Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu opłaty przyłączeniowej (...)

Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu opłaty przyłączeniowej w momencie ich poniesienia? W przypadku braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków w momencie poniesienia, kiedy spółka będzie mogła zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2008 r. (data wpływu 29.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia wydatków z tytułu opłaty przyłączeniowej do kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia wydatków z tytułu opłaty przyłączeniowej do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kwestię ponoszenia kosztów związanych z budową sieci i wykonaniem przyłączy ciepłowniczych, gazowych, elektrycznych regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz.1504 z późn. zm.), zgodnie z którymi przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła są obowiązane do zawarcia m.in. umowy o przyłączenie (art. 7 ust. 1). Mają też one obowiązek zapewnienia realizacji i finansowania budowy oraz rozbudowy sieci na potrzeby podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy Prawo energetyczne (art. 7 ust. 5). Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej pobiera się opłatę ustaloną na podstawie określonych w ustawie zasad.

Wnioskodawca (dalej Spółka) zawiera i będzie zawierał z operatorami systemu dystrybucyjnego oraz przesyłowego umowy przyłączeniowe (dalej Operator). Przedmiotem tych umów jest przyłączenie źródeł gazu, tj. kopalni gazu, terminali ekspedycyjnych, magazynów gazu do sieci gazowej Operatora. Zgodnie z umową Operator zobowiązany jest do wybudowania (lub rozbudowy) punktów wejścia gazu do sieci gazowej. Wybudowane urządzenia stanowią lub będą stanowić własność Operatorów i będą przez nich amortyzowane. Natomiast Spółka zobowiązana jest zapłacić opłatę przyłączeniową w wysokości ustalonej przez strony (od 25% do 100% wartości nakładów poniesionych przez Operatora). Zawierane przez Spółkę umowy przewidują, że Operatorzy będą samodzielnie budować obiekty związane z realizacją przyłączenia. Sporadycznie Spółka sama buduje te urządzenia, a następnie przenosi własność na rzecz Operatora dokumentując fakturą VAT. Wartość tych obiektów równa jest wartości opłaty przyłączeniowej. Realizacja przyłączy trwa do 36 miesięcy. Zgodnie z postanowieniami umów Spółka uiszcza w ratach, na rzecz Operatorów, opłaty za przyłączenie do wysokości 100 % uzasadnionych, niezbędnych i rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji. Raty płatne są jeszcze przed wykonaniem przyłącza i nie są związane z kolejnymi etapami realizacji inwestycji. Jedynie ostatnia rata wynagrodzenia jest płatna po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. W przypadku, kiedy Spółka buduje przyłącze i przenosi własność urządzeń na podstawie faktury VAT na rzecz Operatora, Wnioskodawca jest obciążany jednorazowo opłatą za przyłączenie po realizacji inwestycji. Rozliczenia następują w drodze wzajemnej kompensaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu opłaty przyłączeniowej w momencie ich poniesienia...
  2. W przypadku braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków w momencie poniesienia, kiedy spółka będzie mogła zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone opłaty za przyłączenie powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów całej wysokości, w momencie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca kierował się definicją kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powołany przepis uzależnia uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów od spełnienia łącznie trzech warunków:

  • wydatek musi być faktycznie poniesiony,
  • między wydatkiem a przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy,
  • wydatek nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych.

Podatnik może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dane wydatki, jeżeli między tymi wydatkami, a osiąganiem przychodów istnieje taki związek, że poniesienie tych wydatków daje możliwość osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatek z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci spełnia ww. warunki ponieważ nie jest możliwa dostawa gazu, a tym samym funkcjonowanie Spółki i osiąganie przychodów bez poniesienia tych kosztów.

Podkreślić należy również iż przepis art. 16 ust. 1 nie wyłącza z kosztów opłat przyłączeniowych. Koszt ten będzie stanowił koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia, gdyż jest to koszt pośredni. Nie jest możliwe przyporządkowanie tego wydatku do konkretnego przychodu osiągniętego w danym roku podatkowym. Przyłączenie do sieci gazowej będzie miało wpływ na powstawanie przychodów w dłuższym okresie czasu. Brak możliwości powiązania opłaty przyłączeniowej z konkretnym przychodem uzasadnia potrącenie go w okresie jego poniesienia. Jednocześnie za moment poniesienia kosztu z tytułu opłaty przyłączeniowej należy uznać moment zapłaty poszczególnych rat wynagrodzenia należnych Operatorowi.

Podsumowując swoje stanowisko, Wnioskodawca stwierdził, iż poszczególne raty z tytułu opłaty przyłączeniowej należy rozpoznać jako koszt uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał pisma Ministerstwa Finansów z dnia 06 listopada 2002 r. PB3-93-MD-8214-10/02 oraz z dnia 18 września 2006 r. DD6-8213-302/HS/06/634.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają regulacje prawne zawarte w art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Trzeba pamiętać przy tym, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi z tej okoliczności skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Dlatego podatnik chcąc zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki z określonego tytułu, powinien wykazać istnienie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy przedmiotowymi wydatkami a uzyskanym przychodem.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać poniesienie wydatków z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci gazowej (na rzecz Operatora), za konieczne w celu uzyskania przychodów w przyszłości.

Należy więc uznać, iż przedmiotowe wydatki wypełniają przesłanki określone w art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, a w konsekwencji co do zasady mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Jednakże przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy interpretować łącznie z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, który zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku.

Za odrębne przepisy, o których mowa wyżej, należy uznać unormowania prawne zawarte w ustawie z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 z 1994 r. poz. 591 ze zm.). Przepisy art. 20 i 21 tej ustawy określają zasady dokumentowania operacji gospodarczych, a w szczególności warunki, jakim powinny odpowiadać dowody księgowe stanowiące podstawę zapisów w księgach rachunkowych.

W konsekwencji podatnik powinien posiadać dowody dokumentujące poniesienie przedmiotowych wydatków z tytułu opłat za przyłączenie oraz dokumenty obrazujące rozliczenia pieniężne z tego tytułu (stanowiące podstawę dokonanych wypłat).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że brak jest możliwości powiązania przedmiotowych wydatków z przychodami konkretnego okresu, a zatem wydatki te należy zakwalifikować do kosztów pośrednich.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów prawa przedmiotowe koszty z tytułu ?opłaty przyłączeniowej?, jako pośrednio związane z przychodami, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (pod warunkiem prawidłowego ich udokumentowania).

W myśl art. 15 ust. 4e powołanej ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W świetle tej regulacji prawnej ustawodawca pozostawia podatnikom pewną swobodę w określeniu daty poniesienia kosztu uzyskania przychodu (w ujęciu podatkowym) poprzez odesłanie do przepisów ustawy o rachunkowości.

Jednakże w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci gazowej ponoszone są w ratach.

Z uwagi na uzależnienie wysokości przedmiotowej opłaty od rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji, wartość ta może zostać określona ostatecznie dopiero ex post, po zakończeniu inwestycji. Świadczy o tym też okoliczność, iż ostatnia rata płatna jest po podpisaniu protokołu zdawczo odbiorczego. W konsekwencji należy stwierdzić, iż poprzednie raty miały charakter zaliczkowy. Zatem kwota uiszczonych zaliczek nie stanowi kosztów uzyskania przychodu w dacie płatności Operatorowi, gdyż wydatki te nie wiążą się z uzyskaniem przychodu w danym okresie sprawozdawczym. Związek pomiędzy poczynionymi wydatkami, a przychodem powstanie dopiero po zrealizowaniu inwestycji i wówczas dopiero wartość poniesionego wydatku stanie się kosztem uzyskania przychodów. Wynika to wprost z generalnych przesłanek określonych w wyżej powołanym art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowe wydatki podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie zapłaty poszczególnych rat wynagrodzenia z tytułu opłaty przyłączeniowej za nieprawidłowe.

Wydatki z tytułu opłaty przyłączeniowej stanowią koszt uzyskania przychodów inny niż koszt bezpośrednio związany z przychodem.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów, wydatki te staną się kosztami uzyskania przychodów po zakończeniu inwestycji i winny być rozliczone na podstawie art. 15 ust. 4d zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem definicji ?dnia poniesienia kosztu? zawartej w art. 15 ust. 4e powołanej ustawy, zgodnie z którą za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika