obowiązek naliczenia podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych podatnikom, jeżeli mają siedzibę (...)

obowiązek naliczenia podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych podatnikom, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podatnikom, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sądu Rejonowego w T. L., przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2008 r. (data wpływu 29.08.2008 r.) oraz piśmie z dnia 13.10.2008 r. (data nadania 13.10.2008 r., data wpływu 15.10.2008 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie Nr IPPB3/423-1296/08-2/AS z dnia 7 października 2008 r. (data nadania 07.10.2008 r., data doręczenia 09.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku naliczenia podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych podatnikom, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podatnikom, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku naliczenia podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych podatnikom, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podatnikom, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - po potrąceniu kosztów związanych z prowadzeniem rachunku bankowego ? powiększa ich wartość zgodnie z § 18 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 11 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz. U. Nr 11 poz. 69).

Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez sądy, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu otrzymane w związku z postępowaniem sądowym.

Przykładowo do depozytu sądowego są składane poręczenia majątkowe w postaci pieniędzy jako środek zapobiegawczy stosowany w postępowaniu karnym. Kwota poręczenia jest wpłacana przez oskarżonego lub inną osobę wskazaną przez Sąd na oprocentowany pomocniczy rachunek bankowy Sądu. Z chwilą ustania poręczenia majątkowego przedmiot poręczenia zwraca się osobie wpłacającej (kwotę poręczenia wraz z odsetkami).

Przedmiotowy wniosek dotyczył 2 zdarzeń przyszłych: w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązku naliczenia podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 75 zł, tj. w wysokości odpowiadającej 1 zdarzeniu przyszłemu.

W związku z powyższym na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 07.10.2008 r. Nr IPPB3/423-1296/08-2/AS oraz Nr IPPB2/415-1255/08-2/SP wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona kwota - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 09.10.2008 r.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w terminie pismem z dnia 13.10.2008 r. (data wpływu 15.10.2008 r.) poprzez uiszczenie opłaty dodatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Sąd Rejonowy w T. L. powinien naliczać podatek dochodowy osobom fizycznym i prawnym od odsetek od sum depozytowych, złożonych w związku z toczącym się postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, podatnikom, którzy są:

  1. osobami prawnymi i mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. osobami prawnymi i nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, o których mowa w art. 3 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ukraina),
  3. osobami fizycznymi mającymi miejsce zamieszkania ma terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o których mowa art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  4. osobami fizycznymi niemającymi miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (miejsce zamieszkania Ukraina), o których mowa a art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie w punktach 1 i 2. Wniosek odnośnie pytania w punktach 3 i 4 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy od kwoty wypłaconych odsetek ze zwróconych sum depozytowych osobom:

  1. prawnym, które mają siedzibę lub zarząd ma terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie należy naliczać i pobierać podatku dochodowego ani składać do Urzędu Skarbowego stosownych deklaracji,
  2. prawnym, które nie mają siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (Ukraina) Sąd jako płatnik (art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) pobierze zryczałtowany podatek w wysokości 20% (art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Następnie do 7 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek Sąd przekaże ten podatek do Pierwszego Urzędu Skarbowego w L. (art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Do końca pierwszego miesiąca roku następnego po roku podatkowym Wnioskodawca przekaże do Pierwszego Urzędu Skarbowego w L. deklarację CIT-10R, a do końca trzeciego miesiąca roku następnego po roku podatkowym deklarację IFT-2R do Pierwszego Urzędu Skarbowego w L. i podatnikowi (art. 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Natomiast na mocy art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym do depozytu sądowego są składane ? zarówno przez osoby prawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jak i przez osoby prawne nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu -poręczenia majątkowe w postaci pieniędzy jako środek zapobiegawczy stosowany w postępowaniu karnym. Kwota poręczenia jest wpłacana przez oskarżonego lub inną osobę wskazaną przez Sąd na oprocentowany pomocniczy rachunek bankowy Sądu. Z chwilą ustania poręczenia majątkowego przedmiot poręczenia zwraca się osobie wpłacającej (kwotę poręczenia wraz z odsetkami).

Z uwagi na powyższe odsetki od poręczeń majątkowych stanowią dla wpłacającego, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wypłata odsetek ww. podatnikom nie rodzi po stronie Sądu obowiązku pobrania zaliczek, ani też złożenia do urzędu deklaracji. Zgodnie z art. 25 ust. 1 podatku dochodowego od osób prawnych do opodatkowania tego przychodu zobowiązani są podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którzy nie mają siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wypłacone odsetki stanowią dla nich przychód określony w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowany stawką 20% z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269 ze zm.), odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie, jeżeli osoba ta jest uprawniona do ich otrzymania.

Jednakże odsetki takie, w myśl art. 11 ust. 2 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale - jeżeli odbiorca odsetek jest osobą uprawnioną do ich otrzymania - podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe władze Umawiających się Państw ustalą w drodze wzajemnego porozumienia sposób stosowania tych ograniczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ww. Konwencji użyte w tym artykule określenie 'odsetki' oznacza dochody z wszelkiego rodzaju roszczeń wynikających z długów, zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem uczestnictwa w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek publicznych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi skryptami dłużnymi, obligacjami lub pożyczkami. Opłaty karne z tytułu opóźnionych zapłat nie będą uważane w rozumieniu tego artykułu jako odsetki.

W myśli art. 11 ust. 4 Konwencji, postanowień ustępu 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli osoba uprawniona do odsetek, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Państwie, w którym powstają odsetki, działalność zarobkową przy pomocy zakładu położonego w tym Państwie bądź wykonuje wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i jeżeli wierzytelność, z której tytułu są płacone odsetki, rzeczywiście należy do takiego zakładu lub takiej stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Zgodnie z art. 11 ust. 5 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, uważa się, że odsetki powstają w Umawiającym się Państwie, gdy płatnikiem jest to Państwo, jego jednostka terytorialna, władza lokalna lub osoba mająca w tym Państwie miejsce zamieszkania lub siedzibę. Jeżeli jednak osoba wypłacająca odsetki, bez względu na to, czy ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, posiada w Umawiającym się Państwie zakład lub stałą placówkę, w związku z działalnością których powstało zadłużenie, z którego tytułu są wypłacane odsetki, i zapłata tych odsetek jest pokrywana przez ten zakład lub stałą placówkę, to uważa się, że odsetki takie powstają w Państwie, w którym położony jest zakład lub stała placówka.

W świetle Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (dalej zwany Komentarzem) ?uważa się powszechnie, że określenie ?odsetki? oznacza wynagrodzenie z tytułu pożyczonych pieniędzy i że wynagrodzenie to wchodzi w zakres dochodu z majątku ruchomego? (Komentarz, Wydawnictwo ABC, str. 169, pkt 1). Ponadto Komentarz uznaje, że odsetki obejmują ?ogólnie dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności?, przy czym pod pojęciem ?wszelkiego rodzaju wierzytelności? należy rozumieć ?depozyty pieniężne i wartości w formie pieniężnej jak również państwowe papiery wartościowe, obligacje i skrypty dłużne? (Komentarz, str. 176, pkt 18).

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż zasady opodatkowania odsetek uzyskanych w Polsce przez zagraniczne osoby prawne mają zastosowanie do opodatkowania odsetek z wszelkich tytułów uzyskiwanych w Polsce przez te osoby, w tym z tytułu odsetek od sum depozytowych, złożonych w związku z toczącym się postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Na mocy art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b - sporządzone według ustalonego wzoru.

Ponadto na podstawie art. 26 ust. 3d, informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.

Zgodnie z art. 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku płatnicy, o których mowa w art. 26 obowiązani są przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat na wzorze IFT-2/IFT-2R (Informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach osób zagranicznych deklarację o wzorze CIT-10R (Deklaracja o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Powyższe wzory deklaracji i informacji stanowią załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1761) i stosuje się je do osiągniętych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2007 r.

Na podstawie § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) w przypadku uzyskiwania przez będących nierezydentami podatników podatku dochodowego od osób prawnych dochodów (przychodów) innych niż wymienione w ust. 1 lub w pkt 1 - właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce uzyskania przychodu albo, jeżeli pobór podatku następuje za pośrednictwem płatnika, ze względu na jego miejsce zamieszkania lub adres siedziby.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż Wnioskodawca w uzasadnieniu wniosku z dnia 26.08.2008 r. błędnie wskazał Pierwszy Urząd Skarbowy w L. jako organ podatkowy właściwy w przedmiotowej sprawie, bowiem właściwym będzie, zgodnie z w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. L.

W związku z tym, iż kwestia właściwości miejscowej organu podatkowego nie była przedmiotem zapytania Sądu, stanowisko to nie wpłynęło na ocenę prawną przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż Sąd Rejonowy w T. L. nie jest płatnikiem podatku dochodowego od odsetek od sum depozytowych, złożonych w związku z toczącym się postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, podatnikom, którzy mają siedzibę lub zarząd ma terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W przypadku podatników, którzy nie mają siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Sąd jako płatnik obowiązany jest - z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska - naliczać od odsetek od sum depozytowych zryczałtowany podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika