnie salda Rachunków Głównych któregokolwiek Uczestnika Systemu lub Rachunku Pomocniczego Koordynującego. W efekcie zastosowania instytucji subrogacji, Uczestnikom Systemu lub Koordynujący, których dodanie saldo Rachunku Głównego lub Rachunku Pomocniczego Koordynującego zostanie wykorzystane do spłaty salda zadłużenia innego Uczestnika Systemu, przysługiwało będzie względem niego roszczenie, obciążone stosownymi odsetkami. Wzajemne roszczenia przysługujące Uczestnikom Systemu na mocy Umowy zostaną potrącone przez Uczestników Systemu lub działający na ich zlecenie Bank w najbliższym terminie, w jakim potrącenie będzie możliwe.

Odsetki od sald dodatnich zgromadzonych na Rachunkach Głównych poszczególnych Uczestników Systemu będą naliczane od dziennych sald środków pieniężnych, zgromadzonych na Rachunku Głównym Uczestnika Systemu na podstawie rzeczywistej liczby dni wdanym miesiącu i roku wynoszącego 365 dni i będą płatne miesięcznie w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca. Jednocześnie Bank, na bazie dziennej, będzie naliczał odsetki debetowe/kredytowe od dziennych niespłaconych sald ujemnych na Rachunkach Głównych poszczególnych Uczestników Systemu zaciągających Kredyt, na podstawie rzeczywistej liczby dni wdanym miesiącu i roku wynoszącego 360 dni. Odsetki te będą płatne miesięcznie w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca.

Podsumowując, w ramach kompleksowej Usługi Cash poolingu, jeżeli którykolwiek z Uczestników Systemu wykorzysta w drodze zleceń płatniczych Kredyt do wysokości Limitu Kredytu w jego Rachunku Głównym oraz nie spłaci zaciągniętego Kredytu w całości przed końcem dnia, wówczas Bank obciąży Rachunek Główny któregokolwiek Uczestnika Systemu lub Rachunek Pomocniczy Koordynującego kwotami niespłaconymi Bankowi przez któregokolwiek lub wszystkich Uczestników Systemu wykorzystujących Kredyt. Z chwilą dokonania powyższego obciążenia przez Bank, każdy z Uczestników Systemu, którego środki pieniężne zostały wykorzystane do spłaty Kredytu pozostałych Uczestników Systemu, wstępuje w prawa zaspokojonego wierzyciela i ma roszczenie (o wartości spłaconego z jego środków Kredytu) wobec tych Uczestników Systemu.

Ponadto, na podstawie zawartej Umowy, Koordynujący upoważniony zostanie przez pozostałych Uczestników Systemu do wykonywania w ich imieniu czynności administracyjnych związanych ze świadczeniem przez Bank Usługi, tj:

  • podpisania z Bankiem w imieniu Uczestników Systemu i innymi podmiotami - aneksu do Umowy, na mocy którego inne podmioty staną się Uczestnikami Systemu;
  • zamknięcia Rachunku Głównego w imieniu odpowiedniego Uczestnika Systemu poprzez złożenie właściwego zawiadomienia skierowanego do Banku, które Bank musi otrzymać nie później niż na 30 dni przed datą planowanego zamknięcia Rachunku Głównego i pod warunkiem wykonania przez odpowiedniego Uczestnika Systemu zobowiązań wynikających z Umowy;
  • zmiany lub zastępowania treści zleceń lub załączników do Umowy pod warunkiem uzyskania uprzedniej pisemnej zgody Banku;
  • uzgadnianie z Bankiem wysokości oprocentowania, które Bank będzie stosował odpowiednio w przypadku dodatnich i ujemnych sald na wszystkich Rachunkach Głównych;
  • reprezentowania Uczestników Systemu we wszelkich sprawach dotyczących Umowy.


Zgodnie z zawartą Umową za świadczenie przedmiotowej usługi Cash poolingu Bank będzie otrzymywał od Spółki oraz pozostałych Uczestników Systemu wynagrodzenie.


Niniejszy wniosek dotyczy stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.


Pismem z dnia 16.01.2013 r. nr IPPP3/443-1233/12-2/SM; IPPB2/436-628/12-2/LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazanie:


W zakresie pytania nr 3:


  • czy Koordynator, o którym mowa w przedmiotowym wniosku, ma zawarte z Uczestnikami Systemu odrębne umowy dotyczące wykonywania w ich imieniu czynności administracyjnych związanych ze świadczeniem przez Bank usługi (szczegółowo wymienionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego), czy też wykonuje te czynności na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez pozostałych Uczestników Systemu?
  • czy Koordynator za wykonywanie przedmiotowych czynności administracyjnych otrzymuje wynagrodzenie od Banku bądź innych Uczestników Systemu?


W zakresie pytania nr 4:


  • jednoznaczne określenie, czy w ramach sytemu zarządzania płynnością finansową ? cash poolingu, będzie dochodziło do zawarcia umów pożyczek bądź umów depozytu nieprawidłowego?


Wnioskodawca odpowiedział w wyznaczonym terminie (data nadania uzupełnienia 24.01.2013 r.), uzupełniając przedmiotowy wniosek o następujące informacje:


Ad. 1)


Koordynator nie zawiera odrębnych umów dotyczących wykonywania czynności administracyjnych na rzecz pozostałych Uczestników Systemu. Umocowanie Koordynatora do wykonywania czynności administracyjnych w imieniu pozostałych Uczestników Systemu wynika z odpowiednich zapisów umowy Cash poolingu. Podkreślić jednoznacznie należy, iż zdaniem Spółki, Koordynator wybrany został przez Uczestników Systemu jako tzw. Primus Inter pares (łac. pierwszy wśród równych), który w ich imieniu wykonywał będzie czynności umożliwiające usługodawcy (bankowi) prawidłową realizację usługi cash poolingu. Pomiędzy Koordynatorem a innymi Uczestnikami Systemu nie występuje, zdaniem Spółki, stosunek usługodawca-usługobiorca ponieważ jedynym usługodawcą w ramach umowy Cash poolingu jest bank.


Ad. 2)


W związku z wykonywaniem czynności administracyjnych w imieniu pozostałych Uczestników Systemu, Koordynatorowi nie przysługuje wynagrodzenie ani od banku, ani od pozostałych Uczestników Systemu. Jak zostało już stwierdzone powyżej, w punkcie Ad. 1), Koordynator nie występuje względem pozostałych Uczestników Systemu w charakterze usługodawcy.

Ad. 3)


Spółka informuje, że w ramach Usługi Cash poolingu nie będą zawierane żadne inne umowy, w szczególności umowy pożyczki/umowy depozytu nieprawidłowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy opisane powyżej czynności wykonywane na podstawie Umowy, należy dla celów VAT traktować jako elementy świadczonej przez Bank kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT?
  2. Czy biorąc pod uwagę charakter usługi Cash poolingu, realizowane przez Wnioskodawcę obowiązki wynikające z zawartej Umowy nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Banku lub innych Uczestników Systemu, w rozumieniu ustawy o VAT?
  3. Czy biorąc pod uwagę charakter usługi Cash poolingu, realizowane przez Koordynatora obowiązki wynikające z zawartej Umowy nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT i tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje konieczność rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług w tym zakresie?
  4. Czy biorąc pod uwagę charakter usługi Cash poolingu, zawarta Umowa oraz realizowane na jej podstawie czynności podlegać będą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę charakter usługi Cash poolingu, zawarta Umowa oraz realizowane na jej podstawie czynności podlegać będą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.

Zdaniem Wnioskodawcy, Umowa, jak również czynności realizowane na podstawie Umowy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC nie podlegają czynności z tytułu dokonania których przynajmniej jedna ze stron podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w pkt. Ad. 1 i 2 powyżej, usługa Cash poolingu świadczona przez Bank na rzecz Spółki w ramach Umowy mieści się w katalogu usług zwolnionych od podatku VAT. Ich zakres w pełni odpowiada bowiem usługom wymienionym w:

  • art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, na mocy którego zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę,
  • art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, na mocy którego zwalnia z opodatkowania usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.


W efekcie, czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji postanowień wynikających z Umowy będą zwolnione z podatku VAT, co spowoduje, iż zastosowanie znajdzie wyłączenie z zakresu opodatkowania PCC przewidziane w art. 2 pkt 4) ustawy o PCC.

Tożsamy pogląd wyrażony został w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2011 r., sygn. IPPB2/436-32/11-2/AF, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym:

?skoro w ramach umowy cash poolingu, jedna ze stron (Agent) jest opodatkowana VAT (w tym przypadku - zwolniona), to czynności dokonywane w ramach tej umowy nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych u żadnej ze stron (w tym iż Spółki), nawet gdyby uznać (wbrew stanowisku Spółki), że cash pooling stanowi jedną z czynności cywilnoprawnych, wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC?.


Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2011 r., sygn. IPPB2/436-33/11-2/MZ.


Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż Umowa oraz czynności wykonywane w ramach realizacji tej Umowy korzystać będą z wyłączenia z opodatkowania PCC na podstawie art. 2 pkt 4 Ustawy o PCC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne ( art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy przedmiotem opodatkowania są umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Należy podkreślić, iż umowa cash pooling pozostaje na gruncie polskiego prawa umową nienazwaną. Ustawa Kodeks cywilny - w części zobowiązaniowej - nie zawiera przepisów odnoszących się do tego typu umowy. Przedstawiona we wniosku konstrukcja umowy cash pooling, jako sposobu gospodarowania wolnymi środkami finansowymi uczestniczących podmiotów, pomimo zawierania w sobie pewnych elementów pożyczki, nie wyczerpuje istotnych jej znamion. ?Cash pooling? polega na umożliwieniu lepszej gospodarki finansowej grupy kapitałowej. Dzięki tej usłudze można skompensować niedobory środków przedsiębiorstw należących do danej grupy nadwyżkami innych przedsiębiorstw należących do tej samej grupy oraz korzystnie zagospodarować nadwyżkę środków netto.

W przypadku ?cash poolingu? mamy do czynienia z trzema przynajmniej podmiotami, a mianowicie: podmiotem posiadającym wolne środki finansowe, podmiotem posiadającym niedobór tych środków oraz bankiem występującym w roli pośrednika działającego we własnym imieniu. Z tytułu uczestnictwa w tych transakcjach dla wszystkich podmiotów powstają określone prawa i obowiązki, jednak nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot.

Uczestnik ?cash poolingu? posiadający wolne środki nie wie, czy środki te zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników ?cash poolingu?. Należy stwierdzić, iż zawarcie umowy dotyczącej kompleksowego zarządzania płynnością finansową ?cash pooling? nie zostało wymienione w ustawowym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynności tego typu nie można również zakwalifikować jako umowy pożyczki. Tym samym wszelkie czynności dokonywane w ramach umowy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując należy stwierdzić, iż umowa cash-poolingu jako nie wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym wszystkie czynności dokonywane w ramach Umowy, nie będą podlegały opodatkowaniu ww. podatkiem. A zatem bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wskazać należy, iż opodatkowaniu tym podatkiem będą podlegały czynności cywilnoprawne, które zostały zawarte na podstawie jednej z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powyższe czynności będą mogły korzystać z wyłączenia od tego podatku, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tych czynności będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe będzie różnić się od stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika