Czy miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej stanowi koszty uzyskania przychodu?

Czy miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej stanowi koszty uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2008r. (data wpływu 18.08.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej stanowi koszty uzyskania przychodu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej stanowi koszty uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w Z zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu stosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w kwestii kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy miesięczne wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej stanowi koszty uzyskania przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej będzie stanowiło koszty uzyskania przychodu, gdyż Członkowie ci są powołani przez najwyższy organ statutowy Spółdzielni jakim jest Walne Zgromadzenie. Zatem są to koszty bezpośrednio związane z działalnością Spółdzielni.

Zgodnie ze statutem Spółdzielni, § 43 ? Wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej za udział w posiedzeniach wypłacany jest zgodnie z art. 8#178; ust 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i wynosi 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10.10.2002r. o minimalnym, wynagrodzeniu za pracę. Walne Zgromadzenie podejmuje corocznie uchwałę w sprawie wynagrodzenia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848) w art. 35 § 1 określa, że organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli ? zebrania grup członkowskich.

Jeżeli zatem ustawodawca w art. 16 ust.1 pkt 38a cyt. ustawy pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów-na zasadzie wyjątku-wynagrodzenia członków rad nadzorczych z tytułu pełnionych przez nich funkcji, należy uznać, że kosztem uzyskania przychodu będą te z wynagrodzeń, które wypłacane są przez Spółdzielnię z tytułu sprawowania przez członka funkcji w radzie nadzorczej, tzn. realizowania przez nią co najmniej minimum obowiązków określonych w Ustawie z dnia 16 września 1982 roku-Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1848 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Radomiu, ul. Juliusza Słowackiego 7, 26-600 Radom po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika