Czy wpłacenie przez Agenta, na jego rachunek bankowy, środków pieniężnych z utargu, w celu pobrania (...)

Czy wpłacenie przez Agenta, na jego rachunek bankowy, środków pieniężnych z utargu, w celu pobrania ich (po pomniejszeniu o prowizje) później przez S. w drodze polecenia zapłaty (direct debit), bez jednoczesnego uprawnienia Agenta do rozporządzania wpłaconymi środkami, będzie podlegało obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r., Nr 68 poz. 450 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2009 r. (data wpływu 19.03.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21.04.2009 r. (data wpływu 23.04.2009 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-76/09-2/AF z dnia 16.04.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłacenia przez agenta środków pieniężnych z utargu na swój rachunek bankowy w celu pobrania ich (po pomniejszeniu o prowizję) przez Wnioskodawcę w drodze polecenia zapłaty (direct debit), bez jednoczesnego uprawnienia agenta do rozporządzania wpłaconymi środkami - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłacenia przez agenta środków pieniężnych z utargu na swój rachunek bankowy w celu pobrania ich (po pomniejszeniu o prowizję) przez Wnioskodawcę w drodze polecenia zapłaty (direct debit), bez jednoczesnego uprawnienia agenta do rozporządzania wpłaconymi środkami

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawiera z niezależnymi podmiotami gospodarczymi (Agenci), umowy o prowadzenie stacji benzynowych. W ramach przedmiotowych umów, Agenci dokonują m.in. sprzedaży, w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, towarów i usług. Sprzedaż dokonywana jest przy użyciu kas fiskalnych zarejestrowanych na rzecz Wnioskodawcy, a uzyskane ze sprzedaży kwoty Agenci przekazują bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy (inkaso).

Wnioskodawca jest spółką wchodzącą w skład międzynarodowego koncernu. Spółki z Grupy S. także zawierają umowy o prowadzenie stacji benzynowych, oparte na tym samym modelu biznesowym.

W innych krajach jednak, sprzedaż towarów i usług na stacjach dokonywana jest bezpośrednio przez Agentów (którzy odkupują towary i usługi od S.), którzy działają w swoim imieniu.

Zgodnie z wymogami jakie będą obowiązywać w całej grupie S., wszystkie rozliczenia pomiędzy spółkami z Grupy a podmiotami prowadzącymi stacje benzynowe (Agentami) powinny być realizowane w drodze obciążenia rachunków bankowych Agentów (direct debit). Oznacza to, że Wnioskodawca będzie zmuszony zmienić model rozliczeń z Agentami i zobowiązać ich do tego, aby utarg ze sprzedaży na stacji wpłacał na swoje rachunki bankowe a S. będzie następnie pobierał z tych rachunków należne kwoty (czyli utarg pomniejszony o wynagrodzenie Agenta).

Pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/436-76/09-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia poprzez przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20.04.2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wpłacenie przez Agenta, na jego rachunek bankowy, środków pieniężnych z utargu, w celu pobrania ich (po pomniejszeniu o prowizje) później przez S. w drodze polecenia zapłaty (direct debit), bez jednoczesnego uprawnienia Agenta do rozporządzania wpłaconymi środkami, będzie podlegało obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r., Nr 68 poz. 450 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie będzie podlegało opodatkowaniu z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają umowy depozytu nieprawidłowego.

Depozyt nieprawidłowy określony jest w art. 845 Kodeksu cywilnego, jako umowa przechowania, w ramach której przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku.

Dla zakwalifikowania zatem danej czynności jako depozytu nieprawidłowego wymagane jest, aby przechowawca miał prawo rozporządzania pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi co do tożsamości oddanymi mu z obowiązkiem zwrotu.

W przypadku wskazanym przez Wnioskodawcę, pieniądze wpłacane będą na rachunek bankowy Agenta w celu realizacji wymagań w zakresie płatności obowiązujących w całej grupie, do której należy Wnioskodawca) ? w celu późniejszego pobrania ich przez Wnioskodawcę, a Agent nie będzie uprawniony do rozporządzania nimi.

W konsekwencji przekazanie środków pieniężnych Agentowi przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika